بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

چگونه چای خوش طعم درست کنیم؟

چای یک نوشیدنی با طعم و مزه دل پذیری است که از قدیم در سراسر جهان محبوب بوده است. راز اصلی خوشمزگی چای به کیفیت خود چای و نحوه دم کردن درست و اصولی آن بستگی دارد.

با این حال، حتی اگر از چای خوب و با کیفیت استفاده کنیم و آن را به درستی دم کنیم، ممکن است از طعم یکنواخت آن خسته شویم و بخواهیم طعم متفاوتی را تجربه کنیم.

طعم دادن به چای

یکی از راه ها برای طعم و مزه جدید چای، استفاده از گیاهان طعم دهنده است. ترکیب چای با گیاهان طعم دهنده علاوه بر این که طعم چای را تغییر می‌ دهد، خواص درمانی نیز به آن اضافه می ‌کند.

یکی از دلایلی که چای به تنهایی باعث کاهش شدید آهن موجود در خون می‌ شود، طبع سرد آن است. بنابراین، برای جلوگیری از کمبود آهن و طبع سرد چای، می ‌توان از گیاهان طعم دهنده با طبع گرم استفاده کرد.

روش اصولی درست کردن چای خوش طعم

تهیه آب جوش

برای تهیه چای خوش طعم، ابتدا باید به دقت دمای آب را بر اساس نوع چای مورد استفاده تعیین کنید. بر روی بسته ‌بندی چای خود نگاه کنید تا دمای مناسب آب را پیدا کنید. در صورتی که دمای مورد نیاز بر روی بسته نوشته نشده باشد، بهتر است از آب با دمای حدود ۷۰ درجه سلسیوس استفاده کنید.

برای خرید چای سیاه با کیفیت به لینک مراجعه نمایید.

اگر کتری برقی با قابلیت تنظیم دما در دسترس نیست، می‌ توانید آب را روی اجاق به جوش بیاورید. سپس، کتری را از روی اجاق برداشته و به مدت ۱۰ دقیقه روی میز قرار دهید تا کمی خنک شود. این روش باعث می‌شود دمای آب به حدود ۷۰ درجه برسد و شما بتوانید چای خود را با دمای مناسب دم کنید.

گرم کردن قوری

گرم کردن قوری قبل از دم کردن چای، یک نکته‌ی مهم و ساده است که افراد آن را نادیده می ‌گیرند. گرم کردن قوری باعث می‌ شود که دمای آب جوشی که برای دم کردن چای استفاده می‌ کنید، به سرعت پایین نیاید.

این امر باعث می ‌شود که برگ‌ های چای بهتر و بیشتر دم بکشند و چای شما طعم و عطر بهتری داشته باشد. برای گرم کردن قوری، کافی است که آن را تا نیمه از آب جوش پر کنید، در قوری را ببندید و چند بار قوری را تکان دهید تا آب در تمام قوری بچرخد. سپس آب را بیرون بریزید.

زمان دم کشیدن چای

زمان دم کشیدن چای، یکی از مهم‌ ترین عواملی است که بر کیفیت چای تأثیر می‌ گذارد. اگر چای بیش از حد دم بکشد، تلخ و تند می ‌شود و اگر کمتر دم بکشد، مزه خامی می‌ دهد.

برای تعیین زمان مناسب دم کشیدن چای، می ‌توانید از یک تایمر استفاده کنید. هر نوع چای، زمان دم کشیدن متفاوتی دارد. معمولاً زمان دم کشیدن چای روی بسته‌ بندی آن نوشته شده است.

چای لاهیجان، یکی از محبوب ‌ترین انواع چای در ایران است. این چای، زمان دم کشیدن طولانی‌ تری نسبت به سایر انواع چای دارد. حداقل زمان دم کشیدن چای لاهیجان، 20 دقیقه است.

صاف کردن چای

بعد از دم کشیدن چای، آن را از صافی رد کنید تا تفاله‌ های چای از آن جدا شوند. چای صاف شده را در فنجان‌ ها بریزید.

تفاله‌ های چای را می ‌توانید به قوری برگردانید و دوباره روی آن آب جوش بریزید. اجازه دهید چای 1 تا 2 دقیقه دیگر دم بکشد.

بهبود طعم چای ایرانی

برای بهبود طعم چای ایرانی، روش‌ های مختلفی وجود دارد که می ‌توان از آن‌ ها استفاده کرد. ابتدا، استفاده از آب مناسب بسیار مهم است. آب شیرین را انتخاب کنید، زیرا استفاده از آب لوله‌ کشی ممکن است مواد معدنی زیادی داشته باشد و طعم چای را تغییر دهد.

به مقدار مناسبی از چای سیاه در فنجان بریزید. معمولاً 2 تا 3 گرم چای کافی است. همچنین چای را زیاد دم نکنید، زیرا ممکن است تلخ شود.

گیاهان طعم دهنده چای

با رعایت نکات گفته شده قبلی برای داشتن یک چای خوش طعم، همچنین می‌ توانید به چای خود گیاهانی اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. در ادامه برخی از بهترین گیاهان طعم دهنده چای را معرفی می کنیم:

چگونه چای خوش طعم درست کنیم؟

هل به عنوان طعم‌ دهنده در چای:

هل، گیاهی که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌ کند و به عنوان یکی از بهترین گیاهان طعم‌ دهنده چای شناخته می‌ شود. منطقهٔ هندوستان با بهترین شرایط برای رشد و تولید هل، مسئول تامین ۸۰ درصد از مصرف جهانی این گیاه می‌ باشد.

هل با عطر خوش و طبع گرم خود، به چای یک طعم خاص می‌ بخشد. استفاده از هل به عنوان طعم ‌دهنده در چای، مزایای فراوانی دارد. مصرف چای حاصل از این گیاه می ‌تواند باعث کاهش باد نفخ، تسکین کولیت، رفع سوء هاضمه، کاهش ترشح زیاد اسید معده، و کنترل حالت‌ های تهوع و بی حالی گردد.

همچنین دانه‌ های هل، به دلیل انرژی‌ زا بودن، به بهبود روحیه افراد و پر انرژی شدن آن‌ ها کمک می‌ کند.

زنجبیل، طعم دهنده‌ ای گرم و مفید:

زنجبیل، گیاهی ریشه‌ ای است که از قرن ‌ها پیش به عنوان ادویه و دارو مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این گیاه دارای طعم و عطر تند و تیز و خواص درمانی متعددی است.

زنجبیل یکی از بهترین گیاهان طعم ‌دهنده چای است. چای زنجبیلی یک نوشیدنی گرم و خوشمزه با طعمی تند و تیز است که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی
  • درمان آنفولانزا، سرما خوردگی و گلودرد

چگونه چای خوش طعم درست کنیم؟

اضافه کردن گل سرخ به عنوان طعم‌ دهنده چای:

چای گل سرخ به عنوان یک درمان موثر برای اختلالات عاطفی نظیر اضطراب و افسردگی شناخته می‌ شود. این چای با خواص بی‌ نظیر خود، عطر و طعمی فراوان دارد و با اینکه بدون کالری می ‌باشد، اما یک نوشیدنی تقویت ‌کننده و مفید است.

مصرف چای گل سرخ می ‌تواند در تسکین درد‌ های قاعدگی مانند گر گرفتگی و نفخ کمک کند. این نوشیدنی نه تنها به درمان مشکلات عادی زنانه کمک می ‌کند بلکه برای پوست نیز بسیار مفید است. حاوی ویتامین ‌های A و E است که به سفت شدن و آبرسانی پوست کمک می‌ کند و چین و چروک ‌ها و لک‌ های پوستی را کاهش می ‌دهد.

علاوه بر این، مصرف این چای می ‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و در نهایت به تقویت سیستم قوای جنسی در آقایان و خانم‌ ها کمک نماید.

چگونه چای خوش طعم درست کنیم؟

زعفران، طعم دهنده‌ ای طلایی و ارزشمند:

زعفران، گیاهی ارزشمند است که از گلبرگ ‌های آن به عنوان ادویه و رنگ‌ دهنده استفاده می ‌شود. همچنین زعفران، یکی از بهترین گیاهان طعم‌ دهنده چای است. چای زعفرانی علاوه بر طعم و عطر بی ‌نظیری که دارد، خواص درمانی متعددی نیز دارد، از جمله:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود خلق و خو
  • کاهش اضطراب

برگ لیمو طعم دهنده چای:

برای تهیه چای لیمو ترش، یک برگ لیمو ترش را در چهار فنجان آب جوشانده شده قرار دهید. سپس چای را به همراه برگ لیمو ترش حدود 15 دقیقه جوش بدهید. می‌ توانید این چای را سرد یا گرم بنوشید. مصرف این چای می ‌تواند به التیام درد های مفاصل، کاهش بی‌ خوابی، بهبود سرما خوردگی، تسکین تب و مشکلات گوارشی کمک کند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز