بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

زمانی که یک خانم میفهمد که باردار است یا به زبان ساده تر تست بارداری مثبت شده است، انجام یک سری آزمایاشت و مراقبت ها بسیار مهم و جدی می شود که باید تک به تک آن ها انجام شود.

در این دوره ی 9 ماهه برای تشخیص مشکلات و بیماری یک سری تست ها و آزمایش ها در قالب چکاپ بارداری از نمونه خون، نمونه ادرار، بافت دهانه رحم یارکتومگرفته می شود. که اگر این آزمایشات به صورت روتین و زیر نظر دکتر انجام شود به راحتی می توان اگر مشکلی هم وجود داشت آن را شناسایی و درمان کرد.

اطلاع از عفونت خاص در دوران بارداری

یک سری آزمایشات هم وجود دارند که معمولا پزشک برای این که از داشتن یک سری بیماری یا عفونت های خاص، اطلاع پیداکند تجویز می کند که می توان به مواردی همچون عفونت torch، هپاتیت B و C ، عفونت های مقاربتی، ویروس نقص ایمنی انسانی، سل اشاره کرد. البته آزمایشات فقط در این چند مورد خلاصه نمی شود اگر اگر پزشک نیاز ببیند در چهارچوب آزمایش بارداری یت سری تست های دیگری هم تجویز می کند.

آزمایشها و سونوگرافی های دوران بارداری [لیست کامل + قیمت]

چه آزمایش هایی در اوایل بارداری گرفته می شود؟

  • شمارش کامل سلول های خونی (CBC)
  • گروه خونی و فاکتور Rh
  • آزمایش ادرار
  • کشت ادرار

چرا در دوران بارداری آزمایش cbc گرفته می شود ؟

در کل این آزمایش برای بررسی سیستم دفاعی بدن گرفته می شود و کم خونی و فاکتور های مرتبط با آن مثلا پلاکت خون و .... را مورد بررسی قرار می دهد.

گروه خونی و فاکتور Rh

در سه ماهه اول بارداری باید تعیین گروه خونی و همچنین، تعیین فاکتور Rh انجام شود.

تعیین فاکتور Rh و گروه خونی از مهم ترین فاکتور هایی است که در سه ماه اول بارداری نعیین و مشخص شود. در گلبول های قرمز یک سری پرونئین یافت می شود که با توجه به آن فاکتور Rh را می سنجند.

اگر از این پروتئین ها در سلول های خونی یافت شود Rh مثبت و در غیر این صورت Rh منفی است. در این زمینه اگر خانمی Rh منفی و جنین Rh مثبت داشته باشد، این امکان وجود دارد که آنتی بادی هایی بسازد که بر علیه Rh جنین باشد که می توانند به گلبول های قرمز جنین آسیب برسانند. البته این شرایط در اولین بارداری مشکلی ایجاد نمی کند زیرا در این بازه مقدار آنتی بادی که تولید می کند در تعداد بسیار کم است اما شاید در بارداری های بعادی مشکل ساز باشد و باید حتما به آن توجه کرد.

اگر در چنین شرایطی Rh مادر روی منفی باشد، پزشک آمپول روگام را تجویز می کند تا از ایجاد آنتی بادی های Rh پیشگیری کند. همچنین اگر مادر سابقه بارداری هم داشته باشد باید نظارت ویژه ای در طول بارداری داشته باشد حتی ممکن است کودک بعد از تولد نیاز به مراقبت و درمان داشته باشد.

آزمایشها و سونوگرافی های دوران بارداری [لیست کامل + قیمت]

آزمایش ادرار

در این آزمایش در زمان باردای گلبول های قرمز، سفید، گلوکز و پروتئین را می سنجند تا درباره یک سری موارد اطلاع پیدا کنند که شامل موارد زیر است:

اگر در این آزمایش که جزو آزمایش بارداری به شمار می رود گلبول قرمز رویت شود می تواند نشان دهنده خون ریزی باشد. گلبول های سفید هم نشان دهنده عفونت ادراری UTI می باشد. گلوکز هم نشان دهنده قند خون است که می تواند خبر از دیابت بدهد. پروتئین هم در آزمایش ادرار، میزان پروتئین موجود در خون را می سنجد و مقدار زیاد آن می تواند نشانه پره اکلامپسی باشد که به خصوص در اواخر بارداری باید آن را جدی گرفت.

سرخجه Rubella

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه ویژه ای داشت سرخچه در آزمایش خون است، اگر دربرابر این بیماری واکسینه شده اید یا قبلا دچار این بیماری شده اید جای نگرانی نیست چون شما در برابر آن ایمن هستید. اما در غیر این صورت می تواند سبب نقص مادرزادی شود.

این نکته هم لازم به ذکر است که سرخچه به راحتی قابل سرایت و انتقال است و اگر در برابر چنین بیماری واکسینه نشده اید بهتر است در دوران بارداری از افرادی که به سرخچه مبتلا هستند دوری کنید. شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که می توان در دوران بارداری واکسن Rubella دریافت کرد؟ در جواب باید گفت خیر زیرا این واکسن دارای ویروس زنده است و توصیه نمی شود که در زمان بارداری از آن استفاده کنید.

اما می توانید بعد از دوران بارداری و به دنیا آمدن نوزاد واکسن آن را تزریق کنید و هم خود و هم فرزندتان را در مقابل این ویروس ایمن کنید.

هپاتیت

همه زنان باردار باید حتما از نظر عفونت هپاتیت B و C مورد بررسی قرار گیرند، چون اگر به این ویروس ها مبتلا باشند به ارحتی می توانند آن را ببه جنین هم متتقل کنند. البته بعد از تولد برای نوزاد واکسن هپاتیت B در سه دوز به نوزاد تزریق میشود که دوز اول آن چند ساعت بعد از تولد نوزاد است.

عفونت های مقاربتی

برای مادر و جنین بیماری های مقاربتی می تواند دردسر ساز باشد به همین دلیل در اوایل بارداری مادران از نظر سیفلیس، کلامیدیا و سوزاک مورد آزمایش قرار می گیرند.

همچنین اگر مشخص شود که به STI مبتلا هستید به تشخیص پزشک تحت درمان قرار می گیرید و دوباره آزمایش می شوید تا دکتر ببیند درمان مفید ماقع شده است یا خیر.

آزمایشها و سونوگرافی های دوران بارداری [لیست کامل + قیمت]

غربالگری های ژنتیکی

بسیاری از ناهنجاری های ژنتیکی را می توان قبل از تولد تشخیص داد. اگر شما یا همسرتان سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی داشته باشید، پزشک آزمایش ژنتیک را در دوران بارداری توصیه میکند. همچنین اگر جنین یا نوزادی با ناهنجاری ژنتیکی داشته اید، بهتر است غربالگری ژنتیکی را انجام دهید.

اگر طبق برنامه و زیر نظر پزشک پیش بروید می توانید ناهنجاری های ژنتیکی را قبل از تولید تشخیص دهید. اگر شما یا همسرتان دارای اختلالات ژنتیکی باشید، پزشک این آزمایش را تجویز می کند تا از یک سری موارد اطلاع پیدا کند. و اگر مشخص شود که نوزاد دارای ناهنجاری ژنتیکی است، بهتر است یک سری از غربالگری ها انجام شود.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره آزمایش ها و سونوگرافی های مرتبط با آزمایش بارداری به بحث و گفت و گو پرداختیم. شما می توانید حتی در منزل هم این تست ها را انجام دهید فقط کافیست به سایت لیماطب سر بزنید و فرم مربوطه را پر کنید تا تیم پزشکی مجرب و حرفه ای شرکت خدمات پرستاری لیما طب در محل مورد نظر شما حضور پیدا کنند و تست های لازمه را انجام دهند.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز