بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
شستشوی بینی بعد عمل بینی منجر به پاکسازی لخته خونی، کاهش عفونت، بهبود خواب و تنفس، کاهش دوران نقاهت، بهبود تورم و کبودی بعد جراحی بینی می‌شود. در این مقاله به طور کامل به موضوع تمیز کردن و شستشوی بینی بعد جراحی پرداخته شده است.

شستشوی بینی بعد جراحی می‌تواند به پاکسازی بینی، باز شدن مجرای تنفسی، جلوگیری از خشک شدن بینی، کاهش خطر بروز عفونت، بهبود تنفس و خواب، کاهش درد و تورم، بهبود حس بویایی و تسریع روند بهبودی بعد جراحیی کمک کند.

در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی، مزایای شستن بینی بعد عمل، مدت زمان شستشوی بینی بعد عمل جراحی، روش شستشوی بینی بعد از عمل زیبایی بینی و عوارض عدم تمیز کردن بینی بعد جراحی صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید: 

 

اهمیت شستشوی بینی بعد از عمل

شست و شوی بینی بعد از عمل به تمیز شدن بینی و بهبود تنفس کمک می‌کند. تمیز کردن اصولی بینی بعد از جراحی باعث پاکسازی لخته‌های خونی و شده و از التهاب و تورم بیشتر جلوگیری می‌کند. همچنین با شستن بینی بعد از جراحی به طور مرتب خطر ایجاد عفونت کاهش پیدا می‌کند.

شستشوی بینی بعد از عمل؛ مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل

مزایای شستشوی بینی بعد عمل

با استفاده از شستشو و سرم نمکی می‌توان تورم و درد در ناحیه بینی را کاهش داد. همچنین خطر بروز عفونت داخل بینی و بخیه‌ها را کم می‌کند. در ادامه به برخی از فواید شستشوی بینی بعد از عمل جراحی آورده شده است:

پاکسازی لخته خونی

بعد از عمل لخته‌های خونی داخل بینی ایجاد می‌شود که شستشو با سرم نمکی به برطرف کردن لخته‌های خونی منجر می‌گردد و مجاری تنفسی را باز می‌کند.

باز شدن مجرای تنفسی

شستشو بعد از عمل بینی منجر به باز شدن مجرای تنفسی و بهبود آن می‌شود که باید روزانه 3 الی 4 بار طبق دستور پزشک انجام شود.

جلوگیری از خشکی و التهاب

شستشوی بینی با سرم نمکی منجر به مرطوب شدن داخل بینی و نرم شدن آن شده و از خشکی و التهاب داخل پوست جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر بروز عفونت

شستشو بینی با سرم نمکی منجر به کاهش خطر بروز عفونت شده و به تمیز شدن بینی کمک می‌کند.

کاهش درد و تورم

شستن بینی با سرم شستشو به صورت روزانه به کاهش درد و تورم در ناحیه بینی کمک می‌کند.

تنفس بهتر

با تمیز کردن و پاکسازی لخته‌های خونی داخل بینی، مجزای تنفسی باز شده و به بهبود تنفس کمک می‌کند. روش شستشوی بینی بعد از عمل اهمیت زیادی در گرفتن نتیجه مطلوب و بهبود تنفس دارد.

بهبود حس بویایی

با شستن بینی بعد از جراحی و تمیز شدن آن، بویایی بینی بعد جراحی بهبود می‌یابد.

برطرف کردن بوی بد بینی

ممکن است به دلیل وجود بخیه جذبی داخل بینی، بوی بدی احساس کنید که با شستشوی بینی و ضدعفونی کردن آن می‌توانید بوی بد داخل بینی را برطرف کنید.

تسریع روند بهبودی

شستشوی بینی بعد جراحی به تخلیه خونابه و ترشحات بینی کمک کرده و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. بنابراین بهتر است روزانه طبق دستور پزشک بینی خود را به کمک سرم نمکی بشویید.

شستشوی بینی بعد از عمل؛ مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل

مدت زمان شستشوی بینی بعد از عمل

مدت زمان شستشو بینی بعد از عمل جراحی به نظر پزشک بستگی دارد ولی به طور کلی بهتر است تا 2 ماه بعد عمل بینی، از سرم شستشو برای تمیز کردن بینی استفاده کنید تا روند بهبودی تکمیل شود. 

 

زمان مناسب شستشوی بینی بعد از عمل جراحی

بهتر است در هفته اول بعد عمل بینی به دلیل داشتن آتل از شستن بینی با سرم نمکی پرهیز شود. در این هفته می‌توانید از قطره بینی که مورد تایید پزشک است استفاده کنید. ولی از هفته دوم و پس از برداشتن آتل بینی می‌توانید شستشوی بینی بعد جراحی را شروع کنید.

 

نحوه صحیح شستشوی بینی بعد از عمل جراحی

طریقه شستشوی بینی بعد از عمل اهمیت زیادی دارد که به بافت و ساختار بینی آسیب وارد نشود. در زمان شستشوی بینی به هیچ عنوان فین نکنید زیرا اینکار باعث خونریزی و تغییر ساختار بینی می‌شود. برای شستشوی بینی ابتدا دست‌های خود را به خوبی بشویید و به حالت ایستاده سرنگ را از یک سوراخ به آرامی وارد کرده و چند ثانیه نگه دارید. سپس برای سوراخ دیگر بینی اینکار را تکرار کنید. به هیچ عنوان در زمان شستن بینی بعد از جراحی، بینی را دستکاری نکرده و از فشار واردن کردن به آن پرهیز کنید. پس از شستن بینی به آرامی ناحیه را خشک کرده و با کرم ترمیم‌کننده مناسب اطراف بینی را مرطوب کنید.

 

نکات مهم شستشوی بینی بعد از عمل جراحی

رعایت یک سری نکات در زمان شستشوی بینی بعد از عمل با سرنگ ضروری است که در ادامه به آن اشاره شده است:

  • از ورود محلول نمکی به داخل حلق جلوگیری شود.
  • به هیچ عنوان فین نکنید.
  • از سرم بینی در حالت ایستاده استفاده کنید.
  • قبل از شستن بینی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • از سرم نمکی مناسب استفاده کنید.
  • پس از شستن بینی و خشک کردن، از کرم ترمیم‌کننده برای ناحیه مورد نظر استفاده کنید.
  • در زمان شستن بینی از ایجاد فشار به آن ناحیه خودداری کنید.
  • برای پاک کردن خونابه از دستمال مرطوب تمیز استفاده کنید.
  • در روزهای اول بعد جراحی 3 الی 4 بار از سرم نمکی شستشو استفاده کنید.
  • نحوه شستشوی بینی بعد از عمل با سرم اهمیت زیادی در گرفتن نتیجه مطلوب دارد.

 

عوارض عدم شستشوی بینی بعد از عمل زیبایی

عدم شستشوی مناسب و یا به موقع بینی بعد جراحی می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

  • بروز عفونت
  • ایجاد لخته خونی
  • انسداد مجاری تنفسی
  • خشکی و التهاب
  • تاخیر بهبودی
  • ایجاد بوی بد در بینی

 

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت شستشوی بینی بعد جراحی، مزایای شستن بینی بعد عمل، اموزش شستشوی بینی بعد عمل، نکات مهم شستشوی بینی بعد از عمل جراحی، عوارض عدم شستشوی بینی بعد جراحی صحبت شده است. برای شستن بینی بعد جراحی تعداد دفعات و نحوه صحیح انجام آن بسیار اهمیت دارد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز