بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

ایمپلنت دندان یا Dental implant، روشی مناسب برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته بیماران است. ایمپلنت‌ها پایه‌های کوچکی هستند و با اتصال یافتن به استخوان فک، در ریشه دندان جایگذاری می‌شوند. به همین ترتیب، دندان‌های ایمپلنت شده مثل دندان‌های طبیعی برای فرد کاربرد دارند.

ایمپلنت دندان چگونه است؟

اگر شما یک یا حتی چند دندان خود را بر اثر عواملی مثل پوسیدگی یا صدمه‌های دیگری از دست داده‌اید، حتما با روش کاشت ایمپلنت‌های دندان آشنا هستید. دندانپزشکان متخصص معمولا از روش ایمپلنت برای پر کردن جای خالی آن دندان استفاده می‌کنند، چراکه ایمپلنت‌ها بسیار طبیعی بوده و کمتر کسی می‌تواند تفاوت‌های آن را با دندان‌ عادی متوجه شود.

از گذشته‌ها نیز جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته با روش‌های متفاوتی انجام می‌شد و گاهی این دندان‌ها به خوبی بر روی هم قرار نمی‌گرفتند. اما در حال حاضر، روش ایمپلنت یکی از موثرترین روش‌های درمانی دندان است که طرفداری بسیاری نیز دارد. این روش انواع مختلفی داشته و هر یک از آنها متناسب با نوع فک و همچنین موقعیت دندان از دست رفته، تحت نظر دندانپزشک انجام خواهد شد.

اگر شما تصمیم دارید از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنید، تا انتهای این مطلب با همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، نوعی پروتز کاشتنی بوده و یک روش جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته بر اثر عواملی همچون پوسیدگی، آسیب‌دیدگی یا بیماری‌های لثه محسوب می‌شود.

ایمپلنت‌ها با قرار گیری در بافت لثه و در زیر استخوان فک همچون یک ریشه طبیعی برای دندان عمل می‌کنند. درواقع ایمپلنت به همان پیچ فلزی می‌گویند که در استخوان فک قرار می‌گیرد و بعد از گذشتن چند ماه به بافت زیرین خود پیوند می‌خورد. این پیچ به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان جسم خارجی تلقی نشود و سازگاری درستی را با فک شما ایجاد می‌کند.

ایمپلنت دندان نوعی روش درمانی و زیبایی بوده که جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. برای نتیجه‌گیری هرچه بهتر از این روش، باید یک دندانپزشک ماهر و با تجربه را انتخاب کنید که بتواند به ایجاد طرح لبخند زیبای شما و سلامت دهان و دندان‌هایتان کمک کند. شما می‌توانید با مراجعه کردن به کلینیک دندانپزشکی درسا با خیالی آسوده دندان‌های خود را درمان کنید.

ایمپلنت دندان چگونه است؟

ساختار و جنس ایمپلنت‌

جراح با نوعی دستگاه‌های پیچ مانند، ایمپلنت‌های دندانی را در استخوان فک قرار می‌دهد تا به‌ عنوان یک لنگر برای روکش دندان مصنوعی به نام تاج عمل کند. سپس یک دستگاه به نام اباتمنت را به ایمپلنت دندان متصل می‌کنند که نقش تکیه گاه را ایفا می‌کند. و در آخر نوبت به تاج دندان می‌رسد که به صورت سفارشی و متناسب با دهان و فک هر فرد ساخته می‌شود تا با رنگ دندان‌های بیمار مطابقت کافی داشته باشد. جنس پایه ایمپلنت از فلز تیتانیوم است که می‌تواند به طور کامل با استخوان فک سازگار شود.

ایمپلنت دندان برای چه رده سنی مناسب است؟

این روش برای تمامی افرادی که بالای 18 سال هستند، قابل اجرا است. اما اگر سن شما زیر 18 سال است، بهتر است که تا پایان هجده سالگی صبر کنید؛ چراکه در این بازه سنی، رشد استخوان‌های فک همچنان ادامه دارد.

دندانپزشکان کاشت ایمپلنت را برای شرایط زیر مناسب و استیبل می‌دانند:

  • داشتن لثه سالم

  • برخوردار بودن از تراکم استخوان کافی

  • رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت‌های دندان برای چه افرادی مناسب نیست؟

ایمپلنت‌ دندان یک روش جایگزینی دندان است اما همه افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. افرادی که برای این امر محدودیت دارند عبارتند از:

  • بانوان باردار

  • افرادی که زیر 18 سال هستند

  • افراد سیگاری‌ها و مصرف کننده الکل

  • افرادی که تحت پرتودرمانی در نواحی سر و گردن هستند

  • بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت کنترل نشده، هموفیلی و نقص سیستم ایمنی.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

عوامل متفاوتی مثل عصب کشی دندان بر تعیین نمودن مدت زمان انجام ایمپلنت تاثیرگذار هستند. در ابتدا بایستی که دندانپزشک موقعیت لثه و دندان‌ها را بررسی کرده و سایر معاینات لازم انجام شود.

پس از انجام این مراحل، نوع درمان و همچنین یکی از روش‌های ایمپلنت را برای فرد انتخاب خواهد کرد. اما به‌ طور کلی می‌توان گفت کاشت ایمپلنت دندان حدود 5 تا 8 ماه طول می‌کشد. البته طبق شرایطی نیز ممکن است این زمان بیشتر شود.

ایمپلنت دندان چگونه است؟

مزایای ایمپلنت‌ دندان

کاشت ایمپلنت دندان مزایا بسیاری برای فرد دارد که عبارتند از:

  • هماهنگ بودن با دندان‌های دیگر و جلوه طبیعی

  • کمک کردن به حفظ سلامت دهان و دندان‌ بیمار

  • برگشتن زیبایی از دست رفته خط لبخند و دندان‌ها

  • استحکام و ثبات بالای ایمپلنت‌های دندانی

  • حفظ نمودن استخوان فک

  • جلوگیری کردن از تغییرات ناخواسته در صورت

  • دائمی بودن آن

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

برای قرار دادن ایمپلنت درون استخوان فک، از بی‌حسی‌های قوی استفاده می‌کنند. به طوری که شما حین انجام کاشت آن، هیچگونه دردی را احساس نمی‌کنید. اما با از بین رفتن اثر بی‌حسی موضعی، درد کمی خواهید داشت و دندانپزشک برای حل این مشکل، برای شما مُسکن تجویز می‌کند. معمولا کاشت ایمپلنت‌ دندان با روش بیهوشی انجام نمی‌شود، مگر این‌که بیمار مورد نظر دچار اختلالات عصبی یا ناتوانی ذهنی باشد که برای جلوگیری از ایجاد اختلال توسط او، حین جراحی دندان از روش بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند.

مراحل ایمپلنت دندان

قبل از انجام مراحل ایمپلنت ممکن است فرد به اقدامات درمانی دیگری مثل درمان ریشه دندان نیاز داشته باشد اما به طور کلی مراحل ایمپلنت عبارتند از:

  • انجام معاینه و بررسی دقیق سوابق پزشکی توسط دندانپزشک برای انتخاب کردن بهترین روش ایمپلنت

  • تصویربرداری رادیولوژی برای بررسی جزئیات زیرساخت فک و دهان برای مشخص کردن محل دقیق ایمپلنت بیمار

  • انجام پیوند استخوان فک در صورت نیاز بیمار که باعث ایجاد قاعده‌ای محکم برای نگه داشتن پایه ایمپلنت می‌شود.

  • قالب گیری و ساختن پروتز دندانی دقت بسیار زیاد

  • انجام کاشت ایمپلنت و گذشت زمان برای جوش خوردن آن به استخوان فک بیمار

  • قرار گیری پروتز دندان بر روی پایه ایمپلنت بعد از اطمینان یافتن از اتصال محکم پایه ایمپلنت به استخوان فک

  • انجام معاینه هر سه ماه برای مراقبت از ایمپلنت‌ دندانی

ایمپلنت دندان چگونه است؟

انواع روش ایمپلنت‌های دندان

این راه‌کار جایگزینی دندان‌ها را می‌توان به روش‌های متفاوتی انجام داد. دندانپزشک شما می‌تواند با توجه به ساختار فک و دندان‌هایتان، بهترین گزینه را انتخاب کند. انواع روش‌های ایمپلنت را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

ایمپلنت دندان به روش پانچ

در این روش ایمپلنت، یک سوراخ کوچک در استخوان فک ایجاد می‌شود و بعد ایمپلنت دندان را درون سوراخ قرار می‌دهند. این سوراخ توسط ابزار مخصوصس به نام پانچ با یک مته مخصوص ایجاد می‌شود. سایز شوراخ و عمق آن به طول و قطر ایمپلنت و همچنین فک بیمار بستگی دارد.

ایمپلنت دندان با چسب

در این روش، روکشدندان را با چسب به ایمپلنت متصل می‌کنند. بعضی از افراد نیز معتقدند که چسب به‌ علت عدم وجود حفره برای دسترسی به پیچ ایمپلنت، زیبایی ظاهری بهتری دارد. نصب کردن روکش‌های دندان به ایمپلنت‌ با کمک چسب، در برابر شکستگی‌ها مقاومت بیشتری نیز نشان می‌دهد. البته دندانپزشک باید مراقب باشد که چسب اضافی در پشت روکش دندان باعث آسیب دیدن بافت نرم، تحلیل استخوان فک و ایجاد التهاب در دهان نشود.

ایمپلنت دندان با پودر استخوان

بعضی از افرادی که بافت استخوانی ضعیفی دارند و کاندید انجام ایمپلنت هستند، نیازمند پیوند استخوان هستند. در این مواقع، دندانپزشک از پیوند استخوان برای فرد استفاده می‌کند. در این روش، پودر استخوان برای تحریک رشد سلول‌های بنیادی در فک بیمار جای‌گذاری می‌شود. با این روش کاربردی، فضای اطراف ایمپلنت در استخوان فک بیمار پر می‌شود. درواقع به جای پیچ یا سایر روش‌‌های جایگزینی از پودر استخوان استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

ایمپلنت دندان مراحلی دارد که در این مطلب به طور کامل به آنها اشاره کردیم. اگر هر یک از مراحل جراحی ایمپلنت دندان به طور صحیح انجام نشود، نتیجه قابل قبولی نخواهید داشت. بنابراین، انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی معتبر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی درسا است که با بهترین امکانات و متخصصان کارآزموده، به درمان شما می‌پردازند.

سوالات متدوال

1.طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

مادام‌العمر است و بالای 25 سال عمر می‌کند.

2. در صورت آلرژی به فلز، می‌توان ایمپلنت کاشت؟

بله برای این دسته افراد نیز امکان کاشت ایمپلنت دندان فراهم است.

3.آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

در حین عمل جراحی، تحت بی حسی موضعی هستید پس دردی نخواهید داشت.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز