بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود ؟

ریزش مو در واقع فازی از چرخه رشد مو است که به طور معمول برای همه افراد اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر روزانه به طور متوسط 50 تا 100 عدد از تارهای موی خود را از دست می‌دهید، اصلا جای نگرانی نیست اما چنانچه تعداد موهایی که از سر شما می‌افتند، بیش از اینها باشد حتما باید از راه اصولی چاره‌ای بیندیشید. در بسیاری از موارد علت ریزش مو به عوامل تغذیه‌ای باز می‌گردد و از کمبود ویتامین و املاح معدنی ناشی می‌شود. کدام ویتامین‌ها و املاح معدنی را مورد مصرف قرار دهیم تا برای همیشه با ریزش مو خداحافظی کنیم؟

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی عامل اصلی ریزش مو

اگرچه گاهی ممکن است ریزش مو بر اثر عوامل مختلف دیگری از جمله استرس، شوک عصبی، اختلالات هورمونی، بروز برخی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها اتفاق بیفتد و یا حتی عامل ژنتیک و وراثت در آن دخیل باشد، اما با این حال تغذیه نامناسب یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو به شمار می‌آید. به همین دلیل تاکنون مکمل‌های غذایی بسیاری تولید شده‌اند که بتوانند در جبران کمبود مواد مغذی موثر باشند. بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بهبود ریزش مو شامل موارد زیر هستند:

ویتامین های گروه B

8 ویتامین در گروه ویتامین‌های B قرار می‌گیرند که همه آنها در حفظ سلامت مو مفید هستند. در این میان به نظر می‌رسد که ویتامین B7 که آن را بیشتر به نام بیوتین می‌شناسیم، نقش پررنگ‌تری را دارد. با اینکه بیوتین در بسیاری از مواد غذایی به طور طبیعی یافت می‌شود اما با این حال کمبود آن در افراد بسیاری مشاهده می‌شود. بیوتین رشد مو را بهبود می‌بخشد، ضخامت تارهای مو و درخشندگی آنها را افزایش می‌دهد و در کاهش ریزش مو نیز موثر است. سایر ویتامین‌های گروه B موجب تولید گلبول‌های قرمز خون شده و اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول‌های مو منتقل می‌کنند و از ریزش مو پیشگیری به عمل می‌آورند.

یکی از بهترین مکمل‌های تقویت مو که تمامی ویتامین‌های گروه B را شامل می‌شود و در کنار آنها طیف وسیعی از دیگر مواد مغذی را نیز در خود جای داده است، قرص هیرویت است که تحت لیسانس انگلستان بوده و به گفته اکثریت مصرف‌کنندگان در کاهش ریزش مو نقشی بسیار موثر دارد.

زینک

ماده معدنی "روی" را در علم شیمی زینک می‌نامیم. این عنصر نقشی برجسته در کاهش ریزش مو دارد به طوری‌که تقریبا در جدول ترکیبات تمام مکمل‌های ضد ریزش، نام آن به وضوح می‌درخشد. زینک نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو داشته و همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی که در اطراف فولیکول مو قرار دارند نیز کمک می‌کند. کمبود زینک در بدن نه تنها موجب ریزش موها می‌شود بلکه شکنندگی تارهای مو را نیز در پی خواهد داشت. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که اگر از زینک در کنار ویتامین C استفاده شود، در بهبود ریزش مو کارایی بیشتری دیده خواهد شد. اگر به دنبال محصولی هستید که در کنار زینک، حاوی ویتامین‌های گروه ب و ویتامین سی نیز باشد، می‌توانید قرص یونی زینک را انتخاب نمایید که در هر وعده روزانه 15 میلی‌گرم عنصر روی را برای بدن شما تامین می‌کند.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود ؟

دیگر ترکیبات موثر در پیشگیری از ریزش مو

در قسمت قبلی ویتامین‌های گروه B و عنصر روی را به عنوان بهترین مواد مغذی برای جلوگیری از ریزش مو معرفی کردیم. بهترین قرص درمان ریزش مو می‌تواند شامل موارد دیگری نیز باشد که در ادامه به آنها نیز اشاره می‌کنیم:

ویتامین A

مو، در میان بافت‌های بدن سریع‌ترین رشد را دارد. همه سلول‌ها جهت رشد بهینه خود نیازمند مقادیر مکفی از ویتامین A هستند. این ویتامین به غدد پوست سر کمک می‌کند تا ماده‌ای روغنی به نام سبوم ایجاد نماید. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. بسیاری از افراد که از ریزش مو رنج می‌برند، در رژیم غذایی خود از ویتامین آ به مقدار کافی استفاده نمی‌کنند. ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است و همان‌طور که کمبود آن سبب بروز ریزش مو می‌شود، استفاده بیش از حد از آن نیز خطرناک بوده و ممکن است باز هم ریزش مو را به وجود آورد. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A در مردان بزرگسال 900 میکروگرم و در زنان بزرگسال 700 میکروگرم است. این ویتامین را در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و ماست و همچنین روغن کبد ماهی به وفور می‌توان یافت.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که اگرچه مردم بیشتر برای جلوگیری و کاهش علائم سرماخوردگی آن را می‌شناسند اما برای سلامت مو نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. این ویتامین مانع از آسیب رادیکال‌های آزاد به بافت مو شده و تارهای مو را مستحکم و زیبا می‌کند. علاوه بر این ویتامین C در تولید کلاژن که نقش مهمی در ساختار مو دارد، موثر بوده و جذب آهن را نیز در بدن افزایش می‌دهد.

ویتامین D

سطح پایین ویتامین D با بروز آلوپسی که نوعی ریزش مو است مرتبط می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌‎دهند که ویتامین دی ممکن است به تولید فولیکول‌های جدید مو نیز کمک کند و رشد موها را بهبود بخشد. نور خورشید بهترین منبع تامین ویتامین D برای بدن است اما با این حال کمبود این ویتامین نه تنها در مردم کشور ما بلکه در سراسر دنیا در تعداد زیادی از افراد مشاهده می‌شود. به جز نور خورشید برخی از ماهی‌های چرب از جمله سالمون و ساردین نیز از بهترین منابع تامین ویتامین D به شمار می‌آیند. توجه داشته باشید که اشخاصی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند حتما باید از این ویتامین در قالب مکمل نیز استفاده کنند تا کمبود بدنشان جبران شود.

آهن

کم‌خونی در نتیجه فقر آهن در بدن بروز می‌یابد و تاثیر مستقیمی روی ریزش مو نیز از خود بر جای می‌گذارد. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن کافی را به سلول‌های بدن برسانند و اگر کمبود آن در بدن وجود داشته باشد، رشد مو با اختلال صورت می‌گیرد. کم‌خونی در زنان بیش از مردان شایع است و برای جبران آن در وهله اول باید از مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، اسفناج و عدس استفاده کرد و بعد در صورت لزوم نیز از قرص آهن کمک گرفت.

دقت کنید که ریزش مو اگر علت ژنتیکی داشته باشد، با اصلاح تغذیه و مصرف مولتی ویتامین‌ها نمی‌توان برای آن کاری کرد و گاه فقط کاشت مو است که می‌تواند کارگشا باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود ؟

اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه کراتین مو را که در حقیقت سازنده ساختار مو است، تشکیل می‌دهند. گروهی از اسیدهای آمینه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا قبل از بیرون آمدن مو از پوست سر، کراتین را به وجود آورند. آمینو اسیدها همچنین در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش دارند و به این طریق باعث می‌شوند تا مواد مغذی به طور موثرتری در اختیار فولیکول مو قرار بگیرند. بیش از 20 اسید آمینه مختلف در بدن وجود دارند که 4 مورد از آنها در تولید کراتین شناخته‌شده‌تر هستند. سیستئین، لیزین، آرژنین و متیونین مهم‌ترین آمینو اسیدهای ضروری برای جلوگیری از ریزش مو را تشکیل می‌دهند.

دقت کنید که مو تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده است بنابراین مصرف پروتئین به مقدار کافی رشد مو را بهبود می‌بخشد و حتی ریزش مو را نیز کاهش می‌دهد. سعی کنید برای درمان ریزش مو حتما از پروتئین‌های حیوانی و گیاهی در رژیم غذایی خود استفاده نمایید. گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات از بهترین منابع پروتئینی محسوب می‌شوند.

ضرورت استفاده از مکمل های ضد ریزش

شاید بپرسید که آیا حتما برای درمان ریزش مو باید از مکمل‌های ضد ریزش استفاده کرد یا خیر؟ باید گفت که بهترین منبع ویتامین‌ها و املاح معدنی برای رشد مو و پیشگیری از ریزش صد البته مواد غذایی است. اما هنگامی‌که ریزش مو ایجاد می‌شود، یعنی مواد غذایی در رژیم غذایی شما به گونه‌ای نبوده که بتواند نیازهای تغذیه‌ای شما را برطرف کند بنابراین در این موارد حتما باید از مکمل‌های ضد ریزش استفاده کرد و گاه حتی تا 3 دوره مصرف آنها را ادامه داد تا بهترین نتیجه‌گیری حاصل شود. داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی انواع مکمل‌های مو را در معتبرترین برندهای خارجی و ایرانی با مناسب‌ترین قیمت به صورت اینترنتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و هر موقع از شبانه روز می‌توانید سفارش خود را در وبسایت این مجموعه ثبت نمایید.

با این حال توجه داشته باشید که مصرف بی‌رویه مکمل‌های تقویت مو نیز اصلا پیشنهاد نمی‌شود چراکه اگر بدن شما کمبودی نداشته باشد، ممکن است درگیر عوارض جانبی نامطلوبی شوید که در نتیجه مصرف خودسرانه به وجود آمده‌اند. از این رو اگر ریزش موی شما با مصرف مکمل‌ها بهبود نیافت حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علت را مورد بررسی قرار دهد.

نتیجه گیری

کمبود مواد مغذی یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو است که در نتیجه رژیم غذایی نامطلوب و سبک ناصحیح زندگی به وجود می‌آید. برای جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، علم داروسازی و پزشکی دست به دست هم داده‌اند و مکمل‌های غذایی را به تولید رسانده‌اند که در کاهش ریزش مو بسیار موفق عمل می‌کنند و در کنار رژیم غذایی می‌توان از آنها بهره گرفت. مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی موثر در پیشگیری از ریزش مو در این مطلب به شما معرفی شدند. برای تهیه مکمل‌های تقویت مو دقت کنید که طیفی از مواد مغذی ذکر شده در این مطلب در لیست ترکیبات محصول مورد نظر وجود داشته باشد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(10 امتیاز , میانگین: 4.3 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:
  • Soheil يكشنبه, 28 آبان 1402

    عالی بود مرسی

  • عسکری شنبه, 25 دی 1400

    بهترین قرص درمان ریزش مو کدوم قرص هست ؟

  • شهرام شنبه, 25 دی 1400

    برای ریزش موهام بین قرص یونی زینک و فولیکوژن تردید دارم کسی میدونه کدوم بهتر هست که از مثبت سبز سفارش بدم؟

  • فاطمه شنبه, 25 دی 1400

    قرص هیرویت اگر مداوم استفاده بشه برای ریزش مو خیلی عالیه من خودم به شخصه تاثیرش رو دیدم

  • صابری شنبه, 30 مرداد 1400

    فکر می کردم فقط زینک برای ریزش مو خوبه. ممنون از اطلاعات مفیدتون

    پاسخ مدیر:

    مرسی از انرژی مثبتتون دوست عزیز.

  • بصیری يكشنبه, 10 مرداد 1400

    سلام. سردرد می تونه از عوارض قرص هیرویت باشه؟

  • مونا بهرامی يكشنبه, 29 فروردين 1400

    تشکر از مطلب خوب و مفیدتون و قرص هایی که معرفی کردید

    پاسخ مدیر:

    مرسی از توجهتون دوست عزیز.


عناوین جذاب امروز