بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

با توجه به اینکه دستگاه غذاساز یک ابزار چندکاره در آشپزخانه‌ها به شمار می‌رود، همیشه در معرض آسیب و خراب شدن است. این ایرادات ممکن است دلایل متعددی مانند اتصال برقی، عدم استفاده صحیح، نوسانات برق و سایر موارد باشد. ولی متداول‌ترین ایراداتی که ممکن است برای یک غذاساز به وجود آید و نحوه عیب‌یابی و حتی تعمیر غذاساز آن در اینجا برای شما شرح داده خواهد شد.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر غذاساز

نکات کلیدی و پراهمیت جهت نگهداری غذاساز

  • حواستان باشد که قسمت موتوری غذاساز به هیچ عنوان نباید خیس شود.
  • به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده مداوم از غذاساز آن را پس از هر 30 دقیقه استفاده، چند دقیقه استراحت بدهید تا دستگاه خنک شود.
  • شایان ذکر است که استفاده از غذاساز برای مواد غذایی مشخص و خاصی است. برای خرد کردن هر چیزی نمی‌توان از آن استفاده کرد، چون ممکن است باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای دستگاه غذاساز شما شود.
  • در هنگام استفاده از غذاساز دقت کنید که هیچ وسیله دیگری به غیر از مواد غذایی مشخص داخل آن نباشد. وجود قاشق، چنگال و سایر ابزارهای دیگر دستگاه را دچار ایرادهای اساسی خواهد کرد.
  • همیشه در استفاده از وسایل برقی به سیم آن باید توجه کرد. این مسئله برای غذاساز هم صادق است. ایراد در سیم و یا خرابی قسمت‌های مختلف آن مثل دوشاخه و یا بخش ورودی به دستگاه ممکن است ایراد داشته باشد، که همین امر موجب اتصالی دستگاه غذاساز شما خواهد شد.
  • تعویض به موقع تیغه‌های غذاساز و یا تعمیر آن و تیز کردن‌ آنها باعث بهبود در عملکرد دستگاه شده و فشار کمتری را به دستگاه وارد می‌کند.
  • هنگام جا انداختن قطعات باز شده غذاساز و چفت کردن آن دقت لازم را به خرج دهید، چون عدم صحیح بستن دستگاه در هنگام استفاده، دستگاه را خراب خواهد کرد.
  • به یاد داشته باشید که به مقدار کافی و مشخص شده داخل محفظه غذاساز خود موارد غذایی بریزید، زیرا ریختن خارج از استاندارد موادغذایی در محفظه و به کارگیری آن و ایجاد فشار زیاد به دستگاه، ممکن است دستگاه را خراب کند.
  • برای عملکرد بهتر دستگاه پیشنهاد می‌شود، حتما مواد غذایی مورد نیاز را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و سپس داخل دستگاه غذاساز بریزید.
  • پس از هر بار استفاده، غذاساز را به خوبی تمیر کنید و قسمت‌های مختلف آن را به جز بخش موتوری و برقی، بشویید.
  • باید مراقب بود که آب از داخل و بیرون دستگاه، به بخش داخلی غذاساز و قسمت موتوری و پنل‌های آن نفوذ نکند.
  • سعی کنید از یکپارچه کردن مواد غذایی غلیظ مانند حلیم، از غذاساز استفاده نکنید، زیرا در طولانی مدت باعث آسیب به آن می‌گردد.
  • پس از شستشوی قطعات غذاساز، حتما صبر کنید تا کاملا خشک شوند و سپس نسبت به سرهم کردن آن اقدام کنید.
  • دقت کنید از مواد غذایی که باعث کند شدن تیغه غذاساز می‌شوند، در این دستگاه استفاده نکنید یا تا آنجا که مقدور است حداقل کمتر آنها را با غذاساز خرد کنید.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر غذاساز

ایرادات متداول در تعمیر غذاساز

عیب یابی غذاساز که روشن نمی شود

اگر دستگاه غذاساز شما از کار افتاد و روشن نشد، به طور متداول باید موارد زیر را بررسی کنید. قبل از هر چیز کابل برق متصل به پریز را بررسی کرده تا هیچ‌گونه قطعی نداشته باشد. اگر سیم سالم بود، از پریز دیگری برای تست غذاساز خود استفاده کنید، زیرا ممکن است پریز برق دچار ایراد شده باشد، نه خود غذاساز شما. سپس از چفت بودن قطعات غذاساز اطمینان حاصل کنید، چون در اکثر غذاسازها جهت ایمنی بیشتر، هنگامی که قطعات به درستی روی هم سوار نشده باشند، روشن نمی‌شوند. اگر از صحیح بودن و سالم بودن موارد فوق مطمئن شدید، بهتر است آن را به یک تعمیرکارحرفه‌ای متخصص در تعمیر غذاساز بسپارید.

بیرون زدن مواد غذایی از محفظه غذاساز

اگر مشاهده کردید که مواد غذایی داخل محفظه غذاساز از دستگاه بیرون می‌زند، احتمالا بیشتر از ظرفیت محفظه غذاساز مواد غذایی داخلش ریخته‌اید. اگر این طور نبود، باید لاستیک آب‌بندی غذاساز را بررسی کنید، زیرا ممکن است بدجا افتاده باشد یا به علت پارگی و ایراد در آن به درستی عمل نکند و نیاز به تعویض داشته باشد. در سرویس غذاساز اگر این موارد هم نبود، احتمال داشتن ترک در بخشی از محفظه یا بخش‌های دیگر که در مسیر مواد غذایی هستند، محتمل خواهد بود.

سرویس غذاساز که به صورت متناوب کار می کند

اگر غذاساز شما به صورت متناوب کار می‌کند و از حرکت نمی‌ایستد، باید بخش تسمه موتور و سیم‌کشی داخلی غذاساز را بررسی کنید. اگر تسمه موتور در رفته باشد، می‌توانید آن را جا بزنید و مجددا دستگاه را آزمایش کنید. ولی اگر مجددا تسمه موتور از جایش در برود، نشان می‌دهد که تسمه موتور به مرور زمان یا به علت گرمای زیاد شل یا از سایز قبلی خود کمی بزرگ‌تر شده‌است، که در عیب یابی غذاساز باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تعمیرات دستگاه غذاساز که صدای ناهنجار دارد

اگر موتور غذاساز شما صدای ناهنجاری می‌دهد و این صدا از حالت نرمال آن خارج شده‌است، ابتدا دقت کنید که مواد غذایی زیادی را داخل غذاساز نریخته باشید یا قطعاتی که داخل محفظه ریخته‌اید خیلی درشت نباشد که به دستگاه فشار زیادی وارد کند. اگر این طور نیست، ممکن است عیب کار در مکانیک غذاساز باشد. در مجموع این‌گونه صداها به علت ایراد در بوش و بلبرینگ غذاساز است. اگر وارد هستید، می‌توانید دستگاه را باز کرده و این دو بخش را بررسی کنید، در غیر این صورت تعمیر غذاساز را به متخصصان بسپارید.

غیرفعال شدن برخی از کلیدهای غذاساز

اگر متوجه شدید که دستگاه غذاساز شما روی برخی از درجه‌ها و سرعت‌های مختلف تعریف شده کار نمی‌کند، ابتدا به سراغ بخش سوییچ چند سرعته و قطعات مرتبط با آن بروید و آنها را بررسی کنید. در سرویس غذاساز اگر کمی وارد باشید می‌توانید از طریق مولتی‌متر جریان برق ورودی به این بخش را آزمایش کنید، تا ببینید این بخش به درستی کار خود را انجام می‌دهد یا خیر.

زدن جرقه در زغال‌های دستگاه غذاساز

اگر دیدید که زیر زغال‌های غذاساز جرقه کمی تولید می‌شود، در ابتدا زغال‌ها و فنر غذاساز را بررسی کنید تا عیب و ایرادی نداشته باشد. معمولا در صورتی که فنر قابلیت خودش را از دست داده یا زغال غذاساز کوچک شده باشد، این اتفاق رخ می‌دهد. اگر عیب از این موارد بود، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت بروید سراغ بوش و بلبرینگ غذاساز و آنها را چک کنید و ببینید که لق میزنند یا خیر. اگر این مورد هم نبود، چاره‌ای نیست، باید شفت آرمیچر را بررسی کنید، که لاغر نشده باشد. البته جابه‌جایی سیم‌ها نیز می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد. لازم به ذکر است، که اگر این جرقه شدید باشد، معمولا بالشتک یا آرمیچر سوخته یا تیغه کلکتور کند شده‌است، در عیب یابی غذاساز این موارد را باید مد نظر داشته باشید و اگر کمی وارد باشید ایراد آن را کشف کنید.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر غذاساز

سرویس غذا ساز که تیغه آن چرخش ندارد

اگر موتور غذاساز شما روشن شده ولی تیغه آن نمی‌چرخد، باید به سراغ تیغه غذاساز بروید، زیرا بیشترین عیب در این مواقع، شکستن تیغه غذاساز است. اگر هیچ‌گونه شکستگی و خرابی در تیغه مشاهده نکردید، تیغه را باز کرده و مجددا پس از چرب نمودن آن، تیغه را جا بزنید و غذاساز را آزمایش کنید. اگر با این موارد مشکل‌تان حل نشد، باید به سراغ تسمه یا چرخ‌دنده دستگاه بروید. اگر نوع غذاساز مورد استفاده شما دارای تسمه است، تسمه را بررسی کنید. زیرا ممکن است این مشکل به دلیل کش آمدن تسمه و شل شدن آن باشد. اگر تسمه سالم بوده و بدون علت خاصی از جایش در رفته باشد، می‌توان به راحتی آن را جا زد و غذاساز را استفاده کرد. در غیر این صورت باید تسمه را تعویض کرد. برخی دیگر از غذاسازها دارای چرخ‌دنده هستند. اگر غذاساز شما تسمه‌ای نبود، باید چرخ‌دنده‌‌های آن را بررسی کنید که در بخشی از آن شکستگی و یا در رفتگی وجود نداشته باشد. در صورت شکستگی یا باید آن را جایگزین کرد یا توسط یک تراش‌کار آن را اصلاح نمود.

عیب یابی غذاساز که مواد غذایی در آن خرد نمی شود

گاهی ممکن است ببینید دستگاه به درستی کار می‌کند، ولی مواد غذایی به درستی خرد یا مخلوط نمی‌شوند. معمولا این مشکل از نحوه نادرست استفاده از غذاساز است. عمده‌ترین دلیل آن ریختن زیاد مواد غذایی در محفظه دستگاه است. مورد دیگر انتخاب نامناسب سرعت با نوع مواد غذایی داخل محفظه است. اگر سرعت کند باشد و مواد غذایی سفت، دستگاه به درستی عمل نمی‌کند. پس باید سرعت مناسب را برای هر نوع ماده غذایی در نظر گرفت. اگر این موارد نیز مشکل شما را حل نکرد، به چفت و بست غذاساز خود دقت کنید که تمامی قطعات به درستی در جای خود محکم شده باشد.

روشن نشدن چراغ غذاساز با وجود روشن شدن موتور آن

در صورتی که دستگاه را روشن کردید، ولی با این وجود چراغ دستگاه روشن نشده‌است، قبل از هر چیز بخش‌های مختلف غذاساز را بررسی کنید که همه چیز به درستی چفت و بست شده باشد. اگر این مورد نبود، این مسئله می‌تواند به دلیل دمای داخلی بالا و یا کابل برق آن بخش باشد. پس مدتی دستگاه را به حالت خاموش رها کرده و پس از چند دقیقه مجددا تست کنید. در این فاصله تمامی بخش‌های سیم برق آن را نیز بررسی نمایید.

تعمیر غذاساز که در حین کار کردن خاموش می‌شود

اگر دستگاه شما در حین کار کردن خاموش می‌شود، احتمالا به علت گرم شدن زیاد غذاساز است. این عمل به دلیل ممانعت از آسیب به دستگاه و به شکل خودکار انجام می‌شود. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، سعی کنید هر 15 دقیقه یک‌بار به دستگاه استراحت داده و سپس مجددا با آن شروع به‌کار کنید. اگر مجددا متوجه شدید دستگاه روشن نمی‌شود، زمان بیشتری را باید برای آن در نظر بگیرید. اگر باز هم روشن نشد، آن را به تنظیمات کارخانه‌ای برگردانید. معمولا روش برگرداندن تنظیمات کارخانه‌ای در دفترچه راهنمای هر دستگاه وجود دارد.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر غذاساز

کلام آخر

همچنین لازم به ذکر است که ما تعمیرات غذاساز در کلیه برندهای مطرح را پشتیبانی میکنیم. پس به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با خیالی راحت و آسوده غذاساز معیوب خود را به ما بسپارید تا پس از سرویس غذاساز ، آن را مثل روز اولش به شما تحویل دهیم.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما: