بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

جراحی کاهش وزن به جراحی چاقی و جراحی متابولیک نیز معروف است.

این اصطلاحات به منظور انعکاس تأثیر این عمل ها بر وزن بیماران و سلامت متابولیسم(تجزیه غذا به انرژی) آنها به کار می رود.

این اقدامات درمانی علاوه بر درمان چاقی، در درمان دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و کلسترول بالا بسیار موثر است. این عملیات همچنین توانایی جلوگیری از مشکلات سلامتی در آینده را دارد.

این مزایا باعث می شود بیماران مبتلا به چاقی که تحت درمان قرار می گیرند از کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بیشتری برخوردار شوند.

اگر می خواهید کمی وزن کم کنید، باید سعی کنید غذای کمتری بخورید و بیشتر ورزش کنید. اما برخی افراد حتی با رعایت رژیم های غذایی و ورزش کردن هم نمی توانند وزن کم کنند.

هنگامی که رژیم ها و ورزش جواب نمی دهند، بهتر است افراد شروع به در نظر گرفتن روش های دیگر کاهش وزن مانند اسلیو معده، بای پس معده و.. کنند.

درمان چاقی با استفاده از عمل‌ های جراحی

جراحی متابولیک مناسب چه کسانی است؟

دکتر حامد قدسی(https://drhamedghodsi.com) معتقدند که این روش برای شما مناسب است اگر:

  • شاخص توده بدن (BMI) شما 40 یا بالاتر است یعنی مبتلا به چاقی شدید هستید.
  • BMI شما 35 تا 39.9(چاقی) است و یک مشکل جدی مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید دارید. گاهی اوقات اگر BMI یا شاخص توده بدنی فرد 30 تا 34 باشد و مشکلات جدی مرتبط با وزن داشته باشد، ممکن است شرایط خاصی برای جراحی کاهش وزن را داشته باشید.

به احتمال زیاد قبل از انجام جراحی از یک پروسه غربالگری گسترده خواهید گذشت تا پزشک تشخیص دهد آیا واجد شرایط هستید یا نه. فردی که در نهایت کاندید انجام این عمل می شود، باید مایل باشد تغییرات دائمی را برای داشتن یک سبک زندگی سالم انجام دهد.

ممکن است پزشکتان از شما بخواهد تا در برنامه های پیگیری طولانی مدت شرکت کنید که شامل نظارت بر تغذیه، سبک زندگی و رفتار و شرایط پزشکی شما می باشد.

 

انواع جراحی کاهش وزن

اسلیو معده

اسلیو معده، با برداشتن تقریباً 80٪ معده انجام می شود. معده باقیمانده به اندازه و شکل موز است.

درمان چاقی با استفاده از عمل‌ های جراحی

روش انجام این عمل

جراح معده را از اندام های اطراف خود آزاد می کند. از منگنه های جراحی برای از بین بردن 80٪ معده استفاده می شود و باعث کوچکتر شدن معده می شود.

بعد از عمل اسلیو معده

معده جدید مواد غذایی و مایعات کمتری را در خود نگه می دارد که به کاهش مقدار غذا و کالری مصرف شده کمک می کند. این جراحی با برداشتن بخشی از معده که بیشترین میزان هورمون گرسنگی را تولید می کرد، بر متابولیسم تأثیر می گذارد. اسلیو معده گرسنگی را کاهش می دهد، سیری را افزایش می دهد و به بدن امکان می دهد تا به وزن سالم و قند خون کنترل شده برسد. ماهیت ساده این عمل بدون ایجاد عوارض احتمالی، آن را به یک عمل ایمن تبدیل می کند.

مزایا

  • از لحاظ فنی زمان جراحی ساده و کوتاه است
  • می تواند در بیماران خاص با شرایط پزشکی پر خطر انجام شود
  • ممکن است به عنوان اولین مرحله درمان برای بیماران مبتلا به چاقی شدید انجام شود
  • کاهش موثر وزن و بهبود شرایط مربوط به چاقی

 

بای پس معده

بای پس معده متداول ترین روش جراحی معده است. این جراحی معمولاً برگشت پذیر نیست. هدف این جراحی کاهش مقدار غذایی مصرفی در هر وعده کاهش جذب مواد مغذی است.

درمان چاقی با استفاده از عمل‌ های جراحی

روش انجام این عمل

جراح قسمت بالای معده را برش داده و آن را از بقیه معده جدا می کند. کیسه حاصل به اندازه یک گردو است و فقط می تواند حدود 30 گرم غذا در خود نگه دارد. به طور معمول معده افراد حدودا سه برابر بیشتر از این مقدار گنجایش دارد.

سپس، جراح روده کوچک را برش می دهد و بخشی از آن را مستقیم روی کیسه می دوزد. غذا ابتدا وارد این کیسه کوچک معده و سپس مستقیماً به روده کوچک که به آن دوخته شده است می رود. غذا بیشترین قسمت معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می زند و در عوض مستقیم وارد قسمت میانی روده کوچک می شود.

مزایا

  • کاهش وزن قابل اطمینان و طولانی مدت
  • برای بهبود شرایط مرتبط با چاقی موثر است.

 

حلقه معده قابل تنظیم

حلقه معده قابل تنظیم نوعی دستگاه ساخته شده از سیلیکون است که در اطراف قسمت بالای معده قرار می گیرد تا میزان غذایی که فرد می تواند بخورد را محدود کند. تأثیر آن در بیماری های مرتبط با چاقی و کاهش وزن طولانی مدت، کمتر از سایر روش ها است. بنابراین استفاده از آن در دهه گذشته کاهش یافته است. با این حال هنوز هم به دلیل قابل بازگشت بودن آن در بین بعضی از بیماران طرفدار دارد.

درمان چاقی با استفاده از عمل‌ های جراحی

نحوه انجام این عمل

باند معده قابل تنظیم در اطراف قسمت بالای معده قرار گرفته و محکم می شود و یک کیسه کوچک بالای باند ایجاد می کند.

بعد از جاگذاری حلقه معده

احساس سیری به اندازه دهانه بین کیسه و بقیه معده بستگی دارد. اندازه دهانه را می توان با تزریق مایعات از طریق درگاهی در زیر پوست تنظیم کرد. غذا به طور معمول از معده عبور می کند اما با دهانه کوچکتر باند محدود می شود. استفاده از این روش در درمان دیابت نوع 2 تاثر کمی دارد و اثرات متوسطی روی متابولیسم دارد.

مزایا

  • کمترین میزان عوارض در اوایل بعد از جراحی
  • عدم ایجاد برش در معده یا روده
  • بیماران می توانند در همان روز جراحی به خانه خود بروند
  • در صورت نیاز می توان حلقه را برداشت
  • کمترین خطر ابتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی را دارد

 

نحوه آماده شدن برای انجام جراحی های لاغری

اگر صلاحیت های لازم برای انجام جراحی متابولیک را داشته باشید، پزشک شما توضیحات لازم در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی شما را ارائه می دهد و شما را راهنمایی می کند. احتمالا پزشک شما قبل از جراحی دستور انجام آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی را می دهد. ممکن است چند روز قبل از عمل در خوردن و آشامیدن و اینکه چه داروهایی را می توانید مصرف کنید، محدودیت هایی داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود یک برنامه ورزشی را شروع کنید و هرگونه مصرف دخانیات را متوقف کنید.

همچنین بهتر است با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود هماهنگ کنید تا اولین شب بعد از عمل پیش شما بمانند.

 

بعد از انجام جراحی لاغری چه اتفاقی میفتد؟

جراحی کاهش وزن یا جراحی متابولیک در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود. درنتیجه شما در طول انجام عمل چیزی را حس نخواهید کرد.

شرایط شما بعد از جراحی به شرایط فردی، نوع جراحی کاهش وزن و تجهیزات کلینیک و پزشک متخصص شما دارد. برخی از پزشکان جراحی های کاهش وزن را با استفاده از برش های سنتی بزرگ، یا باز در شکم شما انجام می شود.

جدیدترین متدی که برای جراحی های لاغری استفاده می شود، لاپاراسکوپی پیشرفته است که با کمترین میزان برش در شکم، عمل جراحی را انجام میدهد. دکتر حامد قدسی تمام عمل های خود را با استفاده از این روش که آن را در بهترین دانشگاه خارج از کشور یاد گرفته اند، انجام می دهند.

لاپاراسکوپ ابزاری کوچک و لوله ای است که دوربینی آن متصل است. لاپاراسکوپ از طریق برش های کوچک شکم وارد می شود. دوربین کوچک در نوک لاپاراسکوپ به جراح اجازه می دهد تا داخل شکم را ببیند و بدون ایجاد برش های بزرگ سنتی، عمل را انجام دهد. جراحی لاپاراسکوپی می تواند سرعت بهبودی را سریعتر و مدت زمان آن را کوتاهتر کند.

جراحی معمولاً چند ساعت طول می کشد. بعد از جراحی ، شما در اتاق ریکاوری بیدار می شوید، جایی که کادر پزشکی شما را از نظر هرگونه عارضه کنترل می کنند. بسته به نوع عمل شما، ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید.

 

جمع بندی

تمام روش ها و متدهای جراحی که پیشتر به آن اشاره کردیم، در کلینیک جراحی دکتر حامد قدسی به جدید ترین شیوه ها و با پیشرفته ترین تجهیزات انجام می شوند و گزینه های بسیار خوبی برای کمک به شما در کاهش وزن سالم و طولانی مدت و بهبود شرایط پزشکی مرتبط با چاقی هستند. با اینکه تمام این جراحی ها دارای خطرات کمی هستند، اما زمانی که این روش ها در مراکز معتبر انجام شود ایمن بوده و خطر و عوارض کمی دارند.

موفقیت جراحی های لاغری نیاز به یک تیم متخصص شامل جراح، متخصص تغذیه، روانشناس، پرستار دارد که در هر مرحله از سفر کاهش وزن و لاغری، شما را همراهی خواهند کرد. بیماران در صورت ادامه خوردن غذاهای سالم، انجام مستمر فعالیت بدنی و حضور در تمام ویزیت های تعیین شده توسط پزشک و مصرف ویتامین ها و مکمل های معدنی طبق دستورالعمل ارائه شده، به احتمال بسیار زیاد به نتیجه مورد خود خواهند رسید. بیشتر بیماران برای کنترل سطح ویتامین و مواد معدنی به آزمایش دوره ای خون نیاز دارند و سالانه در مرکز جراحی خود چکاپ می شوند.

منبع:

https://drhamedghodsi.com/عمل-جراحی-چاقی



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: