بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

یکی از راه های درمان افسردگی که عوارض جانبی خیلی کمی نسبت به دیگر روش های درمان افسردگی دارد درمان افسردگی با زعفران است هر چند زعفران را نمی توان به تنهایی یک درمانگر کامل افسردگی دانست اما در روند بهبود و یا پیشگیری از آن بسیار موثر است در این مقاله با ذکر نکاتی درباره ی زعفران و افسردگی طریقه ی مصرف زعفران برای درمان افسردگی را نیز بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

  1. کمی درباره ی زعفران
  2. افسردگی
  3. زعفران و افسردگی
  4. نحوه کارکرد زعفران در درمان افسردگی
  5. مقدار و طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

کمی درباره ی زعفران

زعفران یک گیاه چند ساله است که دارای پیاز می باشد پیاز این گیاه قهوه ای رنگ بوده و در بخش جنوب غربی آسیا نواحی جنوبی اروپا و اسپانیا کشت می شود. ساقه شش گلبرگ بنفش و سه ریسمان به رنگ قرمز اجرای تشکیل دهنده ی زعفران هستند که بخش کاربردی آن کلاک نارنجی رنگ آن است.

املاح معدنی همچون موسیلاژ، به وفور در کلاکه ی زعفران موجود است. عطر این گیاه نیز بسیار دلپذیر و همین طور پرکاربرد بوده است و از اسانس بی رنگ آن استفاده های زیادی می شود.

در کل گیاه زعفران یکی از با ارزش ترین مواد غذایی موجود در جهان است. عاملی که این گیاه را به یک گیاه گران تبدیل می کند این است که از بین صد الی دویست گیاه زعفران فقط پنج کیلو مواد غذایی از آن بدست می آید که پس از خشک شدن این مقدار به یک کیلوگرم می رسد. از این رو به این گیاه طلای قرمز نیز گفته می شود.

 

افسردگی

حالتی که در آن فرد برای مدتی نسبت به انجام فعالیت بی میل و بی حوصله است و رمقی برای انجام کارهای خود نیز ندارد افسردگی نام دارد. ممکن است در طول مدت افسردگی اشتها و میل به غذا نیز کاهش پیدا کند این یک حالت متداول است که امکان دارد برای هر فردی رخ بدهد اما ضروری است راه های کنترل آن و مدیریت دوران افسردگی یاد گرفته شود. چون اگر این بی علاقگی و بی میلی طولانی مدت باشد تمام روحیه و میل خود به زندگی را از دست خواهد داد و افکارش چنان درگیر خواهد شد که پس از آن هر مشکل کوچکی در نظرش بزرگ و حل نشدنی جلوه خواهد کرد درمان هایی که برای افسردگی وجود دارد علاوه بر این مشکل اختلالات دیگر مثل اضطراب استرس و یا درد های عصبی را نیز باید پوشش بدهد.

طبق بررسی های انجام شده کسانی که خود را افسرده می دانند از التهاب و اکسید شدن سلول های بیشتری رنج می برند. زعفران مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد و اکسید شدن مراقبت می کند و باعث کاهش التهابات می شود. طبق تحقیقات انجام شده حتی بو کردن زعفران برای خانوم ها و به مدت بیست دقیقه در روز باعث می شود اضطراب آنها کاهش پیدا کرده و هورمون های آنها متعادل شود.

زعفران و افسردگی

گیاه زعفران طی سال های طولانی و قرون متفاوت در شرق جهان و در علم پزشکی بسیار پر کاربرد بوده است. امروزه دانشمندان سعی می کنند خواص زعفران را برای درمان بیماری افسردگی مشخص کنند. طبق این تحقیقات ثابت شده است اگر به میزان پانزده میلی گرم زعفران به تعداد دو مرتبه در هر روز استفاده گردد می تواند نتایجی همانند نتایجی مشابه با داروهای ضد افسردگی معمولی به همراه داشته باشد و موجب درمان افسردگی خفیف و متوسط گردد در بیماری هایی که برای درمان آنها از گیاهان طبیعی استفاده می شود و گیاهان در فرآیند بهبودی تاثیر زیادی دارند این فرایند را فیتوتراپی یا گیاه درمانی می گویند.

پس طبق نتایج آزمایش ها و بررسی ها و تحقیقات این گیاه گران درست همانند داروهای ضد افسردگی شیمیایی معمولی عمل کرده و حتی عوارض کمتری هم نسبت به آنها دارد. فقط کافیست طریقه ی مصرف زعفران برای درمان افسردگی را بلد باشیم.

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

نحوه ی کارکرد زعفران در درمان افسردگی

در گیاه زعفران مقداری کروسین و سافرانال وجود دارد که این مواد باعث می شود زعفران اثرات ضد افسردگی زیادی داشته باشد چون که کروسین باعث کمتر شدن سطح استرس می شود و همچنین سافرانال موجب می گردد سیستم خواب بدن منظم شده و به حالت طبیعی برگردد. پزشکی مدرن برای درمان بیماری افسردگی از دو روش و استراتژی روان درمانی و داروها استفاده می کنند. داروهای شیمیایی که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند معمولا پاروکستین فلوکستین و غیره هستند که با تقویت سروتونین مغز باعث می شوند خلق و خوی خوبی در فرد شکل بگیرد و در نتیجه افسردگی اش درمان شود اما لازم به ذکر است زعفران نیز پیامد های مشابهی دارد و در برخی موارد از این داروها عملکرد بهتری نیز دارد. زعفران نیز همانند دارو هایی که ذکر شد سروتونین دوپامین و نوراپی را تقویت می کند و در درمان افسردگی فرد تاثیر زیادی می گذارد.

اما سوالی که پیش می آید و جا دارد به آن جواب بدهیم این است که سروتونین چیست؟

این ماده که به هورمون خلق و خو شهرت یافته در حقیقت یک هورمون نیست این ماده به حالات روحی انسان و خواب او کمک کرده و آن را بهبود نی بخشد که زعفران باعث تقویت کارایی آن در مغز می شود.

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

مقدار و طریقه ی مصرف زعفران برای درمان افسردگی

بررسی ها نشان می دهد چنانچه سه گرم زعفران در یک ماه مصرف شود بسیار اثربخش بوده و باعث خواهد شد افسردگی به مقدار زیادی در فرد درمان شود. حداکثر میزان استفاده ی زعفران در هر ماه پنج گرم می باشد و استفاده ی بیش از این میزان برای افراد به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود زیرا ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند دانشمندان براساس تحقیقات انجام شده به این نکته رسیدند که مصرف سه صدم گرم یا سی میلی گرم در طول روز تاثیری معادل با قرص فلوکسیتین و یا ایمیپرامین برای افسردگی خواهد گذاشت شما می توانید پانزده میلی گرم زعفران را در روز و پانزده میلی گرم دیگر آن را در شب مصرف کنید.سی میلی گرم زعفران برابر با یک یا دو شاخه زعفران می باشد که برای اثر بخشی لازم است چهل و یا پنجاه روز به صورت مداوم مصرف گردد.

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

ما در این مقاله گیاه دارویی زعفران را به عنوان یک داروی طبیعی و گیاهی برای درمان افسردگی معرفی کرده و به بررسی اثرات آن و طریقه مصرف آن پرداختیم.

افسردگی بیماری ای می باشد که امروزه افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. به خاطر همین استفاده از دارو های شیمیایی ضد افسردگی بسیار زیادتر و متداول تر از گذشته شده است. اثرات و عوارض جانبی این دارو ها و اثرات مثبت و کارایی زیاد زعفران باعث می شود این گیاه گران به جایگزین خوبی برای موارد مشابه شیمیایی تبدیل شود.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: