بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

عموماً انکوباتور در خصوص آزمایش های میکروبیولوژی و آزمایش های زیست شناسی سلولی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تجهیزی می‌ باشد که از آن برای کشت های سلولی، کشت های میکروبی و نگهداری از آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع انکوباتور آزمایشگاهی با بهینه نگه داشتن رطوبت، دما و شرایطی مثل مقدار دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و اکسیژن که ارگانیسم های زنده برای رشد احتیاج دارند، این مهم را انجام می دهد.

توجه داشته باشید که در زمینه های تحقیقاتی، زیست شناسی سلولی، زیست شناسی مولکولی، میکروبیولوژی و غیره از انکوباتور های آزمایشگاهی استفاده می کنند.

این دستگاه به لحاظ ساختار فیزیکی شامل یک محفظه عایق و ایزوله می باشد. این محفظه به یک هیتر تجهیز شده است که این هیتر قابلیت این را دارد که کاربر آن را تنظیم کند. در خصوص دمای داخلی محفظه انکوباتور های آزمایشگاهی می توان عدد ۶۰ یا ۶۵ درجه سانتیگراد را عنوان کرد. لازم به ذکر است که برخی از انواع انکوباتور قادر هستند تا محفظه خود را در دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتیگراد نیز نگه دارند، این انکوباتور ها عبارت است از:

  • انکوباتور pit 053
  • انکوباتور pit 053r
  • انکوباتور pit 053rs.

ارگانیسم هایی که در شرایط رشد قرار می‌ گیرند باید در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد قرار داشته باشند. مثلاً باکتری هایی مثل e.coli برای کشت به این دما نیاز دارند. البته کشت سلول پستاندار نیز در زمره ارگانیسم های شرایط مشابه قرار دارد (یعنی همان ۳۷ درجه سانتی گراد). در واقع اینها بخشی از کاربرد انکوباتور در آزمایشگاه می باشد.

مدل های گوناگون دیگری از انکوباتور های آزمایشگاهی وجود دارند که قادرند کاهش دما، مدیریت، مقدار رطوبت و مدیریت سطح دی اکسید کربن را به سادگی انجام دهند. به این انکوباتور ها، انکوباتور های آزمایشگاهی یخچال دار می گویند. در نظر داشته باشید که کشت سلول های پستاندار کاملا به این موضوع وابسته می باشد، به دلیل اینکه باید میزان رطوبت نسبی در فضا های کشت ۸۰ درصد باشد تا از تبخیر جلوگیری شود. یک نکته دیگر این است که باید ph کشت مقداری اسیدی باشد برای این منظور حتماً باید مقدار سطح دی اکسید کربن نیز روی ۵ درصد قرار بگیرد، بنابراین کاربرد انکوباتور در آزمایشگاه بسیار گسترده تر خواهد شد.

اهمیت استفاده و کاربرد انکوباتور آزمایشگاهی در تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه

موارد مهم جهت راه اندازی انکوباتور آزمایشگاهی:

- کنترل کردن ولتاژ برق قبل از اینکه دستگاه را به برق متصل و آن را راه اندازی کنید، بسیار مهم و ضروری است.

- یک صفحه مشبک در انکوباتور وجود دارد در واقع این صفحه مشبک همان سیستم تهویه انکوباتور است که در پشت آن قرار گرفته است، در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان در مقابل این صفحه مشبک نباید شیئی قرار بگیرد.

- پلاک روی انکوباتور را کاملاً مطالعه کنید و منطبق بودن مندرجات آنرا با شبکه برق مصرفی مطابقت دهید.

- استفاده از پریز استاندارد برای اتصال کردن دوشاخه انکوباتور بسیار حائز اهمیت است.

- قبل از اینکه از انکوباتور استفاده کنید حتماً سینی ها را به جهت مطمئن شدن از صحیح قرار گرفتن در جای خود بازرسی کنید.

انکوباتور از آن دسته تجهیزات آزمایشگاهی است که کاربرد زیادی در میکروب شناسی، زیست شناسی مولکولی که برای کشت سلول و باکتری استفاده می شود،تحقیقات بیوشیمایی، مطالعات خون شناسی، تحقیقات ژنتیکی و آزمایشگاههای فراورده های داروئی و غذایی استفاده می شود. یک نمونه از انکوباتورهای آزمایشگاهی برای رشد نوزادان نارس استفاده می شود.در واقع بیشترین کاربرد انکوباتورها در آزمایش های میکروبی می باشد.انتخاب انکوباتور بر اساس ظرفیت و اندازه می باشد.

 

موارد مهم جهت کار با انکوباتور آزمایشگاهی:

- در نظر داشته باشید که کمپانی های تولید کننده انکوباتور لوازم جانبی و سینی های مجاز و استاندارد برای این دستگاه در نظر گرفته اند، بنابراین حتماً فقط از این وسیله ها استفاده کنید.

- اگر چنانچه آسیب دیدگی و رگه های نمایانی از خوردگی را در سطوح لوازم جانبی سینی ها و ظروف آزمایشگاهی مشاهده کردید به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید.

- برقراری جریان هوا با رعایت فاصله گذاری بین محیط های کشت یکی دیگر از مواردی است که باید حتماً به آن توجه شود.

- یکی دیگر از نکات مهم در خصوص انکوباتور قرار دادن بنزین، اتر، الکل و غیره درون انکوباتور می باشد. همان طور که می دانید این مواد قابل اشتعال هستند بنابراین بسیار مراقب باشید و این نکات را جدی بگیرید.

- حتماً از آب مقطر برای پر کردن مخزن انکوباتور استفاده کنید.

- تمیز کردن ظروف آب در زمان مناسب.

- استفاده از دستکش های لاتکس ضد عفونی جهت جابجا کردن ظروف کشت لازم و ضروری است این موضوع نیز یکی دیگر از نکاتی است که باید در خصوص کار با انکوباتور در آزمایشگاه به آن توجه داشت.

اهمیت استفاده و کاربرد انکوباتور آزمایشگاهی در تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه

نظافت انکوباتور آزمایشگاهی و نکات مهم در این خصوص:

همانطور که میدانید این دستگاه بسیار با اهمیت و پر کاربرد می باشد و جزو تجهیزات ضروری مورد استفاده در آزمایشگاه ها است. بنابراین نظافت دائمی و سرویس کردن آن امری بسیار ضروری است، در ادامه می خواهیم مواردی در این خصوص را عنوان کنیم.

۱. Ph5 در مواد ضد عفونی کننده و مواد شوینده نکته بسیار مهمی است که باید رعایت شود، در نظر داشته باشید که برخی از مواد های شوینده قلیایی دارای ph>8 می باشند، از این مواد شوینده به هیچ عنوان استفاده نکنید.

۲. توجه داشته باشید که خاموش کردن دستگاه در زمان نظافت آن امری ضروری است، سعی کنید حتی این دستگاه را از برق نیز بِکشید و پس از انجام نظافت به هیچ عنوان از دستگاه استفاده نکنید تا کاملاً خشک شود، حتماً این نکته را جدی بگیرید.

۳. مسائلی که در هنگام نظافت انکوباتور ها امکان پیش آمدن آن وجود دارد ایجاد خورندگی در دستگاه می باشد، به منظور جلوگیری از این موضوع باید از مواد ضد عفونی کننده و شوینده هایی که شرکت های تولید کننده دستگاه آنها را توصیه کرده اند استفاده کنید.

۴. اگر چنانچه در فلاسک های کشت آلودگی مشاهده کردید به سرعت همه کشته ها را از دستگاه خارج کنید و درون انکوباتور آزمایشگاهی را کاملاً نظافت و ضدعفونی کنید.

۵. یک نوع آلودگی دیگر امکان دارد توسط مواد شیمیایی خطرناک و یا مواد بیولوژیکی در داخل دستگاه ایجاد شود، برای مقابله با این نوع آلودگی ها در درون دستگاه و متناسب با مواد قرار گرفته داخل انکوباتور دو راه توصیه می شود، این دو راه عبارت است از:

- اسپری کردن داخل محفظه درونی دستگاه با استفاده از مواد ضد عفونی کننده مناسب.

همانطور که اشاره شد دستگاه باید قبل از راه اندازی مجدد، کاملاً خشک شده باشد.

در زمان ضد عفونی کردن گاز های قابل اشتعال در فضای انکوباتور ایجاد خواهد شد، بنابراین قبل از راه اندازی دستگاه حتماً باید تهویه شود.

- اگر چنانچه آلودگی بسیار شدید باشد یک متخصص باید تمامی اجزای محفظه داخلی انکوباتور آزمایشگاهی را خارج کند و پس از تمیز کردن آنها، به وسیله دستگاه اتوکلاو نیز آنها را ضدعفونی کند. البته می‌توان برای استریل کردن و ضد عفونی کردن از مواد ضد عفونی کننده نیز استفاده کرد، در نظر داشته باشید که هر دو روش کاملاً کارساز می باشد اما لزوم استفاده از آنها بسیار لازم و ضروری است.

اهمیت استفاده و کاربرد انکوباتور آزمایشگاهی در تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه

قسمت های مختلف انکوباتور های آزمایشگاهی:

در نظر داشته باشید که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی نسبت به کاربردی که دارد باید انتخاب شود، البته در ادامه می خواهیم قسمت های مختلف انکوباتور ها را به صورت عنوانی بیان کنیم اما امکان دارد برخی از دستگاه های انکوباتور در اجزای تشکیل دهنده خود این قسمت ها را نداشته باشند و یا حتی کمپانی سازنده اجزای بیشتری در دستگاه تعبیه کرده باشد، بنابراین سعی نگارنده توضیح اجزای اصلی یک انکوباتور رایج آزمایشگاهی می باشد. این اجزا عبارت است از:

  • سیستمی برای کنترل دما
  • محفظه برای نگهداری از کشت های آزمایشگاهی
  • سیستمی برای کنترل کردن گاز ها
  • سیستمی برای کنترل کردن رطوبت.

بهترین مرکز برای خرید انواعی تجهیزات آزمایشگاهی با بهترین کیفیت و بهترین قیمت، مرکز کاوش مگا می باشد.

این مرکز با ارائه بهترین دستگاه ها تاکنون توانسته طرفداران زیادی را جذب خود نماید. تنها مسئله قیمت نیست که در کاوش مگا مهم می باشد، بلکه این مرکز با ارائه با کیفیت ترین دستگاه ها می تواند در راستای توسعه علم و صنعت ید طولایی داشته باشد.

اهمیت استفاده و کاربرد انکوباتور آزمایشگاهی در تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: