بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

پرستاری از سالمندان به فرایندی گفته می شود که شخص پرستار بسته به شرایط جسمی و سلامتی سالمند، به او در زندگی روزمره و امور شخصی کمک می کند. پرستار موظف است همانند والدین خود از پدر و مادر شما مراقبت کند، زیرا این شغل مثل سایر شغل ها به دلیل ارتقاء دانش و بیشتر شدن طول عمر به صورت تخصصی و نیمه تخصصی تبدیل شده است.

تعریف کلی پرستاری از سالمندان

مزایا و معایب استخدام پرستار، خانه سالمندان و در منزل برای مراقبت از بیمار و‌ سالمند

پرستاری از سالمندان

پرستاری از سالمندان توسط پرستار و تکنسین مربوطه به فرایندی گفته می شود که شخص پرستار بسته به شرایط جسمی و سلامتی سالمند، به او در زندگی روزمره و امور شخصی کمک می کند. پرستار موظف است همانند والدین خود از پدر و مادر شما مراقبت کند، زیرا این شغل مثل سایر شغل ها به دلیل ارتقاء دانش و بیشتر شدن طول عمر به صورت تخصصی و نیمه تخصصی تبدیل شده است. این شغل بسته به سلامت سالمندان و شرایط آنها ویژگی های مختلفی خواهد داشت، بنابراین یک سری پرستاران به صورت تجربی سال ها در این زمینه و فعالیت دارند و بقیه اشخاص تحصیل کرده که مدرک نرسی، پرستاری و بهیاری دارند. در نتیجه به جزء نگهداری و پرستاری از سالمندان امور درمانی و پزشکی آنها را نیز انجام می دهند.

مزایای پرستاری از سالمندان در منزل یا خانه سالمندان

مزایا و معایب استخدام پرستار، خانه سالمندان و در منزل برای مراقبت از بیمار و‌ سالمند

مزایای پرستاری از سالمندان

  • در این مراکز آموزش های تخصصی و خدمات با کیفیت به پرستاران و مراقبین ارائه می شود.
  • تعداد رجوع بیمار به بیمارستان از طریق پرستار در خانه سالمندان یا منزل شخصی کاهش می یابد.
  • نشاط و سطح سلامتی در بیماران به علت محیط خانه سالمندان یا منزل شخصی افزایش می یابد.
  • مراقبین با رفتار حرفه ای و سازگاری سریع کمک شایانی به اعضای خانواده می کنند تا دسترسی به خدمات آسانتر و محیط خانه راحت تر و امن تر باشد.
  • کاهش استرس ناشی از افزایش سن و دوران سالمندی از طریق خدمات پرستاری از سالمندان است.
  • کمک به سالمندان برای انجام فعالیت های روزمرگی خود
  • سهولت در ملاقات و دید و بازدید از اقوام و آشنایان

پرستار باید به صورت روزانه وظایفی مانند رفت و برگشت برای ویزیت پزشک، تهیه مواد غذایی، نظافت، پخت و پز و استحمام سالمند بر عهده او است.

پرستار به صورت ساعتی یا پاره وقت کار کند خود در کنار مراقبت از مزایای آن هم بهره می برد اما اگر به صورت تمام وقت در خدمت سالمند باشد خانواده بیمار خیالشان راحت می شود.

اگر شخص سالمند در طول شبانه روز در خانه بماند نیاز به مراقبت همیشگی ندارد، بنابراین هزینه پایین می آید اما در خانه سالمندان به این روش نیست.

 

معایب پرستاری از سالمندان در منزل و خانه سالمندان

  • پرستاری در منزل مقرون به صرفه تر از خانه سالمندان است اما تجهیزاتی مانند صندلی چرخ دار، بالابر، نرده و رمپ ندارد که تهیه آنها هزینه بر است‌.
  • پرستاران خصوصی در منزل زود عوض می شود که همین موجب برهم خوردن سلامت روحی سالمند می شود که در خانه سالمندان کمتر این اتفاق می افتد.
  • استخدام پرستار باید هماهنگ با ساعات کاری و هزینه آن باشد تا بتوانید برنامه ریزی صحیح برای مدت طولانی داشته باشید.
  • اشخاص سالمند هر کدام روحیه متفاوتی دارند، بسته به خواسته و روحیه آنها با پرستار صحبت کرده و شرایط سالمند را بازگو کنید.
  • برخی سالمندان روحیه اجتماعی بالایی دارند، بنابراین خانه سالمندان محیط مناسب تری نسبت به منزل شخصی جهت زندگی و مراقبت از آنها است.

 

معیارها لازم جهت پرستاری از سالمندان

مزایا و معایب استخدام پرستار، خانه سالمندان و در منزل برای مراقبت از بیمار و‌ سالمند

معیارها لازم جهت پرستاری از سالمندان

شناخت فرد سالمند توسط پرستار

قبل از شروع کار خود نیاز است که از فرد سالمند شناخت کافی داشته باشید. بنابراین مراقبت از شخص سالمند با شناخت قبلی کار را بسیار آسانتر می کند. البته فراموش نکنید شما تنها به صورت تئوری از وی شناخت دارید، با او وقت نگذرانده اید، عادات و خصوصیات شخصی او را نمی دانید.

شنوندگان خوب و با دقت

پرستاری از سالمندان نیازمند مراقب شنونده خوب و با دقت است. بنابراین زمان استخدام پرستار با دقت وظایفش را به او شرح دهید، خصوصیات و شرایط سالمند به صورت ریز بیان کنید، طوری که متوجه حساسیت شما به بیمار شود. در نتیجه زمان مصرف داروها را یادآوری کند، مصرف میوه و آب میوه را در برنامه غذایی قرار دهد و اگر بیمار تمرین یا کار خاصی در طول روز انجام می دهد وی را یاری کند.

ساعت کار و دستمزد

مسلما دستمزد پرستاری از سالمندان با توجه به مقدار ساعت کاری مشخص می شود، پس قبل از استخدام در مورد ساعت کار و دستمزد آن با مراقب به توافق برسید. البته زمان و نحوه پرداخت حقوق پرستار اهمیت زیادی دارد زیرا ممکن است مراقب به صورت هفتگی یا ماهانه خواهان حقوق خود باشد.

حضور حرفه ای و قابل اعتماد

استخدام مراقب از یک مرکز معتبر و درخواست اسناد تضمینی و مدارک شناسایی از موسسه مورد نظر یکی از ملاک های اصلی پرستاری از سالمندان است. همچنین رعایت نظافت شخصی و آراستگی ظاهری اهمیت زیادی دارد و نباید وارد حریم شخصی بیمار شود یا مسائل شخصی خود را در زندگی سالمند و اعضای خانواده دخیل دهد.

درخواست مدرک برای مراقبین ویژه

اگر سالمند بسته به وضعیت سلامت خود نیاز به مراقبت هایی از قبیل فیزیوتراپی، بیهوشی، پرستاری و سی سی یو یا آی سی یو دارد، باید مدرک معتبر را از موسسه پرستاری از سالمندان را درخواست کرد.

آموزش های مورد نیاز

شناخت از توانایی پرستاری از سالمندان قبل از استخدام امری ضروری است، بنابراین باید آموزش های اولیه را پاس کرده باشد. این آموزش ها شامل اصول اولیه مراقبت از بیمار و سالمند و رفتار مناسب با وی است که همراه با مهارت هایی مانند درمان زخم بستر، تعویض پانسمان و تزریقات نیز می باشد.

توجه به نیازهای مراقب

امری منطقی است که هدف شما از استخدام پرستار و دادن حقوق به او انجام کارهای روزمره سالمند و مراقبت و نگهداری از وی است اما بعضی اوقات مراقب نیز خسته می شود. پس بهتر است با توجه و محبت خستگی را از او دور کنید تا رابطه دو طرفه و متقابلی داشته باشید.

ارتباط مدوام و پشتیبانی شبانه روزی

پرستاری از سالمندان نیازمند ارتباط مداوم و مستمر با شخص بیمار است تا وضعیت و سلامت او زیر نظر باشد. شما اگر قادر به پاسخگویی تمام نیازهای سالمند نیستید می توانید آن را به مرکز پرستاری گزارش دهید و از آنها کمک بخواهید. ای موسسات موظفند مشکلات مربوط به پرستار را مورد بررسی و سپس حل کنند.

نظافت و استحمام سالمند بیمار

زمان استخدام پرستاری از سالمندان، استحمام و نظافت شخصی بیمار سالمند باید مطرح شود، طوری که مراقب باید همراه و در عین حال مسئول نظافت وی باشد. استفاده از صندلی یا تشک های مخصوص کار را آسان تر می کند. همچنین نظافت هایی مانند شستن دندان و دهان، کوتاه کردن موها و ناخن ها جزء وظایف مراقب است.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: