بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آشپزی با ارده تجربه شگفت‌انگیزی از طعم‌های جدید را به ما هدیه می‌کند. امروزه بسیاری افراد به‌دنبال چشیدن مزه‌هایی هستند که قبلا تجربه نکرده‌اند. در برخی موارد یکنواختی و تکرار غذاها و مزه‌های همیشگی، به بی‌اشتهایی و ضعف کلی بدن می‌انجامد.

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی روزانه نیازی به تهیه مواد جدید نیست. شناخت و تهیه غذاهای محلی مناطق مختلف می‌تواند لیستی بلند بالا و متنوع از خوراکی‌های جدید را در اختیار ما بگذارد.

فرآورده‌های کنجدی و در راس آن‌ها ارده، از خوراکی‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که موارد استفاده گوناگونی دارد. در این مطلب شما را با خواص این ماده خوراکی و غذاهایی که با آن تهیه می‌شود آشنا کرده و در ادامه دستور پخت نوعی ‌پلو محلی خوزستانی را شرح خواهیم داد.

اگر با طعم این ماده غذایی آشنایی داشته و از خوردن آن لذت می‌برید، یا به آموختن غذاهای سنتی مناطق مختلف علاقه‌مند هستید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

دستور پخت غذا با کمک ارده

آشپزی با ارده

این ماده به‌تنهایی غذایی کامل برای هر وعده به‌خصوص صبحانه است. اما از آن در ترکیب بسیاری خوراکی‌ها نیز استفاده می‌شود. از این فرآورده کنجدی در کشور‌های مختلف دنیا از جمله لبنان، یونان، عراق، ترکیه و ایران برای تهیه برخی غذاها استفاده می‌شود. نوعی اشکنه، حمص، باباغنوج و حلوا ارده از معروف‌ترین خوراکی‌هایی هستند که از این ماده غذایی در تهیه آن‌ها استفاده می‌شود.

روغن ارده کنجد نیز از دیگر مواد غذایی است که از آن برای پخت انواع غذاها و سالاد‌ها می‌توان استفاده کرد. این روغن خصوصا برای سرخ‌کردنی مناسب بوده و تا حرارت ۲۵۰ درجه سانتی‌گرد را به‌راحتی تحمل می‌کند. از مزایای دیگر استفاده از این روغن، پایین آوردن کلسترول خون در اثر مصرف مداوم آن در رژیم غذایی است.

پلو ارده غذای محلی خوزستانی‌ها

این غذای محلی، یکی از خوراکی‌های سنتی شهر‌های شوشتر و دزفول است که به‌دلیل طبع بسیار گرمی که دارد اغلب در روز‌های سرد و بارانی تهیه می‌شود. از مزایای این غذا ترکیب کاملا گیاهی آن بوده و برای افرادی که تمایلی به مصرف گوشت ندارند کاملا ایده‌آل است.

دستور پخت غذا با کمک ارده

طرز تهیه این پلو که محلی‌ها به آن آش ارده نیز می‌گویند به شرح زیر است:

مواد لازم:

برنج ۳ پیمانه

ماش ۵/۱ پیمانه

ارده به میزان دلخواه

شیره خرما (سیلون) به میزان دلخواه

مقداری نمک برای خیساندن برنج

ابتدا برنج را در ظرفی جدا خیسانده، سپس ماش‌های پاک‌شده را شسته و با مقدار کمی آب می‌پزیم. در مرحله بعد برنج را آبکش کرده و به همراه ماش‌های پخته‌شده دم می‌کنیم.

پس از دم کشیدن پلو، آن‌ را در دیس یا سینی بزرگی ریخته و آرام آرام ارده را به آن اضافه می‌کنیم. میزان ارده مورد نیاز برای این پلو بسته به ذائقه افراد خانواده و رژیم غذایی آن‌ها متغیر است. نکته: در این غذا به‌دلیل چرب بودن ارده مصرفی، از روغن استفاده نمی‌شود.

در صورت تمایل شیره خرما نیز به این ترکیب اضافه می‌شود.

خوزستانی‌های اصیل این غذا را به‌همراه برگ تربچه و به‌وسیله آن می‌خورند. به این ترتیب قبل از شروع غذا دست‌ها را کاملا شسته و با استفاده از برگ‌های بزرگ تربچه سفید و توسط آن، این غذا را میل می‌کنند.

این پلو به‌صورت دمپخت نیز تهیه می‌شود. اگر از برنج محلی جنوب در تهیه این غذای خوشمزه استفاده شود، طعم دلپذیر آن هرگز فراموش نخواهد شد.

خواص ارده

این مایع نرم و غلیظ که طی عملیاتی از کنجد تهیه می‌شود، دارای خواص بی‌نظیری است که در مواد غذایی دیگر کمتر دیده می‌شود. این ماده خوراکی در کنار انرژی فراوان دارای پروتئین، تیامین، ویتامین آ و ب، کلسیم، آهن، منیزیوم، فسفر، پتاسیم و... است.

دستور پخت غذا با کمک ارده

طبیعت آن گرم و تر بوده و برای کاهش کلسترول و چربی خون نیز مفید است. هم‌چنین خوراکی مناسب برای ورزشکاران و افرادی است که به مشاغل سخت و پرتحرک مشغول هستند.

کلام پایانی

آشپزی با ارده از سال‌های بسیار دور در برخی مناطق دنیا مرسوم بوده است. تغذیه سالم و مغذی از دیرباز برای مردم در سرتاسر دنیا اهمیت زیادی داشته و دارد. با پیشرفت علم پزشکی و پی بردن به خواص و مضرات برخی مواد خوراکی، بهره بردن از رژیم غذایی پرسود که بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم کند اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

فرآورده‌های کنجدی جزو محصولات با ارزشی هستند که استفاده از آن‌ها به‌تنهایی یا در کنار مواد دیگر، کمک زیادی به سلامتی و حتی کاهش وزن افراد می‌کند. این محصولات فاقد هر گونه مواد افزودنی شیمیایی بوده و به همین دلیل مصرف آن‌ها هیچ‌گونه خطری برای افراد در سنین مختلف و با مشکلات و بیماری‌های متفاوت ندارد. خرید و استفاده این‌گونه خوراکی‌ها، می‌تواند تاثیر زیادی در سلامتی افراد خانواده داشته باشد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 3.7 از 5)

نظرات شما: