بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

فرزهای دندانپزشکی شامل قطعات مته مانند کوچکی هستند که با اتصال به هندپیس، غالباً برای ایجاد برش در بافت های سختی مثل دندانها و استخوان به کار می روند. این چرخنده‌های کوچک، یا از طریق برش دادن و کندن، و یا ساییدن، نسج سخت دندان را برمیدارند. همچنین از این وسیله برای صاف کردن و برداشت اضافه های ترمیم های فلزی همچون آمالگام و ترمیم های همرنگ دندان مثل کامپوزیت ها استفاده می شود.

فرزهای دندانی ابزاری کاربردی در جنس ها، اشکال و سایزهای متفاوتی موجود هستند که با توجه به نوع نیاز دندانپزشک و متد درمانی مورد نظر، انتخاب شده و استفاده می‌گردند. انتخاب درست، می‌تواند منجر به تحقق اهداف سودمندی از جمله رعایت ارگونومی دندانپزشک و افزایش راحتی بیمار گردد. در ادامه به به بررسی فرزهای دندانپزشکی و عوامل تاثیر گذار در قیمت فرز دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

انواع فرزهای دندانپزشکی

فرزهای دندانپزشکی با توجه به جنسی که دارند دسته‌بندی می‌شوند. هر یک از این دسته‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود بوده و کاربرد مخصوص به خود را دارند. انواع این فرزهای دندانی با توجه به جنسی که دارند عبارتند از:

معرفی فرزهای دندانپزشکی

فرز فولادی یا استیل ، ارزان‌ترین نوع فزرها بوده و برای مواردی نظیر تخلیه دندان استفاده می‌شوند. بزرگ‌ترین عیب این فرزها کند شدن سریع آن‌ها است.

فرز کاربایدی ، از ترکیب تنگستن ساخته شده‌اند. در نتیجه نسبت به مدل قبلی سریع کند نمی‌شود. فرز کاربایدی برای ایجاد برش و کندن کامپوزیت‌های دندانی توصیه می‌شوند.

فرز الماسی ، به دلیل سختی بالایی که دارد از طول عمر بالایی برخوردار بوده و دندانپزشک‌ها جهت کندن و تراشیدن ماده‌های سخت مثل مینا استفاده از آن را ترجیح می‌دهند.

فرز سرامیکی ، گزینه خوبی برای برداشتن آمالگام از روی دندان هستند. همچنین بهتر است برای حذف پوسیدگی دندان از آن استفاده شود.

فرز پلیمری ، به دلیل سختی و بافتی که دارد در تخلیه پوسیدگی‌های عمیق دندانی کاربرد دارد. زیرا احتمال آسیب رساندن به مینای دندان در حین کار با آن‌ها تقریبا صفر است.

فرز پلیمری، هنگام برداشتن پوسیدگی دندان با فرز های استیل یا کارباید ممکن است مقداری از نسج دندان نیز برداشته شود که موجب باز شدن پالپ دندان می شود. به همین دلیل ار فرز های پلیمری برای برداشتن نسج پوسیده استفاده می شود بدون اینکه آسیبی به نسج سالم دندان ها برسد.

بخش‌های مختلف بدنه فرز دندانپزشکی

سه بخش اصلی بدنه یک فرز شامل Head، Neck و Shank می‌باشد. در شکل زیر این قسمت‌ها مشخص شده اند:

معرفی فرزهای دندانپزشکی

شنک، عمده‌ترین بخش فرز را تشکیل می‌دهد و قسمتی است که درون هندپیس قرار گرفته و حرکت آن را به درون فرز منتقل می‌کند. فرزها با توجه به فرم شنک، انواع مختلفی دارند که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بخش اول: Friction Grip

فرزهایی با این شنک، برای اتصال به هندپیس‌های high speed (توربین) مناسب هستند و به‌طور کلی یکی از انواع فرزهای پرکاربرد در دندانپزشکی ترمیمی محسوب می‌شوند. این فرزها در سایزها و مدل‌های مختلف استاندارد، کوچک، طویل و جراحی موجود هستند. این نوع شنک بیشتر در فرزهای دندانپزشکی الماسی و کاربایدی دیده می‌شود و معمولاً دارای طولی حدود ۲۰ میلیمتر و قطری به اندازه ۱٫۶ میلیمتر هستند. فرزهای این دسته، خود انواع مختلفی دارند که با توجه به اندازه و نوع تعریف می شوند.

بخش دوم: Right angle / Latch type

این نوع فرزها، برای هندپیس‌های low speed (آنگل‌ها) طراحی شده‌اند و به طور عمده دارای طول ۲۰ میلیمتر و قطر حدود ۲٫۳۵ میلیمتر بوده و در انتهای خود دارای حفره‌ای هستند که به تحکیم اتصال فرز به هندپیس کمک می‌کند. این نوع فرز امروزه کمتر برای تراش مستقیم دندان کاربرد دارد و صرفاً در برداشت زواید و صاف و پرداخت‌کردن پروتز‌های ثابت و متحرک استفاده می‌شوند.

بخش سوم: Straight handpiece

فرزهایی که در این رده قرار می‌گیرند، عموماً طویل و بزرگ هستند و در لابراتواری‌ها برای تعدیل و اصلاح متریال دندانی به‌کار می‌روند. برداشت پوسیدگی‌های عمیق و پرداخت ترمیم‌های فلزی از دیگر کاربردهای این فرزها می‌باشد.

اختلاف فرزهای توربین و آنگل در چیست؟

تمام فرزها دارای دو بخش تنه (Shank) و سر (Head) هستند. بخش تنه در داخل توربین و یا آنگل قرار می گیرد. تنه فرزهای توربین یک استوانه صاف و براق است ولی در انتهای تنه فرز آنگل یک شیار وجود دارد که مشخصه آن محسوب می شود. ضخامت فرز آنگل که بیشتر از فرز توربین است دومین مشخصه و وجه افتراق آن با فرزهای توربین می باشد.

طبقه بندی فرز ها بر اساس قدرت برندگی

قدرت برندگی فرزهای الماسی را با نوارهای رنگی بر روی تنه آنها مشخص می کنند. زبرترین فرز دارای نوار مشکی و نرم ترین آنها دارای نوار سفید هستند. نوارهای فرزها از زبرترین به سمت نرم ترین عبارتند از مشکی، آبی، سبز، قرمز، زرد، سفید

معرفی فرزهای دندانپزشکی

فرزهای زبر برای تراش مینا و عاج دندان و فرزهای نرم که نوارهای قرمز، زرد و سفید دارندبرای پالیش کردن سطح ترمیم های دندان بکار می روند.

معرفی فرز تیزکاوان

فرز تیزکاوان با استفاده از بهترین و مرغوبترین الماس ۱۰۰% طبیعی Natural Diamond در ایران تولید می‌شود . کلیه مجوزهای شرکت تیزکاوان در دفتر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مرکز متالوژی رازی و وزارت صنایع و وزارت بهداشت و درمان و اداره کل تجهیزات پزشکی و … به ثبت رسیده اند و نمایانگر کیفیت بی نظیر این کالا می باشد .

ویژگی‌های اصلی این فرز :

  • خالی کردن پر کردگی های قدیمی
  • آماده سازی کانال
  • آماده سازی تاج دندان
  • پروفیلاکسی

برا مشاهده قیمت فرز تیز کاوان می‌توانید روی قسمت رنگی کلیک کنید.

با توربین دندانپزشکی آشنا هستید؟

توربین‌های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند اما اساس کار همه آنها برای برش کاری دندان‌ها می باشد. در واقع توربین وسیله‌ایی مانند دریل‌های صنعتی می‌باشد که به وسیله‌ی آنها دندان را سوراخ می کنند و یا تراش می دهند.

توربین ها باتوجه به کارخانه سازنده و تنوع مدل دارای انواع مختلفی هستند که می توان آنها را به دو نوع بلبرینگی و ایربرینگی تقسیم نمود.

معرفی فرزهای دندانپزشکی

کلیه توربین‌ها دارای هد هستند که به آن کاتریج می‌گویند. توربین‌هایی که دارای کاتریج بلبرینگی می‌باشند از کیفیت بهتری نسبت به ایربرینگی‌ها برخوردارند.

کاتریج بلبرینگی شامل یک پروانه، یک محور و یک سه نظام می باشد. فرز و دو بلبرینگ که در دو طرف آن پروانه تعبیه شده است که باعث تسریع چرخش پروانه می گردد در صورتی که کاتریج ایربرینگی به خاطر دو بوشی که در دو طرف پروانه قرار دارد، دارای اصطکاک کمتری است و به نسبت کاتریج بلبرینگی به فشار هوای زیادتری نیازمند است از انواع ایربرینگی می توان از سوپرآل ایر Super All Air نام برد که به فشار ۴ اتمسفر نیاز دارد.

معرفی توربین پوش باتن کوکسو

توربین پوش باتن کوکسو مدل CX207 ساخت کشور چین می باشد که با توجه به قیمت توربین کوکسو ، این توربین را به یکی از توربین‌های اقتصادی و پرفروش در سراسر دنیا می باشد.

ویژگی های محصول:

  • بلبرینگ آن از جنس سرامیک ساخته شده است.
  • نازل آن تک کاناله است.
  • دو سوراخه
  • حداکثر سرعت چرخش آن ۳۵۰٫۰۰۰ دور در دقیقه است و قدرت تراش بالایی دارد.
  • جنس بدنه آن از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است.
  • این توربین دارای استانداردهای CE اروپا و ISO می باشد.
  • فشار هوا در انتهای پشت :۰٫۲۰-۰٫۲۲MPA (دو سوراخ)
  • نویز : کمتر از ۶۸dB

سخن پایانی

نوع کاربرد، مواد سازنده و شکل مته فرز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت فرز دندانپزشکی می‌باشد. علاوه بر فرزها که کاربرد فراوانی در دندانپزشکی دارند، نباید از نقش توربین‌ها غافل شد. توربین‌های دندانپزشکی یکی از ابزارهایی هستند که به دندانپزشک کمک می‌کند تا بتواند به آسانی روند درمانی را تکمیل کند.

فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی پیشرو دنت https://pishrodent.com/



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 4.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز