بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

اساساً، آکنه به معنای انسداد منافذ بسیار کوچک در پوست است. آکنه به علت سه عامل اصلی ایجاد می­شود. برای پیشگیری از ایجاد آکنه از محصولات آرایشی با کیفیت استفاده کنید. برای خرید بهترین محصولات آرایشی خارجی از کاج شاپ دیدن نمایید.

علل رایج به وجود آمدن آکنه

سه عامل اصلی آکنه :

ریزش غیرطبیعی سلول­های پوستی، غدد سباسه (یا چربی) بیش از حد فعال و تکثیر باکتری­های عامل آکنه. این عوامل می­توانند توسط تغییرات هورمونی درون بدن ایجاد شوند، که توضیح می­دهد چرا آکنه در مراحل خاصی از زندگی رایج است: بلوغ، حاملگی، پیش از یائسگی و یائسگی.

علل رایج آکنه :

به عنوان شایع­ترین مشکل پوستی در ایالات متحده، آکنه تقریبا ۵۰ میلیون نفر را در هر زمان تحت تاثیر قرار می­دهد و مشکلی است که فهم درستی درباره آن وجود ندارد. این امر تا حدی به این واقعیت نسبت داده می­شود که مشکل پیچیده­ای است. اغلب، برای ایجاد آکنه باید تمام عوامل زیر در کنار هم قرار گیرند.

عوامل فیزیولوژیک :

برای ایجاد آکنه، سه عامل فیزیولوژیک اصلی باید در کنار هم قرار گیرند:

فعالیت بیش از حد غدد سباسه :

بسیاری از مردم، آکنه را به پوست چرب نسبت می­دهند. پوست ما غددی دارد که غدد سباسه نامیده می­شوند و به منظور حفظ لطافت پوست، چربی تولید می­کنند. این چربی، سبوم نامیده می­شود. وجود سبوم روی سطح پوست، مشکلی نیست، مشکل زمانی ایجاد می­شود که سبوم در داخل منافذ پوست گیر می­کند و سبب انسداد آن­ها می­شود. مهم است بدانیم که حتی افراد با پوست خشک هم می­توانند جوش بزنند. این چربی است که در منافذ قرار می­گیرد و سبب انسداد (کومدون) می­شود.

ریزش غیرطبیعی سلول­های مرده پوست :

در تمام طول زندگی شما، پوست شما، پیوسته خود را با تولید سلول­های جدید و دفع سلول­های قدیمی، بازسازی می­کند. به این فرایند تعویض سلولی یا پوسته ریزی گفته می­شود. در پوستی که مستعد آکنه باشد، فرایند تعویض سلولی، به صورت مناسب صورت نمی­گیرد. در عوض، سلول­های پوستی بیش از حد معمول تولید می­شوند و مدت زمان بیش­تری از آنچه نیاز است باقی می­مانند. به این فرایند هیپرکراتوز احتباسی می­گویند. این سلول­های پوستی اضافی، منافذ را مسدود کرده و همچنین کمدون ایجاد می­کنند.

تکثیر باکتری­های عامل آکنه :

سومین عامل ایجاد کننده آکنه، تجمع باکتری­های ایجاد کننده آکنه به نام پروپیونی باکتریوم آکنس، در داخل منافذ پوست است. این باکتری ساکن طبیعی پوست است و به هیچ وجه نشان­دهنده عدم بهداشت پوست نیست. برای افراد مبتلا به آکنه، تعداد بیش­تری از این باکتری­ها روی پوست وجود دارد و پوست نسبت به آن­ها حساس­تر است. این باکتری­ها پوست را تحریک می­کنند و باعث التهابی می­شوند که ما آن را به عنوان جوش ملتهب می­بینیم..

نقش هورمون­ها :

ما می­دانیم که آکنه در تمام عمر ایجاد نمی­شود. در بعضی موارد، پوست شما شفاف است. پس چرا به نظر می­رسد آکنه ناگهان ظاهر می­شود؟ در یک کلام: هورمون­ها.

هورمون­ها نقش مهمی در ایجاد آکنه ایفا می­کنند. بازیگران اصلی در اینجا هورمون­های آندروژن هستند: استروژن و تستوسترون.

هورمون­های آندروژن، به ویژه تستوسترون، غدد سباسه را تحریک می­کنند تا متورم شده و چربی بیش­تری تولید کنند. نشانه­هایی وجود دارد که آندروژن­ها، منافذ پوستی را به مکان مساعدتری برای باکتری­های عامل آکنه تبدیل می­کنند. استروژن و پروژسترون نیز در ایجاد آکنه نقش دارند، در نظر بگیرید که آکنه در دوران بارداری و یائسگی نیز شایع است، اما تأثیر دقیق آنها بر غدد سباسه به خوبی روشن نیست.

به عبارت ساده­تر، اگر سه عامل محرک در پوست وجود داشته باشد، هورمون­ها هستند که سبب ایجاد آکنه می­شوند.

علل رایج به وجود آمدن آکنه

علل با شیوع کم­تر :

اگرچه این­ها علل اصلی آکنه محسوب نمی­شوند، اما ممکن است برای برخی افراد باعث ایجاد یا تشدید جوش شوند. آن­ها عبارتند از:

لوازم آرایشی موضعی (محصولاتی مانند مواد آرایشی، مرطوب کننده­ها، کرم­های ضد آفتاب و موارد مشابه که منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد نوعی آکنه به نام آکنه کوسمیتیکا می شود.)

تعریق

گرما و اصطکاک (این می­تواند باعث ایجاد نوعی آکنه به نام آکنه مکانیکی شود)

داروهای خاص (از جمله قرص­های ضد بارداری، ضد تشنج، لیتیوم و استروئیدها)

بیشتر اوقات ، جوش­هایی که به دلیل داروهای خاصی ایجاد می­شوند ، اصلاً آکنه نیستند بلکه نوعی بثورات جلدی هستند که باعث برجستگی­هایی شبیه آکنه می­شوند. اگر دارویی مصرف می­کنید و دچار آکنه یا بثورات پوستی می­شوید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید..

 

آکنه در مراحل مختلف زندگی

در حالی که نوجوانی رایج­ترین و اولین سال­های رشد آکنه است، آکنه در سایر مراحل زندگی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن شایع است.

1- بلوغ

2- حاملگی و بلافاصله پس از زایمان

3- تولد (درمورد آکنه نوزادی)

4- پیش از یائسگی و یائسگی

5- آکنه ماهانه، درست پیش از عادت ماهیانه (که اغلب آکنه ناشی از چرخه قاعدگی نامیده می­شود)

 

ژنتیک

آکنه یک جز‌ء ژنتیکی هم دارد، زیرا در برخی از خانواده­ها، بیش­تر ایجاد می­شود. ژن خاصی وجود ندارد که سبب آکنه شود. در عوض، عواملی که ایجاد آکنه را محتمل­تر می­کنند، خصلت­هایی هستند که می­توانند به ارث برسند.

اگر پدر و مادر یا خواهر و برادر شما، در هر زمانی از زندگی خود آکنه داشته­اند، احتمال بیش­تری وجود دارد که شما هم زمانی دچار آکنه شوید.

 

افسانه­ها

احتمالاً هیچ بیماری پوستی دیگری وجود ندارد که بیش­تر از آکنه با اسطوره­ها، سوء تفاهم­ها و سردرگمی­های زیادی در مورد علل و پیشرفت آن مرتبط باشد. به نظر می­رسد که این قصه­های قدیمی همچنان ادامه دارد و بسیاری از افراد را از دریافت درمان مناسب و یا حتی جستجو برای درمان باز می­دارد.

این موارد باعث ایجاد آکنه نمی­شوند:

غذاهایی مانند شکلات، چیپس سیب زمینی، پیتزا یا غذاهای سرخ شده

عدم شستشوی کافی صورت یا کثیف بودن

لمس صورت

خودارضایی، رابطه جنسی یا عدم رابطه جنسی

همچنین، آکنه واگیردار نیست و شما نمی­توانید از کس دیگری بگیرید.

در حالی که رژیم غذایی باعث ایجاد آکنه نمی­شود، یک ارتباط احتمالی بین برخی از غذاهای خاص و شدت آکنه وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای اثبات ارتباط قطعی باید انجام شود، اما مطالعات نشان می­دهد که محصولات لبنی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا (یعنی کربوهیدرات­های تصفیه شده) ممکن است آکنه موجود را بدتر کنند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: