بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

رابطه ناسالم چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

آشنایی با یک شخص جدید و ایجاد رابطه احساسی که ممکن است در آینده نزدیک به ازدواج منتهی شود بی شک شور و هیجان خاصی به همراه دارد و تغییرات زیادی ایجاد می کند تا جایی که گاهی دنیای طرفین به زمان قبل از رابطه و بعد از رابطه تقسیم می شود.

افرادی که در مسیر ازدواج قرار می گیرند علاوه بر حس ناب دوست داشتن و عشق – که گاه به صورت ناگهانی ایجاد شده و گاه به تدریج در دل آن ها جوانه می زند و آن ها را وادار می کند برای ابراز حس خود دست به دامان متن عاشقانه انگلیسی و فارسی در شبکه های اجتماعی شوند – لازم است به یک شناخت نسبی در مورد یکدیگر نیز دست پیدا کنند.

بسیاری از روابط اگرچه در ابتدا با عشق های آتشین و غلیان شدید احساسات همراه بوده اند اما پس از مدتی به دلایل مختلف ثمری نداشته و به جدایی منجر شده اند … اما چرا؟!

یک رابطه سالم با احترام، اعتماد، صداقت، ارتباط خوب میان دو نفر و توانایی آن ها در حفظ هویت و شخصیت شان شناخته می شود در حالی که یک رابطه بد یا نا سالم دقیقا بر عکس می باشد و در آن مواردی همچون بی احترامی، عدم صداقت، دروغ، عدم ارتباط مناسب، فشار برای تغییر شخصیت و … مشاهده می شود.

اگر رابطه ای که فرد در آن قرار دارد مدام این علائم بد را تجربه می کند به احتمال زیاد در یک رابطه ناسالم قرار گرفته که ممکن است لازم باشد اقداماتی جهت سلامت آن انجام داده یا حتی به آن پایان دهد.

روش های جلوگیری از ایجاد یک رابطه نا سالم

برای پیشگیری از شکل گیری یک رابطه نا سالم که می تواند سلامت روح و روان شما را به خطر انداخته و عواقب بدی به دنبال داشته باشد توصیه می شود موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. چه چیزی باعث رضایت شما می شود؟

مشخص کنید که چه چیزی در رابطه برای شما اهمیت دارد؟ چه باورهایی برای حفظ رابطه نیاز است؟ نامزد یا همسر آینده شما باید به کدام یک از علایق شما احترام بگذارد؟ چه فعالیت هایی به شما حس خوبی می دهد و می خواهید در حین رابطه به آن ها ادامه دهید؟

برای تعیین این موارد سعی کنید روی چیزهای منفی (چیزهایی که شما را ناراحت یا عصبی می کند) تمرکز نکنید بلکه ذهن خود را روی موارد مثبت که احساس خوب و رضایت مندی به شما می دهد معطوف کنید.

از آن چه به ذهن تان می رسد لیستی تهیه کنید، این فهرست باید مواردی را در بر بگیرد که قابل مذاکره نیستند و نمی توانید در مورد آن ها کوتاه بیایید!

2. از تجربه های قبلی خود درس بگیرید

از گذشته خود درس عبرت بگیرید. اگر وقت نگذارید و علت مشکل دار شدن رابطه قبلی خود را پیدا نکنید ممکن است این مسئله بارها و بارها در روابط متعدد ظاهر شود.

بنابراین قبل از وارد شدن به یک رابطه جدی اندکی توقف کرده و به تمام روابطی که قبلا داشته اید فکر کنید. چه تعداد روابط نا موفق تجربه کرده اید؟ چرا پایان خوبی نداشتند؟ چه خصوصیتی در شریک زندگی یا نامزد سابق شما وجود داشته که باعث بروز مشکل شده است؟ عکس العمل شما به این مشکلات چه بوده است؟ در روابط قبلی کدام نیازهای عاطفی شما برآورده نشد؟ چه چیزی کم داشتید؟ و از فرد جدید چه انتظاری دارید؟

در روابط گذشته خود دنبال الگو باشید. آیا افرادی که قبلا با آن ها آشنا شدید همگی از خصوصیات شخصیتی مشابه برخوردار بودند؟ آیا در عمق بخشیدن به رابطه عجله کردید؟ و … کشف این الگوها برای ایجاد یک رابطه سالم در آینده اهمیت زیادی دارد.

3. عجله نکنید

در رابطه جدید به آرامی پیش بروید. هیچ دلیلی برای عجله کردن وجود ندارد. زمانی که با شخصی آشنا می شوید و فکر می کنید ممکن است بتواند همسر خوبی برای شما باشد سعی کنید دیدارهای خود را در حد محدود نگه داشته و از دیدار مدام یکدیگر و وابسته شدن زود هنگام اجتناب کنید.

در دوره آشنایی مراقب رفتار و احساسات خود باشید و از گرفتن تصمیمات ناگهانی و عجولانه خودداری کنید.

4. جذابیت ظاهری کافی نیست

فراموش نکنید جذابیت ظاهری هرگز با عشق برابر نیست. جاذبه فیزیکی می تواند احساسات قوی و گاه ناگهانی ایجاد کرده، بر حواس فرد غلبه کند و به صورت بالقوه به تصمیمات نا درست و احساسی منجر شود.

اگرچه جذابیت ظاهری در برخی موارد نقطه شروع یک رابطه طولانی و عاشقانه می باشد اما گاهی نیز این خصوصیت با عشق اشتباه گرفته می شود و یک رابطه بر پایه نادرست شکل می گیرد.

اگر هنگام وارد شدن به یک رابطه جدید در وضعیت روحی خوبی قرار ندارید، تمایل زیادی به جلب توجه دارید یا احساس نا امیدی و نیازمندی شدید می کنید نباید تصمیمات بزرگی درباره رابطه خود بگیرید زیرا استیصال و نیازمندی هنگام ایجاد یک رابطه تاثیر منفی داشته و به احتمال زیاد به تصمیمات اشتباه منجر خواهند شد.

5. استقلال خود را حفظ کنید

مهم نیست کجای رابطه قرار داشته باشید، همیشه باید سطحی از استقلال خودتان را حفظ کنید که نه تنها باعث سلامت رابطه می شود بلکه در ایجاد دلبستگی های سالم نیز کمک می کند.

اگر اخیرا رابطه بدی را پایان داده اید ممکن است وسوسه شوید به سرعت به یک فرد جدید دلبسته شده و خودتان را در یک رابطه نا سالم قرار دهید اما در واقع دلبستگی بیش از حد باعث می شود جدایی در موارد نیاز دشوارتر شده و همچنین فرد در تشخیص علائم بد بودن رابطه دچار مشکل شود.

یکی از نشانه های حفظ استقلال می تواند حفظ رابطه با دوستان فعلی و وقت گذراندن گاه به گاه با آن ها باشد. رابطه عاشقانه نباید جایگزین دوستان شما شود بلکه این دو باید مکمل هم باشند.

6. درک درستی نسبت به رابطه به دست آورید

زمانی که در میان درختان هستیم دیدن جنگل دشوار است، در مورد احساسات نیز همین طور است، ما آن قدر به تجربیات و احساسات خود نزدیک هستیم که نمی توانیم آن ها را به طور کامل درک کنیم.

به همین دلیل زمانی که قصد ایجاد رابطه جدید دارید بهتر است نظر یکی از دوستان صمیمی یا یکی از اعضای خانواده خود را درباره آن بپرسید. کسی که با شریک زندگی احتمالی شما در آینده منافع مشترک نداشته باشد. چنین فردی ممکن است مواردی را در رابطه شما مشاهده کند که خودتان به راحتی متوجه آن ها نشوید.

این نظرات تنها برای این نیست که مطمئن شوید وارد رابطه بدی نمی شوید بلکه برای اطمینان پیدا کردن از ایجاد یک رابطه خوب نیز مفید است.

7. منتظر اتفاقات خوب باشید

یکی از دلایل این که افراد بارها و بارها در روابط نا سالم قرار می گیرند تفکر منفی آن ها است. اگر منفی فکر کنید به احتمال زیاد یک مورد منفی در حال رخ دادن است که در صورت اتفاق افتادن در واقع به چیزی که تصورش را می کردید مُهر تایید می زند. به عبارت دیگر شما حتی بدون آن که متوجه باشید خودتان را برای شکست در رابطه آماده خواهید کرد.

شما قربانی نیستید و نباید بخواهید یک قربانی باشید. قربانی بودن اگرچه ممکن است توجه دیگران را به شما جلب کند اما این جلب توجه از نوع خوب آن نمی باشد. بدون شک شما نمی خواهید حس ترحم دیگران را برانگیزید بلکه هدف تان باید این باشد که مردم به خاطر شما حس شادی پیدا کنند.

این که در گذشته بد شانسی آورده اید به معنای نفرین شدن شما نمی باشد و این طور نیست که سرنوشت تان به گونه ای رقم خورده باشد که همیشه در روابط نا سالم قرار بگیرید. شما می توانید مسیر زندگی خود را تغییر دهید اما ممکن است نیاز باشد یک گام بر اساس ایمان یا ریسک بردارید.

برگرفته از : wikihow



به این مطلب امتیاز دهید:
(3 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز