بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ چیست؟

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ یکی از سؤالاتی است که توسط بسیاری از افراد پرسیده می‌شود. بعضاً نیز ممکن است جواب درست و دقیقی برای آن پیدا نکنید. بسیاری از افراد علاقه دارند بدانند که اگر پدربزرگ یا مادربزرگ یک خانواده فوت کند، آیا به نوه‌های او نیز ارثی خواهد رسید یا خیر. ما در ادامه در خصوص شرایط و نحوه ارث بردن از پدربزرگ و مادربزرگ به‌صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با طبقات مختلف وراث

زمانی که فردی فوت می‌کند به افرادی که از سمت او به آن‌ها ارث می‌رسد، وراث می‌گویند؛ اما این افراد دارای طبقه‌بندی‌هایی هستند. درواقع این طبقه‌بندی‌ها، اولویت آن‌ها را مشخص می‌کند. اگر بخواهیم به‌صورت ساده این سؤال را پاسخ دهیم که شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ یا پدربزرگ چیست، باید بگوییم که به این نکته بستگی دارد که نوه در چه طبقه‌ای قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که در طبقه اول وراث، شخصی در قید حیات نباشد ارث به طبقه بعدی می‌رسد. همین قانون برای طبقه بعدی نیز حکم‌فرماست؛ بدان معنی که اگر در طبقه اول و دوم نیز کسی در قید حیات نباشد نوبت به وراث طبقه سوم می‌رسد. حال اجازه دهید تا شما را با طبقات مختلف وراث آشنا کنیم تا ببینیم که نحوه ارث بردن نوه از پدربزرگ چگونه خواهد بود:

  • طبقه اول وراث

درجه اول؛ پدر و مادر و فرزندان، درجه دوم: نوه‌ها و نتیجه‌ها

  • طبقه دوم

درجه اول: پدربزرگ یا مادربزرگ، برادر و یا خواهر، درجه دوم: فرزندان برادر یا خواهر

  • طبقه سوم

درجه اول: عمه‌ها، عموها، دایی‌ها و خاله‌ها، درجه دوم: فرزندان هرکدام از این موارد

بیشتر بخوانید : بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران و کرج

نحوه ارث بردن نوه از پدربزرگ و یا مادربزرگ

حال که شما به‌صورت کامل با طبقه‌بندی وراث آشنا شدید، می‌خواهیم تمامی شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ را برای شما تشریح کنیم. همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد درصورتی‌که در طبقه اول وراث، کسی در قید حیات باشد اجازه نمی‌دهد تا ارث به افراد طبقه بعدی برسد. بااین‌وجود درصورتی‌که مادربزرگ و یا پدربزرگ یک خانواده دارای فرزندی، خواه پسر خواه دختر، باشد تمامی ارثیه او بین همین فرزند یا فرزندان زنده، تقسیم خواهد شد.

این بدان معنی است که ارثی به نوه‌ها از سوی پدربزرگ یا مادربزرگی که دارای فرزند زنده‌ای است نخواهد رسید. این موضوع شاید برای شما کمی قابل‌باور و مشخص باشد؛ اما مسئله اصلی و مشکل اساسی در ارث بردن نوه از پدربزرگ در جای دیگری قرار دارد.

نوه‌ای که پدر یا مادر او زودتر از پدربزرگ یا مادربزرگ فوت شده است، چگونه ارث می‌برد؟

دقیقاً مشکل در همین‌جا ظهور پیدا می‌کند. درواقع نوه‌ها این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر پدر یا مادر ما، به‌عنوان فرزند پدربزرگ یا مادربزرگ و کسی که از او ارث می‌برد، زودتر از آن‌ها فوت کند تکلیف سهم‌الارث او چه خواهد شد. در پاسخ باید بگوییم که طبق قانون، شرط دریافت ارث این است که در زمان تقسیم، فرد زنده باشد.

طبق این قانون درصورتی‌که فرد در زمان فوت کسی که قرار است از او ارث ببرد، زنده نباشد هیچ سهمی به او تعلق نخواهد گرفت. پس، نوه درصورتی‌که پدر یا مادر خود را زودتر از پدربزرگ و یا مادربزرگ خود از دست بدهد و درعین‌حال، پدربزرگ و مادربزرگ دارای فرزندان زنده‌ای باشند نمی‌تواند هیچ‌گونه ادعایی در خصوص حق خود یا حق پدر یا مادر فوت شده خود، داشته باشد.

البته همان‌طور که گفتیم ارث بردن نوه از مادربزرگ و پدربزرگ امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که این افراد در زمان فوتشان دارای فرزند و یا فرزندان، چه پسر و چه دختر، در قید حیات هستند. پس یکی از شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ این است که این افراد در زمان فوتشان، هیچ فرزند در قید حیاتی نداشته باشند. در این صورت نوه می‌تواند از پدربزرگ یا مادربزرگ خود ارث ببرد.

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ چیست؟

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ

بااین‌وجود سؤال دیگری که پیش می‌آید این است که اگر پدربزرگ یا مادربزرگی فوت کند و تمامی فرزندان او نیز در زمان فوت او در قید حیات نباشند، شرایط ارث بردن نوه از پدربزرگ یا مادربزرگ چیست؟ در این صورت طبق قانون، هر اولاد، یعنی نوه، بر اساس نسل ارث خواهد برد. به‌بیان‌دیگر، پسر بر اساس پسر بودن خود و دختر بر اساس دختر بودن خود، ارث خواهد برد. در این حالت هر پسر، دو برابر دختر سهم‌الارث دریافت می‌کند.

گروه وکلای هوداد، تنها راه ممکن برای رسیدن به نتیجه

درصورتی‌که هرگونه مشکل حقوقی در سر راه شما قرار گرفت می‌توانید از تمامی خدمات گروه وکلای هوداد استفاده کنید. این موسسه آماده است تا با تکیه‌بر بهترین وکیل انحصار وراثت خود، تمامی مشکلات حقوقی شما را در اسرع وقت برطرف کند.

نتیجه‌گیری

شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ و یا پدربزرگ یکی از مهم‌ترین سؤالات مراجعه‌کنندگان به دفاتر حقوقی است. درصورتی‌که با دانستن این نکته که در درجه اول، فرزندان از پدر و مادر ارث می‌برند می‌توان این مشکل را برطرف کرد. به‌بیان‌دیگر، درصورتی‌که در پدربزرگ یا مادربزرگ دارای فرزند یا فرزندان، چه پسر و یا دختر، در قید حیات است، به نوه‌ها ارثی نخواهد رسید. یکی از شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ این است که در زمان فوت مادربزرگ، هیچ فرزند در قید حیاتی وجود نداشته باشد.

برای ارتباط با وکلای پایه یک دادگستری در امور ارث به سایت هوداد sitevakil.com مراجعه نمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: