بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

از دست دادن یکی از اعضای خانواده، فامیل یا دوست یک اتفاق ناگوار و شوکه کننده بوده که ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید. در کنار غم از دست دادن یک عزیز، یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان عزا، چگونگی برگزاری مراسم ترحیم است. برای برگزاری یک مجلس آبرومند می‌توانید از طریق خدمات آنلاین بهشت زهرا با خیال آسوده مراسم خود را برنامه ریزی کنید. سامانه رزرو بهشت زهرا، شامل تمام خدماتی است که شما برای مجلس ختم به آن نیاز دارید که شامل خدمات رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا، تالار پذیرایی ختم، رزرو مسجد، رزرو اکو و مداح و غیر است. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل برگزاری مراسم ترحیم بیشتر آشنا کنیم‌.

رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا و تالار پذیرایی ترحیم

مراحل برگزاری مراسم ترحیم

بعد از فوت یک عزیز، صاحبان عزا علاوه بر اینکه در شوک و ناراحتی هستند؛ باید به فکر برگزاری مراسم ترحیم نیز باشند. مدیریت این شرایط، بسیار سخت است و اگر افراد از قبل در مورد نحوه برگزاری مجلس ختم اطلاعاتی نداشته باشند؛ ممکن است در آن لحظه دچار سردرگمی شوند. تشریفات ترحیم شامل قبل از برگزاری مراسم تشییع جنازه، مراسم خاکسپاری و برگزاری مراسم یاد بود است. برای کسب اطلاعات در مورد مراحل تشریفات ترحیم و رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا، تالار پذیرایی ختم یا تالار پذیرایی نزدیک بهشت زهرا و... با ما همراه باشید.

قبل از برگزاری مراسم تشییع جنازه

یکی از سخت‌ترین لحظات برای برگزاری تشریفات ترحیم، قبل از مراسم تشییع جنازه است. زمانی که فرد فوت کرده و در غم از دست دادن او خانواده و اطرافیان در بهت و ماتم فرو رفته‌اند و از طرفی، باید به فکر برگزاری یک مراسم باشکوه و تدارک همه امور نیز باشند. در چنین شرایطی باید چکار کنیم؟ این سوالی است که تمام عزیزان در این لحظه از خودشان می‌پرسند. در این بخش سعی می‌کنیم که اطلاعات لازم در زمینه مراسم تشییع جنازه، رزرو تالار پذیرایی ترحیم، رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا و... را در اختیارتان قرار بدهیم.

1) گواهی اخذ فوت

در صورتی که فرد در منزل فوت کرده باشد؛ برای اخذ گواهی فوت، باید از طریق پزشکان دارای مجوز از وزارت بهداشت و درمان اقدام کرد. همچنین می‌توانید با تماس با تیم اورژانس بیمارستان‌ها از آنها نیز کمک بگیرید. در صورتی که فرد در بیمارستان فوت کرده باشد؛ به صورت اتوماتیک گواهی فوت توسط بخش اداری بیمارستان صادر می‌شود.

2) انتقال به بهشت زهرا

بعد از صدور گواهی فوت و دریافت مجوزهای مربوطه می‌توان جهت انتقال جنازه میت به بهشت زهرا اقدام کرد. در این مرحله باید با آمبولانس‌های بهشت زهرا جهت انتقال جنازه تماس بگیرید. البته اگر قصد دارید که جنازه عزیز از دست رفته خود را به شهرستان منتقل کنید باید با آمبولانس‌های بخش خصوصی هماهنگ کنید.

3) اطلاع رسانی به اقوام و نزدیکان

یکی از سخت‌ترین لحظات زمانی است که بخواهید این خبر را به اقوام و نزدیکان بدهید. معمولا یکی از بزرگان فامیل به‌عنوان نماینده خانواده متوفی، این خبر را به بقیه آشنایان و دوستان اطلاع می‌دهد. البته امروزه می‌توانید اینکار را به موسسات تشریفات تحریم حرفه‌ای واگذار کنید. این موسسات با ارسال پیامک یا تماس گروهی می‌توانند اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و در تالار پذیرایی نزدیک بهشت زهرا، پذیرای مهمانان شما باشند.

4) چاپ اعلامیه ترحیم

چاپ اعلامیه ترحیم، بنر، استند، پلاکارد و غیره از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد. اعلامیه ترحیم جهت اطلاع‌رسانی مراسم ترحیم و یادبود به اطرافیان است و در آن، اطلاعاتی از جمله اسم و تصویر متوفی، مکان و زمان مراسم تشییع جنازه، آدرس و تاریخ مراسم سوم و هفتم به‌همراه ساعت شروع و پایان، یک قطعه شعر در وصف و شخصیت متوفی درج شده که در تیتراژ مورد نیاز چاپ می‌شود. البته امروزه جهت جلوگیری از چاپ در تیتراژ بالا می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل واتس آپ، تلگرام و اینستاگرام آگهی ترحیم را به اشتراک گذاشت.

5) رزرو اتوبوس

یکی دیگر از اقدامات مهم علاوه بر رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا، رزرو اتوبوس یا مینی بوس برای رساندن مهمان‌ها به مراسم تشییع جنازه است. اگر افراد زیادی قرار است که در این مراسم شرکت کنند؛ حتما از اتوبوس که ظرفیت بیشتری دارند استفاده کنید. مینی بوس و ون نیز از جمله وسایل ایام ذهاب هستند که ظرفیت کمتری دارند.

6) رزرو مسجد

از جمله خدمات قبل از مراسم تشییع جنازه، رزرو مسجد متناسب با ظرفیت مهمان‌ها و افرادی است که می‌خواهند در مراسم ترحیم شرکت کنند. برخی از مساجد دارای امکانات ویژه‌ای جهت برگزاری مجالس ترحیم هستند که می‌توان به صندلی مبله، سیستم‌های صوتی پیشرفته، تهیه فیلم از مراسم، امکان پخش فیلم به صورت زنده از شبکه‌های مجازی، داشتن ویدیو پروژکتور و پارکینگ خودرو اشاره کرد.

7) رزرو تالار

رزرو تالار پذیرایی ترحیم باید یک روز قبل از مراسم خاکسپاری و تشییع جنازه انجام شود. معمولا بعد از پایان مراسم تشییع جنازه برای خیرات، مهمان‌ها را به صرف غذا در تالار دعوت می‌کنند. جهت رزرو تالار پذیرایی نزدیک بهشت زهرا می‌توانید از موسسات خدمات ترحیم کمک بگیرید.

 

برگزاری مراسم خاکسپاری

قبل از برگزاری مراسم خاکسپاری باید جهت ابطال شناسنامه فرد متوفی، اقدام کرد. یکی از اعضای خانواده‌ یا نماینده خانواده با در دست داشتن شناسنامه، کارت ملی، گواهی فوت باید به بخش اداری بهشت زهرا مراجعه کرده و سپس توسط نماینده ثبت احوال که در این بخش مستقر است؛ نسبت به ابطال شناسنامه اقدام کند. همچنین شما می‌توانید از طریق خدمات آنلاین خاکسپاری، اقدام به رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا، اکو و مداح، خرید وسایل‌ مورد نیاز جهت تشییع، رزرو تالار پذیرایی نزدیک بهشت زهرا و غیره نمایید. پذیرایی مراسم خاکسپاری شامل میوه، شیرینی، حلوا، خرما، آبمیوه و آب است که می‌تواند توسط یکی از آشنایان یا موسسات تشریفات ختم، صورت بگیرد‌. توجه داشته باشد که تهیه اقلام مورد نیاز جهت پذیرایی در کنار رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا و یا رزرو تالار پذیرایی ختم، باید از بهترین‌ها باشد و از این‌رو بهتر است که این کار را به مراکز معتبر در این زمینه بسپارید‌.

برگزاری مراسم یادبود

مراسم یادبود شامل شام غریبان، سوم، هفتم و سالگرد است‌ که معمولا در منزل متوفی، مسجد و یا تالار ترحیم یا همان تالار ختم برگزار می‌گردد.

1) شام غریبان

در شب اول درگذشت متوفی، آشنایان و اقوام درجه یک جهت همدردی و تسکین بازماندگان در منزل متوفی دور هم جمع شده که به عنوان مراسم شام غریبان شناخته می‌شود. تهیه خرما، میوه، چای، بنر، اعلامیه ترحیم از جمله اقداماتی است که بازماندگان انجام می‌دهند. شما می‌توانید برگزاری مراسم ختم شام غریبان را به مراکز خدمات ترحیم بسپارید تا تمام امور به بهترین شکل انجام شود.

2) مراسم سوم

در سومین روز درگذشت متوفی، مراسمی در مسجد برگزار می‌شود‌. بازماندگان معمولا از طریق چاپ اعلامیه و وسایل ارتباطی آشنایان و اقوام را از تاریخ و مکان این مجلس آگاه می‌کنند.

3) مراسم هفتم

مراسم هفتم در بعدازظهر ششمین روز بعد از خاکسپاری برگزار می‌شود. در این مجلس خانواده متوفی با اقوام درجه یک بر سر مزار متوفی رفته و معمولا روی مزار دسته گل، خرما، شیرینی و حلوا قرار می‌دهند. همچنین این مراسم با قرائت قرآن و مرثیه‌خوانی انجام می‌شود. البته امروزه مراسم سوم و هفتم را با هم می‌گیرند ولی هنوز هم بسیاری از افراد پایبند این فرهنگ هستند و مراسم سوم و هفتم را جداگانه برگزار می‌کنند.

4) مراسم چهلم

در صبح سی‌ونهمین روز بعد از خاکسپاری، صاحبان عزا مزار متوفی را تمیز کرده و سنگ قبر را نصب می‌کنند. معمولا برای نصب سنگ قبر تا چهل روز صبر می‌کنند تا خاک نشست مناسب را داشته باشد. بعد از انداختن سنگ قبر، اطراف آن را قالیچه انداخته و روی قبر گل، شیرینی، میوه و خرما قرار می‌دهند. بعد از ظهر ،خانواده و اقوام و آشنایان بر سر مزار می‌آیند و مراسم با قرائت قرآن و مداحی انجام می‌شود.

5) سالگرد

در مراسم سالگرد بازماندگان بر سر مزار می‌روند و سپس جهت صرف نهار و شام به یک رستوران و تالار رفته و مراسم مداحی در آنجا صورت می‌گیرد.

رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا و تالار پذیرایی ترحیم

سخن پایانی

ازدست دادن یک عزیز یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که برای تمام ما پیش می‌آید. در چنین شرایطی برگزاری یک مراسم ترحیم باشکوه و آبرومند کار سختی است زیرا صاحبان عزا نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند که چه کاری را انجام دهند. از این‌رو می‌توانند از طریق موسسات تشریفات تحریم و سامانه رزرو بهشت زهرا، تمام خدمات از جمله تالار پذیرایی ختم یا همان تالار پذیرایی ترحیم، رزرو صندلی و سایبان بهشت زهرا و غیره را انجام دهند و نگران برگزاری مراسم ختم و یادبود نباشند.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: