بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

جزیره کیش یکی از مناطقی است که دارای سیستم حمل و نقل بسیار قوی است و امکان اجاره خودرو در کیش نیز وجود دارد. اما ورود اسنپ و تاکسی‌های اینترنتی به جزیره کیش، موجب اعتراض تعداد زیادی از تاکسی‌های بومی این منطقه شده است.

پس ازآنکه تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت اسنپ و سازمان منطقه آزاد کیش امضا شد، که خبر از ورود اسنپ به این جزیره را می‌داد، حدود 300 نفر از رانندگان تاکسی در این منطقه مقابل این سازمان تحصن کردند و به این تفاهم‌نامه به دلیل ایجاد اختلال در سیستم حمل و نقل اعتراض داشتند. در ادامه مطلب دلیل اعتراض این رانندگان تاکسی را به صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

اعتراض رانندگان تاکسی در کیش !!

ورود رانندگان اسنپ بدون سخت گیری های قانونی، موجب اعتراض رانندگان تاکسی در کیش شده است

در استخدام رانندگان اسنپ هیچ نوع سخت‌گیری قانونی وجود ندارد

اعتراض و خواسته رانندگان تاکسی در این منطقه کاملاً منطقی است و مسئولین باید درصدد حل مشکلات رانندگان تاکسی باشند. دریافت مجوز برای رانندگان تاکسی حدود سی روز طول می‌کشد و آن‌ها باید گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی‌های قانونی دیگری را به تاکسیرانی ارائه دهند.

این در حالی است که رانندگان اسنپ در یک روز فعالیت خود را شروع می‌کنند. بنابراین بر اساس خواسته قانونی رانندگان تاکسی باید مسافرکش‌هایی که با ماشین شخصی اقدام به جا‌به‌جایی مسافران می‌کنند حذف شوند و فعالیت رانندگان اسنپ نیز زیر نظر قانون باشد.

وضعیت پوششی نامناسب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و عدم وجود علامت روی ماشین این رانندگان که نشان‌دهنده تاکسی بودن خودروی آن‌ها باشد، از مشکلاتی است که ورود اسنپ به این منطقه به دنبال داشته است. این مسائل باعث می‌شود که ماشین‌هایی که پلاک شخصی و غیرتاکسی دارند، اقدام به مسافر کشی کنند و باعث اختلال و بی نظمی در کار مسافرکشان بومی این منطقه شوند. ناامنی که توسط تاکسی‌های اینترنتی در منطقه آزاد کیش هم برای رانندگان تاکسی و هم برای مردم ایجاد کرده است، در نهایت موجب تحصن و اعتراض رانندگان تاکسی در این منطقه شده است.

اعتراض رانندگان تاکسی در کیش !!

تنها راه امرار معاش رانندگان تاکسی از طریق جابه جایی مسافران است و باید به مشکلات این رانندگان توجه شود

نظر مدیرعامل تاکسی رانی منطقه کیش در رابطه با ورود تاکسی اینترنتی چیست؟

علیخانی مدیرعامل تاکسی‌داران منطقه آزاد کیش تاکید کرد که هرچه سریع‌تر معضل ورود تاکسی‌های اینترنتی به این منطقه باید حل شود. همچنین علیخانی در اظهارات خود بیان کرد، متاسفانه پافشاری بیش از حد مدیران شرکت عمران به ورود و تثبیت تاکسی اینترنتی اسنپ باعث بروز مشکلات زیادی در حمل و نقل منضبط این منطقه شده است.


علیخانی گفت: سیستم حمل و نقل در منطقه کیش، به صورت کاملاً توانمند و باتجربه به گردشگران و مردم این منطقه خدمات‌رسانی می‌کنند و جایگزینی بدون برنامه آن‌ها با تاکسی اینترنتی اسنپ، تنها باعث بروز مشکلات مختلفی در سیستم حمل و نقل ریشه‌دار این منطقه خواهد شد. او افزود، باید از نیروهای ساکن در کیش برای راه‌اندازی تاکسی اینترنتی استفاده شود و مشکلات تاکسی‌‌داران این منطقه کاملاً بررسی و حل شود. تنها در این صورت است که می‌توان از مشکلات مربوط به حمل و نقل کاست و رضایت رانندگان تاکسی جلب کرد.

 

رانندگان تاکسی‌های بومی در منطقه کیش با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

در واقع با وجود مشکلات اقتصادی موجود در جزیره کیش، تنها راه درآمد رانندگان تاکسی‌های بومی از طریق جابه‌جایی مردم است و آن‌ها در هیچ سازمان یا شرکتی استخدام نیستند و حقوق دیگری دریافت نمی‌کنند. حتی بسیاری از آن‌ها از داشتن بیمه تأمین اجتماعی نیز محرومند.

این در حالی است که بسیاری از رانندگان اسنپ در این منطقه، این شغل را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده‌اند و در سازمان‌های مختلف با حقوق بالاتری مشغول به کار هستند. همچنین رانندگان تاکسی در این منطقه برای آنکه کارت تردد دریافت کنند، باید هر نوع مجوزی که از سایر فعالیت‌های خود در این منطقه دارند را باطل کنند. علاوه بر این در صورت بروز هر نوع مشکلی، مجوز تاکسیرانی به راحتی لغو خواهد شد. همه این مسائل نشان‌دهنده عدم وجود امنیت شغلی برای رانندگان تاکسی در منطقه آزاد کیش است.

 

پس از اعتراض رانندگان تاکسی در منطقه کیش چه توافق‌هایی به تصویب رسید؟

پس از اعتراض رانندگان تاکسی‌های بومی، بین رانندگان و سازمان منطقه آزاد کیش، توافق‌هایی صورت گرفت که به شرح زیر است.

  1. فقط تعداد 50 عدد خودروی مدل بالا با نصب آرم اسنپ و با تعیین صلاحیت از طرف معاونت حمل و نقل عمومی و پس از دریافت دفترچه تردد، می‌تواند به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت کنند.
  2. ماشین‌های اسنپ نمی‌توانند به فرودگاه، بندرگاه، ایستگاه بازارها و هتل‌ها وارد شوند.
  3. حق کمیسیون اسنپ برای تاکسی‌ها 5% و برای ماشین‌های اسنپ 20% است.
  4. نرخ کرایه اسنپ با نرخ کرایه حمل و نقل عمومی یکی شود.
  5. اولویت درخواست تا 90 ثانیه اول با رانندگان تاکسی است. اگر تاکسی‌ها درخواست را نپذیرند، رانندگان اسنپ می‌توانند درخواست را قبول کنند.

اعتراض رانندگان تاکسی در کیش !!

پس از اعتراض رانندگان تاکسی توافق نامه‌ای امضا شد که در جهت حل مشکلات آن‌ها بوده است


سخن آخر

اجاره ماشین در کیش از طریق سایت‌های معتبر مثل نوین رنت و وجود تاکسی‌های بومی نشان‌دهنده سیستم قوی حمل و نقل برای گردشگران در این منطقه است. اما ورود تاکسی‌های اینترنتی، امنیت شغلی رانندگان تاکسی در منطقه آزاد کیش با مشکل مواجه می‌کند.

البته این موضوع با امضای توافق نامه‌ای که بندهای آن در جهت حل مشکلات رانندگان تاکسی است، تحت کنترل قرار گرفته است. در این مطلب بندهای توافق نامه و علت به خطر افتادن امنیت شغلی رانندگان تاکسی در منطقه کیش را طور کامل مورد بررسی قرار دادیم.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: