بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

تفاوت های تتر TRC20 و ERC20

ارز دیجیتال تتر، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار است که با هدف تسهیل خرید و فروش ارزهای دیجیتال پا به عرصه گذاشت. رمزارز تتر (USDT) بدون شک معروف‌ترین استیبل کوین‌ بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود و به همین دلیل، بلاکچین‌های مختلف شروع به صدور تتر روی بستر خودشان کردند. نتیجه این امر، ظهور انواع مختلفی از تتر در بازار ارز دیجیتال بود. در حال حاضر تتر ERC20 و TRC20 از معروف‌ترین نسخه‌های تتر در بازار رمزارزها به شمار می‌روند.

تتر شبکه اتریوم (ERC-20) و تتر شبکه ترون (TRC-20) هر یک به دلیل فناوری که دارند، یک سری مزایا و معایب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اینکه تفاوت ERC20 با TRC20 چیست و کدام یک بهتر است، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. اما قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا مروری خواهیم داشت بر تاریخچه پیدایش انواع تتر در بازار ارز دیجیتال.

تاریخچه پیدایش انواع تتر

سرمایه‌گذارانی که در بازار ارزهای دیجیتال، دارای سابقه کاری بیشتری هستند، می‌دانند که در گذشته رمزارز تتر فقط در شبکه اُمنی (Omni) وجود داشت. ولی از سال 2019 به این دلیل که سرعت تراکنش‌ها در شبکه اُمنی پایین و زمان انجام تراکنش‌ها طولانی بود و همچنین کارمزد تراکنش‌ها بسیار زیاد بود، شرکت تتر تصمیم گرفت علاوه بر شبکه اُمنی این استیبل کوین را رو چند شبکه دیگر نیز ایجاد نماید.
ارز دیجیتال تتر بلاکچین مستقل ندارد. پس تتر یک نوع توکن به شمار می‌رود و بر روی بلاکچین‌های دیگر راه‌اندازی و منتشر میشود. ارز دیجیتال تتر از سال 2019 روی چند شبکه مختلف ایجاد شد که بیشتر صرافی‌ها و سایت‌های خرید و فروش فقط تترهای موجود بر روی این شبکه‌ها را پشتیبانی می‌کنند.

انواع تتر (USDT)

قبل از پرداختن به تفاوت ERC20 با TRC20 بد نیست با انواع اصلی تتر آشنا شوید.

تتر ERC20: دلار تتر توسط پلتفرم تتر و بر اساس شبکه اتریوم صادر شده است. آدرس واریز ارز آن همان آدرس اتریوم است و واریزها و برداشت‌ها در شبکه اتریوم صورت می‌گیرد. پروتکل تتر- ERC20 همان پروتکل ERC20 است.

تتر TRC20: این نوع از دلار تتر توسط پلتفرم تتر و بر اساس شبکه ترون صادر می‌شود. آدرس سپرده گذاری ارز آن همان آدرس ترون است و در شبکه ترون واریز و برداشت می‌شود. تتر- ترون (TRC20) از پروتکل TRC20 پیروی می‌کند.

تتر ایاس (EOS): این نوع تتر توسط پلتفرم تتر و بر اساس شبکه ایاس صادر می‌شود. آدرس سپرده گذاری ارز آن آدرس ایاس است و واریز و برداشت در شبکه ایاس صورت می‌گیرد. تتر ایاس از پروتکل شبکه ایاس استفاده می‌کند.

تتر الگوراند (ALGO): این نوع از دلار تتر بر اساس شبکه الگو (ALGO) ساخته شده است اما آدرس واریز آن با آدرس واریز ارز الگو یکی نیست، با این حال واریز و برداشت‌ها در شبکه الگو انجام می‌شود. USDT- الگوراند از پروتکل ایاس پیروی می‌کند.

مروری بر  شبکه ترون و اتریوم

شباهت‌ها و تفاوت‌های میان دو پلتفرم ترون و اتریوم زیاد است. ترون هم مانند اتریوم از یک ماشین مجازی، به نام ماشین مجازی ترون (TVM) استفاده می‌کند. ترون از این ماشین مجازی به عنوان یک سیستم‌عامل برای قراردادهای هوشمندی که روی این پلتفرم اجرا می‌شوند استفاده می‌کند.
علاوه بر این ماشین مجازی ترون از زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) استفاده می‌کند که همان زبان برنامه نویسی اتریوم است؛ بنابراین توکن‌ها و قراردادهای هوشمند روی ترون و اتریوم کاملاً با یکدیگر سازگار هستند.

اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (pow) استفاده می‌کند که سرعت پایینی دارد. افزایش ترافیک در شبکه اتریوم باعث افزایش کارمزدهای تراکنش در این شبکه شده است و به همین دلیل برای انتقال تتر در این شبکه باید کارمزد زیادی پرداخت کنید. ترون بر خلاف اتریوم، از الگوریتم اجماع اثبات سهام محول شده استفاده می‌کند. در شبکه ترون تنها ۲۷ اعتبار سنج وجود دارد و به همین دلیل تراکنش‌های تتر در این شبکه با کارمزد پایین‌تری انجام می‌شود.

تتر بلاکچین اتریوم (USDT-ERC20)

 USDT-ERC20 تتر ارائه شده بر بستر بلاکچین اتریوم است و واریز و برداشت این ارز دیجیتال نیز در بلاکچین اتریوم صورت می‌گیرد. استاندارد مورد استفاده تتر در شبکه اتریوم ERC-20 است.

تفاوت های تتر TRC20 و ERC20

مزایای تتر ERC20

  • از مهم‌ترین مزایای تتر ERC20 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • رمزارز تتر ERC20 توسط اکثر کیف‌پول‌های دیجیتال پشتیبانی می‌شود.
  • تتر ERC20 همچنین، توسط اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز، پشتیبانی می‌شود.
  • ارز دیجیتال تتر ERC20 دارای کارمزد به صرفه (کمتر از اومنی) است.
  • تراکنش‌های سریع (15 ثانیه) نیز از دیگر مزایای تتر ERC20 است.

آدرس تتر ERC20

آدرس تترهای بلاکچین اتریوم و یا همان USDT-ERC20 با عبارت 0 Xآغاز می‌شوند.

کیف پول های تتر ERC20

به طور کلی هر کیف پولی که توکن‌های ERC20 بلاکچین اتریوم را ساپورت می‌کند. در نتیجه، تتر ERC20 را نیز حمایت می‌کند.

تتر بلاکچین ترون (USDT-TRC20)

 USDT-TRC20 نوعی از تتر است که بر روی بلاکچین ترون توسعه یافته‌است. آدرس واریز تتر TRC-20 همان آدرس شبکه ترون است. واریز و برداشت‌های این ارز دیجیتال نیز بر بستر بلاکچین ترون صورت می‌گیرد و استاندارد مورد استفاده این رمزارز،  TRC-20 است.

تفاوت های تتر TRC20 و ERC20

مزایای تتر TRC20

از مهم‌ترین مزایای تتر TRC20، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تتر TRC20 دارای کارمزد یک دلار یا یک تتر است.
  • فرآیند تراکنش‌های تتر TRC20 کاملا شفاف است.

 

کیف پول‌های تتر  TRC20

  • کیف پول سخت افزاری ledger nano s
  • کیف پول نرم افزاری (موبایل، دسکتاپ، وب) Guarda
  • کیف پول دسکتاپ Atomic
  • کیف پول نرم افزاری (دسکتاپ و موبایل) eidoo
  • کیف پول موبایل Cobo
  • کیف پول مخصوص وب Tronscan
  • کیف پول مخصوص موبایل Tron

کمترین کارمزد انتقال تتر

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ارز دیجیتال تتر، بر روی شبکه‌های بلاکچینی مختلفی ایجاد و راه‌اندازی شده است. معروف‌ترین آن‌ها سه شبکه اتریوم، شبکه ترون و شبکه امنی هستند. در نهایت نمی‌توان گفت که کدام یک از این شبکه‌های بلاکچین بهتر از سایرین است. هر کدام از بلاکچین‌ها مقداری کارمزد برای نقل و انتقال تتر دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

موضوع کارمزد انتقال تتر را می‌توان از طریق صرافی‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. صرافی بایننس بخش برداشت و واریز را بر روی شبکه‌ بایننس چِین با استاندارد BEP2، شبکه بایننس اسمارت چین با استاندارد BEP20، شبکه ترون با استاندارد TRC20 و شبکه اتریوم با استاندارد ERC20، تعریف کرده ‌است. البته شبکه اُمنی که شبکه موازی با شبکه اتریوم است نیز در صرافی بایننس وجود دارد ولی در حال حاضر به علت کندی شبکه و کارمزد بسیار زیاد آن را مسدود کرده ‌است. در نهایت برای خرید تتر (صرافی ارز دیجیتال تبدیل) بهتر است از یک صرافی امن استفاده کنید که کارمزد پایینی نیز بابت آن پرداخت کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز