بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
آیا شما نیز به دنبال شروع یک روتین برای مراقبت از پوست خود هستید؟ در این شرایط ممکن است سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. به عنوان مثال روتین پوست دقیقا چگونه عمل می‌کند؟ از چه تعداد محصول مراقبت از پوست باید استفاده بکنیم؟ در این مطلب سعی میکنیم به طور کامل به این سوالات پاسخ دهیم.

با رعایت روتین پوست، پوستی شاداب و جوان داشته باشید

آیا شما نیز به دنبال شروع یک روتین برای مراقبت از پوست خود هستید؟ در این شرایط ممکن است سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. به عنوان مثال روتین پوست دقیقا چگونه عمل می‌کند؟ از چه تعداد محصول مراقبت از پوست باید استفاده بکنیم؟ کدام یک از محصولات موجود در بازار مناسب هستند و بسیاری از پرسش‌های دیگر که از دغدغه‌های شما برای داشتن پوستی سالم به شمار می‌آیند.

روتین پوست چیست | یک روتین کامل پوستی چه مراحلی دارد؟

درمان پوست در این شرایط به معنای استفاده از سرم‌ها و یا کرم‌هایی است که از مواد اولیه سازگار با پوست شما مانند ویتامین سی، رتینول و آلفا هیدروکسی اسیدها و موارد مشابه تشکیل شده‌اند. با توجه به نوع پوست شما و نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید، این مواد و درصد ترکیبات آن نیز ممکن است دچار تغییر شوند.

مراحل حرفه‌ای روتین پوست در ابتدای روز

اولین گام در روتین مراقبت از پوست، پاکسازی است. با انجام این کار ناخالصی‌ها و چربی‌های اضافه‌ای که منافذ پوست شما را مسدوده کرده‌اند و حالتی کدر به پوست شما می‌دهند، از بین می‌روند. با این حال باید این کار را با ملایمت انجام دهید.

بسیاری از افراد به طور معمول فرایند پاکسازی را با شدت زیادی انجام می‌دهند. به یاد داشته باشید که پاکسازی پوست با مواد بسیار قوی و برای دفعات زیاد می‌تواند پوست شما را دچار مشکل کند. با این کار در نهایت لایه محافظتی پوست شما از بین خواهد رفت. اگر پوستی خشک و حساس دارید، بهتر است روزها پوست خود را تنها با استفاده از آب بشویید و شب‌ها نیز با استفاده از یک ماده پاک‌کننده ملایم، اقدام به پاکسازی پوست صورت خود بکنید.

روتین پوست چیست | یک روتین کامل پوستی چه مراحلی دارد؟

 

استفاده از تونر برای حذف مواد باقی‌مانده بر روی پوست

 

شما برای روتین پوست حتما به تونر نیاز ندارید، اما استفاده از آن می‌تواند به طراوت پوست شما، حذف مواد باقی‌مانده بر روی پوست و همچنین متعادل کردن سطح اسیدیته کمک کند. اگر پوست شما مستعد جوش صورت است، باید به دنبال تونرهایی دارای سالیسیلیک اسید باشید. پوست‌های خشک و حساس باید به دنبال تونرهای آبرسانی باشند که فاقد الکل هستند. تونرهایی که دارای گلیسرین و یا اسید هیالورونیک هستند می‌توانند تا حد زیادی به تسکین پوست‌های خشک و حساس کمک کنند.

انتخاب سرمی متناسب با جنس پوست

سومین مرحله از روتین پوست در صبح، انتخاب سرمی با توجه به جنس پوست است. با این کار علاوه بر درمان مشکلات پوستی می‌توانید از آن مراقبت کنید. سرم شما باید دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C باشد. ویتامین C از اهمیت زیادی برخوردار است و افراد در هر سنی باید از این ویتامین به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنند. مصرف این ویتامین تا حد زیادی از آسیب‌های پوستی ناشی از آلودگی و همچنین تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری می‌کند.

 

 

به سراغ کرم دور چشم بروید

کرم‌های دور چشم در دسته موارد درمانی قرار می‌گیرند. در صورت تمایل شما می‌توانید با استفاده از انگشت حلقه (که ضعیف‌ترین انگشت است) کرم دور چشم با فرمول ایده‌آل را به آرامی به روی پوست اطراف چشم خود قرار دهید و سپس مجددا به آرامی بر روی آن ضربه بزنید. پیشنهاد ما به شما این است که از کشیدن پوست ظریفی که در این ناحیه قرار دارد، خودداری کنید. زیرا این امکان وجود دارد که به بافت این بخش آسیب وارد شود.

استفاده از مرطوب‌کننده؛ یکی از مراحل روتین پوست در صبح

در این مرحله بهتر است به سراغ محصولاتی با فرمولاسیون سنگین‌تر، مثل مرطوب‌کننده‌ها بروید. این ترکیبات پوست شما را هیدراته نگه می‌دارند و به تقویت سد دفاعی آن کمک می‌کنند. در صورتی که پوست شما بیش از حد خشک است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در طول روز از مرطوب‌ کننده‌های قوی استفاده کنید.

کرم‌هایی که فرمولاسیون غلیظ دارند، حاوی موادی مثل سرامیدها یا اسیدهای هیالورونیک هستند. این ترکیبات همانند بلوک‌های ساختمانی، به حفظ رطوبت درون پوست کمک می‌کنند. با این وجود اگر پوستی معمولی یا چرب دارید، مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر مانند لوسیون‌ها و یا ژل‌هایی که جذب سریعی دارند و زیر آرایش جمع نمی‌شوند، انتخاب مناسبی برای شما هستند.

روتین پوست چیست | یک روتین کامل پوستی چه مراحلی دارد؟

 

ضدآفتاب‌؛ از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت از پوست

استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب برای هر نوع پوستی و در هر سنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که از ضدآفتاب استفاده نکنید دقیقا مانند این است که هیج کدام از مراحل قبلی را انجام نداده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهند که نور خورشید، اولین دلیل برای پیری زودرس افراد به شمار می‌آید.

آسیب‌های ناشی از نور خورشید تنها در زیبایی ظاهری پوست شما محدود نمی‌شود و این موضوع تا حد زیادی بستگی به رنگ پوست دارد. کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر را به عنوان آخرین مرحله از روتین صبحگاهی پوست خود باید در نظر بگیرید. علاوه بر صورت، می‌توانید از کرم ضدآفتاب در گردن و پشت دست‌های خود نیز استفاده کنید.

 

مراحل روتین شبانه پوست

روتین مراقبت از پوست در طول شب باید تغییر کند. در طول شب شما به SPF برای مراقبت از پوست خود نیاز ندارید. از طرفی، پوست ما به صورت طبیعی در طول شب و در حین خواب، خود را ترمیم می‌کند. در نتیجه شب، بهترین زمان برای استفاده از ویتامین‌ها و مواد مغذی برای پوست است. در روتین شبانه پوست، شما باید همچنان مراحل پایه‌ مانند پاکسازی، درمان و آبرسانی را انجام دهید با این تفاوت که این فرایند با آنچه که در طول روز انجام داده‌اید، متفاوت خواهد بود.

پاکسازی آرایش و مواد آلوده باقی‌مانده بر روی صورت

ابتدا آرایش صورت و مواد آلوده‌ای که در طول روز بر روی صورتتان نشسته است را پاک کنید. در صورت نیاز می‌توانید از پاک‌کننده‌های آرایشی مخصوص استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها ممکن است برای بخش‌های مختلف صورت مانند چشم یا لب‌ها متفاوت باشند. بهتر است از همان پاک‌کننده‌های صبح، برای پاکسازی صورت خود در شب استفاده کنید. یادتان باشد که پاک‌کننده را باید در امتداد خط رویش موهای خود استفاده کنید. از نواحی زیرچانه نیز به هیچ عنوان غافل نشوید.

استفاده مجدد از تونر

در صورتی که می‌خواهید از تونر کمک بگیرید، راه‌حل منطقی این است که همان روش و محصولی که صبح استفاده کرده‌اید را تکرار کنید. از آنجایی که تونرها مایع می‌باشند، باید از آن‌ها پیش از سایر فرمول‌های سنگین‌تر، مثل سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که محصول، زمان کافی برای جذب در داخل پوست را داشته باشد.

روتین پوست چیست | یک روتین کامل پوستی چه مراحلی دارد؟

سرم یا ماده‌درمانی؛ از مراحل مهم روتین پوست در طول شب

شب بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و فعالیت‌های سلولی را تحریک می‌کنند. به این منظور شما می‌توانید از اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسید گلیکولیک و یا رتینول استفاده کنید. این مواد می‌توانند به راحتی بافتی صاف و نرم برای پوست شما ایجاد کنند و در عین حال، تعدا منافذ باز پوست شما را به حداقل ممکن برسانند.

بعضی از سرم‌ها را می‌توانیم هم در طول روز و هم در طول شب مورد استفاده قرار بدهیم. تا جایی که امکان دارد، سعی کنید از دستورالعمل‌های درج شده در بسته‌بندی سرم‌ها پیروی کنید. اگر به دنبال درمان لکه، جوش صورت و یا هایپرپیگمنتاسیون هستید، بهتر است به صورت مداوم، از سرم‌هایی که دارای رتینوئید و هیدروکنیون هستند، استفاده کنید.

کرم دور چشم؛ چهارمین مرحله روتین شبانه پوست

می‌توانید مقدار کمی از سرم یا کرم‌درمانی را به دور چشم‌هایتان بزنید. اگر صبح‌ها معمولا از کرم دور چشم استفاده می‌کنید، می‌توانید از این کرم برای شب هم استفاده کنید. نیازی نیست که از کرم دور چشم به مقدار زیاد استفاده کنید. با این وجود اجرای این روتین می‌تواند پوست اطراف ناحیه چشم شما را به استفاده از محصولات زیبایی فعال‌تر عادت بدهد.

درمان آکنه

در صورتی که دچار لکه یا آکنه هستید، باید در روتین شب خود از محصولات مرتبط با درمان آکنه استفاده کنید. جوش‌ها عموما به دلیل تجمع چربی در پوست پدیدار می‌شوند. در نتیجه تا حد امکان بهتر است از محصولات و روتین‌های استفاده کنید که می‌توانند تمام منافد پوست شما را تمیز نگه دارند. اگر از رتینوئید استفاده می‌کنید، باید به پوست خود اجازه بدهید تا خود را با این ماده جدید سازگار کند. در نهایت می‌توانید از فرمول‌های درمانی آکنه مانند سالیسیلیک اسید، کمک بگیرید.

مرطوب کردن پوست در شب؛ از مهم‌ترین مراحل روتین برای ایجاد سد مقاومتی

در طول شب و زمانی که در خواب هستیم، پوست ما ممکن است بخشی از رطوبت خود را از دست بدهد. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، سدی مقاومتی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا پوست ما در طول شب، رطوبت طبیعی و مواد مغذی خود را حفظ کند. در این مرحله شما می‌توانید از همان مرطوب‌کننده بدون SPF که در روز استفاده می‌کنید، برای روتین پوست در شب نیز کمک بگیرید.

روغن صورت؛ مرحله نهایی روتین شبانه پوست

اگر با وجود استفاده از مرطوب‌کننده‌ها هنوز هم با مشکل خشکی پوست مواجه هستید، استفاده از روغن‌های صورت، راهکاری ایده‌آل به منظور حفظ رطوبت پوست در طول شب می‌باشد. برای تامین مواد مغذی پوست، روغن صورت را به عنوان بخش نهایی روتین شبانه خود در نظر بگیرید.

با روتین مراقبت از پوست، دیگر نگران مشکلات پوستی خود نباشید

تجربه بارها ثابت کرده است که برای داشتن یک روتین مراقبت از پوست، باید از محصولاتی باکیفیت استفاده کرد. زیرا کیفیت محصولات نقش بسیار مهمی در بهبود ظاهر پوست شما دارند. این در حالی است که محصولات بی‌کیفیت در بیشتر موارد بی‌اثر هستند و حتی در مواردی می‌توانند آسیب‌های پوستی را برای شما به همراه داشته باشند.

در مورد لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی، هم در زمینه درمان جوش صورت و هم برای مراقبت‌های پوستی، مهم‌ترین نکته، انتخاب برند باکیفیت است. در فروشگاه آنلاین محصولات آرایشی بهداشتی ایریکت، می‌توانید تاریخ انقضای محصولات و توضیحات چگونگی مصرف را به همراه لیست خرید به راحتی مشاهده نمایید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز