بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی شناخته می‌شوند و از زمانی که به تولید انبوه رسیدند انقلاب بزرگی در اکثر صنایع ایجاد کردند. ویژگی‌هایی همچون وزن کم، قابلیت بازیافت، مقاومت عالی در برابر رطوبت، صوت و حرارت، مقاومت در برابر فشار و ضربه، قیمت مناسب و ... باعث شده‌اند که این مواد جایگزین بسیار خوبی برای مصالح سنتی و قدیمی ساختمان‌سازی باشند. یونولیت‌های سقفی از کاربردی‌ترین انواع یونولیت‌ها هستند و نقش ویژه‌ای در صنعت ساختمان دارند و همین امر باعث می‌شود که بازار پویایی داشته و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید آنها فعالیت داشته باشند. راه‌اندازی خط تولید یونولیت همانند تولید انواع مواد و مصالح دیگر نیازمند هزینه‌های مختلف است. در ادامه مطلب به بررسی و برآورد هزینه راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی پرداخته خواهد شد.

هزینه راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی

یونولیت چیست؟

یونولیت در حقیقت به نوعی ماده متخلخل، سبک وزن و سفیدرنگ گفته می‌شود که از نوعی پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده اولین بار در سال 1839 توسط ادوارد سیمون به شکلی اتفاقی کشف شد توسط یک شرکت آلمانی به تولید انبوه رسید. یونولیت می‌تواند با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم، پلی استایرن انبساطی و ... شناخته می‌شود. یونولیت‌ها می‌توانند مزایا معایب ویژه‌ای داشته باشند و امروزه جایگزین بسیاری از مصالح سنتی ساختمانی مانند بلوک‌های سفالی شده‌اند.

نحوه تولید یونولیت سقفی

به صورت کلی یونولیت می‌تواند به دو شیوه دستی و اتوماتیک تولید شود. در روش دستی دانه‌های فوم استایرن در دیگ‌های بخار منبسط و خشک شده و برای فشرده‌سازی به دستگاه بلوکر منتقل می‌شود و در نهایت به انواع یونولیت‌ها تبدیل می‌شوند. در روش اتوماتیک همه مراحل توسط تجهیزات و دستگاه‌های مدرن انجام خواهد شد اما به صورت کلی مراحل ساخت یونولیت سقفی و سایر انواع یونولیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • در مرحله پیش انبساط مواد اولیه (استایرن مونومر) به وسیله تزریق بخار حجیم شده و وارد دستگاهی به نام اکسپندر می‌شوند و حجم آنها به بیش از 50 برابر حجم اصلی خود می‌رسد.   در مرحله تهویه و بعد از فرایند پلیمریزاسیون مواد پخته و حجیم شده برای خنک شدن به سیلوهای ذخیره‌سازی منتقل شده و برای رسیدن به دما و فشار تعادل 6 تا 12 ساعت استراحت خواهند کرد.
  • در مرحله پایانی یونولیت‌ها قالبگیری شده با استفاده از بخار آب شکل‌دهی می‌شوند و به شکل بلوک یونولیت مادر در می‌آیند و به انبار منتقل شده تا کامل خشک شوند. در نهایت نیز بلوک‌های یونولیت مادر توسط دستگاه‌های مخصوص به یونولیت‌های سقفی و انواع یونولیت‌ها تبدیل می‌شوند.

تجهیزات اصلی برای تولید یونولیت

برای راه‌اندازی هر صنعت و کسب‌وکاری لازم است که در ابتدا نوع و تعداد تجهیزات  مورد نیاز آن مشخص شود و تولید یونولیت سقفی نیز خارج از این قاعده نیست. به صورت کلی برای تولید اصولی یونولیت لازم است که از تجهیزات زیر استفاده شود:

  • ماشین انتقال مواد
  • سیستم سیلو
  • ماشین قالب زنی بلوک
  • تجهیزات سیستم لوله‌کشی برای راه‌اندازی خط تولید
  • ماشین‌های برش مانند دستگاه CNC، برش عمودی، برش افقی و ...
  • ماشین بازیافت یونولیت برای تبدیل ضایعات به گرانول
  • دیگ بخار و دستگاه مواد پز پلاستوفوم
  • دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم
  • دستگاه بلوکر پلاستوفوم
  • دستگاه آسیاب برای خرد کردن ضایعات
  • سیستم سختی گیر برای محافظت از دیگ بخار و افزایش طول عمر تجهیزات و ماشین آلات
  • مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی
  • سیلوی مواد پخته شده و سیستم‌های شوتینگ و انتقال مواد پلاستوفوم
  • تاسیسات و شیرهای بخار و ...

 هزینه راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی

سرمایه راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی

همانطور که گفته شد برای راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی لازم است که تجهیزات و لوازم مختلفی تهیه شوند اما در حقیقت هزینه‌های راه‌اندازی فقط مربوط به تجهیزات نخواهد بود. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های راه‌اندازی خط تولید تهیه زمین مورد نیاز آن است که امتیازاتی همچون گاز، آب و برق داشته باشد و از آنجایی که برای تولید یونولیت سقفی حداقل به زمینی 800 متری نیاز است، این زمین می‌تواند از یک تا چند میلیارد تومان هزینه داشته باشد. همچنین بعد از تهیه زمین باید سرمایه و هزینه‎های مورد نیاز برای ساخت سوله‌های مختلف تامین شود.

در کنار هزینه‌های مربوط به خرید دستگاه‌ها و تأمین زمین مورد نیاز، یک سرمایه اولیه نیز به عنوان سرمایه در گردش باید در دسترس باشد تا بتوان استارت و شروع تولید یونولیت را زد. البته باید توجه داشته که هزینه‌های راه‌اندازی خطوط تولید می‌تواند در نقاط و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف متفاوت باشد چرا که قیمت زمین، هزینه نیروهای کار و ... در هر کدام از نقاط کشور متفاوت است. به صورت کلی برای تولید یونولیت سقفی و با توجه به نحوه تولید محصولات و موقعیت جغرافیایی کارخانه و سایر جزئیات از یک تا چند میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

نکات مهم سرمایه‌گذاری در تولید یونولیت سقفی

همانطور که گفته شد امروزه یونولیت‌ها به یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده‌اند و افراد می‌توانند با خرید یونولیت سقفی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده، سرعت اجرای عملیات را افزایش دهند، به مقاومت ساختمان کمک کرده و در نهایت وزن کلی سازه را کاهش دهند. با توجه به کاربردهای متعددی یونولیت‌ها لازم است که در زمان سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی به موارد مختلفی توجه داشت:

  • اگرچه تولید یونولیت یک کسب‌وکار مدرن و جدید نیست اما یک کار پر زحمت است و نیاز به اراده و انرژی زیادی دارد.
  • شرکت‌های متعددی در زمینه تولید یونولیت‌ها فعالیت دارد و قبل از راه‌اندازی این کسب‌وکار حتماً باید به رقیبان توجه ویژه‌ای شود
  • افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری می‌کنند باید بتوانند علاوه بر تولید یونولیت سقفی انواع دیگر یونولیت‌ها را نیز تولید کنند تا بتوانند رضایت حداکثری مشتریان را جلب کنند.
  • برای راه‌اندازی کارگاه تولید یونولیت سقفی حتماً باید مجوزهای رسمی و قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی شناخته می‌شوند و جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی و قدیمی هستند به همین دلیل استفاده از آنها روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود. تولید یونولیت می‌تواند یک کسب‌وکار پربازده و سودآور باشد به همین دلیل امروزه افراد متعددی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی لازم است که میزان هزینه‌های مربوط به تجهیزات، تهیه زمینه، سرمایه در گردش و سرمایه‌های انسانی محاسبه شود. هزینه‌های راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی با توجه به نوع تجهیزات، متراژ زمین، موقعیت جغرافیایی محل احداث کارخانه و ... می‌تواند از یک تا چند میلیارد تومان متغیر باشد.

هزینه راه‌اندازی خط تولید یونولیت سقفی



به این مطلب امتیاز دهید:
(15 امتیاز , میانگین: 3.6 از 5)

نظرات شما: