بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

کمردرد در حین روابط جنسی: علت و درمان آن

کمردرد می‌تواند یک مانع برای داشتن رابطه جنسی دلپذیر باشد. هرچند کمردرد می‌تواند روی زندگی جنسی افراد تاثیر بگذارد، اما انجام برخی کارها و حالات در رابطه می‌تواند منجر به داشتن رابطه جنسی رضایت بخشی شوند.

کمردرد دلیل رایج و اولیه ناتوانی در سطح جهان است. این مورد یکی از دلایل مرخصی کاری و کاهش فعالیت – از جمله رابطه جنسی – است. شواهد نشان می‌دهد که کمر درد می‌تواند بر روی عملکرد جنسی تاثیر گذاشته و در نتیجه اثر منفی روی کیفیت زندگی بگذارد.

مشکل در انجام برخی فعالیت‌های خاص و کاهش دامنه حرکتی می‌تواند زندگی جنسی سالم را مختل کند. بر اساس تحقیقی در سال 2019، 37% افراد بالغ مبتلا به کمردرد، در طی رابطه جنسی، مقداری مشکل داشته اند و 7% این افراد بیان کرده‌اند که به علت کمردرد، محدودیت قابل توجهی را در زندگی جنسی خود داشته‌اند. با این حال، انجام برخی حالات و نکات خاص که فشار روی کمر را کاهش می‌دهد، میتواند به تسهیل زندگی جنسی فعال همراه با کمردرد مزمن کمک کند.

دلایل کمردرد در رابطه جنسی

 

دلایل زیادی برای داشتن درد در هنگام رابطه جنسی وجود دارد:

  • فشار روی رباط یا عضله. حرکات تکراری یا حرکت ناگهانی می‌تواند عضلات کمر و رباط‌های ستون فقرات را تحت فشار بگذارد. برای افرادی با شرایط جسمانی نامناسب و دچار درد عصب سیاتیک، فشار مداوم رابطه روی کمر می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی دردناک عضلات و گرفتگی رگ سیاتیک گردد.
  • دیسک‌های بیرون زده یا پاره شده. دیسک‌ها به عنوان بالشتک بین استخوان‌های ستون فقرات عمل می‌کنند. مواد نرم داخل دیسک می‌توانند بیرون بزنند یا پاره شوند و روی عصب فشار بیاورند. فتق دیسک در دیسک کمر یا دیسک گردن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در هنگام رابطه جنسی شود. در صورتی که در هنگام رابطه جنسی نیاز به خم شدن به سمت جلو داشته باشید، این امر می‌تواند باعث ایجاد درد در کمر و در حالات رو به جلو در هنگام رابطه جنسی، ممکن است گردن درد را نیز ایجاد کند.
  • آرتروز. آرتروز می‌تواند روی کمر تاثیر بگذارد. در برخی موارد، آرتروز ستون فقرات می‌تواند منجر به تنگی فضای اطراف طناب عصبی شده و تنگی کانال نخاعی را ایجاد کند. مبتلایان به تنگی کانال نخاعی ممکن است نتوانند به راحتی بایستند و شاید شانه‌های خود را به جلو خم کنند تا راحت تر باشند. خم شدگی به سمت جلو در این موارد فلکسیون نامیده می‌شود.
  • پوکی استخوان. اگر استخوان‌های مهره‌های ستون فقرات پوک و شکننده شوند، می‌تواند شکستگی‌های دردناکی را ایجاد کنند.

نکاتی برای افرادی که در حین رابطه جنسی کمردرد دارند.

در هنگام رابطه سعی کنید بهترین حالت را پیدا کنید. تحرک داشته باشید و حالات خود را تغییر دهید تا حالتی را پیدا کنید که درد نداشته باشید و از رابطه لذت ببرید.

درکنار انتخاب حالت مناسب، رعایت دیگر نکات، علیرغم داشتن کمردرد؛ می‌توانند به سهولت فعالیت جنسی کمک کند.

  • استفاده از بالش و حوله: قرار دادن بالش یا حوله لوله شده در زیر کمر و لگن، در هنگام رابطه، می‌تواند به پشتیبانی ستون فقرات و دیگر بخش‌های بدن کمک کند.
  • حالات را تغییر دادن: گاهی یک تغییر یا اصلاح کوچک در حالت بدن می‌تواند کمردرد را در هنگام رابطه جنسی برطرف کند. مثلا، فشار آوردن به لگن به سمت سقف می‌تواند درد را در افرادی که به حرکات خم شدنی حساس هستند کاهش دهد.
  • به آرامی رابطه برقرار کردن: رابطه جنسی فعالیتی جسمانی است بنابراین، گرم کردن مناسب، حرکات کششی و داشتن رویه‌ای آرام ممکن است به کاهش درد کمک کند. داشتن حرکات سخت و شدید ممکن است درد را تشدید کند.
  • ارتباط برقرار کردن: اگر کمردرد مانع از برقراری رابطه جنسی می‌شود، باید صادق بوده و به راحتی در این مورد با همسر خود صحبت کنید. می‌توانید مشورت کنید که کدام حرکت یا حالت دردناک نیست و کدام باعث ایجاد درد می‌شود. بعلاوه، می‌توان بدون نیاز به آمیزش در مورد دیگر موارد صمیمانه با هم صحبت کرد.
  • از باسن و زانوها استفاده کنید: کمردرد اغلب به علت انجام حرکات تکراری است که شامل حرکات کمر نیز می‌شود. به جای این مورد، می‌توان از باسن و زانوها به منظور انجام این حرکات استفاده کرد.

چگونه کمر درد را کنترل کنید؟

حتی با این نکات، باز هم ممکن است بعد از رابطه جنسی درد را داشته باشید. با این روش‌ها معمولا می‌توانید کمردرد را در خانه کنترل کنید:

به منظور حرکت دادن عضلات، ورزش کنید.

کمردرد در حین روابط جنسی: علت و درمان آن

ورزش ممکن است عضلات حساس را شل کرده و اندورفین، مسکن طبیعی در مغز، را رها کند. می‌توان برنامه ورزشی را شروع کرد که در آن تمرینات تقویتی و کششی وجود داشته باشد تا به منعطف و قوی نگه داشتن عضلات کمک کند. ورزش منظم ممکن است از ایجاد کمردرد در آینده و در طول فعالیت جنسی که به خاطر گرفتگی عضلات است، پیشگیری کند.

بهبود حالت بدنی

حالت بدنی نامناسب می‌تواند منجر به ایجاد کمردرد نامشخص شده و ممکن است در زمان رابطه جنسی ظاهر گردد. ورز‌ش‌های زیر ممکن است برای بهبود حالت بدنی و رفع کمر درد مناسب باشند:

  • یوگا: یوگا ممکن است تحرک را بهبود بخشیده و درد را کاهش دهد و در همین حال عملکرد جسمانی و ذهنی را بهبود بخشد.
  • پیلاتس: از شش اصل اساسی پیروی می‌کند که شامل متمرکز شدن یا سفت کردن عضلات تنه، تمرکز، کنترل حالت بدنی، دقت، جریان و تنفس می‌شود.
  • تای چی: این ورزش سنتی چینی ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند.
  • ورزش‌های تثبیت کننده عضلات میانی بدن: این ورزش‌ها هماهنگی و فعالیت عضلات تنه را بهبود می‌بخشد. این کار به کاهش درد، کاهش فشار و گرفتگی عضلات کمک کرده و سفتی عضلات تنه را بهبود می‌بخشد.
  • ورزش‌های هوازی: ورزش هوازی منظم می‌تواند عملکرد جسمانی، استقامت عضله، درد و سلامت روحی را بهبود بخشد. این ورزش می‌تواند شدید، متوسط یا آهسته باشد.
  • راه رفتن / دویدن: این‌ها مواردی مقرون به صرفه هستند که سلامت و استحکام عضلات را بهبود می‌بخشند.
  • شنا کردن: برای تقویت کمر ممکن است شنا پیشنهاد شود، زیرا آب عضلات را پشتیبانی می‌کند. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اثرات این درمان روی کمردرد انجام شده است.

برخی نیز ممکن است متوجه شوند دوچرخه سواری برای رفع کمردرد مفید است.

استرس را کاهش دهید.

کمردرد در حین روابط جنسی: علت و درمان آن

استرس می‌تواند درد را بدتر کرده و گرفتگی‌های دردناکی ایجاد کند. کاهش استرس از طریق روش‌های کاهش استرس مبتنی بر آگاهی ذهن و تنفس عمیق ممکن است به تسکین کمردرد کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

پزشک می‌تواند دلیل مشکلات کمر بیمار را تشخیص داده و نکاتی را برای رابطه‌ای ایمن و بدون درد ارائه دهد. در صورت داشتن کمردرد مزمن که در انجام فعالیت‌های روزانه، از جمله رابطه جنسی، تداخل ایجاد می‌کند، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید. بعلاوه، اگر کمردرد همراه با علائم زیر است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • بی‌حسی و گزگز یا از دست دادن حس در پایین پا
  • مشکل در حرکت دادن پا
  • از دست دادن کنترل مثانه و روده

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز