بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

آیا کفش پاشنه بلند می‌تواند باعث زانو درد شود؟

در خرید کفش، به خصوص اگر دچار آرتروز زانو باشید، دیگر فقط بحث ظاهر و مدل کفش مطرح نیست. انتخاب کفش می تواند فشار زیادی بر مفصل زانو وارد کند و آب آوردن زانو و نتیجتا آرتروز زانو را به همراه بیاورد. محققان داده های مربوط به پیاده روی با کفش های پاشنه بلند، کفش های با پاشنه متوسط، کفی های طبی و با پای برهنه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. حتی یک کفش مخصوص طراحی شد که حالت مشابهی با پیاده روی با پای برهنه را شبیه سازی می کرد. با مطالعه این بررسی، می توانید نتایج بدست آمده از تحقیق بر روی کفش های مختلف و معیارهای انتخاب یک کفش مناسب را مشاهده کنید.

خطرات پوشیدن کفش پاشنه بلند

مشخص ترین خطر پوشیدن کفش های پاشنه بلند، بحث افتادن و احتمال پیچ خوردگی قوزک پا است. استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند باعث می شود تا فشار زیادی بر جلوی پا وارد شود و درد کمر و لگن را به همراه می آورد. بدنتان به سمت جلو متمایل می شود و خودتان برای حفظ تعادل، آن را به سمت عقب می کشید که کار زیادی برای کمر و لگن به شمار می رود و نتیجه آن درد خواهد بود.

بعلاوه، این موضوع، زانوها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ آیا تا بحال در زمان بالا و پایین رفتن از پلکان، با تیر کشیدن و صدا خوردن زانو مواجه شده اید؟ اگر جوابتان مثبت است، احتمالا زانوهایتان مشکل پیدا کرده است. خود بالا و پایین رفتن از پلکان، فشار وارد بر زانوها را افزایش می دهد و ترکیب آن با پوشیدن کفش پاشنه بلند، مشکل را بدتر خواهد کرد. پوشیدن طولانی مدت کفش های پاشنه بلند می تواند کندرومالاسی پاتلا (سندروم زانوی دونده) را به وجود آورد که در نتیجه سایش پاتلا یا کشکک بر روی استخوان ران ایجاد می شود. با پوشیدن کفش پاشنه بلند، تقریبا می توان گفت که ضعف عضلات ران، عدم تعادل نقطه قرارگیری کشکک و نتیجتا تخریب پاتلا را تسریع و تضمین خواهید کرد.

راههای زیادی مثل مصرف دارو و فیزیوتراپی برای درمان بدون جراحی کندرومالاسی پاتلا (زانوی دونده) وجود دارد، اما با جدی و شدید شدن این مشکل، گزینه جراحی ضروری می شود.

درمان اصلی این مشکل، فیزیوتراپی، ورزش و تزریق PRP زانو است. تقویت زانو و استفاده از تزریق می تواند از عود کردن آرتروز و نیاز به جراحی جلوگیری کند. 

چرا پوشیدن کفش پاشنه بلند برای زانو و ستون فقرات مضر است؟

آیا کفش پاشنه بلند می‌تواند باعث زانو درد شود؟

دو دلیل برای آسیب های ناشی از پوشیدن کفش پاشنه بلند بر کمر و زانوها وجود دارد:

تغییر حالت بدن

ستون فقرات S شکل انسان از تعدادی مهره و دیسک های بین آن تشکیل شده که این دیسک ها وظیفه جذب شوک وارد بر بدن و جلوگیری از انتقال فشار بر ستون فقرات (برای مثال در زمان خم شدن و پریدن) را بر عهده دارند. پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث می شود تا فشار وزن بر بدن، بیش از پیش به سمت جلو باشد و قوس کمر از حالت عادی بیشتر شود.

بالاتنه برای جبران این وضعیت، باید به سمت عقب کشیده شود تا تعادل حفظ شود و این موضوع منجر به افزایش فشار وارد بر دیسکها می شود. ساعات طولانی از این وضعیت و حفظ این شکل نادرست بدن، به اسپاسم عضلانی و کمردرد منتهی می‌شود. گرفتگی عضلات همسترینگ که به لگن و پایین کمر می چسبد، نیز از عوامل کمردرد است.

تغییرات آناتومی بدن

پوشیدن روزانه و پیوسته کفش پاشنه بلند برای چند سال می تواند آناتومی بدن را به شکل دائمی تغییر دهد. علاوه بر افزایش فشار بر کمر و زانوها، عضلات ساق پا نیز کوتاهتر و تاندون ها هم سخت تر و ضخیم تر می شوند.

آیا باید پوشیدن کفش پاشنه بلند را متوقف کنم؟

آیا کفش پاشنه بلند می‌تواند باعث زانو درد شود؟

شاید بعضی ها به شما بگویند که پوشیدن کفش پاشنه بلند خطرناک است و باید آن را کنار بگذارید و از کفش های تخت استفاده کنید. اما بعضی از کفش های تخت نیز با قوس کف پا همخوانی ندارند و به کشیدگی بیش از حد تاندون و ریاط های کف پا منجر می شوند. این کشیدگی بیش از حد در نهایت می تواند با تخریب قوس پا، خشکی و سفتی زانو و درد همراه شود. پیاده روی زیاد با کفش های تخت ممکن است به خشکی و آسیب دیدگی پشت پاشنه منتهی شود. بهترین راه حل در این دوراهی، انتخاب حد وسط، یعنی نه کفش پاشنه بلند و نه خیلی تخت است. مهمترین توصیه، داشتن روتین ورزشی مرتب و حفظ وزن در سطح ایده آل است، زیرا افزایش وزن به معنی افزایش مشکلات زانو است.

اگر هنوز دلتان می‌خواهد که کفش پاشنه بلند بپوشید، چه کار باید بکنید؟

 

هنوز هم می توانید کفش پاشنه بلند بپوشید، اما پاشنه آن نباید از 3 تا 5 سانتی متر بیشتر باشد. اگر در محل کارتان می نشینید یا راه می روید، بهتر است کفش راحت تری را برای عوض کردن آن به همراه داشته باشید. برای تقویت عضلات ران و زانوها، ورزش را به هیچ وجه ترک نکنید. اگر به یک ورزش مناسب احتیاج دارید می توانید در حالت نشسته و با زانوهای خم، انگشتانتان را به سمت داخل بکشانید.

تا جاییکه می توانید پاهایتان را به زیر صندلی ببرید و نوک انگشتانتان را روی زمین بگذارید. به آرامی آن را به زمین فشار دهید تا تاندون ها و رباط‌های پشت قوزک کشیده شود. بهتر است این حرکت را بر روی سطوح صاف و موکت شده انجام دهید. بعلاوه قرار دادن پا در آب ولرم و ماساژ دادن آن به آرامش خودتان و بهبود گردش جریان خون کمک می کند. با رعایت این نکات می توانید زندگی شادتری داشته باشید و علیرغم پوشیدن کفش پاشنه بلند، از حفظ سلامت بدنتان نیز مطمئن باشید.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: