بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

ویزای همراه آلمان: شرایط، مدارک و کار کردن

آلمان با توسعه موقعیت های کاری در حال جذب افراد بیشتری از سراسر دنیا است. بعلاوه این افراد می توانند بعد از پیدا کردن کار و اقامت در آلمان، خانواده خود را نیز به آلمان بیاورند. مقامات مهاجرتی آلمان، ویزای همراه آلمان را برای همین منظور ایجاد کرده اما همه واجد شرایط برخوردار از این امکان نیستند. افراد مختلف با توجه به اینکه از چه کشوری می آیند و قصد همراهی با چه کسی را دارند، با الزامات مختلفی مواجه می شوند. در این مقاله می خواهیم نگاهی به شرایط لازم برای اخذ ویزای همراه آلمان داشته باشیم.

چه کسی می توانند ویزای همراه آلمان را دریافت کند؟

شرایط نسبتا سخت و خاصی برای اخذ ویزای همراه آلمان مورد نیاز است؛ بعلاوه این شرایط با توجه به وضعیت همسر و ملیت شما متفاوت خواهد بود. اگر شهروند کشورهای خارج از EU یا EEA مثل ایران باشید، باید برای ورود به آلمان و پیوستن به بستگان، همسر یا پارتنر خود، درخواست ویزای همراه آلمان را پر کنید. پس از آن اجازه اقامت شما از سوی اداره اتباع خارجی (Alien’s Authority) آلمان صادر می شود. این اجازه مادامی معتبر خواهد بود که همسر، عضو خانواده یا پارتنرتان در آلمان زندگی کند.

شرایط لازم برای اخذ ویزای همراه آلمان چیست؟

ویزای همراه آلمان: شرایط، مدارک و کار کردن

برای آنکه همسرتان بتواند به آلمان و نزد شما بیاید، شرایط زیر باید رعایت شود:

  • حق اقامت: به عنوان یک کارمند باید اجازه اقامت موقت یا دائم یا بلوکارت اتحادیه اروپا برای آلمان را داشته باشید.
  • سکونت: باید یک خانه به اندازه خانواده خود را در آلمان خریداری یا اجاره کنید.
  • تمکن مالی و بیمه درمانی: باید از بیمه درمانی و تمکن مالی کافی برای نگهداری از خانواده خود برخوردار باشید.
  • سن قانونی: همسرتان باید بزرگتر از سن قانونی، یعنی 18 ساله باشد
  • مهارت ابتدایی زبان آلمانی: یک قانون کلی برای همسرانی که قرار است به کانادا بیایند، آشنایی ابتدایی با زبان آلمانی است. این موضوع به دلیل اطمینان از توانایی آنها در برقراری ارتباط از لحظه اول ورود به آلمان است. برای مثال آنها باید راه پرسیدن مسیر، رفتن به خرید و معرفی خود به زبان آلمانی را بلد باشند.

اما استثناهایی نیز وجود دارد؛ همسرتان در موارد زیر به یادگیری زبان آلمانی برای گرفتن ویزای همراه آلمان نیازی ندارد:

  • بلوکارت اتحادیه اروپا، کارت ICT یا یک کارت ICT همراه داشته باشید.
  • بنا به بخش 18c (3)، بخش 18d، بخش 18f یا بخش 21 قانون اقامت آلمان (AufenthG) دارای اجازه اقامت باشید.
  • شهروند کشورهای استرالیا، کانادا، ژاپن، جمهوری کره، نیوزیلند، امریکا یا بریتانیا و ایرلند شمالی باشید (شهروندان بریتانیایی و یا دیگر شهروندان بریتانیایی در جزایر مانش، جبل الطارق یا جزیره من) باشید

با اینحال اگر اعضای خانواده شما بتوانند به زبان آلمانی صحبت کنند، خیلی سریعتر با اوضاع هماهنگ می شوند و زندگی برای خودشان ساده تر می شود.

ثبت نام برای ویزای همراه آلمان

برای ثبت نام ویزای همراه آلمان باید قرار ملاقاتی در سفارتخانه یا کنسولگری آلمان در کشور خودتان ترتیب دهید. اگر چنین مراکزی در کشورتان وجود نداشت، باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید. باید تمامی مدارک مورد نیاز ثبت نام ویزای همراه آلمان و مدارک کسی که قرار است در آلمان به او ملحق شوید را به همراه داشته باشید و ارائه کنید.

بهتر است قبل از شروع فرایند ثبت نام ویزای همراه آلمان از کمک های کارشناس های حقوقی و مهاجرتی استفاده کنید. این فرایند می تواند چالش زا باشد و باید از ارضای تمامی شرایط تعیین شده توسط مقامات مهاجرتی آلمان مطمئن شوید. انجام این کارها در کنار کارشناسان مهاجرتی مجرب حوزه ویزای همراه می تواند به تسریع فرایند و اطمینان از آماده سازی حرفه ای درخواست بیانجامد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ویزای همراه آلمان عبارتند از:

  • دو عدد فرم درخواست به جای یکی
  • نسخه ای از کپی پاسپورت همسر (در صورتیکه شهروند کشورهای اتحادیه اروپا باشند)
  • کپی اجازه اقامت همسر (در صورتیکه شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نباشند)
  • کپی برابر اصل شده گواهی ازدواج
  • مدرک مهارت ابتدایی زبان آلمانی

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست کودکان برای ویزای همراه آلمان:

  • کپی پاسپورت والدین
  • گواهی تولد
  • مدرک سرپرستی کودک (در صورت وجود)
  • مدرک حضانت فرزند (در صورت جدایی والدین)
  • گواهی فوت والدین (اگر یکی از والدین فوت شده باشد)
  • رضایتنامه والدین

نکته: با توجه به احتمال درخواست مدارک بیشتر، مدارک را حتما قبل از ثبت درخواست ویزا، با سفارتخانه یا کنسولگری آلمان چک کنید.

هزینه اخذ ویزای همراه آلمان چقدر است؟

ویزای همراه آلمان: شرایط، مدارک و کار کردن

هزینه درخواست ویزای همراه آلمان برای بزرگسالان 75 یورو است؛ کودکان زیر 18 سال باید 37.5 یورو پرداخت کنند. اما هر کس با توجه به شرایط خود باید به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کند تا از امکان پرداخت مقدار کمتر یا عدم پرداخت هزینه ویزا مطلع شود. در صورت ریجکت شدن ویزای همراه آلمان و یا در صورتی که تصمیم به پس گرفتن درخواست بگیرید، هزینه ویزا برگردانده نمی شود.

آیا با داشتن این ویزا می توانم در آلمان کار کنم؟

ویزای همراه المان به شما اجازه کار در آلمان را نمی دهد و در صورتیکه بخواهید در این کشور کار کنید باید درخواست اخذ ویزای کار آلمان یا ویزای جاب سیکر آلمان را بدهید تا توسط یک جاب آفر از سوی کارفرمای آلمانی یا کاری که خودتان راه اندازی میکنید، بتوانید در این کشور مشغول به کار شوید. دقت کنید که آلمان اخیرا برخی قوانین مهاجرتی جدید را تصویب کرده که زمینه حضور ساده تر نیروی کار ماهر از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا به آلمان را فراهم کرده است.

منبع: مقالات سایت کاریابی ورسک

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: