بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

تاثیر مذهب و ارزش‌های انسانی در ازدواج

بنا به گزارش سایت ARABIA، ترکیبی از اعمال مذهبی و ارزش‌های انسانی، به داشتن ازدواج موفق کمک می‌کنند و می‌توان این فرهنگ را به نسل‌های بعد نیز منتقل کرد. رفتارهای اجتماعی افراد نشان می‌دهند که ازدواج موفق و پایدار موجب بهبود سلامت جسمی، فکری، روانی و عاطفی مردان، زنان و کودکان می‌شود و عاداتی را در آنها نهادینه می‌کند که در نهایت به بهبود کلی زندگی آنها کمک می‌کند. در واقع استفاده درست از اعمال مذهبی در ازدواج، به ثبات و افزایش کیفیت ازدواج منجر می‌شود.

مواجه با چالش‌های زندگی با کمک مذهب و ارزش‌های انسانی

ازدواج می‌تواند شادی و خوشبختی زیادی به همراه داشته باشد. اما در کنار این خوشحالی‌ها، زوج‌های متاهل می‌توانند با استرس‌هایی مواجه شوند که زندگی آنها را دچار چالش می‌کند. این استرس‌ها، اغلب به صورت همزمان سراغ زن و شوهر می‌آید و کاری که آنها باید انجام دهند این است که با کمک هم از پس این مشکل بربیایند. در این حالت، نحوه رفتار ییکی از آنها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. برای تاب‌آوری بیشتر، زوج‌ها به ابزارهایی برای مبارزه با چالش‌ها نیاز دارند. دین می‌تواند یکی از این ابزارها باشد.

مذهب بر نحوه تفکر و واکنش زوج‌ها به موقعیت‌های استرس‌زا تأثیر می‌گذارد. مذهب در چرخه مواجه با چالش‌های زندگی زناشویی نقش مهمی دارد، زیرا می‌تواند نحوه برخورد زن و شوهر را با رویدادهای استرس‌زا و فکر کردن به راه‌حل آنها تغییر دهد. اگر زن و شوهر بتوانند با مشکلات خود با کمک ارزش‌های انسانی کنار بیایند، بهتر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و در مشکلات کنار هم باشند. در واقع این کار، می‌تواند ازدواج آنها را به سمت ازدواج سالم هدایت کند. در صورتی زن و شوهر درک کنند که چگونه دین می‌تواند به آنها کمک کند، بهتر می‌توانند به عنوان یک تیم با مشکلات روبرو شوند.

دین به زوج‌ها کمک می‌کند تا با عوامل استرس‌زا مقابله کنند

بسیاری از مشکلات می‌توانند ازدواج را به چالش بکشانند. تحقیقات نشان داده‌اند که مذهب می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا با سه عامل استرس‌زای زیر مقابله کنند.

سلامت روان و بروز افسردگی می‌تواند در ازدواج به عنوان عامل استرس عمل کند

بیشتر بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند. افراد مبتلا به افسردگی اغلب هفته‌ها درگیر این بیماری می‌شوند و از انجام کارهایی که قبلا انجام می‌دادند، لذت نمی‌برند. علاوه بر این، آنها گاهی اوقات به دلیل افسردگی‌ای که دارند استرس بیشتری در زندگی و روابط خود دارند. این حالت می‌تواند روی زندگی افراد خصوصا زندگی زناشویی آنها تاثیر بگذارد. متأسفانه، همسران افسرده به دلیل وضعیت روحی خود، بیشتر از ازدواج خود ناامید می‌شوند. حتی همسران افراد افسرده نیز، در صورت طولانی شدن روند افسردگی در همسرشان، امید خود را از دست می‌دهند و اگر طولانی شود، ممکن است از هم دلسرد نیز بشوند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که برخی اعمال و اعتقادات مذهبی می‌توانند علائم افسردگی را کاهش دهند. احکام دینی و همچنین ارزش‌های انسانی مانند بخشش و امید، به زوجین کمک می‌کنند تا در برخورد با عوامل استرس‌زا، قوی‌تر عمل کنند. زندگی در کنار این ارزش‌ها می‌تواند چرخه افسردگی را کند یا حتی متوقف کند. وقتی افراد احساس می‌کنند که رابطه خوبی با خدا دارند، احساس ارزشمندی بیشتری نیز دارند. عزت نفس بهتر به آنها کمک می‌کند تا با همسرشان تعامل مثبت‌تری داشته باشند.

رفع تعارض در ازدواج

مذهب همچنین می‌تواند به زوج‌ها کمک کند تا اختلافات در ازدواج را کاهش دهند. تعارض در زندگی زناشویی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین اهداف متفاوتی را انتخاب یا دنبال کنند. زوج‌ها می‌توانند در هر چیزی که به زندگی مشترکشان مربوط می‌شود، اختلاف نظر داشته باشند یا با هم دعوا کنند. در صورتی که زن و شوهر نسبت به اهدافشان در زندگی توافق نداشته باشند، به سمت تعارض می‌روند. از آنجایی که در دین ارزش‌هایی وجود دارد که در مورد اهداف خانواده‌ها و نحوه رسیدن به آنها است، بنابراین می‌توان از این ارزش‌ها در راستای متحد شدن بهره برد.

تاثیر مذهب و ارزش‌های انسانی در ازدواج

در مقایسه با ازدواج‌هایی که هر دو فرد در آن دارای دین یکسانی هستند، در ازدواج‌هایی که زن و شوهر دو دین متفاوت دارند، تعارض و کشمکش بیشتر است. بسیاری از این تعارضات بر سر تفاوت‌های مذهبی، می‌توانند به استرس زوجین اضافه کنند.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی زوج‌ها در زندگی خود درگیر مسائل مذهبی نیستند، در ازدواج بهتر عمل می‌کنند. اعمال مذهبی مانند نماز باعث افزایش وحدت در رابطه زناشویی می‌شوند. همسرانی که مذهبی هستند کمتر از شریک زندگی خود انتقاد می‌کنند و نسبت به شریک زندگی خود محبت بیشتری نشان می‌دهند. به همین خاطر است که این روزها، ازدواج میان اعراب مسلمان مانند ازدواج عربستانی‌ها با دیگر مسلمانان جهان بیشتر شده، چرا که رمز موفقیت را داشتن دینی واحد می‌دانند.

وفاداری در ازدواج

خیانت یکی از عوامل استرس‌زا در ازدواج است. این موضوع یکی از رایج‌ترین دلایلی است که می‌توان برای جدایی در نظر گرفت. بسیاری از مشکلات جدی در رابطه زناشویی، به واسطه عدم اعتماد به وجود می‌آیند. خیانت زمانی اتفاق می‌افتد که زن یا شوهر صمیمت و علاقه را از سمت طرف مقابل مشاهده نکند. خیانت در ازدواج تنها به خیانت‌های فیزیکی مربوط نمی‌شود و انواع مختلف دارد.
خیانت مالی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از طرفین در ازدواج، موضوعات مالی خود را از طرف مقابل پنهان کند. همین موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در ازدواج شود. خیانت جنسی زمانی رخ می‌دهد که همسر بدون آگاهی و یا حتی با آگاهی همسر خود، به خیانت دست بزند. این مدل خیانت‌ها در ازدواج، باعث ناراحتی‌های مداوم و عدم رضایت از ازدواج می‌شوند. خیانت عاطفی زمانی رخ می‌دهد که همسر از نظر عاطفی و عاشقانه به شخصی که شریک زندگی او نیست، وابسته شود.
خوشبختانه، ارزش‌های انسانی و عقاید مذهبی می‌توانند از اینگونه خیانت‌ها جلوگیری کنند. برای مثال، مذهبی بودن می‌تواند باعث تعهد در ازدواج شود. اعمال دینی نیز، افراد را از ارتکاب به خیانت باز می‌دارد. به طور خاص، حضور مکرر در مراسم‌های مذهبی و اعتقاد به کتاب آسمانی، خیانت را کاهش می‌دهد. عوامل مذهبی مانند احساس ارتباط نزدیک با خدا، اعتقاد و مقدس دانستن ازدواج و فعال بودن در یک اجتماع مذهبی، به افزایش میزان تعهد میان زوجین و وفاداری کمک می‌کند. همسرانی که بیشتر به دین خود پایبند هستند، تعهد کامل را به ازدواج ترجیح می‌دهند.

سخن پایانی

اعتقادات مذهبی و حفظ ارز‌ش‌های انسانی، می‌توانند به زن و شوهرها کمک کنند تا پایه و اساس زندگی خود را بر اساس این موارد بچینند و از بسیاری از عوامل استرس‌زا در ازدواج دوری کنند. ازدواج میان مسلمانان و از یک دین، این موضوع را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که چرا افرادِ دارای اعتقاد به همسر خود بیشتر وفادار هستند، به همسر خود در داشتن زندگی شادتر کمک می‌کنند و همچنین به یکدیگر محبت می‌کنند. کشورهایی مانند عراق، عربستان، مصر، لبنان، امارات، تونس، مراکش و فلسطین، بیشترین میزان ازدواج با مسلمانان دیگر کشورها را ثبت کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل این نوع ازدواج، علاقه نسل جدید در این کشورها به برقراری ارتباط با افراد مسلمان دیگر کشورها و همچنین تشکیل خانواده با فردی مناسب با عقاید و سنت‌هایشان است.

لینک های مرتبط دانلودARABIA Muslim Dating App:

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)
ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

گالری جذاب امروز در سوربان
مقالات جذاب امروز در سوربان