بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

بهترین راهکارها و تست ها برای شناخت پیش از ازدواج

 یکی از مهم ‌ترین و حساس‌ترین مراحل زندگی، انتخاب همسر و تشکیل زندگی مشترک است. هر فردی بعد از رسیدن به بلوغ جنسی، شخصیتی، عاطفی، اقتصادی، معنوی و اجتماعی، آمادگی لازم را برای ورود به زندگی زناشویی خواهد داشت. بااین‌حال تشخیص این موارد و شناسایی ویژگی های شخصیتی، به ‌صرف زمان و استفاده از ابزارهای روانشناسی نیاز دارد. یکی از این ابزارهای معتبر و پرکاربرد، تست نئو است.

با استفاده از تست های روانشناسی مانند تست نئو نه‌تنها امکان شناسایی ویژگی های فردی وجود خواهد داشت، بلکه امکان کسب شناخت بیشتر از ابعاد مختلف شخصیتی طرف مقابل امکان‌پذیر خواهد بود. به دلیل اهمیت تست های روانشناسی برای تصمیم گیری قبل از ازدواج، در این مقاله به معرفی برخی از این تست‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی تست های روانشناسی قبل از ازدواج

مهم ترین معیاری که معمولا افراد مختلف برای انتخاب همسر آینده خود موردتوجه قرار می‌دهند، عشق و علاقه است. دارایی و ثروت افراد، خانواده طرف مقابل و سطح تحصیلات، از دیگر معیارهای موردتوجه برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هستند.

بااین‌حال شناخت ویژگی های فردی و بررسی بلوغ‌های شش‌گانه در طرف مقابل، مهم‌ ترین معیارهای روانشناسی برای داشتن یک ازدواج موفق هستند. اگرچه هر فردی معیارهای مخصوص به خود را برای انتخاب همسر دارا است، اما این معیارها معمولا به‌درستی مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرند.

ارزیابی مواردی مانند قدرت تصمیم‌گیری، مسئولیت‌پذیری، کمال‌گرایی، اختلالات روانی مختلف، میزان استقلال فردی و وابستگی مالی، موضوعاتی بسیار مهم برای تصمیم گیری پیش از ازدواج هستند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که: «چطور می‌توان ویژگی های شخصیتی و آمادگی طرف مقابل برای داشتن یک ازدواج موفق را ارزیابی نمود؟».

یکی از بهترین و مهم ترین ابزارهای موجود برای شناخت ویژگی های فردی و بررسی میزان تعارضات و اختلافات بین افراد مختلف، استفاده از تست های روانشناسی است. شما می‌توانید از تست های روانشناسی مانند تست شخصیت شناسی نئو، برای شناخت ویژگی های شخصیتی خود و طرف مقابل کمک بگیرید.
از دیگر انواع تست های روانشناسی می‌توان به تست هوش هیجانی شات، تست هوش هیجانی بارآن، تست MBTI و تست تعارضات زناشویی اشاره کرد. اهمیت تست های روانشناسی برای تصمیم گیری پیش از ازدواج به‌اندازه‌ای است که در مراکز ارائه‌دهنده مشاوره خانواده، این تست‌ها مرتبا مورداستفاده قرار می‌گیرند. استفاده از تست های روانشناسی قبل از ازدواج مانند تست نئو، می‌تواند از بروز مشکلات جدی در زندگی زناشویی جلوگیری کرده و به کاهش آمار طلاق کمک فراوانی نماید.

ازآنجایی‌که اهمیت داشتن ازدواج موفق و پیدا کردن شخصی ایده‌ آل و مناسب برای تشکیل زندگی مشترک بر کسی پوشیده نیست، شناخت ابزارهایی که بتواند فرد را در رسیدن به یک تصمیم درست قبل از ازدواج یاری نماید، ضروری خواهد بود. به همین دلیل در ادامه این مقاله، به معرفی برخی از رایج‌ترین تست های روانشناسی قبل از ازدواج خواهیم پرداخت.

تست نئو

تست شخصیت شناسی پنج عاملی نئو (NEO) با بررسی پنج عامل بزرگ شخصیت در افراد مختلف، به شناسایی و آشکارسازی ویژگی های شخصیتی مهم می‌پردازد. تست نئو که با عنوان تست Big Five هم شناخته می‌شود، ویژگی های فردی مانند برون‌گرایی، روان رنجوری، سازش‌پذیری، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن را در افراد موردبررسی قرار می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال در ارزیابی میزان سازگاری افراد در تست شخصیت شناسی نئو، فرد با نمره بالا در این شاخص را می‌توان شخصی نوع‌دوست و مشتاق همکاری و کمک کردن به دیگران دانست. این در حالی است که افراد با نمره پایین در شاخص سازش‌پذیری، اشخاصی رقابت محور هستند.

تست شخصیت شناسی نئو در دو نسخه کوتاه (آزمون NEO-FFI شامل 60 سوال) و بلند (آزمون NEO-PIR شامل 240 سوال) عرضه‌شده است. در نسخه بلند از تست شخصیت شناسی نئو، برای هر عامل بزرگ شخصیت زیرمجموعه‌ای از ویژگی های شخصیتی تعریف شده است. به شکلی که در این نسخه از تست نئو، ویژگی‌ها و مهارت های زندگی مانند وظیفه‌شناسی، شیوه تعامل، شیوه‌ رفتاری، مدیریت بحران و افسردگی، موردسنجش و ارزیابی قرار می‌گیرند.
به همین دلیل می‌توان تست شخصیت شناسی نئو را یکی از دقیق‌ترین و معتبرترین تست های روانشناسی قبل از ازدواج دانست. همچنین خوب است بدانید که از تست شخصیت شناسی نئو، در حوزه‌های خودشناسی، مشاوره شغلی، مشاوره تحصیلی، جذب و استخدام نیروهای کاری و روان‌درمانی استفاده می‌شود.

تست شخصیت شناسی MBTI

یکی از رایج‌ترین انواع تست های روانشناسی قبل از ازدواج، تست مایرز-بریگز یا تست mbti است. اگرچه این تست روانشناسی اعتبار کمتری در مقایسه با تست نئو دارا است، اما استفاده از تست شخصیت شناسی mbti می‌تواند به شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد کمک فراوانی نماید.

در تست شخصیت شناسی mbti، افراد در 16 تیپ شخصیتی مختلف قرار می‌گیرند. این تست با بررسی ترجیحات و شاخص‌های دوقطبی در افراد مختلف شامل برون‌گرایی یا درون‌گرایی، حسی یا شهودی، فکری یا احساسی و انعطاف‌پذیری یا ساختارمندی، افراد مختلف را در یکی از تیپ های شخصیتی تعریف‌شده قرار می‌دهد. به شکلی که استفاده از این تست روانشناسی، می‌تواند تفاوت های بین فردی را به‌خوبی مشخص نماید.

به‌عنوان‌مثال افراد با تیپ شخصیتی ISTJ در تست شخصیت شناسی mbti، افرادی درون‌گرا، حسی، فکری و ساختارمند هستند. این افراد تمایل کمتری برای حضور متوالی در جشن‌ها و مراسم‌های مختلف داشته و بر اساس قضاوت‌های منطقی خود، تصمیم‌گیری می‌کنند.

این در حالی است که افراد با تیپ شخصیتی ENFP، افرادی برون‌گرا، شهودی، احساسی و انعطاف‌پذیر هستند. این افراد ترجیح می‌دهند در جمع‌های مختلف حضورداشته و بر اساس احساسات خود تصمیم‌گیری کنند.

تست بلوغ عاطفی

یکی از مهم ترین موارد موردتوجه پیش از ازدواج، بررسی بلوغ عاطفی در طرف مقابل است. بررسی این موضوع که طرف مقابل تا چه اندازه دارای تعادل در عواطف مختلف خود است، یکی از مهم ترین مواردی است که می‌تواند وضعیت سلامت روانی و عاطفی را در فرد مشخص نماید.

عدم تسلط بر هیجانات و عواطف مختلف می‌تواند میزان سازگاری اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و زمینه بروز مشکلاتی مانند خشم، استرس و نفرت را در افراد ایجاد نماید. یکی از تست های روانشناسی پیش از ازدواج که به بررسی این مورد در اشخاص می‌پردازد، تست روانشناسی بلوغ عاطفی است. از مولفه‌های موردبررسی در این تست روانشناسی، می‌توان به معیارهای ناسازگاری اجتماعی، عدم ثبات عاطفی، وابستگی و فروپاشی شخصیت اشاره کرد.

 

آزمون تعارضات زناشویی با بررسی عوامل موثر بر ایجاد تعارضات و اختلافات بین زوجین، به شناسایی مشکلات و زوج درمانی می‌پردازد. از موارد موردبررسی در این تست روانشناسی می‌توان به میزان افزایش جلب حمایت فرزندان، افزایش رابطه فردی با آشنایان خود و کاهش همکاری اشاره کرد.

جمع‌بندی

تشکیل زندگی مشترک و ورود به زندگی زناشویی، نیازمند داشتن شناخت صحیح از خود و درک ویژگی های شخصیتی طرف مقابل است. بدون خودشناسی و وجود حد قابل‌قبولی از بلوغ‌های شش‌گانه در زوجین، نمی‌توان انتظار یک ازدواج موفق را داشت. همچنین بررسی تفاوت های موجود بین ویژگی های شخصیتی فرد با ویژگی های فردی در طرف مقابل، موضوعی بسیار مهم پیش از ازدواج است.

این در حالی است که تست های روانشناسی قبل از ازدواج، می‌توانند به تصمیم‌گیری مناسب برای انتخاب همسر کمک نمایند. استفاده از تست های روانشناسی پیش از ازدواج مانند تست نئو، تست MBTI و تست بلوغ عاطفی، می‌تواند ابعاد شخصیتی طرف مقابل را به‌خوبی آشکار ساخته و نگرانی‌های پیش از ازدواج را تا اندازه زیادی برطرف سازد.

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز