بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
در این مقاله در مورد تمام نگرانی های مادران در مورد ورم در دوران بارداری صحبت کرده ایم

سوالی که می‌تواند برای خیلی از افراد پیش بیاید، این است که آیا ممکن است بارداری باعث ایجاد لنف ادم شود؟

ورم دست و پا در دوران بارداری ( لنف ادم اندام ها)

خیلی از مراجعه کنندگان بر این باورند که بدنشان در روزهای عادی کاملا طبیعی بوده است اما بعد از بارداری، یک یا هر دو پای آنها دچار ورم شده و حتی بعد از این دوره نیز به حالت قبلی باز نگشته است. در بررسی‌ها و معایناتی که در این افراد انجام می‌شود، تشخیص پزشک، لنف ادم اولیه است‌. در واقع در این خانم‌ها، لنف ادم اولیه از قبل وجود داشته اما بدن آنها فرایند بازگشت لنفاوی را جبران کرده و لنف ادم یا ورم خاصی قابل مشاهده نبوده است.

در ماه‌های آخر بارداری، فشاری که جنین در داخل حفره لگن و در واقع روی غدد لنفاوی کشاله ران ایجاد می‌کند، باعث می‌شود که در مسیر برگشت لنف، مشکلی پیش بیاید. در این حین، مایع لنف در هر دو پا تجمع پیدا کرده و اولین نشانه‌های لنف ادم ظاهر می‌شود.

مشکلی که وجود دارد این است که اکثر این افراد در ابتدا ورم ناشی از لنف ادم را با ورم‌های بارداری اشتباه می‌گیرند. به عبارتی دیگر به دلیل ورم‌های بارداری، علائم لنف ادم اولیه می‌تواند خیلی واضح‌تر در بدن رویت شود. معمولا در پرونده پزشکی این بیماران، این سابقه وجود دارد که بعد از زایمان، وضعیت و ورم یک پا به حالت عادی باز نگشته و این علائم احتمال اختلال لنفاوی ادم را تقویت می‌کند.

آیا لنف ادم برای بارداری خطرناک است؟

سوالی که ذهن بسیاری از بیماران را به خود درگیر کرده است این است که آیا لنف ادم می‌تواند برای جنین خطرناک باشد؟ طبق تحقیقات انجام شده، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سیستم لنفاوی مادر می‌تواند عارضه‌ای برای جنین به وجود بیاورد. با وجود این، طبیعتاً مادرانی که زمینه لنف ادم اولیه را دارند، بارداری راحتی نداشته و آنها همراه با این دوران، سنگینی پا و ورم‌های بارداری را نیز تجربه می‌کنند. در واقع استرس و خستگی مضاعف، باعث می‌شود که فرد یک بارداری راحت و آسان را طی نکند. اما در کل، لنف ادم مادر نمی‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت جنین باشد و معمولا همراهی یک پزشک لنفولوژیست در طول دوران بارداری، می تواند تا حد زیادی موجب آرامش بیمار و کاهش عوارض گردد.

آیا فرد بارداری که دچار لنف ادم اولیه است می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد؟

مطالعات مختلف نشان داده است که معمولا زایمان طبیعی اگر در شرایط کاملا استاندارد انجام شود، عارضه خاصی برای جنین به وجود نمی‌آورد. اما به دلیل اینکه شرایط جنین و مادر قابل پیش بینی نیست، نمیتوان روش زایمان را به طور قطعی مشخص کرد. به طور مثال فرد بیمار ممکن است یک زایمان طولانی مدت داشته باشد. در این شرایط، فشار وارد شده به حفره لگن در یک مدت زمان طولانی افزایش یافته و باعث می‌شود که در زمان زایمان فشار زیادی به غدد لنفاوی واقع در کشاله ران وارد شود.

این موضوع موجب تشدید مکرر لنف ادم می‌شود که توصیه پزشکان این است که ترجیحا زایمان این افراد به صورت سزارین باشد. فراموش نکنید که این افراد در دوران بارداری لازم است که هم زیر نظر پزشک لنفولوژیست و هم تحت نظر پزشک متخصص زنان باشند تا مشکلی برای جنین و مادر ایجاد نشود.

آیا فرد مبتلا به لنف ادم اولیه که یک یا دو پای آن متورم شده است، می‌تواند باردار شود؟

معمولا بارداری برای لنف ادم اولیه عوارض خاصی ندارد به شرط آن که قبل از اقدام به بارداری، حتما لنف ادم بررسی شود و تحت کنترل قرار گیرد. بهتر است افرادی که مبتلا به لنف ادم اولیه هستند، قبل از اقدام به بارداری یک بازه سه تا شش ماهه را زیر نظر پزشک لنفولوژیست بگذرانند. این افراد باید درمان‌های لازم را انجام دهند و در صورت نیاز مراقبت‌های کنترل لنف ادم مانند بانداژ کردن، ماساژ، ورزش و کاهش وزن را به خوبی رعایت کنند. هنگامی که وضعیت اندام‌ها به کنترل درآمد، این افراد می‌توانند اقدام به بارداری کنند. بهترین زمانی که این بیماران می‌توانند باردار شوند را معمولا پزشک لنفولوژیست با در نظر گرفتن وضعیت خاص هر فرد تعیین می‌کند.

علاوه بر این موارد، افراد باید در طول دوران بارداری مراقبت‌های مداومی را حداقل هر یک یا دو ماه یکبار با پزشک لنفولوژیست داشته باشند. در حقیقت باید وضعیت ورم همراه با پیشرفت بارداری کنترل شود تا پزشکان بتوانند در طول بارداری از تشدید ورم جلوگیری کنند. طبیعتاً خانم بارداری که دچار افزایش وزن شده است و ورم بارداری دارد، نمی‌تواند به سادگی با اندامی که در اثر عدم مراقبت، دچار ورم شدید شده است کنار بیاید و فعالیت کند. بنابراین خیلی مهم است که با اقدامات پیشگیرانه و پیگیری‌های منظم، از تشدید ورم لنفاوی در طول بارداری جلوگیری شود. برای مطالعه مقاله جامع در مورد لنف ادم پا به مقاله زیر مراجعه نمایید

مقاله جامع از دکتر حقیقت: علت ورم پا و درمان سریع ورم

لنف ادم و چاقی

ورم دست و پا در دوران بارداری ( لنف ادم اندام ها)

برای خیلی از افرادی که دچار افزایش سایز در اندام‌ها می‌شوند، این ابهام و این سوال مطرح است که آیا ممکن است این افزایش اندازه اندام‌ها، ناشی از لنف ادم باشد؟

برای رسیدن به تشخیص صحیح، ابتدا باید یک معاینه و شرح حال کامل و دقیق از بیمار تهیه شود. چاقی روندی است که معمولا در طول یک بازه طولانی مدت اتفاق می‌افتد اما لنف ادم که با تورم همراه است، عموما به صورت ناگهانی و بعد از رخ داد اتفاقات خاصی مثل یک ضربه، فشار زیاد روی اندام و اختلالات لنفاوی ایجاد می‌شود.

به طور معمول چاقی در تمام اندام‌های بدن منتشر می‌شود و افزایش وزن قابل توجهی را به همراه دارد اما لنف ادم عموما تنها در یک یا دو اندام رخ می‌دهد. احتمال آن که اضافه وزن موروثی باشد بسیار زیاد است، در حالی که بروز لنف ادم به صورت ژنتیکی، یک فرایند نادر و کمیاب تلقی می‌شود.

از سویی در صورت چاقی محدود به مناطق خاصی از بدن که در لیپدما دیده می شود، معمولا بیمار احساس درد منتشر در اندام را دارد که غالبا لنف ادم چنین تظاهری ندارد. معمولا در چاقی و لیپدما در اثر فشار انگشت بر روی بافت، گودی محل فشار دادن بر روی اندام باقی نمی ماند ولی لنف ادم غالبا گوده گذار است. لذا توجه به شرح حال دقیق بیمار و سوابق خانوادگی می تواند تا حد زیادی در تشخیص صحیح کمک کننده باشد و در نهایت این پزشک لنفولوژیست است که تشخیص دقیق شما و مراقبت های لازم هر بیماری را تعیین می کند.

منبع: کلینیک لنف ادم دکتر شهپر حقیقت

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز