بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

چگونه خواستگاری موفقی داشته باشیم و جلسه خواستگاری را به خوبی و خوشی تمام کنیم؟ در مراسم خواستگاری بهتر است چه رفتار یا پوششی داشته باشیم؟ بهترین پوشش خواستگاری چیست؟ در خواستگاری چه سوالاتی بپرسیم؟ چگونه یک خواستگاری سنتی را با موفقیت به مراسمات بعدی برسانیم یا چگونه خواستگاری که در آن طرف را می شناسیم را به خوشی پشت سر بگذاریم؟

اگر قرار است این روزها در خانه تان مراسمات خواستگاری برگزار شود پیش از هرچیزی به شما تبریک می گوییم و در نهایت به نکاتی که باعث داشتن مراسم خواستگاری بدون مشکل می شود اشاره می کنیم.

چگونه خواستگاری موفقی داشته باشیم - هم دخترها و هم پسرها بخوانند!

چگونه خواستگاری موفقی داشته باشیم ؟ 4 نکته اصلی برای داشتن خواستگاری موفق

 

قبل از خواستگاری چه کارهایی انجام دهیم؟

این کارها را قبل از مراسم خواستگاری انجام دهید:

تعیین وقت قبلی برای خواستگاری

اگر اقا هستید پیش از هرچیزی باید با خانواده طرف مقابل تماس بگیرید و زمان ملاقات را فیکس کنید، بهتر است بین ساعت 4 الی 7 به جلسه خواستگاری بروید و حتما سر موقع حاضر شوید.

اگر خانم هستید هم برای داشتن خواستگاری موفق حتما در ساعات تعیین شده برای برگزار شدن جلسه خواستگاری کاملا آماده باشید و بدون استرس و نگرانی  همه لوازم پذیرایی را پیش از رسیدن خواستگار آماده کنید.

حضور بزرگ ترها در خواستگاری

اگر می پرسید که چگونه خواستگاری موفقی داشته باشیم به شما گوشزد می کنیم حتما تعداد نفراتی که قرار  است در خواستگاری حاضر شوند محدود باشد. چه خانواده پسر و چه خانواده دختر لازم است با اعضای خانواده خود در مراسم خواستگاری حاضر شوند و اگر می خواهید با خودتان همراهی مثل دایی، عمو، پدربزرگ یا مادربزرگ داشته باشید حتما از روز قبل مجددا آمادگی همراهان را نیز هماهنگ کنید.

با خانواده خود به توافق برسید

خیال کنید در روز خواستگاری ناگهان مادر پسر بگوید «دختر بهتری را برای پسر در نظر داشته ولی پسرش فقط دختر شما را می خواهد!» این جمله کل خواستگاری را به هم می ریزد اوقات هر دو طرف را تلخ خواهد کرد.

گل، شیرینی و میوه مناسب خواستگاری تهیه کنید

تهیه گل و شیرینی در جلسات خواستگاری یکی از رسومات قدیمی ایرانیان است و زیبایی و شیک بودن آن ها، سلیقه پسر و خانواده اش را نشان می دهد پس حتما در انتخاب آن ها توجه نشان دهید. اما بهتر است در هر صورت خانواده عروس نیز شیرینی و میوه را فراهم کنند و از آن ها نیز برای پذیرایی کردن استفاده کنند.

در جلسه خواستگاری چه کارهایی انجام دهیم؟

لباس مناسب خواستگاری بپوشید.

یکی از مهم ترین نکات برای داشتن یک خواستگاری خوب توجه به نوع پوشش است. لباس روزانه و معمولی مناسب جلسه خواستگاری نمی باشد و بهتر است با یک تیپ رسمی و ساده بدون ولی زیاد روی در جلسه خواستگاری شرکت کنید. در انتخاب پوشش خواستگاری به فرهنگ هر دو طرف توجه داشته باشید و از ارایش غلیظ بیش از حد نیز خودداری کنید.

پذیرایی در جلسه خواستگاری

از گذشته ها در فرهنگ ایرانیان رسم بوده که عروس خانم چای بیاورد ولی طی سال های اخیر این رسم کم رنگ تر شده و معمولاً پذیرایی را عضو دیگری مثل خواهر یا مادر برعهده می گیرد. پس اگر استرس دارید و حس می کنید ممکن است دست هایتان بلرزد پذیرایی را به شخص دیگری واگذار کنید.

نکته مهم دیگری که خانواده داماد باید حتما رعایت کنند این است که چای و شیرینی را به هیچ وجه پس نزنند و حتی اگر میل ندارند آن را در بشقاب خود قرار دهند.

اجازه دهید بزرگ ترها صحبت را شروع کنند

بهترین کار این است که بزرگ ترهای جمع با تجربه بیشتر خود شروع به صحبت کنند. اگر به صورت مستقیم سر اصل بحث برویم هم درست نیست و خوب است سر صحبت با مسائل روزانه شروع شود و بعد از صمیمی تر شدن فضا، بحث خواستگاری پیش کشیده شود.

اجازه صحبت دونفره را بدهید!

یکی از مهم ترین مواردی که همیشه به خانواده ها توصیه می کنیم این است که اجازه صحبت کردن دونفره را به دختر و پسر بدهید، به عروس و خانم ها نیز توصیه می کنیم در این صحبت دونفره از انتظارات هم صحبت کنند و اطلاعاتی مثل شغل و مدرک تحصیلی را دریافت کنند.

به حرف های طرف مقابل خوب گوش دهید.

در صحبت دونفره یا در جمع خانواده ها حتما به صحبت ها خوب گوش کنید و همه موارد را به ذهن بسپارید. معمولا در جلسات خواستگاری از انتظارات هر دوطرف سوال می شود و گوش کردن به پاسخ ها در این باره تا حدودی به شما نشان می دهد طرف مقابلتان دقیقا کیست.

در جلسه اول از مسائل جنسی و شخصی سال نکنید.

در صحبت دونفره دختر و پسر مخصوصا اگر جلسه اول هست، اصلا از مسائل جنسی و علایقتان در این زمینه صحبت نکنید، مهم تر از همه این که رازهای خانوادگی خود را در این جلسه فاش نکنید و به خاطر داشته باشید استرستان موجب پر حرفی نشود.

بعد از خواستگاری چه کارهایی انجام دهیم؟

جواب خواستگاری

برای گرفتن جواب خواستگاری همان جلسه اصرار نکنید، بلکه یک یا دوهفته پس جلسه خواستگاری خانواده داماد باید تماس بگیرند و جواب نهایی را دریافت کنند.

برای «نه» شنیدن هم آماده باشید.

ازدواج مسئله دوطرفه ای است و شاید طرف مقابل به این نتیجه برسد که نمی توانید باهم زندگی مشترک تشکیل دهید پس اگر جواب «نه» شنیدید ناامید نشوید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید، همچنین پس از گرفتن جواب منفی در خواستگاری حتما احترامات را همچنان حفظ کنید و به دیگر اعضای خانواده سفارش کنید با همین روند پیش بروند.

 

خب، امیدواریم توانسته باشید با کمک مطالبی که در این بخش به آن ها اشاره کردیم مراسم خواستگاری را به خوبی و خوشی پشت سر بگذارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات تجربیات خود را برای کامل تر کردن این مطلب با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(23 امتیاز , میانگین: 4.1 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز