بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
این روزها خبر های مرتبط با وام بدون ضامن، از جمله وام ازدواج بدون ضامن به تیتر اول رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده است. چند هفته ای است که دولت دستورالعمل جدیدی مبنی بر پرداخت وام بدون ضامن به مردم تا سقف 100 میلیون تومان را صادر کرده است. حال این سؤال هم مطرح می شود که آیا وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟

آیا وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: در روزهای گذشته با موافقت کمیسیون تلفیق، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها بر اساس قانون جوانی جمعیت از ۷۰ میلیون به ۱۲۰ میلیون تومان، با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله خواهد بود و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌ های زیر سن ۲۵ سال و زوج‌ های زیر سن ۲۳ سال نیز از ۱۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

رییس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس بیان کرد: طبق این مصوبه بانک مرکزی مکلف شد تا از محل صددرصد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۱۰۰ درصد سپرده‌های جاری شبکه بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه را از طریق بانک‌های عامل پرداخت کند.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها نیز مکلفند، مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا فقط یک ضامن به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

موانع دریافت وام ازدواج 

مسئله اصلی در ارتباط با پرداخت وام ازدواج، محدودیت‌ها و موانعی است که برای دریافت این وام، وجود دارد. گفتنی است ثبت‌نام وام ازدواج نیازمند مراجعه حضوری به بانک‌ها نیست. متقاضیان در مرحله اول باید درخواست خود را در سامانه ve.cbi.ir ثبت کنند. در فرآیند ثبت‌نام متقاضیان می‌توانند از بین بانک‌های عامل، یکی را انتخاب کنند. سامانه توصیه می‌کند بانکی را انتخاب کنید که امکان تأمین ضامن را داشته باشید.

آیا وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟

این پیام یعنی قبل از انتخاب بانک عامل از شرایط بانک برای اخذ ضامن اطلاع پیدا کنید تا فرآیند دریافت تسهیلات برای شما تسهیل شود. بانک مرکزی می‌گوید منابع بانک‌های عامل برای پرداخت وام ازدواج از سوی بانک مرکزی در هفته اول هر ماه شارژ می‌شود. هر بانکی بسته به تعداد ثبت‌نام‌ هایی که دریافت می‌کند، سهمیه می‌گیرد. به این ترتیب انتخاب مجدد آن‌ها به عنوان بانک عامل پرداخت وام ازدواج در اوایل ماه بعد و پس از شارژ شدن سهمیه آن‌ها برای متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود.

اما گاهی ممکن است با درخواست بانک‌هایی که سهمیه آن‌ها برای پرداخت وام ازدواج به پایان رسیده است، بانک مرکزی پیش از ابتدای ماه با درخواست آن‌ها موافقت کند و با تمدید سهمیه برای پرداخت وام ازدواج بتوان آن‌ها را در سامانه به عنوان بانک عامل انتخاب کرد. با این وجود یکی از مشکلات و گلایه‌های زوج‌ها، طولانی شدن زمان معرفی آن‌ها به بانک است. بنا بر گفته متقاضیان این وام، طولانی شدن فرآیند دریافت وام، سبب بلاتکلیفی آن‌ها در تصمیم‌ها و خریدهایشان می‌شود.

گلایه دیگر، تعداد و نوع ضامن است که بزرگ‌ترین معضل جوان‌ها برای دریافت وام محسوب می‌شود. این در حالی است که بارها از تسهیل در روند دریافت این وام سخن گفته شده است. حتی حرف از ضمانت کارت یارانه‌ای بوده اما در واقعیت، این نوع وعده‌ها تحقق‌یافتنی نیست. طبق بخشنامه ۷ فروردین ۱۴۰۰ بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شده‌اند که برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به‌ منزله ضمانت بپذیرند.

جالب است که برخی بانک‌ها حتی سه ضامن می‌خواهند؛ در صورتی که گاه یافتن یک یا دو ضامن نیز برای زوج‌ ها مشکل است. به نظر می‌رسد «اعتبارسنجی» به کلید بانک‌ها برای نپذیرفتن یک ضامن یا کارت رایانه مبدل شده و آن را با توجه به مبلغ وام کافی نمی‌دانند.

حال امیدواریم که با دستورالعمل جدید دولت و مجلس مبنی بر پرداخت وام ازدواج بدون ضامن، این موانع برطرف شود. و جوانان بتوانند با دغدغه و استرس کمتری زندگی زناشویی خود را آغاز نمایند. 

آیا مبلغ پرداختی وام ازدواج فعلی پاسخ گوی مخارج و هزینه ها خواهد بود؟

موضوع دیگر در ارتباط با چنین وامی، تأثیری است که در روند تسهیل ازدواج جوانان می‌گذارد. آیا با فرض پرداخت مبلغ اعلام شده به هر زوج، شرایط ازدواج یک جوان فراهم خواهد بود؟

آیا وام ازدواج هم بدون ضامن شد؟

سعید یاری، کارشناس اقتصادی در این باره به ایمنا می‌گوید: ارائه تسهیلات ازدواج برای جوانان برنامه‌ای بسیار مطلوب است، اما این موضوع قابلیت توجه دارد که با چنین مبالغی در کدام شهرها می‌توان نخستین اولویت‌های یک زندگی را فراهم کرد؟

وی اضافه می‌کند: به عنوان مثال رهن و اجاره یک آپارتمان، خرید ملزومات ابتدایی زندگی، برگزاری مراسم و خریدهای ازدواج در یک کلان‌شهر، به قدری گران است که شاید مبلغ وام ازدواج، تنها بخشی ناچیز از این هزینه‌ها را پاسخ‌گو باشد. البته افزایش وام ازدواج نیز اقساطی دارد که برای سال‌های زیاد، یک زوج را به خود مشغول می‌دارد. بنابراین نمی‌توان این مبلغ را از سقفی خاص بالاتر برد.

به گفته یاری، این‌گونه تسهیلات بیش از آنکه مشکل‌ زدایی کند، حالت مُسکنی را دارد که تا حدودی موانعی را حل می‌کند، ولی در نهایت یک زوج جوان برای اداره زندگی متوسط، نیازمند به شغل، درآمد و مسکن مناسب هستند. بهتر است به جای افزایش مبلغ وام ازدواج، قوانینی تصویب شود که زیرساخت‌های زندگی را محکم سازد تا جوانان با خاطری آسوده، تشکیل زندگی دهند.

وی تصریح می‌کند: تسهیلات با هر مبلغی تمام‌شدنی است، به خصوص اگر صرف هزینه‌های مراسم ازدواج شود؛ اما فراهم‌سازی یک بستر مناسب برای ارتقای شغلی یک زوج، منفعتی دائمی را نصیب آن‌ها می‌کند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: