بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
پروسه ازدواج یک پروسه طولانی در ایران محسوب می‌شود که شامل چندین مراسم از شروع آشنایی تا به خانه رفتن عروس داماد است مثل خواستگاری بله برون عقد حنابندان عروسی پاتختی بر غیره خیلی از خانواده ها نمی دانند که کدام یک از هزینه‌ها به عهده خانواده عروس است و کدام از اینها به عهده خانواده داماد است بنابراین ما طبق عرف و سنت تمام ایران به شما می‌گوییم که چه هزینه هایی به عهده عروس و چه هزینه هایی به عهده داماد است.

هر يك از هزينه هاي ازدواج بر عهده چه كسي است؟

ازدواج یک فرآیند گام به گام و تقریبا طولانی است یعنی از مرحله خواستگاری تا عروسی و ازدواج ممکن است حتی چند سال طول بکشد  البته خیلی ها معتقدند که دوران نامزدی و عقد نباید بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

در جریان این مراحل که شامل خواستگاری، بله برون، نامزدی، عقد، حنابندان، عروسی و پاتختی است هزینه های زیادی دربر دارد که بسیاری از خانواده ها از مقدار این هزینه ها و اینکه این هزینه ها هرکدام برعهده کدام خانواده است اطلاعی ندارند در این مقاله از سایت سوربان به بررسی این موضوع پرداخته ایم با ما همراه باشید.

هزینه های خواستگاری رو چه کسی باید بده

خواستگاری اولین مرحله ازدواج است رسم و رسوم خواستگاری رفتن به این صورت است که خانواده داماد به منزل پدر عروس می‌روند و صحبت های اولیه درباره عروس و داماد زده می‌شود.

خرج بله برون تا عروسی با کیه ؟ ( کدامیک از هزینه های ازدواج برعهده داماد است و کدامیک بر عهده عروس؟ )

پذیرایی در جلسه خواستگاری بر عهده خانواده عروس است خانواده داماد نیز به رسم ادب و احترام سبد و یا دسته گل و شیرینی تهیه می‌کنند و به خانه عروس خانم میبرند.

هزینه های بله برون برعهده چه کسی است؟

اولین مرحله بعد از خواستگاری و جواب مثبت خانواده عروس و توافق خانواده ها بله برون است در مراسم بله برون که در منزل پدری عروس برگزار می‌شود خانواده داماد هدایایی برای عروس خانم می‌برند.

هزینه تهیه این هدایا برعهده خانواده داماد است این هدایا شامل انگشتر نشان، دسته گل یا سبد گل، شیرینی، کله قند ( که برخی این کله قند را به عنوان یادگاری نگه می‌دارند و برخی هم رسم دارند که در روز بله برون این کله قند توسط بزرگان فامیل شکسته شود)، پارچه چادری، شال و روسری و دفتر بله برون

خرج بله برون تا عروسی با کیه ؟ ( کدامیک از هزینه های ازدواج برعهده داماد است و کدامیک بر عهده عروس؟ )

در برخی از شهرهای مثل اصفهان، تبریز، یزد و برخی مناطق خراسان رسم دارند که خانواده داماد طبقی از شیرینی محلی و کیک مراسم بله برون را هم تهیه کند.

در مراسم بله برون هزینه تهیه لباس برای عروس به عهده خانواده خودش است همچنین پذیرایی از مهمانان و یا در صورت تمایل تهیه شام برعهده خانواده عروس است.

هزینه فیلم و عکس در صورت تمایل و همچنین دیزاین و گل آرایی منزل عروس هم به عهده خود خانواده عروس است.

در عقد محضری کدام هزینه ها برعهده خانواده عروس است و کدام هزینه ها بر عهده خانواده داماد؟

خرج بله برون تا عروسی با کیه ؟ ( کدامیک از هزینه های ازدواج برعهده داماد است و کدامیک بر عهده عروس؟ )

عقد رسمی و محضری زمانی برگزار می‌شود که صیغه محرمیت دائمی بین عروس و داماد خوانده می‌شود و ازدواج آنها رسما ثبت می‌شود برخی خانواده ها رسم دارند برای نامزدی هم صیغه محرمیت مدت دار بین دختر و پسر می‌خوانند اما عقد رسمی به ثبت عقد دائم در دفتر ازدواج می‌گویند.

در مراسم عقد و عقد محضری هزینه هایی که بر عهده داماد است عبارت اند از :

  • هزینه آزمایشگاه
  • هزینه ثبت محضر
  • شیرینی محضر
  • هزینه آرایشگاه عروس
  • زیرلفظی
  • هزینه لباس عروس
  • حلقه عروس
  • ساعت عروس
  • کیک عقد

و در صورت گرفتن جشن عقدکنان هزینه فیلم بردار و میوه و شیرینی و هزینه آرایشگاه عروس نیز برعهده داماد است.

حلقه داماد ، ساعت داماد و ظرف عسل برای مراسم عسل خوران توسط خانواده عروس تهیه می‌شوند.

هزینه های جشن حنابندان بر عهده کدام خانواده است؟

مراسم حنابندان اغلب یک شب قبل از عروسی برگزار می‌شود که به نوعی خداحافظی عروس خانم با منزل پدری و آغاز قدم گذاشتن در زندگی مشترک با همسر و آغاز زندگی متاهلی با تمام دغدغه ها و مسئولیت هاست.

خرج بله برون تا عروسی با کیه ؟ ( کدامیک از هزینه های ازدواج برعهده داماد است و کدامیک بر عهده عروس؟ )

مراسم حنابندان معمولا در خانه پدر عروس برگزار می‌شود و هزینه های مربوط به برگزاری جشن حنابندان برعهده عروس است این مراسم معمولا زنانه است و عمدتا با صرف عصرانه یا در صورت تمایل شام برگزار می‌گردد.

هزینه های مراسم حنابندان که بر عهده داماد است :

  • حنا، ظرف حنا و تزئینات آن
  • لباس عروس
  • آرایشگاه عروس
  • خریدهای عروسی و تزئین آنها
  • هدایای حنابندان

هزینه های حنابندان که برعهده عروس است :

  • پذیرایی جشن حنابندان
  • شام در صورت تمایل
  • دکوراسیون و تزئینات مراسم که می‌تواند در منزل یا تالار برگزار شود.

هزینه های جشن عروسی برعهده داماد است یا عروس

مراسم عروسی معمولا پرهزینه ترین مراسم مربوط به ازدواج است که غالبا تمام هزینه ها شامل : تمام هزینه های تالار و پذیرایی، لباس عروس، آرایشگاه عروس، آرایشگاه داماد، آتلیه، دسته گل عروس، ماشین عروس، تشریفات عروسی ( مثل گل آرایی و شمع آرایی در صورت تمایل)، خریدهای عروسی، سرویس طلا، کیک عروسی، هزینه های ارکستر، کارت عروسی، گیفت عروسی تماما  برعهده داماد است.

خرج بله برون تا عروسی با کیه ؟ ( کدامیک از هزینه های ازدواج برعهده داماد است و کدامیک بر عهده عروس؟ )

البته عروس نیز در جشن عروسی برای داماد خرید می‌کند این خرید ها می‌تواند لباس خواب، روبدوشامبر راحتی، لباس زیر، ادکلن، چمدان، سشوار، ریش تراش و لوازم بهداشتی مانند : فوم و خمیر ریش تراشی، افترشیو، ژل مو و ... کفش و پارچه کت شلواری می‌باشد هزینه های خرید یا دوخت کت شلوار داماد و اکسسوری های داماد مثل پاپیون، کروات یا شال کمر داماد نیز بر عهده عروس است.

هزینه تهیه سبد نان و پنیر که بعضی ها رسم دارند در هنگام ورود عروس و داماد به منزل مشترکشان دست بگیرند و آن را نشانه برکت و رزق و روزی می‌دانند نیز بر عهده خانواده عروس است.

در این مطلب از سوربان سعی کردیم همه هزینه های مربوط به ازدواج از خواستگاری تا مراسم ازدواج را برایتان شرح دهیم و گفتیم که چه هزینه هایی برعهده عروس و خانواده عروس و کدام هزینه ها بر عهده داماد و خانواده داماد است اما یادتان باشد مهم تر از هر رسم و رسومی تفاهم دونفره بین عروس و داماد و خانواده هاست که دلیل شیرینی و زیبایی ازدواج است.

پس هیچ لزومی بر هیچ کدام از این هزینه ها نیست و بیشتر این هزینه ها برای ثبت خاطره ای خوش و به یادماندنی از ازدواج صرف می‌شوند باید توجه کنیم نباید اجازه دهیم هیچ کدام از این رسم و رسوم در مورد هزینه های مربوط به مراسمات ازدواج باعث اختلاف و ناراحتی بین عروس و داماد یا خانواده هایشان شود و باید با دیدی باز و ذهنی منعطف به این هزینه ها و رسوم مربوط به آن بنگریم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(7 امتیاز , میانگین: 4.1 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و عمارت پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: