بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
رابطه شما با خودتان بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد، اما برای داشتن روانی سالم لازم است که روابطتان با دیگران نیز سالم باشد. در قدم اول باید با مفهوم رابطه سمی آشنا شوید، زیرا اگر به موقع از آن خارج نشوید ممکن است بر رابطه شما با خودتان نیز اثرات منفی بگذارد. روابط ما با دیگران بر عزت‌نفس، احساس ما نسبت به خود، نحوه ارتباط با دیگران و نحوه هدایت زندگیمان تاثیر دارد.

رابطه مثبت و سالم رابطه­‌ایست که به شما قدرت سالم زیستن را می­‌دهد. پس اگر رابطه درست باشد، احساس حمایت و پذیرش خواهید کرد و از گذارندن وقت با طرف مقابل لذت خواهید برد. در واقع یک رابطه خوب می‌­تواند شما را غنی­‌تر کند. تحقیقات نشان می‌دهند که چنین رابطه‌­ای احساس اضطراب و استرس را کاهش داده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌­کند.

از طرف دیگر، روابط سمی فرد را از نظر عاطفی و جسمی تخلیه کرده و باعث ایجاد حس انزوا، تنهایی و نادیده گرفته شدن می‌­شوند. برخی از مطالعات نشان داده‌­اند که چنین روابطی می‌­توانند بر روند بهبود زخم­‌ها نیز اثر گذاشته و حتی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند.

البته هر رابطه­‌ای متفاوت است. مثلا روابط عاشقانه، اغلب با چالش­‌هایی همراه هستند. اگر گاهی اوقات با پارتنر خود بحث می کنید، لزوما به این معنی نیست که در یک رابطه بد هستید.

پس شناخت دقیق تعریف رابطه سمی به شما کمک می‌کند که قبل از آسیب دیدن، از آن رابطه خارج شوید در ادامه این مطلب از سوربان به نشانه های یک رابطه سمی پرداختیم پس اگر میخواهید بدانید رابطه الان شما با پارتنرتان چگونه است و آیا سمی و ضرر رسان است یا خیر تا انتها با ما همراه باشید.

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

نشانه های یک رابطه سمی

ممکن است تصور کنید که نشانه‌­ های یک رابطه سمی به آسانی قابل تشخیص است اما در واقع، همه افراد قادر به تشخیص آن‌ها نیستند. برخی از افرادی که در یک رابطه سمی قرار دارند از به اصطلاح «عشق» کور می‌شوند و به سختی می‌توانند رابطه ناسالمشان را آن طور که واقعا هست ببینند.

۱. پارتنرتان به حد و مرز های شما احترام نمی‌گذارد

همه روابط نیازمند سطحی از سازش هستند. هنگامی که زندگی خود را با شخص دیگری به اشتراک می­‌گذارید ممکن است لازم باشد که هرازچندگاهی فداکاری کنید؛ این مساله می‌­تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در شما شود. با این حال، این بدان معنا نیست که نباید مرزهای خود را حفظ کنید.

مرزهای سالم به ما کمک می­‌کنند که در مسیر زندگی احساس امنیت کرده و اهداف شخصی و خوشبختی را به راحتی دنبال کنیم. اگر پارتنر شما دائما و بدون توجه به توضیحات شما، مرزهایتان را تغییر می­دهد، نشان می­دهد که این فرد به شما یا نیازهایتان احترام نمی­‌گذارد. در یک رابطه سالم، پارتنر شما به مرزهایتان احترام می­‌گذارد و به شما برای شکستن این مرزها فشار نمی­‌آورد.

اگر نتوانید مرزهای خود را حفظ کنید، ممکن است احساس کنید که دیگر خودتان نیستید و یا دائما در موقعیت‌­هایی قرار می­گیرید که در آن احساس درهم شکستگی و ناراحتی می­‌کنید.

۲. از بودن کنار پارتنرتان خسته می‌شوید و به زمان تنهایی بیشتری نیاز دارید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

هیچ اشکالی ندارد که زمان زیادی را برای مراقبت از خود و نیازهای خود اختصاص دهید. افرادی که باهم در یک رابطه هستند، اولویت­‌ها و سرگرمی­‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین طبیعی است که مدت زمانی را جدا از هم بگذرانند. اگر بودن در کنار پارتنر اغلب برایتان کار سختی است و یا هنگامی که با او وقت می­گذرانید احساس خستگی می­کنید و به دور شدن از او نیاز پیدا می‌­کنید، نشان می­‌دهد که در این رابطه چیزی اشتباه است.

در یک رابطه سالم، باید از گذراندن وقت با دیگری لذت ببرید و کنار او احساس راحتی کنید. اگر ترجیح می­‌دهید که وقت خود را تنها بگذرانید یا برای گذراندن وقت دور از پارتنر خود بهانه می‌آاورید، این یکی دیگر از نشانه‌­های رابطه سمی است. مثلا مکالمه‌ها اغلب برایتان خسته‌کننده هستند، یا اینکه پس از گذراندن وقت با آن فرد باید زمانی را برای ریکاوری انرژی خود صرف کنید. حتی ممکن است احساس کنید که هیچ فرصتی برای مراقبت از خود ندارید، زیرا پارتنر شما دائما تمام توجه­تان را خواستار است.

۳. دائما خود و رفتار های خود را زیر نظر دارید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

یک رابطه سالم باید به شما این آزادی را بدهد که بدون ترس از قضاوت و یا عکس­‌العمل طرف مقابل، خود واقعیتان باشید. یک شریک خوب شما را همانگونه که هستید می‌­پذیرد و وادارتان نمی‌کند تا رفتارهایتان را تغییر دهید. اگر احساس می­‌کنید که بیش از حد نگران این هستید که هر حرکت شما شریکتان را آزرده­ خاطر کند، این می‌­تواند یکی از نشانه­‌های رابطه سمی باشد.

حتما مراقب علائمی که نشان می‌­دهند از صادق بودن و واقعی بودن دور شده‌اید، باشید. به عنوان مثال، آیا تا به حال:

  • از ترس پاسخ احتمالی پارتنرتان، از صحبت درباره موضوعات خاص اجتناب کرده­‌اید؟
  • به طور مداوم براساس ترجیحات پارتنر خود تصمیم گرفته‌­اید؟
  • همیشه به جای دنبال کردن علایق خود، کارهایی که شریکتان دوست دارد را انجام داده‌­اید؟
  • احساس کرده‌­اید که در ازای انجام دادن کاری اشتباه، عواقب آن گربیان‌گیرتان می‌­شود؟
  • به دلیل واکنش پارتنرتان از تصمیم گرفتن ترسیده­‌اید؟

۴. در برقراری ارتباطی سازنده دچار مشکل می‌شوید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

تقلای مداوم برای برقراری ارتباط یا مشاجره­‌های زیاد، می­‌تواند یکی دیگر از نشانه ­‌های رابطه سمی باشد. بسیاری از متخصصان معتقدند که ارتباط خوب، قلب یک رابطه سالم است. شما باید بتوانید با پارتنرتان ارتباط برقرار کنید تا زمانی که نیازها، خواسته­‌ها، ترس­‌ها و انتظارات خود را به اشتراک می­‌گذارید، احساس کنید شنیده می­‌شوید. اگر نتوانید ارتباط برقرار کنید، مبنایی برای درک رابطه خود ایجاد نخواهد شد.

اگر پارتنر شما توانایی داشتن یک مکالمه جدی، بدون عصبانی شدن را ندارد، این یک نشانه خطر است. گفتگوهای جدی با یک ارتباط خوب می­‌توانند بسیار سازنده باشند.

اگر برای ابراز کردن خود به پارتنرتان بیش از حد نگران هستید، خود را از رابطه­‌ای که لایق آن هستید باز می­‌دارید. در این شرایط حتی ممکن است از طرف مقابل دلخور شوید، زیرا او قادر به پیش­بینی­ خواسته­‌ها و نیازهای شما بدون داشتن ارتباطی صریح نخواهد بود.

۵. پارتنرتان مدام شما را کنترل می‌کند

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

در یک رابطه سالم، هر فرد باید آزاد باشد که خواسته­‌ها و علایق خود را دنبال کند و در واقع خودش باشد. زمانی که در صورت ناراحت شدن و یا زیرپا گذاشته‌­شدن مرزهای پارتنرتان، از انجام برخی از کارها اجتناب می‌­کنید، نباید احساس کنید که توسط او تحت کنترل قرار گرفته‌­اید.

یکی از مهم­ترین علایم رابطه سمی زمانی­ است که پارتنرتان شما را تحت نظر قرار داده و سعی می­‌کند کنترلتان کند. در یک رابطه مسموم، احساس خواهید کرد که اقدامات شما دائما تحت نظارت است. این می‌­تواند در نتیجه سؤالات مداوم و چک کردن از طرف پارتنر شما رخ دهد، گویی او شما را تحت نظر دارد.

به عنوان مثال، ممکن است دائما بخواهد بداند که شما کجا می‌­روید و زمانی که از او دور هستید چه کاری انجام می‌­دهید. ممکن است پارتنرتان حواسش باشد که چگونه پول خود را خرج می­‌کنید و در مورد افرادی که با آن‌­ها معاشرت دارید نظر بدهد و یا دائما درخواست دسترسی به تلفن شما را داشته باشند. همه این موارد سمی هستند.

این مسائل معمولا در نتیجه حسادت، حس ناامنی و عزت‌نفس پایین بوجود می‌­آیند، اما گاهی اوقات نیز به دلیل تمایل محض به سلطه داشتن بر شماست. این اقدامات کنترلی اغلب باعث می‌­شوند که در رابطه خود احساس محدودیت داشته باشید.

۶. اعتماد به نفس‌تان مدام کم و کمتر می‌شود

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

یکی دیگر از نشانه‌ های مهم رابطه سمی، زمانی است که متوجه می‌شوید اعتماد به نفستان دیگر مثل همیشه نیست. روابط سالم اغلب احساس اعتماد به نفس و عشق به خود را بهبود می‌­بخشند. یک شریک خوب به طور منظم ویژگی‌های خوب ما را متوجه می‌­شود و به ما یادآوری و کمک می­‌کند تا خودمان را همان طور که هستیم بپذیریم. از سوی دیگر، در یک رابطه سمی، پارتنرتان ممکن است به طور مکرر از شما انتقاد کند یا عیب­‌هایتان را تقویت کند تا از اینکه او را ترک نمی‌­کنید مطمئن شود.

یک شریک فریبکار در یک رابطه ناسالم می‌­تواند از ناامنی­‌های شما برای کنترل رفتارتان سوء‌استفاده کند. همچنین ممکن است سعی کند به شما این احساس را بدهد که نمی­‌توانید در جای دیگری عشق را پیدا کنید. به عنوان مثال، یک شریک سمی ممکن است با گفتن این که "وقتتان تلف خواهد شد"، شما را از تلاش برای یادگیری باز دارد.

۷. بیشتر اوقات با هم بحث دارید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

اختلاف نظرهای گاه‌وبیگاه و مشاجره در روابط کاملا طبیعی است؛ با این حال، در یک رابطه خوب، باید بتوانید دیدگاه طرف مقابل را درک کنید و بر دعواهای رایج غلبه کنید.

به جای تشدید تعارضات بهتر است که دو طرف با صحبت کردن، موضوع را با یکدیگر حل کنند. اگر درگیری‌­ها بالا بگیرد و مشاجرات نامتناسب پیش آید، می‌­توان آن را یکی از نشانه‌­های رابطه سمی دانست. به طور کلی، اگر شریکی را انتخاب کنید که با او هماهنگ هستید و می‌­توانید به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنید، احتمالا بحث‌های زیادی نخواهید داشت، زیرا ارزش‌­های شما مشابه هستند.

در یک رابطه ناسالم یا سمی، به احتمال زیاد زمان زیادی را صرف بحث و جدل بر سر همه چیز خواهید کرد. شما نمی­‌توانید در مورد مسائل به طور سازنده بحث کنید. مشاجرات ممکن است به سمت فریاد زدن، توهین و از کوره در رفتن سوق پیدا کنند. در چنین رابطه‌­ای ممکن است متوجه شوید که در جر و بحث‌­ها دائما مقصر شناخته می‌­شوید و این باور در شما شکل می‌گیرد که همشیه مقصر هستید.

۸. رابطه به سلامت روان شما آسیب میزند

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

استرس و اضطراب همیشه در زندگی وجود دارد. چالش‌های معمولی که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شویم، از بیماری یکی از عزیزان گرفته تا ضربه‌های مالی غیرمنتظره، می‌توانند تنش‌هایی را ایجاد کنند که بر روابط شما نیز تاثیر گذارند. پس، رابطه شما نباید منبع دائمی فشار روحی و عاطفی باشد.

اگر درکنار پارتنر خود مدام احساس استرس می­‌کنید یا نگران گذراندن وقت با او هستید، این نشان می‌دهد که رابطه شما به سلامت روانتان آسیب می­‌رساند. ممکن است دائم احساس خستگی یا فرسودگی کنید یا داشتن یک خواب خوب برایتان سخت باشد، زیرا فکر و نگرانی رابطه‌­تان دست از سر شما برنمی­دارد.

به طور کلی، اگر متوجه شدید که پس از ورود به رابطه سلامت روانتان آسیب دیده است، این یکی از نشانه های یک رابطه سمی است.

۹. شما و نیازهایتان هیچوقت در اولویت نیستید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

یک رابطه خوب مستلزم تعادلی است که در آن افراد به نیازهای یکدیگر اهمیت بدهند. در یک رابطه سمی، ممکن است احساس کنید که نیازهای طرف مقابل شما همیشه بر نیازهای شما مقدم است و پارتنر شما به نیازهایتان اهمیت نمی‌دهد.

شاید متوجه شوید که همواره کاری را انجام می‌­دهید که پارتنرتان ترجیح می‌­دهد انجام دهد، در واقع خواسته­‌های خودتان را کنار می‌گذارید. وقتی پیشنهاد می­‌کنید کاری طبق میلتان انجام شود، ممکن است شما را تحقیر کند یا به خاطر بی‌­توجهی به خواسته‌­هایش احساس گناه کنید.

۱۰. احساس انزوا می‌کنید

10 نشانه که بیانگر یک رابطه سمی ست و باید هرچه زودتر از این رابطه خارج شد!

یک رابطه سمی می‌­تواند تاثیر مستقیمی بر سایر ارتباطات و روابط زندگی شما داشته باشد. اگر همسرتان دائما اعمال شما را کنترل می‌کند یا باعث می‌شود از گذراندن وقت با دوستانتان احساس ناراحتی کنید، ممکن است ارتباطتان با افرادی که دوستشان دارید را از دست بدهید.

روابط سمی می‌­توانند شما را به دلایل زیادی از خود، بیگانه یا منزوی کنند. به عنوان مثال، چنین رابطه­‌ای می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب یا افسردگی شود، که در نتیجه آن کمتر با دیگران رفت و آمد می­‌کنید، زیرا سلامت روانی ضعیف باعث می‌شود بخواهید از آن­ها کناره‌گیری کنید.

در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که دائما از طرف مقابلتان دفاع می‌کنید و برای توجیه رفتارهای بد او برای افراد دیگر بهانه می‌آورید. این می­تواند برداشت دیگران از شما را تغییر دهد و گذراندن وقت با افرادی که به آن­‌ها اهمیت می‌­دهید را برایتان دشوارتر کند.

اگر فکر می­‌کنید که پارتنرتان تنها فرد مهمی است که در زندگیتان وجود دارد، ممکن است به شدت به این رابطه وابسته شده باشید، به طوری‌که ترک کردن آن و جست‌­وجو برای جایگزین‌­های بهتر غیرممکن به نظر می­رسد. منزوی شدن، زمانی که در یک رابطه سمی هستید، بسیار خطرناک است؛ چراکه باعث تداوم چرخه وابستگی شما به پارتنرتان می‌­شود. هر چه بیشتر خود را از دیگران دور کنید، احتمال اینکه از این رابطه سمی خارج شوید کمتر است.

کلام آخر

حال که می­‌دانید رابطه سمی چیست، با توجه به نشانه­‌های آن می‌­توانید از ورود خود و عزیزانتان به چنین رابطه­‌ای جلوگیری کنید. حتی روابط خوب نیز پیچیده و گاهی اوقات آشفته هستند. با این حال، دانستن اینکه رابطه سمی چیست و چگونه می‌توانید خودتان را از ارتباطاتی که ممکن است به شما آسیب برسانند جدا کنید، بخش مهمی از مراقبت از خود است.

به یاد داشته باشید که شما شایسته عشق، احترام، ملاحظه و پذیرفته‌شدن و لایق رابطه­‌ای هستید که به شما احساس شادی و حمایت دهد. در صورتی که شما و پارتنرتان افرادی سمی نیست، اما رابطه شما سمی است، ممکن است این شانس وجود داشته باشد که بتوانید علت اصلی را از طریق زوج‌درمانی یا چیزی شبیه به آن برطرف کنید. اما مهم است که بدانید در صورت لزوم، چه زمانی باید از یکدیگر جدا شوید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز