بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
حق حبس در دوران عقد چیست؟ برا کسب اطلاعات بیشتر درباره حق حبس در دوران عقد ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.

در مورد حق حبس در دوران عقد چه میدانید؟

حق حبس در دوران عقد چیست؟ حق حبس در دوران عقد یکی از قواعد خاصی است که در قانون ایران برای زن در حین ازدواج پیش بینی شده است. بسیاری از زنان و مردانی که اقدام به ازدواج می کنند ممکن است با این حق آشنایی نداشته باشند و ندانند استفاده یا عدم استفاده از این حق چه آثار و تبعاتی را به لحاظ حقوقی برای هر یک از آن ها در پی خواهد داشت.

در ادامه این مقاله از سوربان ما به تشریح  دقیق درباره حق حبس در دوران عقد میپردازیم پس برای آشنایی بیشتر با حق حبس در دوران عقد و آثار و تبعات استفاده یا عدم استفاده از این حق تا انتها همراه ما باشید.

هرآنچه باید درباره درباره حق حبس در دوران عقد بدانید را ما به شما می‌گوییم!
حق حبس در دوران عقد چیست؟

حق حبس زن در دوران عقد چیست؟

متاسفانه در حقوق خانواده ایران مفاهیم مختلفی وجود دارد که بسیاری از مردم با وجود اینکه درگیری آن ها هستند اما آشنایی کامل با آن ها ندارند. حق حبس زن در ازدواج هم یکی از حقوق زن و یکی از مفاهیم حقوق خانواده است که کمتر از دیگر حقوق مانند مهریه و نفقه برای مردم شناخته شده است. به همین لازم است در ابتدا به زبان ساده بدانیم حق حبس به چه معنا است.

حبس، به معنای نگه داشتن یک چیز یا خودداری کردن از انجام یک کار است. منظور از حق حبس زن در ازدواج این است که زن حق دارد تا پیش از آنکه مهریه خود را به طور کامل دریافت نکرده است از انجام وظیفه زناشویی خود یعنی تمکین از مرد خودداری کند. در واقع زن بر اساس این حق، تا زمانی که زن مهریه خود را به طور کامل دریافت نکرده باشد، تکلیفی به تمکین از مرد ندارد و در صورتی که شرایط قانونی این حق موجود باشد و زن به درستی آن را اعمال کند مرد نمی تواند زن را مجبور به تمکین نماید.

منظور از تمکین چیست؟

حال سوالی که ممکن است برایتان ایجاد شود این است که منظور از تمکین دقیقا چیست؟ بر اساس قانون مدنی هر یک از زن و مرد به موجب عقد ازدواج وظایفی در قبال طرف مقابل پیدا می کنند که در صورت انجام ندادن آن ها ممکن است از برخی حقوق خود محروم شوند یا به هر نحو ممکن آثار و تبعاتی حقوقی در قالب عقد ازدواج برای آن ها ایجاد شود.

وظیفه اختصاصی زن در طول مدت ازدواج تمکین از مرد است. تمکین دارای دو معنای عام و خاص است. منظور از تمکین عام این است که زن باید در همان منزلی که شوهر برای زندگی زناشویی تهیه کرده است اقامت داشته باشد و در صورتی که بدون دلیل موجه آنجا را ترک کند مرد می تواند حکم به الزام زن به تمکین از مرد را از دادگاه بخواهد. منظور از تمکین خاص هم این است که زن باید با مرد نزدیکی داشته باشد و در این مورد هم اگر زن از مرد تمکین نکند مرد می تواند با اثبات این موضوع علیه زن از دادگاه خانواده حکم بگیرد.

اگر عدم تمکین زن در دادگاه اثبات شود زن از دریافت نفقه محروم خواهد شد. اما تکلیف زن به تمکین از مرد شامل استثنائاتی هم می شود که به معنای این است که اگر زن در این موارد از مرد تمکین نکند، مرد نمی تواند علیه او اقدام قانونی کند. یکی از این موارد حق زن برای اعمال حق حبس است که مفهوم آن در بالا توضیح داده شد.

اما نکته مهم این است که اعمال حق حبس از سوی زن باید بر اساس شرایط خاصی باشد که بدون آن ها اعمال این حق اعتبار نخواهد داشت. این شرایط در ادامه توضیح داده می شود.

شرایط اعمال حق حبس از طرف زن

هرآنچه باید درباره درباره حق حبس در دوران عقد بدانید را ما به شما می‌گوییم!

برای آنکه زن بتواند این حق را به درستی اعمال کند و آثار و تبعات حقوقی خاص خود را به جا بگذارد لازم است حتما شرایط خاصی وجود داشته باشد. اگر هر یک از این شرایط وجود نداشته باشد، زن نمی تواند با استناد به حق حبس از تمکین خودداری کند.

اولین نکته درباره اعمال حق حبس زن این است که زن نباید تا قبل از اعمال این حق از مرد تمکین کرده باشد. بنابراین اگر زن حتی برای یک بار پس از ازدواج از مرد تمکین کرده باشد دیگر نمی تواند از این حق استفاده کند. این موضوع یعنی اینکه آیا زن پس از انعقاد نکاح از مرد تمکین کرده است و بنابراین حق حبس ندارد، از امور مربوط به ادله اثبات است که برای اثبات ادعای خود چه به عنوان زن و چه به عنوان مرد لازم است حتما از وکیل متخصص خانواده استفاده کنید.

ملاک اولین تمکین زن از مرد، تاریخ انعقاد عقد است و تفاوتی ندارد که جشن عروسی چه زمانی باشد. در فرهنگ ایرانی معمولا میان عقد زن و مرد و برگزاری جشن عروسی مدت زمان متعارفی فاصله وجود دارد. اگر در این حین زن با مرد رابطه جنسی داشته باشد و در واقع از او تمکین خاص کند حق حبس او ساقط می شود و به عبارت دیگر ملاک اولین تمکین، تاریخ وقوع عقد است و نه جشن عروسی زوجین.

نکته مهم دیگر در خصوص اعمال حق حبس این است که مهریه زن حتما باید حال و عند المطالبه باشد تا زن بتواند برای گرفتن آن این حق را اعمال کند. بنابراین اور مهریه از نوع عند المطالبه باشد که فقط در صورت توانایی مالی مرد قابل مطالبه است، زن نمی تواند برای دریافت کامل آن از حق حبس استفاده کند.

بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که درمورد این موضوع صادر شده است، در صورتی که مهریه به حکم دادگاه تقسیط شده باشد، باز هم زن می تواند تا زمان دریافت کامل آن از حق حبس خود استفاده کند. زیرا این حق به دریافت کامل مهریه مربوط می شود و زمانی که مهریه تقسیط شده است زن هنوز تمام مهریه خود را دریافت نکرده است که این حق برای او ساقط شود.

حق زن نسبت به عدم تمکین تا زمان دریافت کامل مهریه خود، هم شامل تمکین خاص یعنی رابطه جنسی با مرد می شود و هم شامل تمکین عام یعنی سکونت زن در منزل مشترکی که شوهر تهیه کرده است. بنابراین زن می تواند به استناد این حق، حتی از سکونت در منزل مشترک هم خودداری کند و این عمل او به معنای نشوز یعنی عدم تمکین از مرد به صورت غیر موجه محسوب نمی شود.

زمانی که زن مهریه خود را به طور کامل دریافت می کند دیگر حق حبس او ساقط خواهد شد و نمی تواند به استناد این حق از تمکین خودداری کند. ذر واقع زمانی که مهریه زن به طور کامل به او پرداخته می شود زن باید از مرد تمکین نماید و در غیر این صورت مستحق نفقه نخواهد بود.

آیا زن در حین اعمال حق حبس می تواند نفقه بگیرد؟

هرآنچه باید درباره درباره حق حبس در دوران عقد بدانید را ما به شما می‌گوییم!

ممکن است پرسیده شود که اگر زن این حق قانونی خود را اعمال کند می تواند نفقه خود را در حین اعمال این حق بخواهد یا خیر؟

در بالا توضیح داده شد که اعمال حق حبس در دوران عقد یکی از موارد استثنایی است که قانون عدم تمکین زن از مرد را موجه دانسته است. به همین دلیل است که اگر زن این حق را اعمال کند باز هم مستحق دریافت نفقه خواهد بود و در واقع اینکه زن از مرد برای دریافت کامل مهریه خود تمکین نمی کند ارتباطی به نفقه ندارد زیرا خود قانون این عدم تمکین را برای زن مجاز دانسته است.

بنابراین زن می تواند در حین اعمال حق حبس و تا زمانی که مهریه خود را به صورت کامل دریافت نکرده است، نفقه خود را هم مطالبه کند. برای اعمال این حق و نکات حقوقی پیرامون آن لازم است حتما از یک وکیل متخصص در امور خانواده که با کلیه زوایای حقوقی این مساله آشنایی دارد استفاده کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز