بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

متن عقد عربی همراه با ترجمه فارسی و مستحبات

متن عقد عربی چه معنایی دارد؟ قطعا تا به حال همه شما خطبه عقد را شنیده اید؛ اما تا به حال شده که متن خطبه عقد دائم را بخوانید؟ خطبه عقد دائم چه معنی می دهد؟ شاید این سوالات، سوال های شما هم باشد. دین ما اسلام است و چه در مذهب شیعه و چه در مذهب سنی، باید بین زن و مرد خطبه ای خوانده شود تا زن و شوهر شناخته و به یکدیگر محرم شوند؛ یعنی با خواندن خطبه عقد دائم، زن به صورت شرعی و قانونی همسر مرد محسوب می شود. اگر شما هم دوست دارید که متن کامل خطبه عقد دائم در سالن عقد یا تالار عروسی با ترجمه را بخوانید، تا پایان این مقاله از سوربان ما را همراهی نمایید.

متن کامل خطبه عقد عربی + ترجمه فارسی و مستحباتی که بهتر است بدانید!

معنای خطبه عقد عربی

همان طور که پیش از این گفتیم، با توجه به دین کشور ما که اسلام بوده، خطبه عقد از اهمیت زیادی برخوردار است. یعنی قبل از خوانده شدن خطبه عقد، زن و مرد به یکدیگر محرم نیستند. در آیین ایرانی، خطبه عقد را بسیار مقدس می شمارند و برخی دیگر فکر می کنند که بعد از این که خطبه عقد بین زن و مرد خوانده می شود، علاقه و صمیمیت ها بین زن و شوهر بیشتر می شود. البته این ایده اصلا منطقی نیست، اما اگر شما هم می خواهید متن خطبه عقد دائم با معنی را بدانید، به این بخش توجه کنید.

خطبه عقدی که ایرانی ها می خوانند، عربی است؛ به همین دلیل شاید از معنی آن آگاهی نداشته باشید. عده ای فکر می کنند که خطبه عقد دائم با صیغه یکی هستند؛ این در حالی است که این خطبه ها با هم فرق می کنند که در ادامه بیشتر آنها را بررسی می کنیم.

متن کامل خطبه عقد دائم با ترجمه

می دانید که خطبه عقد را معمولا در محضر ازدواج می خوانند و در همان محضر ازدواج، پیوند زن و مرد را به صورت قانونی ثبت می کنند. البته برخی از افراد مکان های دیگر مانند خانه و باغ را به محضر ترجیح می دهند که این امر به سلیقه خود آنها بستگی دارد. می دانید که خطبه عقد توسط عاقد خوانده می شود و این خطبه برای بزرگداشت خدا خوانده و فلسفه ازدواج را می رساند. در بخش زیر، می توانید متن خطبه عقد دائم را به زبان عربی بخوانید:

«الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام.

و قال اللهُ تبارک و تعالی: وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (21)

و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی.»

شاید با خواندن متن بالا، چیزهایی از آن بفهمید؛ اما در این قسمت ترجمه متن خطبه عقد دائم عربی را برایتان آورده ایم تا بهتر بتوایند آن را درک کنید:

ترجمه خطبه عقد عربی به فارسی

متن کامل خطبه عقد عربی + ترجمه فارسی و مستحباتی که بهتر است بدانید!

«به نام خداوند بخشنده و مهربان

ستایش خدایی را که نکاح را حلال و محارم و زنا را حرام کرد و دل ها را پس از جدایی و اختلاف به یکدیگر پیوند داد و آنها را به مهربانی و نیکی واداشت، سپس درود و سلام بر سرورمان محمد و خاندان بزرگوارش باد.

و خداوند تبارک و تعالی فرمودند: و البته باید مردان و زنان بی همسر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر درآورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و (به احوال بندگان) آگاه است.

و حضرت محمد (ص) فرمودند: ازدواج، سنّت من است. هر کس از سنّت من رویگرداند از من نیست.

و ایشان در جای دیگری می فرمایند: هر كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ می كند، نصف دیگرش را از راه تقوا و پرهیزگاری حفظ کند.»

در این قسمت، عاقد مقدار مهریه عروس را بیان کرده و از عروس سوال می کند که آیا می خواهد به عقد دائم داماد در آید یا نه که عروس در مرحله سوم، بله را به عاقد وآقای داماد می دهد. بعد از عروس، نوبت داماد می شود که بعد از بله دادن، عاقد متن زیر را می خواند:

ترجمه خطبه عقد عربی

متن کامل خطبه عقد عربی + ترجمه فارسی و مستحباتی که بهتر است بدانید!

«أنکحتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجت مّوکلتی بمُوکِّلی علی الصداق المعیَّن… قبلتُ الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

متعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی الصداق المعلوم… قبلتُ التمتیع لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

أنکحتُ و زوّجتُ مُوکلتی بمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور

أنکحتُ و زوّجت مُوکلتی من مّوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاحَ و الترویج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم… قبلتُ النِّکاح و الترویج و لزواج و المتمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکلتی لمُوکِّلی علی الصداق… قبلتُ النِّکاح و الترویج و الزواج و التمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

الحمدالله ربِّ العالمین»

مستحبات حین خواندن خطبه عقد دائم

متن کامل خطبه عقد عربی + ترجمه فارسی و مستحباتی که بهتر است بدانید!

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که انجام دادن برخی از کارها موقع خواندن خطبه عقد و یا بعد از آن، باعث می شود که ازدواج و زندگی بهتری در پیش داشته باشید. این نکات، مستحب هستند و هیچ اجباری برای انجام دادن آنها نیست؛ اما برخی افراد معتقدند که انجام دادن این کارها ازدواج را مقدس تر می کند. اگر این کارها را انجام ندهید، ازدواجتان کاملا درست است و از نظر قانونی و شرعی هیچ مشکلی ندارد.

  • خواندن دعا قبل از خطبه عقد و وضو داشتن

قبل از عقد می توانید برای خوشبختیان، دعا کنید و از خداوند متعال کمک بخواهید. کوتاه ترین دعا، (الحمدلله والصلاه ادلسلام علی الرسول الله) است که شما با خواندن این دعا، از خدا و پیامبرش طلب کمک می کنید. وضو گرفتن هم از دیگر مستحبات است. وضو داشتن سر سفره عقد بدن شما را پاکیزه تر می کند و باعث می شود که شما احساس بهتری داشته باشید.

  • خواندن آیات قرآن هنگام خواندن خطبه عقد دائم

احتمالا شما هم دیده اید که بیشتر عروس ها در حین خواندن خطبه، قرآن می خوانند. شاید استرس داشته باشید و نتوانید به خوبی آیات را بخواند، اما تنها نگاه کردن به آنها هم تأثیر زیادی در آرامش گرفتن آنها دارد. آیه 1 سوره نساء، 120 سوره آل عمران و 71 سوره احزاب را برای خواندنشان سر عقد پیشنهاد کرده اند.

  • خواندن خطبه نیاز

در این خطبه، عروس و داماد خدای بزرگ و فرستاده های او را عبادت می کنند و به آنها درود می فرستند و از آنها برای داشتن سلامتی، فرزند، ثروت و زندگی خوب طلب کمک می کند. متن این خطبه به صورت رو به رو است: «إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له و من يضلل الله فلا هادي له و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أشهد أن محمدا عبده و رسوله»

معنای فارسی این خطبه به شرح زیر است:

«ستایش خدایی را که او را می ستاییم، از او یاری می جوییم و طلب مغفرت می کنیم و از شر وسوسه های نفس خویش و بدی های اعمالمان به او پناه می بریم. هر کسی که خدا هدایتش کند، کسی نمی تواند گمراهش کند و هر کسی را که خدا گمراه کند، هیچ هدایتگری نخواهد داشت و شهادت می دهم که جز خداوند یکتا، خدای دیگری نیست و شهادت می دهم که محمد بنده و فرستاده اوست»

  • خواندن دعا برای عاقبت به خیری خود و دیگران

خطبه عقد ایرانی ها هم مانند اعراب و دیگر مردم مسلمان جهان است. بعد از این که متن کامل فارسی خطبه عقد دائم را خواندید، شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از دعاها موقع خواندن این خطبه، موجب عاقبت به خیری خودتان و دیگران می شود.

به گفته برخی از افراد، زمان خطبه عقد، یکی از معنوی ترین زمان هاست. در این زمان، هر چه که عروس و داماد دعا کنند، بر آورده می شود و به خواسته شان می رسد. این کار یکی از مستحبات عقد است که انجام ندادن آن هیچ اشکالی ندارد.

معمولا در حین جاری شدن خطبه عقد، عروس و داماد می توانند نام دختر و پسرهای مجردی را که می شناسند را در ذهنشان بیاوردند تا آنها هم به خانه بخت بروند و طعم خوشبختی را بچشند. شما می توانید دعا کنید و از خداوند متعال بخواهید که همسری خوب و لایق به آنها بدهد.

متن کامل خطبه عقد عربی + ترجمه فارسی و مستحباتی که بهتر است بدانید!

  • خواندن دعا بعد از جاری شدن خطبه عقد

بعد از این که متن صیغه عقد دائم شیعه جاری شد هم عروس و داماد می توانند دعاهایی را بخوانند. بعد از این که تمام شد، می توانند برای عاقبت به خیری و داشتن زندگی بهتر از خدا طلب کمک کنند. این دعاها بسیار کوتاه هستند و به خوبی در حافظه می مانند. اگر شما هم در آینده نه چندان دور می خواهید عقد کنید، می توانید این دعا ها را به حافظه بسپارید. برخی از دعاهای خوب بعد از جاری شدن عقد دائم عبارت اند از:

بارک االه لک علیک و جمع بینکما فی الخیر
علی الخیر و البرکت علی خیر طائر
بارک الله فی کم و بارک الله علیکم

  • دعای پایانی عقد که توسط عاقد خوانده می شود

بعد از این که خطبه عقد خوانده شد و عروس و داماد هم بله را گفتند، عاقد یک دعا برای آنها می خواند. این دعا به شرح زیر است:

«اللهم انصُرِ الاسلامَ و اهلَه و اخذُلِ الکفرَ و اهلَه و شَتِّت شَملَهم و فَرِّق جمعَهم و قَلِّب تَدبیرَهم. اللهم ألِّف بینَهما کما ألَّفتَ بین آدمَ و حوا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین ابراهیمَ و سارا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین موسی و صَفورا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین محمد و خدیجهَ الکبری، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین علی و فاطمهَ الزهرا علیهما السلام، اللهم طَیِّب نسلَهما واجعَلهما ملازمین لِمحمدٍ و آله الطیبینَ الطاهرینَ و اجعَلهُما ممَّن قُلتَ فیهم : اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (زخرف ، 70)

اللهم اخلُف لهما ولداً صالحاً و أوسِع فی رزقهما إنک واسع علیم. اللهم انی اُعیذُهما بک و ذریتَهما من الشیطان الرجیم بحق محمدٍ و آله الطاهرین.»

کلام آخر

در این مقاله، به طور کامل متن خطبه عقد عربی را خواندید؛ اکنون وقتی که خطبه عقد جاری می شود، معنی آن را می دانید. لازم است بدانید که متن صیغه عقد دائم اهل سنت با افراد شیعه فرق می کند و نمی توان خطبه عقد شیعه را برای کسانی که اهل سنت هستند، جاری کرد.

با انجام دادن مستحباتی که پیش از این برای شما توضیح دادیم، می توانید مراسم عقد خود را معنوی تر و به خوشبختی دیگران کمک کنید. اگر شما هم نظری درباره متن خطبه قبل از عقد و یا خود خطبه اصلی دارید، می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز