بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
درمان جوش صورت با روش ها و راهکارهای خونگی و طبیعی. اگر می‌خواهید با روش های خانگی و طبیعی سریع درمان جوش صورت آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید.

درمان جوش صورت با راهکارهای خانگی

جوش یا آکنه مشکلی است که افراد ممکن است در هر سنی آن را تجربه کنند. معمولا جوش به علت تغییرات هورمونی در بدن یا مسدود شدن منافذ رخ می‌دهد. البته این عارضه‌ی پوستی در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. جوش می‌تواند در هر قسمتی از بدن بروز کند، اما معمولا روی صورت ایجاد می‌شود. می‌دانیم که افراد زیادی با جوش سروکله می‌زنند؛ برای همین در مقاله‌ی امروز سوربان قرار است اطلاعات مفیدی را درباره‌ی درمان جوش در خانه ، با ترفندهایی ساده اما موثر را در اختیارتان قرار دهیم پس اگر درگیر جوش صورت هستید و به دنبال راهی بدون عارضه و طبیعی برای درمان آن هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی
درمان جوش صورت با راهکارهای خانگی

ابتدا با عوامل تشدید کننده جوش صورت آشنا می‌شویم:

عوامل تشدید کننده جوش صورت

۱. رژیم غذایی: هنوز تاثیر آن به اثبات نرسیده ولی بسته به نظر خود فرد اگر می‌داند با خوردن چیزی صورتش جوش می‌زند باید رعایت کند.

۲. ارث: مهمترین عامل موثر در بروز آکنه و شدت آن زمینه ارثی می­باشد بطوری که فرزندان پدران و مادران آکنه‌­ای می­توانند دچار ضایعات شدید آکنه‌­ای بعد از سنین بلوغ شوند و یا حتی در دوره نوزادی در سنین دبستان چنین افرادی ممکن است مبتلا به آکنه صورت یا آکنه گردن شوند.

۳. قاعدگی: ۷۰- ۶۰ درصد خانم‌ها قبل از شروع پریودی به دلایل هورمونی حالت تشدید آکنه را دارند.

۴. قرص‌های ضد بارداری: در بعضی افراد این قرص‌ها باعث افت و در بعضی‌ها باعث تشدید آکنه می‌شود. و این بستگی به درصد هورمون و نوع هورمون و اختلال هورمونی شخص دارد.

۵. استرس و فشارهای روحی: استرس‌ها باعث شروع آکنه نمی‌شوند ولی در پیدایش آکنه بی‌تأثیر نیستند.

۶. تعریق: عرق کردن باعث تشدید جوش می‌شود.

۷. آب و هوا: وضعیت آب و هوایی تا حدودی در آکنه نقش دارد ولی نور خورشید به ندرت باعث بهبود آکنه می‌شود.

۸‌. لباس: غالبا نوع لباس تأثیری در بروز جوش ندارد ولی تنگی لباس باعث تشدید آکنه می‌شود.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

علت ایجاد جوش چیست؟

جوش صورت عمدتا یک بیماری هورمونی است که توسط هورمون‌های آندروژن هدایت می‌شود، که به طور معمول در سال‌های بزرگسالی و جوانی فعال می‌شوند. حساسیت به این هورمون‌ها، همراه با باکتری‌های سطح روی پوست و اسیدهای چرب موجود در غدد چربی، می‌تواند منجر به جوش شود.

محیط‌ های گرم و پر گردوغبار مثل کارگاه‌های شیرینی‌پزی و آشپزخانه‌ها و… پوست را دچار آکنه(جوش صورت) می‌کند. این محیط‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و پوسته‌ریزی(کراتیزاسیون) به خوبی انجام نمی‌شود.

در ضمن آکنه با اختلالات هورمونی، استروژن و تستسترون ارتباط دارد. اختلالات هورمونی باعث فشار به عضله صاف‌کننده مو می‌شود؛ استروژن باعث کاهش ترشح سبوم و تستسترون باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود.

علل هورمونی جوش صورت

  • تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی
  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلالات سیستم غدد درون تراو، و غیره

علل غیر هورمونی جوش صورت

  • رژیم غذایی
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی
  • استرس
  • ژنتیک
  • بیماری‌های گوارشی
  • بهداشت پایین
  • سیستم ایمنی ضعیف

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

درمان جوش صورت در منزل با روش های طبیعی

جوش و آکنه به شدت زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد و برای افراد آزار دهنده ست. امروز ‌می‌خواهیم توصیه‌های ساده ای را برای درمان جوش صورت و آکنه‌ صورت در خانه ارائه کنیم. بسیاری از این توصیه‌ها را بارها شنیده اید ولی بعضی نکاتی که خاطر نشان ‌می‌کنیم بی تردید تا به حال به گوشتان نخورده است.

سبوس گندم ، تمیزکننده جوش و آکنه

۵/۴ قاشق جوشانده گل ختمی؛ یک قاشق نمک؛ ۲ قاشق آرد جوانه گندم.

جوشانده خنک شده گل ختمی را بر روی جوانه‌ها ریخته خوب هم بزنید، سپس نمک را اضافه کنید و به هم‌زدن ادامه دهید تا حالت کرم پیدا کند. اگر کرم مقداری سفت شد می‌توانید قدری جوشانده گل ختمی به آن اضافه کنید.

کرم را روی پوست بمالید و ۴-۳ دقیقه ماساژ دهید. کرم را از روی صورت ابتدا با آب گرم شسته و سپس صورت را با آب سرد بشوئید، این تمیزکننده پوست را عمیقا تمیز می‌کند و لایه‌های مرده پوست را از صورت دور می‌نماید چون خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد. تنها می‌توان جوش را با دارو و از روی پوست درمان کرد. بعد رژیم غذایی خیلی اهمیت دارد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای برای درمان فوری جوش عالی عمل می‌کند. این روغن خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به جلوگیری از ارگانیزم‌های میکروسکوپی و باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه کمک کند. علاوه بر این روغن درخت چای خواص تسکین‌دهنده دارد و به همین علت می‌تواند در کاهش قرمزی و التهاب پوست مفید باشد. این روغن همچنین به خشک کردن جوش و باز کردن غدد سبوم مسدود شده کمک می‌کند.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

طریقه استفاده از روغن درخت چای برای جوش صورت

یک کاسه بردارید و در آن سه تا چهار قطره از روغن اسانسی درخت چای را با نصف فنجان آب مخلوط کنید یک عدد گوش‌ پاک‌کن را به مخلوط ایجاد شده آغشته کنید و آن را روی نواحی دچار جوش پوست بمالید.

اجازه دهید روغن درخت چای به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید. می‌توانید دو بار در روز از این روش درمانی استفاده ‌کنید تا سریع نتیجه بگیرید.

کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی جوش‌های خود قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.

یک گزینه‌ی دیگر مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن بادام را با دو تا سه قطره روغن درخت چای است. ترکیب به دست آمده را روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این ترفند خانگی را دو بار در روز به کار بگیرید تا جوش‌هایتان برطرف شوند.

درمان جوش با عسل

عسل داروی طبیعت است. ماده‌ای مغذی و ارزشمند که خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی دارد. این ماده با نابودی میکروب‌های اطراف غدد چربی، ترمیم بافت آسیب‌دیده و آب‌رسانی پوست می‌تواند در درمان سریع جوش صورت بسیار موثر باشد. عسل را به دو شکل ساده و ترکیب با دارچین می‌توان برای درمان جوش صورت استفاده کرد.

دست‌هایتان را با شوینده‌ای مناسب بشویید سپس مقداری عسل روی انگشت اشاره قرار دهید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها و کل صورت بمالید اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی صورت بماند؛ سپس با آب ولرم بشویید و از تاثیر آن شگفت‌زده شوید.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

درمان جوش صورت با اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک اسید را هم برای شستشو هم برای درمان ‌می‌توانید استفاده کنید. اگر به دنبال استفاده درمانی از آن هستید به مناطقی که آکنه دارید ضربه بزنید و با اسید سالیسیلیک آن را بشویید. اطمینان حاصل کنید که محلول را روی نواحی دیگر پوسستان که آکنه ندارد مانند دستانتان باقی نگذارید و بلافاصله آن را بشویید.

با یخ جوش هایتان را نابود کنید

یک عدد یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت های آسیب دیده پوست برای چند ثانیه اعمال کنید و بعد از چند دقیقه آن را رها کنید.

یخ را چندین بار در طول روز روی صورت خود بگذارید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

درمان جوش با خیار

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می‌تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.یا می‌توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی ها کمک می‌کند.

درمان جوش صورت با اسکراب خانگی

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان جوش صورت چیکار کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها که می‌توان به این افراد پیشنهاد کرد استفاده از اسکراب یا لایه بردار است. لایه برداری از پوست موجب پاک کردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود و منافذ باز را مسدود می‌کند. به این ترتیب علاوه بر تحریک کلاژن سازی پوست ظاهر آن هم بهبود می‌یابد و زیبایی چهره را دو چندان می‌کند.

برای تهیه‌ی لایه بردار کمی شکر یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست بزنید. مدت زمان مورد نیاز برای باقی ماندن لایه بردار روی پوست ۲۰ دقیقه است. بعد از آن می‌توانید پوست را شستشو دهید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست را ماساژ دهید.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

درمان سریع جوش صورت با سرکه سیب

اگر می‌خواهید جوش‌هایتان را سریع درمان کنید، از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. این ترکیب خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی دارد و می‌تواند تورم، قرمزی و درد را کاهش دهد. خاصیت اسیدی سرکه‌ی سیب می‌تواند به از بین بردن بسیاری از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند و از این طریق جلوی عفونت‌ها را بگیرد‌.

علاوه بر این سرکه‌ی سیب می‌تواند به حفظ سطح PH پوست در محدوده‌ی طبیعی کمک کند که این موضوع رشد میکروب‌ها را دشوار می‌کند. این ترکیب همچنین به تولید کلاژن، از بین بردن چربی اضافی پوست، ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و رفع سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند.

صورتتان را با آب بشویید و با حوله خشک کنید، یک واحد سرکه‌ی سیب را با سه واحد آب مخلوط کنید. پنبه را به ترکیب ایجاد شده آغشته کنید و آن را به‌طور مستقیم روی جوش‌های خود بمالید.

اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه یا طی شب روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را بشویید. چند بار در روز استفاده از این روش درمانی را تکرار کنید.

درمان فوری جوشت صورت با ماسک ماست

از زمان‌های قدیم از ماست برای بهره بردن از خواص فوق‌العاده‌ی آن برای پوست استفاده می‌شد. ماست می‌تواند پوست را از درون و بیرون تغذیه کند‌. ماست سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله زینک، ویتامین B، کلسیم و اسید لاکتیک است که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و به لایه‌برداری کردن پوست و تولید کلاژن کمک می‌کند.

علاوه بر این منافذ مسدود شده را باز می‌کند و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. خوردن ماست آسان‌ترین روش برای بهره‌ بردن از فواید آن است. خوردن ماست ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌توانید با ماست یک ماسک صورت خانگی درست کنید. این ماسک به روشن شدن، کاهش قرمزی و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.

مقدار مناسبی از ماست بدون طعم را با انگشتان خود روی صورتتان قرار دهید اجازه دهید ماست به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را به‌طور کامل با آب گرم بشویید می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

درمان جوش های صورت با روغن زیتون

خواص روغن زیتون بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این روغن نه تنها برای سلامت بدن مفید است، بلکه یک درمان خانگی جوش صورت هم به حساب می‌آید. از آنجایی که روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، به درمان جوش کمک می‌کند.

درمان قطعی و سریع جوش صورت با 12 ترفند ساده‌ی خونگی

زمانی که پوست مرطوب است جوش و جای آن، سریع‌تر از زمانی که پوست خشک است، بهبود پیدا می‌کند. روغن زیتون برای این موضوع عالی است، چراکه موجب آبرسانی پوست می‌شود. این روغن منافذ پوست را نمی‌بندد. البته، اگر به خوبی آن را پاک کنید.

2 قطره روغن زیتون را روی صورت خود بزنید. سپس، یک حوله گرم و مرطوب را به آرامی روی صورت‌تان قرار دهید تا منافذ پوست را باز کند و روغن وارد پوستتان شود. در پایان، صورت خود را با آب ولرم و یک پد خشک تمیز کنید. اگر هنوز روغنی روی پوست باقی مانده است، به آرامی جذب خواهد شد.

سیب زمینی ؛ درمان خانگی و ارزان جوش صورت

نشاسته زیاد، جای جوش و لکه‌های پوست را محو می‌کند. سیب زمینی سرشار از نشاسته است. برای از بین بردن جای جوش‌های خود باید:

سیب زمینی را رنده کنید. سپس، با کمک پارچه آب آن را بگیرید و تفاله‌ها را جدا کنید. آب سیب زمینی را روی جای جوش های خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند. بعد آن را بشویید.

یک برش ضخیم از سیب زمینی را به مدت یک دقیقه به آرامی روی پوست خود بمالید. بگذارید آب سیب زمینی 15 تا 20 دقیقه روی صورت شما بماند. بعد پوست خود را بشویید.

درمان فوری جوش صورت با روغن نارگیل

حتماً از خواص روغن نارگیل برای سلامت و زیبایی پوست و مو شنیده‌اید. خوشبختانه، تحقیقات علمی هم این نکته را تأیید می‌کنند. این روغن منبعی غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب است و به همین دلیل می‌تواند جای جوش را از بین ببرد. استفاده از روغن نارگیل به حفظ سلامت پوست و درمان جوش نیز کمک می‌کند.

روغن نارگیل را گرم کنید و روی جوش‌های خود بمالید. به مدت 5 تا 10 دقیقه جای جوش‌ها را با ملایمت ماساژ دهید. یک ساعت صبر کنید و بعد آن را با آب ولرم بشویید.

دو قطره روغن اسطوخدوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را روی محل مورد نظر خود قرار دهید و یکی دو دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند. بعد آن را با آب ولرم بشویید. تا چند هفته متوالی، روزی یک یا دو بار از این روش استفاده کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز