بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
خشکی و ترک پوست دست و درمان آن. یکی از مشکلاتی که در فصل زمستان تشدید می‌شود خشکی پوست دست است، این مشکل را می‌توان با کمک چند راهکار طبیعی و خانگی درمان کرد.

درمان خشکی و ترک دست

یکی از مشکلاتی که در فصل پاییز و زمستان تشدید می‌شود، خشکی پوست دست است. این مشکل، هم آزاردهنده است و هم ظاهر دست شما را ناخوشایند می‌کند. افزون بر این، کار کردن با دست‌های خشک کار آسانی نیست. پس، بهتر است این مشکل به ظاهر ساده را جدی بگیرید و به فکر درمان آن باشید.

حقیقت این است که پیشگیری از خشکی دست و درمان آن، آنقدرها که فکر می‌کنید دشوار نیست. (البته اگر نشانه‌ی یک بیماری زمینه ای نباشد.) پس، کمی بیشتر هوای خود را داشته باشید و به نکاتی که در این مقاله‌ از سوربان برایتان آماده کرده ایم، عمل کنید.

خشکی و ترک دست در زمستان را با این 10 روش ساده اما بسیار موثر و تست شده درمان کن.
درمان خشکی و ترک دست

علت خشکی پوست دست چیست؟

خشکی دست خیلی متداول است و بیشتر به دلیل تأثیرات محیطی ایجاد می شود. اگر به طور مرتب در حال ظرف شستن هستید یا در آب و هوای خشک و سرد زندگی می‌کنید، بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به خشکی دست هستید.

دلایل خشکی پوست دست در سه دسته قرار میگیرند :

۱. آب و هوا
۲. محرک‌های محیطی
۳. شرایط پزشکی

آب و هوا دلیل اصلی خشکی دست در فصل زمستان است. هنگامی که هوا سرد می شود، رطوبت خود را از دست می دهد. به دنبال آن، بدن شما نیز نمی تواند رطوبت خود را حفظ کند. به همین دلیل در هوای خشک، پوست بدن و دست هایتان خشک می شود.

اگر پزشک یا پرستار هستید و دست های خود را زیاد می شویید یا چندین بار در روز از ضدعفونی کننده ی دست استفاده می کنید، احتمالاً دستتان بیشتر از افراد دیگر خشک می شود.همچنین، اگر آرایشگر هستید یا شغل شما طوری است که با شستشو سر و کار دارید، به علت تماس با مواد شیمیایی و صابون، بیشتر ممکن است دست هایتان خشک شود.

خشکی پوست دست ممکن است در اثر یک بیماری زمینه ای باشد.

برخی بیماری ها بر جریان خون تأثیر می گذارند. اگر به بیماری هایی نظیر دیابت یا لوپوس(یک بیماری خود ایمنی مزمن) دچارید، ممکن است پوست دستتان خشک شود.
بیماری های دیگری نیز وجود دارند که بر پوست تأثیر می گذارند، مانند بیماری پوستی پسوریازیس و اگزمای دست. این بیماری ها نیز ممکن است سبب خشکی پوست دست و پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن شوند.

معرفی ۱۰ درمان خانگی موثر برای خشکی و ترک دست

برای درمان خشکی دست های خود، می توانید از روش های خانگی زیر کمک بگیرید :

خشکی و ترک دست در زمستان را با این 10 روش ساده اما بسیار موثر و تست شده درمان کن.

1- استفاده از آلوئه ورا برای خشکی پوست دست

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیک و ضد التهاب، جزیی رایج در بسیاری از محصولات مراقبت پوست است. آلوئه ورا را می توانید بدون نسخه بخرید و از آن به عنوان یک مرطوب کننده ی طبیعی و بی خطر برای پوست خود استفاده کنید.

2- برای شستن دست ها از صابون استفاده نکنید

مواد شیمیایی بیشتر صابون ها، دست های شما را خشک می کنند. به همین دلیل بهتر است از شوینده های غیر صابونی مانند پاک کننده های مناسب استفاده کنید. همچنین، باید از شستشوی بیش از حد دست های خود بپرهیزید تا از خشکی پوست دست جلوگیری کنید.

3- استفاده از دستگاه بخور برای درمان خشکی و ترک دست

افرادی که مشکلات تنفسی دارند، معمولاً از دستگاه بخور استفاده می کنند. دستگاه بخور به طور مؤثری از پوستتان محافظت می کند و در محیط های خشک یا ماه های زمستان خشکی پوست را کاهش می دهد. معمولاً، بهترین مکان برای دستگاه بخور، نزدیک تختخواب است، اما می توانید در هر قسمت خانه ی خود از آن استفاده کنید.

4- ماسک بلغور برای درمان خشکی پوست دست

بلغور جو دوسر حاوی ویتامین های زیادی از جمله ویتامین B است که می تواند به زیبایی پوست و مراقبت مناسب کمک کند. می توانید یک خمیر غلیظ و نیمه جامد از حدود یک فنجان جو دوسر و کمی آب ولرم درست کنید. این ماسک را روی پوست شکاف خورده روی دست خود بمالید و روی آن را با یک تکه پارچه بپوشانید. توصیه می شود این ماسک را برای مدت زمان حداکثر ده دقیقه استفاده کنید و سپس دستان خود را با آب ولرم بشویید.

5- کرم آووکادو برای از بین بردن خشکی پوست دست

خشکی و ترک دست در زمستان را با این 10 روش ساده اما بسیار موثر و تست شده درمان کن.

تفاله آووکادو حاوی ویتامین های بسیاری است که بازسازی سلول را تسریع می کند. به علاوه، محتوای چربی زیاد آووکادو از پوست محافظت می‌کند. محتوای یک آووکادوی رسیده را با کمی روغن زیتون مخلوط و آن را به یک توده خامه ای تبدیل کنید که می توانید برای یک ربع ساعت روی دست خود بگذارید ، سپس آن را بدون صابون بشویید.

6- توجه به رژیم غذایی برای بهبود خشکی پوست دست

مواد غذایی که مصرف می‌کنید نقش بالایی در سلامت پوست بدن شما دارند. پروتئین‌ها و مکمل‌های ویتامین B و ویتامین E از جمله از مواد مغذی هستند که می‌توانند پوست شما را تا حد زیادی نرم نگه دارند.

7. کاهش استرس برای درمان خشکی و ترک پوست دست ها

با دور ماندن از محیط‌های استرس‌زا می‌توانید تا حد زیادی خشکی پوست را درمان کنید. چرا که استرس تأثیر بسیار بدی در لامت پوست دارد. از دستگاه‌های دست‌خشک‌کن استفاده نکنید.

این دستگاه‌ها باعث تشدید خشکی پوست می‌شوند. تا حد زیاد از استفاده از این دستگاه‌ها بپرهیزید.

8. استفاده از روغن های گیاهی برای درمان خشکی و ترک دست

روغن‌های گیاهی به طور فوق‌العاده‌ای باعث رفع خشکی پوست می‌شوند. روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام از جمله از روغن‌های طبیعی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و به حد قابل‌توجهی خشکی پوستتان را از بین ببرید. روغن نارگیل را می‌توان به عنوان بهترین روغن برای خشکی پوست دست دانست.

این روغن به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آب رسان بسیار قوی است. استفاده از روغن برای درمان خشکی پوست بسیار ساده است. تنها کافی است تا دستان خود را ۲ یا ۳ بار در طول روز با این روغن‌ها ماساژ دهید. پس از یک هفته تغییر فوق‌العاده‌ای را در پوستتان مشاهده خواهید کرد.

9. شیر و عسل برای درمان ترک های پوست دست

خشکی و ترک دست در زمستان را با این 10 روش ساده اما بسیار موثر و تست شده درمان کن.

شست و شو پوست دست با ترکیب شیر و عسل می‌تواند تا حد زیادی خشکی پوست را درمان کند.

10. استفاده از کرم و پماد برای خشکی پوست دست

استفاده از کرم و پماد را می‌توان یکی از بهترین راه‌های درمان پزشکی برای پوستی خشک دانست. وازلین برای خشکی پوست دست بسیار مفید بوده و در زمان کوتاهی باعث ترمیم پوست می‌شود. تعداد بسیار زیادی کرم و پماد برای درمان خشکی پوست وجود دارند از این رو ما نمی‌توانیم بهترین پماد برای خشکی پوست دست را تعیین کنیم.

پس بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کرده و یک پماد یا کرم مناسب با شرایط پوستی خود تهیه کنید. اگر خشکی پوست دست همراه با خارش باشد، استفاده وازلین می‌تواند باعث تسکین درد خارش شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مرطوب بودن مکرر و اجتناب از رفتارهای مسبب ترک پوست کمک کننده نباشند، شخص باید به پزشک مراجعه کند. داروساز می‌تواند به شخص در انتخاب کرم یا پمادی که باعث مداوای ترک دست یا پا شود کمک کند.

خشکی و ترک دست در زمستان را با این 10 روش ساده اما بسیار موثر و تست شده درمان کن.

افراد دچار نشانه‌های عوارض ناشی از ترک پوست نیز باید با پزشک مشورت کنند. این نشانه‌ها در پوست عبارتند از:

  • سرخی
  • التهاب
  • درد
  • گرمی

مردم مبتلاء به دیابت در صورتی که در کف پا دچار ترک پوست شوند باید به پزشک مراجعه کنند. اولسرها می‌توانند راه رفتن را مشکل کنند و نیاز به مراقبت دارویی دارند.

کلام آخر

ترک پوست دست و پا در زمستان شایع است، اما در عین حال امکان بروز آن در برخی اختلالات پوست مثل اگزما و پای ورزشکار وجود دارد. برای پیشگیری از ترک پوست، مردم باید از کاربرد آب داغ و مواد شیمیایی قوی خودداری کنند و پس از شستشو مرطوب کننده به کار ببرند.

مردم دچار اختلالات پوستی منجر به ترک خوردن پوست نیاز به دارو برای درمان علت زمینه‌ای دارند. در صورت عدم اثربخشی مداواهای معمول شخص باید به پزشک مراجعه کند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما: