بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
قوم لر از بزرگترین و پرافتخارترین اقوام ایرانی است که در همه عرصه ها انسان های موفقی را تحویل اجتماع داده اند در حرفه جذاب بازیگری نیز بازیگران و هنرمندان لرتبار داریم که بسیار محبوب و درجه یک هستند.

لرها از اقشار محبوب جامعه هستند که در مناطق مختلفی زندگی میکنند و با گویش های مختلفی از زبان لری با یگدیگر صحبت میکنند.

در سینمای ایران هم به مانند جامعه، اقوام مختلف در کنار هم به هنرنمایی می پردازند و یکی از اقشار پرطرفدار سینمای ایران هنرمندان و بازیگران لر تبار کشورمان هستند.

بسیاری از طرفداران اخبار هنری با بازیگران لر تبار سینما و تلویزیون ایران آشنایی کامل دارند اما اگر مشتاقید تا بیشتر با این هنرمندان آشنا شوید تا انتهای این مطلب از سوربان همراه ما باشید.

title

بنر

بازیگران مشهور لر تبار ایرانی

متین ستوده

title

متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 64 در تهران متولد شد و پدرش اصالتا اهل خرم آباد است و اغلب اقوام پدری او ساکن خرم آباد هستند.

متین ستوده در یک گفتگو بیان کرد: من اصالتاً و از طرف پدری لر خرم‌آباد هستم و هم اکنون نیز اقوام در خرم‌آباد سکونت دارند چنانکه عمویم در این شهر صاحب یکی از انتشاراتی‌های مطرح است.

به لر بودنم افتخار میکنم!

یکی از آرزوهای دنیای بازیگریم ایفای نقش یک دختر لر با لهجه خرم‌آبادی است چرا که افتخار می‌کنم لر هستم و همه لرستانی‌ها برادر و خواهرهای من هستند.با وجود دوری از زادگاه پدری‌ام حدود 80 درصد به لهجه لری خرم‌آبادی مسلط هستم.

مهران رنجبر

title

مهران رنجبر بازیگر، نویسنده و کارگردان کشورمان سال 1361 در بروجرد متولد شد و از بازیگران مرد لر سینمای ایران است.وی فارغ‌التحصیل ادبیات دراماتیک است ، بجز هنر بازیگری تجربه نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر را نیز دارد، از حضورش در تلویزیونی راضی است اما ترجیح می دهد بیشتر در سینما کار کند.

این هنرمند جوان سال 80 از بروجرد به تهران مهاجرت کرد و از دوران نوجوانی بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و با بازی در سریال آوای باران و نقش کیانوش بیش از پیش شناخته شد.

فریبا متخصص

title

فریبا متخصص بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1340 در بروجرد متولد شد و از بازیگران ایرانی لر سینما است.

این بانوی هنرمند در سریال هایی چون شهرازد، تولدی دیگر، به دنیا بگویید بایستد، ملکوت، به کجا چنین شتابان، زمانه، رهایم نکن و… به ایفای نقش پرداخته است.

آرمان درویش

title

آرمان درویش متولد 29 مرداد 1366 در لرستان ، بازیگر سینما و تلویزیون است، دانشجوی لیسانس رشته کارگردانی از دانشگاه سوره می باشد که توسط شهاب حسینی کشف شد و جایزه بهترین بازیگر جشنواره تامیل نروژ را هم دارد.

مسعود رایگان

title

مسعود رایگان بازیگر پیشکسوت سینمای ایران اولین روز بهمن ماه سال 1333 در خرم آباد متولد شد و از بازیگران مرد لر سینمای ایران است.

این هنرمند کشورمان بازیگری را از سال های ابتدایی دهه 50 آغاز کرد و در نقش های ماندگاری مقابل دوربین رفت و رویا تیموریان بازیگر سینما و تلویزیون همسر او است.

آزیتا ترکاشوند

title

آزیتا ترکاشوند متولد 30 خرداد 1359 در لرستان ، از بازیگران لرتبار سینما و تلویزیون است، فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات فارسی می باشد که از 25 سالگی با تئاتر کار خود را شروع کرد و حالا سفیر انجمن معلولین شهرستان ملارد و ترک اعتیاد است.

فاطمه گودرزی

title

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان که حضور در دنیای هنر را از سال 67 آغاز کرد یکی از بازیگران ایرانی لر سینمای است که از پدر و مادری اهل بروجرد زاده شد.

این هنرمند کشورمان در فیلم عمه ماه منیر ساخته شهره لرستانی با گویش لری صحبت کرد و به خوبی توانست نقش باورپذیری را خلق کند.

علیرضا اوسیوند

title

علیرضا اوسیوند بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان سال 1336 در مسجد سلیمان متولد شد و مردمان این منطقه با گویش بختیاری که از گویش های زبان لری است صحبت میکنند.وی نیز از بازیگران مرد لر سینما است.

این هنرمند کشورمان همسر حمیرا ریاضی است و بازیگری را از سال 62 با فیلم بازداشتگاه آغاز کرد و سریال روایت عشق در سال 64 اولین تجربه بازیگری او در تلویزیون بود.

مهتاب کرامتی

title

مهتاب کرامتی در ٢۵ مهر ماه ١٣۴٩ در شهر لُر نشین ملایر بدنیا آمد.

از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش به بازی و تمرین در خانه می‌پرداخته‌است. نمایش‌های آن دو بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند.

محمد فیلی

title

“محمد فیلی حقیقی خرم‌آبادی فرد” معروف به محمد فیلی ،از بازیگران مرد لر سینما و برنامه های تلویزیونی است. وی در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز متولد شد. فیلی های شیراز از لُرتبارانی هستند که به همراه کریم خان زند از لُرستان به شیراز مهاجرت کردند.مهم ترین سریال تلویزیونی که وی تاکنون بازی کرده است سریال مختارنامه است که در آن به ایفای نقش شمر پرداخت.

شهربانو موسوی

title

شهربانو موسوی بازیگر کمدی مجموعه های تلویزیونی و متولد ۱۰/۷/۱۳۳۹ در روستای پهلوانی از توابع شهرستان اقلید فارس می باشد. روستای پهلوانی از مناطق لُرنشین اقلید است.

خانم موسوی در بسیاری از مصاحبه ها از تبار لُری و بختیاری خود سخن به میان آورده است.

خانم موسوی با بسیاری از کارگردانان به نام تلویزیون ایران همکاری داشته است .وی با بازی در سریال متهم گریخت به شهرت رسید.

نسرین مقانلو

title

نسرین مقانلو متولد یکم تیر۱۳۴۷ در تهران بازیگر لُرتبار ایرانی است . خانم مقانلو از تبار لُرهای بختیاری هفت لنگ است.

وی فعالیت خود را با فیلم امید در سینما آغاز کرد و با بازی در فیلم همسر بیشتر مورد توجه قرار گرفت. وی پس از بازی در فیلم نابخشوده چند سالی را خارج از کشور گذراند. وی سپس به ایران بازگشت و بازی در سینما و تلویزیون را ادامه داد. بازی در فیلم مهمان مامان وی را به عنوان یک بازیگر توانا مطرح کرد. مسافری از هند و مختارنامه از معروف ترین مجموعه های تلویزیونی است که نسرین مقانلو در آنها نقش آفرینی ماندگاری داشته است.

نسرین مقانلو در یکی از مصاحبه هایش راز جوانیش را لُر بختیاری بودن دانسته و بیان می کنند:” البته جوان ماندن در نژاد مابختیاری هاست و اگر دقت کنید می بینید اکثر بختیاری هاپوست خوبی دارند و جوان تر از سن خود نشان می دهند”.

حسین یاری

title

حسین یاری در دی ۱۳۴۶ به دنیا آمد.وی اصالتآ اهل علی آباد دمق شهرستان ملایر و از بازیگران مرد لر سینما و تلویزیون است.

بازیگری را از تئاتر و در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد.او در واحد دوبلاژ صدا و سیما به عنوان گوینده هم فعالیت کرده است.با فیلمهای دفاع مقدس شناخته شد که در این ژانر موفق بود و برای بازی در فیلم “آخرین مرحله” جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

او بازی در نقشهای دیگر را هم با فیلمهای “سرعت” و “دنیای وارونه” تجربه کرد که برای او تجربه گرانقدری بود. بازی او در “بلوغ” تحسین منتقدان را برانگیخت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم از هجدهمین جشنواره فیلم فجر بدست آورد.

آزیتا حاجیان

title

آزیتا حاجیان متولد ۲۱ دی ۱۳۳۶ در ملایر بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. او همسر محمدرضا شریفی نیا بود و مادر مهراوه شریفی‌نیا و ملیکا شریفی نیا است.اکنون ایشان با هم دانشگاهی سابق خود ازدواج کرده است.

حاجیان لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. آغاز فعالیت هنری او از ۱۳۵۴ با نمایش «خورشید خانم آفتاب کن» بود.

آزیتا حاجیان توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای فیلم روبان قرمزدریافت کند.

رسول نجفیان

title

یکی از بازیگران مرد لر رسول نجفیان است. نجفیان در ۲۸ دی ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد. در دوران دبستان با تاثیرپذیری از شیوه اداره کلاس توسط معلم روحانی خود، ذوق نمایش در او ایجاد شد. وی سال ۱۳۴۸ در هنرکده تئاتر آناهیتا فعالیت داشت. اصالت وی به ایل بختیاری بازمی گردد اما متولد تهران است.

موسیقی را از جوانی دنبال می کرد و نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفت. پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داد.

نجفیان دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی از بخش علوم تربیتی مدرسه عالی پارس سابق در سال ۱۳۵۶ است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۸ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳ با فیلم صف ساختهٔ علی‌اصغر عسگریان آغاز کرد.

بهنوش بختیاری

title

بهنوش بختیاری متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران بازیگر و منشی صحنه ایران است.

وی دارای مدرک کارشناسی در رشتهٔ زبان فرانسوی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران است. بهنوش بختیاری در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۴ به خاطر بازی در فیلم من نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن شد.

پدر بهنوش بختیاری از مسجدسلیمان و از عشایر هفت‌لنگ است، با آن‌که خودش در تهران متولد شده‌ است اما خودش می گوید همیشه خودم را یک لر می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم. همیشه تلاش کرده‌ام از غرور بختیاری‌ها در کارهایم بهره بگیرم و تلاش کرده‌ام بهترین باشم.

تعجب می‌کنم از آن دسته آدم‌هایی که گریزان هستند از اصل خویش! مگر می‌شود انسان از ریشه خود فرار کند. به‌ خصوص لرها که قومی با اصالت، شجاع و غیرتمند هستند و هر کسی باید به آن افتخار کند. شخصاً در تمام مسیرهای اجتماعی از لر بودنم به نیکی یاد می‌کنم و متأسفم برای کسانی که تفکرات هویت‌گریزی دارند.

الهام چرخنده

title

الهام چرخنده متولد ۴ تیر ۱۳۵۷ در کاشان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مستندساز ایرانی است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ با بازیگری در فیلم عروسی مهتاب آغاز کرد.

الهام چرخنده در یک خانواده سنتی بدنیا آمده است و اصالتا بختیاری از طایفه هفت لنگ است، او پس از یک ترم تحصیل در دانشگاه انصراف داد و فعالیت خود را در طراحی و نقاشی در اصفهان پی گرفت.

الهام چرخنده با انتشار عکسی به زبان لری در اینستاگرامش نوشت:«سلام . ما لری بختیاری وم؛ عصای مو تفنگه!!! یا علی مدد…الهام چرخنده».



به این مطلب امتیاز دهید:
(120 امتیاز , میانگین: 4.2 از 5)

نظرات شما:
  • Arad پنجشنبه, 07 ارديبهشت 1402

    لر ینی ایثار و شجاعت

  • داریوش پنجشنبه, 24 فروردين 1402

    بیشتر این خانمها حاضرم قسم بخورم از اینکه خودشان را از قوم لر بدانند اکراه دارند وحتی از حرف زدن به گویش لری بیمناک هستند وخودشان را تافته جدا بافته می‌دانند واگر مثلا بچه یا شوهرش بخواد لباس قوم لر را به تن کند اکراه دارندوخودشان را چه بسا پشت اندر پشت اصالت تهران نشین هستن ۰۰۰

  • ایران چهارشنبه, 23 فروردين 1402

    درود وسلام برهمه لرتباران ونژاد اصیل اریایی که شجاعت ومردانگی دروجودشون نهفته است وهمیشه درکنارمردم وحامی مردمند عزیزید و دوستتان داریم

  • تئاتر رویاها پنجشنبه, 17 فروردين 1402

    همه ایران سرای من است هر وجبش عزیز و مقدس

  • پرنس يكشنبه, 14 اسفند 1401

    مگه ایران سرزمین آریایی ها نیست که این روزها خیییییلی بازارش داغ که دست می سوزنه خووووووب آریایی ها تشکیل می شد از چی مادها. پارت ها. پارس ها. که لرها یکی از این سه قوم بودن. درسسسسسسسسته؟

  • بچه آسمان يكشنبه, 14 اسفند 1401

    همه ی بازیگران با اخلاق و دوست داااااااشتنی که باید قدر شااااان را دانست لر هستند دم همه‌شان گرم که همیشه دل مردم را شاااد می کنند که خدااا دلشان را شاد کند من که خیلی دوستشان داااارم قدر تک تک این خوبان را باید دانست و تا زنده هستند باید تقدیر کرد نباااید مرده پرست باشیم

  • کلثوم حرمت يكشنبه, 14 اسفند 1401

    لرررررر یعنی شجاعتتتت

  • بیات پنجشنبه, 11 اسفند 1401

    هموطنان لر انسانهای باهوش و شجاعی هستند .

  • امیر چهارشنبه, 10 اسفند 1401

    حسین پناهی شاید در ظاهر مرده باشد اما یادش خاطراتش و نوشته هایش زنده است روحش شاد یادش گرامی باد


عناوین جذاب امروز
بهترین ایده ها