بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
در جلسات خواستگاری سوالاتی که مطرح میشود نقش اساسی در کمک به شناخت طرف مقابل دارند در نتیجه باید در جلسه خواستگاری سوالاتی مهم و با اولویت بندی طبق میزان اهمیت آنها پرسید، سوالاتی که کمک زیادی به شناخت شخصیت طرف مقابل خواهد کرد.

در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید از خواستگارمان بپرسیم؟ چه سوالاتی را حتما باید در خواستگاری مطرح کرد؟ کلیدی ترین سوالات خواستگاری کدام اند؟ دختران چه سوالاتی را باید از خواستگار خود بپرسند؟ پسران در جلسه خواستگاری چه سوالاتی را باید مطرح کنند؟

اگر شما هم شخصی هستید که نمیدانید چه سوالاتی را باید در جلسه خواستگاری مطرح کنید، در این مقاله از سایت سوربان با ما همراه باشید تا به بررسی سوالات مهمی که باید در خواستگاری مطرح شوند بپردازیم.

سوالات مهم و سرنوشت ساز خواستگاری (در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید پرسید؟)

یکی از دغدغه های اصلی یک دختر جوان برای ازدواج، شناخت طرف مقابلش می باشد. او می خواهند بداند که چطور می تواند با چند سوال از مردی که به خاستگاری او آمده است بفهمد چگونه شخصیتی دارد. اینکه چه سوالاتی را در جلسه خواستگاری مطرح کنیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و افراد باید سوال های خود را بر اساس معیارها، و ملاک های مورد نظر خود و همچنین شرایط و انتظاراتی که در ذهن خود دارند، آماده کنند.

اما بعضی سوالات هم هستند که میتوان گفت جنبه عمومی دارند و در همه جلسات خواستگاری باید مطرح شوند، حال اگر بخواهیم خیلی جزئی به این مسئله بپردازیم و به همه سوالات اشاره کنیم، قطعا حوصله سر بر خواهد شد ، از این رو سعی کردیم به شکل کلی و  به سوالات خیلی مهمی که حتما لازم است در جلسه خواستگاری پرسیده شوند اشاره کنیم.

10 موضوع مهم و کلیدی که در جلسه خواستگاری حتما باید سوالاتی در خصوص این موضوعات پرسید.

به طور کلی سوالات خواستگاری باید در 10 حوزه مهم مطرح شوند:
1.    معرفی و شرایط فردی و خانوادگی : هر چیزی که بتواند شرایط فرد را توصیف کند باید مطرح شود از جمله: سن ، میزان تحصیلات ، مطرح کردن شرایط ویژه خانوادگی مانند اینکه آیا پدر و مادر فرد میخواهند با او زندگی کنند یا نه یا تعداد خواهر و برادر ها و غیره
 

2.    توضیح سبک زندگی : این توصیف یعنی اطلاعاتی مثل: نحوه غذا خوردن،  ساعت خواب،  میزان اهمیت وجود نظم در زندگی، علاقه به تفریحات گوناگون، علاقه به مسافرت، سرگرمی های مورد علاقه و...

3.    سوال در رابطه با روابط بین فردی فرد : یعنی سوالاتی بپرسیم که درباره چگونگی ارتباط فرد با دوستان خود و یا فامیل و آشنایان، همچنین میزان ارتباط فرد، میزان موفقیت فرد در ایجاد روابط بین فردی، میزان علاقه شخص برای حفظ روابط با اقوام یا دوستان.
4.    تعیین کردن وظایف مرد و زن در زندگی : صحبت کردن راجع به وظایف زن و مرد در مورد هزینه های زندگی، مدیریت امور منزل و همچنین انجام کارهای خانه.

5.    توقعات از همسر: تعیین کردن اهداف و انتظارات شخص از ازدواج، زندگی مشترک و  همچنین همسر در زمینه های گوناگون
6.    صحبت در رابطه با خلق و خو : از جمله صبور یا عجول بودن، برونگرا یا درونگرا بودن، پرخاشگر یا آرام بودن در شرایط مختلف، احساسی یا منطقی بودن، قاطع بودن یا دمدمی مزاج بودن فرد، شیوه مدیریت شخص در مواقع بحرانی.

7.    شرایط شغلی و اقتصادی فرد مانند: شغل شخص و شرایط شغلی شخص، مثل : ساعات کاری و میزان درامد شخص ، میزان سرمایه و دارایی شخص.
8.    میزان اعتقادات مذهبی و باورهای دینی شخص : مواردی مانند : مشخص کردن دین فرد، میزان اعتقادات مذهبی شخص چقدر است و تا چه اندازه مقید به اعتقادات خود است،  آیا دیدگاه تعصبی نسبت به اعتقادات مذهبی خود دارد یا خیر و توقعات شخص از همسر آینده اش در مورد مسائل اعتقادی چیست.

9.    . فرزند آوری :میزان علاقه یا عدم علاقه به فرزند داشتن، از نظر فرد چه زمانی برای فرزند دارشدن مناسب است، چه تعداد فرزند از نظر فرد لازم است، اگر همسر در امر فرزندآوری ناتوان باشد واکنش فرد چیست و سوالاتی از این قبیل.
بعضی از افراد شاید اهمیت این سوالات را نادیده بگیرند و خیال کنند که فرزند آوری امری است که هر زوج بعد از گذشت مدتی از زندگی خود حتما بچه دار میشوند اما این تصور کاملا نادرست است و در این خصوص نظر همه افراد یکی نیست ، بنابراین صحبت کردن در مورد این موضوع اهمیت زیادی دارد.

10.    سوالات جنسی : مثل میزان تمایلات جنسی شخص، انتظارات جنسی شخص از طرف مقابلش و مشکلات جنسی احتمالی.

سوالات خواستگاری مخصوص دختران کدام اند؟

همه سوالاتی که سعی کردیم توضیح کوتاهی در مورد حوزه های مربوط به آنها بدهیم،سوالاتی هستند که بین دختر و پسر مشترک هستند و هر شخص موظف است که اطلاعاتی را در موارد ذکر شده به طرف مقابلش بدهد،
 اما بعضی از سوالات هستند که البته این سوالات هم در زیر مجموعه همین 10 گروه قرار می گیرند، مخصوص خانم هاست و لازم است تا حتما خانم ها در این موارد از خواستگارشان سوال کنند.

20 سوال اساسی که لازم است دختران از خواستگارشان بپرسند.

سوالات مهم و سرنوشت ساز خواستگاری (در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید پرسید؟)

سوالاتی که لازم است دختر خانم حتما آن ها را مطرح کند به مواردی از قبیل : شغل فرد، وضعیت مسکن، تحصیل و اشتغال خانم، نظر او راجع به نوع پوشش و ارتباطات خانم و محل سکونت میشود که در زیر به جزئیات بیشتری از این موارد اشاره میکنیم:

1.    کار شما چیست؟ شغل یک مرد برای شروع زندگی جدید اهمیت خیلی زیادی دارد ، به همین علت باید شغل فرد کاملا دقیق مشخص شود.
2.    موقعیت شغلی تان چگونه است؟  اینکه آیا شخص تا همیشه در همین شرایط شغلی باقی خواهد ماند یا اینکه شرایط و موقعیت شغلی او تغییر می کند؟ ساعات کاری او به چه صورتی است؟ اگر شغل او دارای شرایط خاصی است که باید مطرح شود آن شرایط را بازگو کند.

3.    میزان درآمدتان چقدر است؟ ( آیا میزان درامد فرد تغییر میکند یا خیر)
4.    محل زندگی مورد نظرتان کجاست؟ در کدام شهر و چه محله ای؟
5.    وضعیت مسکن به چه صورتی خواهد بود؟

6.    آیا قرار است مستقل زندگی کنیم یا خیر؟ (اگر گفته شد قرار است با خانواده همسر زندگی کنید باید دقیقا مشخص شود که منظور فرد چیست؟ در یک خانه به شکل مشترک یا در یک آپارتمان به صورت جدا، یا در یک محله ولی در ساختمان جدا)
7.    با توجه به شرایط شغلی تان آیا ممکن است، مجبور به  مهاجرت به شهر دیگری شویم و در صورت مهاجرت آیا این سکونت دائمی خواهد بود یا موقت؟

8.    نظرتان در مورد ادامه تحصیل دادن زن چیست؟
9.    تا چه اندازه موافق ادامه تحصیل همسرتان هستید و او را حمایت میکنید؟
10.    نظر شما درباره کار کردن زن در بیرون از منزل چیست؟

سوالات مهم و سرنوشت ساز خواستگاری (در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید پرسید؟)

11.    نظرتان در خصوص انجام دادن کارهای منزل چیست؟
12.    در صورتی که همسرتان  شاغل باشد آیا در انجام کارهای خانه به او کمک خواهید کرد یا اعتقاد دارید که کار خانه فقط مختص خانم هاست؟
13.    در صورت شاغل بودن همسرتان آیا از او توقع دارید که حقوقش را برای امور منزل خرج کند یا خیر؟

14.    در صورتی که همسرتان شاغل باشد آیا شما اعتقاد دارید که باید همه هزینه هایش را خودش تقبل کند یا خود را در برابر هزینه های همسرتان حتی در صورت شاغل بودن و درامد داشتن موظف می دانید؟
15.    در صورت شاغل بودن همسرتان و داشتن همکاران مرد چه واکنشی نشان می دهید؟

16.    نظرتان درباره فعالیت های اجتماعی زنان چیست؟
17.    آیا شما معتقد هستید که مرد باید همه فعالیت های خانم اش  را کنترل و مدیریت کند یا اینکه به آزادی عمل افراد (فارغ از جنسیتشان ) اعتقاد دارید؟
18.    نظر شما درباره رابطه همسرتان با دوستان دوران مجردی اش چیست و به نظر شما میزان این ارتباط تا چه اندازه باید باشد؟

19.    نظر و عقیده شما در رابطه با پوشش همسرتان چیست؟
20.    به طور کلی چه انتظارات و توقعاتی از یک زن، به عنوان همسرتان دارید؟

سوالاتی که لازم است پسر در جلسه خواستگاری بپرسد.

شاید بیشتر مردم فکر کنند که ازدواج برای دختر ریسک بیشتری دارد نسبت به پسر! و این دختر است که باید تمام تلاش خود را برای شناخت خواستگارش به کار بگیرد تا دچار انتخاب اشتباه نشود. اما این تصور کاملا غلط است، چرا که ازدواج به همان اندازه که می تواند برای دختر دارای کاری ریسک پذیر باشد به همانقدر هم برای پسر این ابهام و ریسک انتخاب اشتباه و آسیب دیدن از همسر خود وجود دارد

در نتیجه اصلا اینطور نیست که فقط دختر باید در جلسه خواستگاری سوال بپرسد، بلکه پسر هم ، نیاز دارند که سوالاتی بپرسند تا بتوانند اطلاعات و شناخت کافی را در مورد دخت خانم به دست آورد. متاسفانه، خیلی از آقایان شناخت کافی در مورد سوالاتی که در خواستگاری باید بپرسند، ندارند. و شاید به همین علت است که معمولا در جلسات خواستگاری بیشتر پاسخگوی سوالات دختر هستند تا پرسشگر.

در این صورت معمولا، اطلاعات مهمی نادیده گرفته می شوند و ممکن است انتخاب اشتباهی صورت بگیرد. به همین علت میخواهیم در این بخش از مقاله به سوالاتی که پسر باید در جلسه خواستگاری بپرسد، بپردازیم. البته بعضی از این سوالات بین دختر و پسر مشترک است و مخصوص دختر یا پسر نیست، اما برخی دیگر از سوالات مختص به دختر خانم و بعضی هم مختص به پسر است. 

با توجه به اینکه معمولا پسر به خواستگاری دختر میرود پس بهتر است که پسر سر صحبت را باز کند از جمله سوالات مهم ابتدایی که لازم است پسر در جلسه خواستگاری بپرسد به اطلاعات فردی مربوط میشود، البته قبل از پرسیدن سوال از دختر خانم ابتدا بهتر است که خود را معرفی کنید و یکسری اطلاعات کلی از خودتان شرح دهید و سپس شروع به پرسیدن سوال کنید، اما باید به یاد داشته باشید که جلسه خواستگاری را با بازجویی یا مصاحبه کاری یا اشتباه نگیرید و سوالاتتان را به شکلی مطرح نکنید که انگار قصد بازجویی از طرف مقابل را دارید.

سوالات مهم و سرنوشت ساز خواستگاری (در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید پرسید؟)

23 سوال مهم و کلیدی که پسران باید در جلسه خواستگاری از دختر خانم بپرسند.

1.    سوالات معرفی مانند سن تعداد اعضای خانواده شغل والدین.
2.    میزان تحصیلات شما چقدر است؟
3.     آیا شما شاغل هستید یا خیر؟ (در صورت شاغل بودن میتوانید سوال هایی را در مورد شرایط کاریشان بپرسید اما به یاد داشته باشید که در ابتدا درباره درآمدشان چیزی نپرسید زیرا این سوال ممکن است نوعی توهین برای دختر تلقی شود و اینطور فکر کند که شما چشم داشتی به درآمدشان دارید.

4.    راه و روش شما برای زندگی چگونه است؟ (بیشتر دوست دارید بر اساس فرهنگ غربی زندگی کنید یا بر اساس اعتقادات مذهبی)
5.    اعتقادات مذهبی شما در چه حد است؟
6.    نوع پوشش شما به چه صورت است و چه نوع پوششی را بیشتر میپسندید؟

7.    در زندگی تان چقدر استقلال و آزادی نظر دارید و تا چه اندازه به خانواده تان وابسته هستید؟
8.    ارتباطات اجتماعی و دوستانه تان چطور است؟
9.    اهداف زندگی شما چیست و به طور کلی چه برنامه ای برای آینده خود در نظر گرفته اید؟

10.    تصور می کنید بزرگترین عیبی که دارید چه چیزی باشد؟
11.    در کل خود را شخص  بدبینی می دانید یا خوشبین؟
12.    به طور کلی فرد درون گرایی هستید یا برون گرا؟

13.    خط قرمز شما چه چیزی است و خیال می کنید چه چیزی می تواند شما را خیلی عصبانی کند؟
14.    چه چیزهایی شما را خیلی خوشحال میکند؟
15.    چه چیز باعث میشود شما احساس امنیت و آرامش  داشته باشید؟

16.    انتطارات و توقعات شما  از زندگی مشترک چیست؟
17.    چه انتظاراتی از همسر آینده تان دارید؟
18.    نسبت به روابط کاری و اجتماعی همسرتان چقدر حساسیت به خرج میدهید؟ و چارچوب رابطه درست با همکار خانم را چطور تعریف میکنید؟ (بعضی از خانم ها هستند که به شدت روی روابط کاری با همکاران خانم حساس هستند، بنابراین اگر شرایط شغلی شما به شکلی است که همکاران خانم دارید حتما لازم است که این سوال را بپرسید و در مورد شرایط و روابط کاری خود بیشتر توضیح دهید)

سوالات مهم و سرنوشت ساز خواستگاری (در جلسه خواستگاری چه سوالاتی باید پرسید؟)

19.    در خصوص مسائل مالی چه توقعاتی از همسرتان دارید؟ 
20.    آیا اعتقاد دارید که مرد باید تمام هزینه های زندگی مشترک را به تنهایی متقبل شود یا به تلاش دو نفره معتقد هستید؟
21.    تفریحاتتان به چه صورت است و چه نوع تفریحاتی را ترجیح میدهید؟ 

22.    نظرتان در مورد بچه دار شدن چیست؟ و دوست دارید که چه زمانی بعد از شروع زندگی مشترک بچه دار شوید؟
23.    توقعات شما از نحوه برگزاری مراسم عقد و عروسی چیست؟

سوال هایی که به آن ها اشاره کردیم از نمونه سوالات مهم و کلیدی بود که نیاز است در جلسه خواستگاری حتما پرسیده شود، البته که سوال ها محدود به این مواردی که ذکر کردیم نمیشوند و افراد بر اساس اعتقادات و شرایط و شیوه زندگی خود، ممکن است مسائل دیگری را هم حائز اهمیت بدانند و سوال پرسیدن در مورد آنها را در اولویت قرار دهند که در این حالت قطعا می توانید آن سوالات را هم در دسته سوال های ذکر شده قرار بدهید.

در این مقاله تلاش کردیم که سوال ها به شکلی تنظیم شوند که سوال های ابتدایی مناسب برای ابتدای جلسه خواستگاری باشند و همینطور پیش بروند تا به سوال هایی برسیم که برای آخر خواستگاری مناسب باشند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 3.5 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما:

عناوین جذاب امروز