بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

زوجینی که قصد دارند طلاق بگیرند باید سر مسائلی مانند: حضانت فرزندان به توافق برسند. حضانت به معنای حفظ کردن و پرورش فرزند می باشد. اگر والدین در هنگام طلاق بر سر حضانت فرزند به توافق نرسند، دادگاه خانواده با بررسی شرایط والدین تعیین می کند که حضانت فرزند با پدر باشد یا با مادر. بهتر است والدین برای ثبت توافقات خود هنگام طلاق از وکیل طلاق در کرج کمک بگیرند. گاهی اوقات هم ممکن است والدین صلاحیت کافی برای حضانت فرزند را نداشته باشند که در این صورت حضانت فرزند به فرد دیگری واگذار می شود. همچنین یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر به چه صورت است؟ در این مطلب سعی کردیم شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر را در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر به چه صورت است؟

شرایط حضانت فرزند توسط مادر چیست؟

 

اگر زوجین به هر دلیلی قصد جدایی داشته باشند، طبق قانون حضانت فرزند فارغ از جنسیت تا 7 سالگی با مادر خواهد بود و بعد از آن تا سن بلوغ، حضانت با پدر خواهد بود. شرایطی برای حضانت فرزندان در نظر گرفته شده است که مسئول حضانت باید دارای ویژگی هایی باشد. اگر فرد ویژگی های لازم برای حضانت را نداشته باشد، حضانت از او سلب خواهد شد. بهتر است برای گرفتن حضانت فرزندتان از بهترین وکیل خانواده در کرج کمک بگیرید. این شرایط شامل: عقل، شایستگی اخلاقی، عدم ابتلا به بیماری های واگیردار، بلوغ و عدم ازدواج مجدد مادر و قوانین اسلام می باشد که در این بخش هر کدام از این شرایط را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد:

 

عقل: کسی که نگهداری فرزند به او سپرده شده باید عاقل باشد. به همین علت یکی از مهم ترین شرایط حضانت فرزند، عقل دانسته شده است. در کل داشتن عقل به معنای این است که فرد از قوای عقلی سالمی برخوردار باشد.

 

شایستگی اخلاقی: در قانون مدنی گفته شده است که اگر در اثر مواظبت نکردن یا ناشایستگی های اخلاقی مادری که حضانت فرزند با اوست، صحت جسمانی یا تربیت فرزند به خطر بیفتد، دادگاه می تواند حضانت فرزند را به پدر واگذار کند. به همین علت شایستگی اخلاقی اهمیت بسیاری دارد.

 

عدم ابتلا به بیماری های واگیردار: اگر مادر دارای بیماری واگیردار مثل: سل باشد و امکان واگیر آن به فرزند وجود داشته باشد، حضانت فرزند از مادر سلب می شود و تا زمان درمان بیماری نمی تواند حضانت فرزند را بر عهده بگیرد. به دلیل این که قانون حمایت از خانواده بر صحت سلامت فرزند تاکید بسیاری دارد. زیرا ابتلا به بیماری های واگیردار می تواند سلامت جسمانی کودک را به خطر بی اندازد و در مواردی حتی باعث مرگ فرزند شود.

 

بلوغ: منظور از بلوغ این است که شخص از حالت صغر سن خارج شود و بتواند زاد و ولد کند. سن بلوغ برای دختران از 9 سالگی و برای پسران از 15 سالگی تعیین شده است.

 

عدم ازدواج مجدد مادر: براساس قانون مدنی مادر تا زمانی که دارای حق حضانت است نمی تواند ازدواج کند. البته دادگاه در سلب حضانت فرزند از مادر، مصلحت فرزند را را مد نظر قرار می دهد. البته مادر می تواند همسرش را به دادگاه معرفی کند و قاضی را متقاعد کند که همسر جدید او فرد صالحی می باشد و زندگی با او باعث آسیب به فرزند نخواهد شد.

 

قوانین اسلام: در قوانین مدنی اسلام اگر فرزندی مسلمان باشد و یکی از والدین کافر شود، بر عهده گرفتن حضانت فرزند از او سلب خواهد شد. به دلیل این که مصلحت فرزند دچار تناقض می شود و باعث آسیب فرزند خواهد شد.

 

توانایی عملی: منظور از توانایی عملی، برخورداری شخص از سلامت کامل جسمانی و روحی و روانی می باشد. به گونه ای بتواند از فرزند مراقبت کند و نیاز های فرزند را رفع کند.

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر به چه صورت است؟

چه مواردی باعث سلب حضانت فرزند از مادر می شود؟

 

  • دادگاه تشخیص می دهد که والدین صلاحیت نگهداری را دارند یا خیر
  • ازدواج مجدد مادر
  • اعتیاد مادر به مواد مخدر
  • مبتلا بودن به بیماری های واگیر دار یا بیماری های روحی و روانی
  • اعتراض پدر به نحوه مراقبت از فرزند توسط مادر
  • عدم رسیدگی کافی به فرزند
  • ارتکاب فساد اخلاقی
  • اجبار کودک به انجام کار های غیرقانونی
  • آزار و اذیت جسمی کودک
  • در خطر قرار گرفتن سلامت جسمی و روحی فرزند توسط مادر

 

تفاوت حضانت دائم فرزند دختر و پسر چیست؟

 

سن فرزند در حضانت دائم موثر می باشد. قانون برای سپردن حضانت فرزندان به پدر یا مادر سن را در نظر می گیرد. برای مثال: حضانت فرزند پسر تا 7 سالگی بر عهده مادر است. از 7 تا 15 سالگی هم بر عهده پدر می باشد. بعد از سن 15 سالگی فرزند پسر از سن حضانت خارج می شود و خودش انتخاب می کند که با پدرش زندگی کند یا با مادرش. همچنین حضانت فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر می باشد و از 7 تا 9 سالگی حضانت با پدر است. بعد از 9 سالگی فرزند از سن حضانت خارج می شود و می تواند تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدین زندگی کند.

 

نکات مهم در مورد حضانت فرزند که باید بدانید!

 

  1. توجه به مصلحت فرزند یکی از مسائلی است که در تعیین حضانت فرزند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همچنین دادگاه صالح باید برای تعیین حضانت به نظر فرزند هم اهمیت بدهد.
  2. اگر مادر فوت کند و حضانت فرزند به پدر تعلق بگیرد، پدر می تواند از ملاقات فامیل مادری با فرزند خودداری کند.
  3. فقط پدر و مادر می توانند حق ملاقات فرزند را دارند.
  4. اگر پدر فوت کند و مادر مجدد ازدواج کند، حق حضانت فرزند از مادر گرفته نخواهد شد.
  5. به دلیل فساد اخلاقی مادر حق ملاقات از او گرفته نخواهد شد.
  6. تامین هزینه های فرزند بر عهده پدر می باشد. اگر پدر نتواند نفقه فرزند را پرداخت کند، این وظیفه بر عهده جد پدری خواهد بود و در غیر این صورت بر عهده مادر خواهد بود.
  7. مراجعی که به پرونده حضانت رسیدگی می کنند، دادگاه خانواده محل اقامت کسی است که دادخواست پرونده را به دادگاه ارسال کرده است.

شرایط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر به چه صورت است؟

کلام آخر

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. در این مطلب تمامی نکات و شرایط مهم در مورد حضانت فرزند توسط مادر را برایتان شرح دادیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برایتان کاربردی بوده باشد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز