بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

از چالش‌هایی که اکثر باغداران با آن روبرو هستند باید به خشک شدن یکباره نهال گردو اشاره کرد، البته خشک شدن نهال گردو به یکباره و در عرض چند روز یا یک ماه اتفاق نمی‌افتد، بلکه این درختان دچار بیماری پنهان و مرگ خاموش شده‌اند بدون اینکه کشاورز از بیماری و مشکل آن اطلاع داشته باشد، بعد از تمام شدن فاز گلدهی، میوه دهی یا بیدار شدن از خواب زمستانی، درخت تمامی نیرو و انرژی خود را از دست داده و دچار بیماری خشک شدن می‌شود، این پدیده را خشک شدن یکباره نهال گردو می‌نامند.

علت خشک شدن یکباره نهال گردو

مهمترین مشکلات متداول باغ گردو چیست؟

به خاطر سوددهی بالای نهال گردو اکثر کارشناسان اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی را توصیه می‌کنند خرید نهال گردو ژنوتیپ و اصلاح شده به باغداران کمک می‌کند تا کمتر دچار آسیب و خسارت شوند، قبل از توضیح در مورد خشک شدن یک باری نهال گردو بهتر است برخی مشکلات متداولی که ممکن است در باغ گردو به وجود آید را نام ببریم.

برخی از آفات شایع در باغ گردو شامل شته گردو، کرم گردو، مورچه و مگس گزنه‌دار یا بیماری‌هایی شامل عفونت باکتریایی، عفونت قارچی و ویروسی باعث صدمه به درختان گردو می‌شود، همچنین یک باغدار باید تنش‌های آب و خاک باغ گردو را به خوبی مدیریت کند چون عدم رعایت نیازهای آبی و خاکی درختان گردو، ممکن است مشکلاتی مانند کمبود آب، ریزش برگ و زرد شدن برگ‌ها را به دنبال داشته باشد.

در صورتی که باغ گردو در مناطقی با طوفان‌های قوی قرار دارد، ریزش شدید برگ و حتی شکست شاخه‌ها امکان‌پذیر است همچنین باردار باید به تعزیه درختان گردو توجه داشته باشد کمبود یا افزایش مواد مغذی، به ویژه مواد غذایی اصلی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم، می‌تواند باعث ضعف در رشد و توسعه درختان گردو شود.

علت خشک شدن یکباره نهال گردو

خطر سرمازدگی درختان گردو را جدی بگیرید، نهال گردو به خاطر وقوع یخبندان‌های سنگین در طول زمستان آسیب می‌بینند، بنابراین در خرید نهال گردو دقت داشته باشید تا نهال گردو سازگار با منطقه را خریداری کنید چون تنش‌های حرارتی در گرمای طاقت‌فرسا نیز نهال گردو را آسیب پذیر می‌کند.

کمبود آب شیرین و استفاده مداوم از آب شور در آبیاری می‌تواند باعث شور شدن خاک شود که برای رشد و توسعه مناسب گردو مضر است، برای پیشگیری و مدیریت این مشکلات، مشاوره از یک کارشناس نهالستان، استفاده از روش‌های مدیریت آفات و بیماری‌ها، رعایت نیازهای آبی و خاکی، و ایجاد مدیریت مناسب برای شرایط طبیعی باغ گردو و فروش نهال گردو اصلاح شده و ژنوتیپ سازگار با اکوسیستم منطقه ضروری است.

علت خشک شدن یکباره درخت گردو چیست؟

خشک شدن یکباره درخت گردو می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که شامل مسائل زیستی، بیماری‌ها، شرایط آب و هوایی و تغییرات طبیعی محیط زندگی هست،به چند علت مهم و تاثیرگذار اشاره می‌کنیم:

  1. درخت گردو ممکن است به بیماری‌ها مانند گندمی زرد، بیماری قارچی شبكه، بیماری میوه تاریک سروتونین (TSD)، بیماری کیدونیوزی، بیماری قارچی سیاه‌شکل و... مبتلا شود که موجب خشک شدن سریع آن می‌شود، البته حشرات آفت‌زا نیز می‌توانند باعث خشک شدن درخت شوند.
  2. نبود آب کافی برای درخت گردو می‌تواند منجر به خشک شدن آن شود، اگر در منطقه‌ای که در آن درخت قرار دارد، آبیاری و تامین منابع آب کافی نباشد، ممکن است ریشه‌های درخت نتوانند آب کافی را جذب کنند و در نتیجه درخت خشک می‌شود، اگر مناطق شما ذخایر آبی کافی ندارد می‌توانید با خرید نهال گردو ژنتیک و همچنین راه‌اندازی تجهیزات آبیاری قطره‌ای این مشکل را حل کنید.
  3. تابستان‌های بسیار گرم و خشک یا زمستان‌های سرد و خشک، تغییرات ناگهانی در رطوبت خاک و هوا، از علل خشک شدن یکباره درخت گردو هستند.
  4. نقصان آب و هوایی باعث خشک شدن درختان گردو می‌شود، هواهای خشک و گرم بدون رطوبت به عملکرد درست درخت و توزیع آب ضربه زده و توسط خشکی خاک و کمبود آب نیز تشدید می‌شود، کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال گردو معمولاً شرایط محیطی منطقه را بررسی می‌کند.
  5. مسمومیت خاک را جدی بگیرید، برخی از مواد مضر موجود در خاک می‌توانند باعث خشک شدن درختان گردو شوند، این مواد از منابع طبیعی یا مصرف شیمیایی نامناسب، افزودن کودهای زیاد یا مواد سمی به خاک ایجاد می‌شود.
  6. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، کمبود عناصر غذایی مهم مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و آهن می‌تواند باعث رشد ناصحیح درختان گردو شود و در نتیجه به خشک شدن آن‌ها منجر شود.
  7. استرس‌های محیطی مانند سرما، گرما، تابش خورشید شدید، وزش بادهای قوی و آلودگی هوا نیز ممکن است باعث خشک شدن درختان گردو شوند.

علت خشک شدن یکباره نهال گردو

کلام آخر

علت خشک شدن یکباره درخت گردو به یک یا ترکیبی از این عوامل مربوط بوده و کشاورز برای پیشگیری از این مشکل نیاز به مشاوره و بررسی توسط متخصص باغبانی دارد، به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً به سایت تخصصی و علمی برتر نهال مراجعه کرده تا علاوه بر کسب اطلاعات گیاه پزشکی از آخرین تغییرات قیمت نهال گردو در سال ۱۴۰۲ نیز آشنا شوید.

 

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال: 09141832393

 



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز