بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

با ترکیبات کومدوژنیک در کرم مرطوب کننده آشنا شوید

همه ما دوست داریم پوست خوبی داشته باشیم. هیچ کس از یک محصول مراقبت از پوست استفاده نمی‌کند تا جوش بزند! در واقع ما در حال محافظت از پوست در برابر عارضه‌ها هستیم و قرار است از کالاهایی در راستای کمک به بهبود شرایط پوستمان استفاده کنیم. غافل از این که بسیاری از افزودنی‌های محصولات آرایشی و بهداشتی کومدوژنیک اند. اگر معنای این کلمه را نمی‌دانید یا دوست دارید مواد کومدوژنیک را بیشتر بشناسید این مطلب به شما کمک می‌کند.

 ترکیبات کومدوژنیک

هنگامی که از یک ترکیب به عنوان ماده کومدوژنیک یاد می‌کنیم، منظور این است که ترکیب مورد نظر می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند و سبب بروز کومدون را فراهم آورد.

کومدون چیست؟

پوست به طور طبیعی دارای منافذ است. منافذ پوست دو دسته هستند: دسته اول منافذ چربی نام دارند و از آن‌ها سبوم خارج می‌شود، دسته دوم منافذ عرق هستند و راه خروجی عرق می‌باشند. زمانی که حفره‌های پوست با سبوم، سلول‌های مرده و آلودگی‌های محیطی مسدود شوند کومدون ایجاد می‌شود. کومدون‌ها نیز دو نوع دارند و بسته یا باز هستند. به این ترتیب جوش التهابی، سرسفید و یا سرسیاه به وجود می‌آیند و ظاهر پوست را ناخوشایند می‌کنند.

 آیا کرم مرطوب کننده باعث ایجاد جوش می‌شود؟

همه محصولات می‌توانند جوش‌زا و کومدوژنیک باشند، به همین دلیل است که در هنگام خرید کرم مرطوب کننده باید به مواد اولیه آن دقت کنید. همچنین هر فرد باید محصول متناسب با پوست خود را خریداری کند. شاید برخی از مرطوب کننده‌های قوی و روغنی برای افراد با پوست بسیار خشک مفید باشند و برای افراد با پوست چرب، مستعد آکنه و حساس دردسر ساز شوند. به همین علت، برای معرفی مواد جوش‌زا و کومدوژنیک پوست چرب را مبنا قرار می‌دهیم تا بتوانیم محصول بهتری انتخاب کنیم و احتیاط لازم را به خرج داده باشیم.

با ترکیبات کومدوژنیک در کرم مرطوب کننده آشنا شوید

  • ترکیب جوش‌زا: ترکیبات جوش‌زا آکنه‌های قبلی را بدتر می‌کنند و با التهاب همراه اند. موادی همچون روغن‌های معدنی، لانولین، سولفات، برخی روغن‌های گیاهی، الکل و... جوش‌زا هستند.
  • ترکیبات کومدوژنیک: ترکیبات کومدوژنیک سلول‌های مرده را متراکم می‌کنند و جوش‌های سرسیاه و سرسفید غیر التهابی به وجود می‌آورند. شی باتر، عصاره جلبک دریایی و صمغ حاصل از آن، روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن جوانه گندم، روغن‌های غنی از اسید چرب اولئیک اسید و... کومدون‌زا هستند.

با این حال، هر محصولی که دارای ترکیبات کومدوژنیک باشد باعث ایجاد جوش و آکنه نمی‌شود. در خرید کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده یا هر محصول دیگر، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند و تعیین می‌کنند که محصول چه تاثیری بر پوست دارد. برای مثال، اگر غلظت ماده جوش‌زا کم باشد و اثر کومدوژنیک آن توسط فرمولاسیون محصول خنثی شود باعث ایجاد جوش و آکنه نمی‌شود. مضاف بر این که چگونگی حل شدن مواد در یکدیگر نیز مهم است. ممکن است ترکیب چند ماده غیر کومدوژنیک اثر جوش‌زایی داشته باشد و پوست را اذیت کند؛ حتی اگر محصول یک ماده کومدون‌زا هم نداشته باشد.

آیا همه روغن‌ها جوش‌زا یا کومدوژنیک هستند؟

خیر! همه روغن‌ها باعث ایجاد جوش و آکنه نمی‌شوند. بسیاری از روغن‌ها به پوست جذب نمی‌شوند و در عوض لایه‌ای براق بر آن ایجاد کرده، منافذ باز را مسدود می‌کنند و سبب جوش‌زایی اند؛ اما بسیاری دیگر پوست را مرطوب می‌کنند و حتی جلوی ایجاد آکنه را می‌گیرند. روغن درخت چای ماده‌ای آنتی باکتریال و تعدیل دهنده چربی است که میکروب‌ها و باکتری‌های مولد جوش را از بین می‌برد و آن را ضد عفونی می‌کند. اگر کرم مرطوب کننده دارای این روغن باشد، می‌تواند به عنوان محصولی برای از بین بردن جوش کمک کند.

 همچنین بعضی از روغن‌ها مغذی اند و به پوست کمک می‌کنند تا قوام خود را حفظ کند و وضع سلامت خود را بهبود بخشد. روغن آرگان، روغن مارولا و... کمتر احتمال پر کردن منافذ را دارند و به پوست زیبایی می‌بخشند. برخی از آن‌ها در خرید ماسک صورت مناسب اند و در بسیاری از کرم‌های مرطوب کننده نیز دیده می‌شوند. در واقع، غلظت روغن مهم نبوده و اگر یک روغن خیلی غلیظ باشد حتما کومدون‌زا نیست.

اسیدهای چرب

روغن‌های دارای اولئیک اسید، به علت بافت درشتی که دارند کومدوژنیک هستند. روغن آووکادو، زیتون، بادام، هسته زردآلو، فندق و روغن‌های مرسوم در آشپزی با داشتن این ماده امکان ایجاد التهاب و جوش را فراهم می‌آورند. در عوض لینوئیک اسید دارای مولکول‌های کوچک‌تر بوده و باعث پیشگیری از بروز آکنه می‌شوند. رزهیپ یا روغن میوه گل رز، روغن شاهدانه، روغن هسته انگور، روغن کالاندولا یا گل همیشه بهار، روغن گل مغربی، روغن گل گاو زبان و... دارای این ماده اند و خطر کمتری برای پوست چرب و سایر انواع پوست دارند. اولئیک اسید می‌تواند برای پوست خشک مناسب باشد و لایه چربی از دست رفته آن را ترمیم نماید.

با ترکیبات کومدوژنیک در کرم مرطوب کننده آشنا شوید

آیا استفاده از کرم مرطوب کننده برای همه افراد ضروری است؟

بله. همه افراد با همه انواع پوست باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنند و به مرطوب کردن روزانه پوست خود اهمیت دهند. عدم وجود رطوبت بر پوست عواقب بسیاری به دنبال دارد که نخستین آن دهیدراته شدن پوست و از بین رفتن میزان انعطاف پذیری و کشسانی آن است. زمانی که پوست مرطوب باشد، توانایی نگهداری آب در آن افزایش می‌یابد و اپیدرم آن ترمیم می‌شود. با ضعیف شدن لایه چربی مفید پوست، احتمال پدید آمدن خطوط سطحی یا عمیق افزایش یافته و پیری زودرس را رقم می‌زند. کاهش رطوبت پوست همچنین محرک غدد سبابه برای ترشح چربی بیشتر است که در نهایت جوش و آکنه را به وجود می‌آورد. بنابراین:

  • کرم مرطوب کننده مرغوب و متناسب با پوست موجب کاهش جوش و آکنه و پیشگیری از پدید آمدن آن می‌شود.
  • این محصول از بزرگ شدن منافذ باز جلوگیری می‌کند. منافذ باز به دو دلیل ترشح چربی بیش از اندازه و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست بزرگ می‌شوند. کرم مرطوب کننده چربی اضافه پوست را کاهش می‌دهد و با لطافت بخشی به پوست الاستیسیته آن را بیشتر می‌کند.
  • اگر می‌خواهید جوان بمانید خرید کرم مرطوب کننده را به عنوان نخستین محصول مراقبت از پوست در اولویت قرار دهید.
  • این محصول خشکی پوست را کاهش می‌دهد.
  • باعث بهبود رنگ پوست شده و الیام بخش، بازسازی کننده و محافظت کننده است.
  • به مواد آبرسان کمک می‌کند که کار خود را بهتر انجام دهند. کرم مرطوب کننده و محصولات آبرسان مکمل یکدیگر اند و در حالی که آبرسان‌ها آب را به پوست جذب می‌کنند، مرطوب کننده‌ها مانند سد عمل کرده و آن را در پوست نگه می‌دارند.
  • خرید کرم مرطوب کننده آسان است و همان طور که گفتیم، اولین محصولی است که باید برای پوستتان خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی پیشگام نگار با تنوع محصولات زیاد و همکاری با معتبرترین و بهترین برندها به شما کمک می‌کند تا کرم مرطوب کننده مناسبی انتخاب کنید و به زیبایی پوستتان اهمیت دهید. 


به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

نظرات شما: