بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر

زنجیر گردنبند طلا به‌عنوان قسمت اصلی آن نقش عمده‌ای در زیبایی و تعیین قیمت گردنبند ایفا می‌کند. تنوع نمونه محصولات گردنبند با زنجیرهای گوناگون به‌لحاظ طول و شکل آنها، باعث تنوع در قیمت آنها هم شده و نقش عمده‌ای در انتخاب افراد ایفا می‌کند. خوشبختانه امکان مانور روی طول زنجیر گردنبند طلا وجود داشته و می‌توان با توجه به سلیقه مشتری از طول آن کم کرد. البته در بسیاری موارد به‌دلیل ظرافت و نوع بافت خاصی که در تهیه زنجیر به‌کار رفته، این عملیات را باید به دست کارشناس آشنا به فن سپرد، اما راه حل‌های خانگی نیز برای این کار وجود دارد.

چگونه زنجیر گردنبند طلا را کوتاه کنیم؟

در مطلب پیش رو به بررسی " چگونه زنجیر گردنبند طلا را کوتاه کنیم؟ "می‌پردازیم و روش‌های انجام آن را با هم مرور می‌کنیم.

زنجیر گردنبند و بررسی روش‌های کوتاه کردن آن

برای بسیاری از ما پیش آمده که به دلایل مختلف، نیاز داشتیم طول زنجیر گردنبند خود را کوتاه کنیم. اگر این نیاز را هنگام خرید گردنبند طلا متوجه شویم، معمولا این کار در همان فروشگاه جواهرفروشی و بلافاصله پیش از خرید توسط کارشناس حاضر در محل انجام شده و زمان و هزینه‌ای برای ما نخواهد داشت؛ مخصوصا در مورد نمونه‌هایی از گردنبند طلا و دستبند که ساختار ساده‌ای دارند، عملیات کوتاه کردن به‌راحتی و بدون نیاز به تخصص یا تجهیزات خاصی قابل اجراست.

اما زمانی که با زنجیر گردنبند از نوع جواهرنشان یا با ساختار پیچیده روبرو هستیم، لازم است از دستکاری آن توسط افراد ناآشنا به فن جلوگیری کنیم و کوتاه کردن چنین زنجیرهایی را به استادکار حاضر در طلافروشی بسپاریم. در غیر این صورت ممکن است زنجیر گرانبهای ما آسیب ببیند و ضرر مالی نیز برایمان به‌دنبال داشته باشد.

چگونه زنجیر گردنبند طلا را کوتاه کنیم؟

کوتاه کردن زنجیر گردنبند طلا: دائمی یا موقت؟

با توجه به تنوع اندازه‌های زنجیر گردنبند که در جداول مربوط به معرفی این محصولات آمده، در بسیاری موارد، انتخاب دقیق و هوشمندانه نیاز به کوتاه کردن زنجیر گردنبند طلا را از بین می‌برد. با این وجود در مواردی ممکن است بروز اشکال در برخی قطعات این زنجیرها یا دلایل دیگری مثل ایجاد تناسب با یقه یک لباس خاص، باعث شود مایل به کوتاه کردن آنها باشیم.
این کار می‌تواند با افزودن قفل‌چه یا مفتول طلا در پشت گردنبند طلا و نزدیک به قفل آن به‌صورت موقت انجام شده و پس از استفاده و با برداشتن مفتول و قفل‌چه، مجددا به حالت اصلی بازگردانده شود.
اما اگر قصد کوتاه کردن زنجیر گردنبند را برای همیشه دارید، اکیدا توصیه می‌شود این کار را شخصا انجام ندهید و به استادکارآشنا به فن بسپارید.
از دیگر مواردی که پیشنهاد می‌شود توسط استاد جواهرساز صورت گیرد، کار روی زنجیرهای جواهرنشان و نمونه‌های مدل‌دار است که هرگونه دستکاری در آنها از جمله کوتاه کردن باید توسط افراد متخصص صورت گیرد.

در چه مواردی می‌توان از روش خانگی برای کوتاه کردن زنجیر گردنبند طلا استفاده کرد؟

برخی مدل‌های گردنبند طلا از حلقه‌های درشت زنجیر تشکیل شده که کوتاه کردن آنها راحت است و می‌توان این کار را در خانه هم انجام داد. برای این کار لازم است وسایلی نظیر انبردست، ذره‌بین، پیچ گوشتی، کاتر و قیچی، انبر یا پنس و

دیگر موارد مشابه و لازم را با اندازه متناسب در اختیار داشته و با طرز کار هریک نیز آشنا باشید.

در مرحله بعد باید با انداه‌گیری دقیق، طول مقداری از زنجیر را که قرار است کوتاه شود مشخص و آن را در محل مزبور علامت‌گذاری کنید. به این ترتیب احتمال بروز اشتباه به‌مراتب کمتر می‌شود.

در مرحله بعد با بازکردن دو حلقه در ابتدا و انتهای بخش مورد نظر زنجیر که مایل به کوتاه کردن آن هستید، قطعه مورد نظر را به‌طور دلخواه از زنجیر گردنبند طلا کوتاه و جدا کنید.

در صورتی که این کار به‌شکل موقتی باشد، می‌توان مسیر مورد نظر را با باز کردن تنها یک حلقه و وصل کردن آن به انتهای مسیر به شکل موقت کوتاه کرد.

در مورد نمونه‌های دارای سگک می‌توان این مراحل را در نزدیک‌ترین نقطه منتهی به سگک انجام داد که تغییر ظاهری چندانی در گردنبند طلا ایجاد نمی‌کند.

چگونه زنجیر گردنبند طلا را کوتاه کنیم؟

 

در چه شرایطی باید کوتاه کردن زنجیر گردنبند را به استاد جواهرساز بسپاریم؟

مواردی که کار کوتاهی زنجیر گردنبند طلا را باید به استاد جواهرساز سپرد عبارتند از:

  • زنجیرهای بسیار ظریف که نیازمند تخصص و تجهیزات لام برای کوتاه کردن هستند، مانند گردنبند نوزاد و محصولات بسیار ظریف.
  • گردنبند جواهرنشان که دارای نگین‌های قیمتی در طول زنجیر بوده و خطر آسیب به آنها یا خراشیدگی و کاهش ارزش آنها وجود دارد.
  • زنجیرهای تخصصی با ساختار پیچیده مانند انواع کارتیه و زنجیرهای دارای ساختار طنابی که هر حلقه آن از چندین قطعه تشکیل شده و به‌راحتی توسط افراد غیرمتخصص قابل کوتاه کردن نیست.

انواع گردنبند طلا بر اساس نوع زنجیر

زنجیر مدرن: زنجیرهای مدرن براق، جوان پسند و خاص هستند و شامل زنجیر ماری، امگا، تیغ ماهی، سنگاپوری یا ونیزی می‌شوند.

زنجیر کلاسیک: این زنجیرها جز استانداردترین مدل‌ها هستند که به پنج دسته کابلی، ملوانی، فیگارو، رولو و کورب تقسیم می‌شوند.
 زنجیر طرح بافت: این زنجیرها به‌صورت بافته شده و در هم تنیده شده هستند و شامل مدل طنابی، پاپ کورن، توپی، اتریشی یا بیزانسی، اسپیگا یا خوشه گندم می‌شوند.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که در این مطلب گفته شد، کوتاه کردن زنجیر گردنبند طلا را فقط به متخصصین این کار بسپارید، مگر در مواردی که گردنبند ساده است و کوتاه کردن آن توسط افراد غیرمتخصص، آسیبی به آن وارد نمی‌کند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز