بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
قطره آهن لیپوزومال و قطره آهن معمولی دو نوع از قطره آهن است که بسیاری از والدین در انتخاب بین آن‌ها دارای شک هستند. در این مقاله به بررسی فرق بین قطره آهن لیپوزومال و معمولی می‌پردازیم تا والدین عزیز بتوانند به راحتی محصول مورد نظر خود را بین قطره آهن لیپوزومال یا معمولی انتخاب و خریداری کنند.

آهن یکی از مواد موردنیاز بدن انسان است و کمبود آن در بدن عوارض زیادی به همراه دارد. این ماده در بسیاری از مواد غذایی به‌وفور یافت می‌شود، به همین دلیل افراد می‌توانند با مصرف برخی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، حبوبات، اسفناج، عدس و... آهن بدن خود را تأمین کنند.

افرادی که به شدت فقر آهن دارند، باید علاوه‌بر مصرف زیاد مواد غذایی حاوی آهن، از قرص‌ها و مکمل‌های حاوی آهن نیز استفاده کنند. آهن نقش بسیار مهمی در رشد جسمی و ذهنی نوزادان و کودکان دارد. به همین دلیل از شش‌ماهگی به بعد برای تأمین آهن بدن آن‌ها، از قطره‌های آهن استفاده می‌شود.

بسیاری از والدین نگران سیاه‌شدن دندان فرزندشان در اثر مصرف قطره آهن هستند. برای رفع این مشکل، برخی از قطره‌ها تولید می‌شوند که عوارض سیاه‌شدن دندان را به همراه ندارند. داروچی یکی از داروخانه‌های آنلاین معتبر درزمینهٔ فروش انواع قطره آهن خارجی و ایرانی است که امکان خرید را بسیار ساده ساخته. افراد می‌توانند به‌راحتی برای خرید انواع قطره آهن لیپوزومال و معمولی کمیاب و خارجی، به این سایت مراجعه کنند.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا به این سؤال که قطره آهن لیپوزومال یا معمولی کدام یک بهتر است؟ پاسخ دهیم.

قطره آهن لیپوزومال یا معمولی؟

قطره آهن چیست؟

آهن یکی از عنصرهای مهم در بدن انسان است که در صورت کمبود آن بدن با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. برای جبران این عنصر در بدن، مکمل‌های آهن تولید می‌شود. این مکمل‌ها به‌صورت قرص، کپسول، شربت و قطره هستند. با توجه به این‌که آهن در بدن نوزادان و کودکان نوپا بسیار حائز اهمیت است، برای جلوگیری از کمبود آهن در بدن آن‌ها، از قطره آهن استفاده می‌شود.

قطره آهن یکی از مکمل‌های این عنصر است که برای مصرف نوزادان و کودکان مناسب است. از آنجایی که شدت کم‌خونی در افراد مختلف متفاوت است؛ نکته‌ای که درمورد مصرف این مکمل باید به آن توجه شود، این است که میزان دوز آهن در قطره‌ها متفاوت است. به همین دلیل هر فرد باید متناسب با میزان کم‌خونی خود، از مکمل‌های با دوز معینی که پزشک تجویز می‌کند استفاده کند. بیشتر افراد در انتخاب قطره آهن لیپوزومال یا معمولی دچار تردید هستند. تأثیرگذاری این دو نوع قطره بر روی بدن متفاوت است.

ضرورت مصرف قطره آهن چیست؟

آهن تأثیر بسیار زیادی در رشد جسمانی و ذهنی کودکان و نوزادان دارد. در صورت کمبود این عنصر در بدن آن‌ها، رشد جسمی و ذهنیشان به‌شدت دچار اختلال می‌شود. از آنجایی که نوزادان و کودکان نوپا توانایی مصرف برخی از مواد غذایی حاوی آهن را ندارند، برای جبران این عنصر در بدن آن‌ها باید از قطره آهن استفاده شود. قطره‌های آهن به‌گونه‌ای تولید می‌شوند که مصرف آن‌ها برای نوزادان و کودکان بسیار راحت است. این قطره‌ها به‌خوبی می‌توانند نیاز بدن به عنصر آهن را تأمین کنند. در مواردی که نوزاد یا کودک دچار کمبود آهن باشد، دکتر قطره‌ای با دوز آهن بالاتر برای او تجویز می‌کند. عدم مصرف این قطره می‌تواند عوارض همچون عدم وزن‌گیری نوزاد، بی‌خوابی، آریتمی، رنگ‌پریدگی پوست لب‌ها و ناخن و... برای بدن نوزاد و کودک داشته باشد.

فواید مصرف قطره آهن چیست؟

آهن بدن نوزادان تا ۶ الی ۹ماهگی از طریق مصرف شیر مادر یا شیرخشک تأمین می‌شود. بعد از این بازهٔ سنی، با توجه به رشد سریع اندام‌ها، بدن نیاز بیشتری به آهن خواهد داشت، به همین دلیل از این سن به بعد، نوزاد یا کودک باید در کنار مصرف سایر مواد غذایی، از قطره آهن نیز استفاده کند. این قطره‌ها فواید بسیار زیادی برای سلامتی و رشد خوب اندام‌های نوزادان دارند. به‌طورکلی فواید مصرف قطره آهن عبارت است از:

  • برطرف‌کردن مشکل کم‌خونی در کودکان و نوزادان؛

  • تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان؛

  • بهبود عملکرد بدن؛

  • افزایش قدرت یادگیری؛

  • رشد و نمو خوب اندام‌های بدن.

انواع قطره آهن

انواع مکمل‌های آهن موجود در بازار براساس فرمول ترکیبی متفاوتی تولید می‌شوند. به همین دلیل میزان تأثیرگذاری و عوارض ناشی از مصرف آن‌ها در بدن متفاوت است. ازاین‌رو افراد باید هنگام خرید قطره‌های آهن، به این نکته توجه داشته باشند. متأسفانه بیشتر قطره‌های آهن معمولی موجود در بازار، باعث سیاه‌شدن دندان کودکان می‌شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نوعی قطره به نام لیپوزومال تولید می‌شود که باعث سیاه‌شدن دندان کودکان و نوزادان نمی‌شود. علاوه‌بر این، قدرت جذب بالاتری در بدن دارد. با توجه به این‌که بیشتر افراد باخاصیت این قطره‌ها به‌خوبی آشنایی ندارند، در انتخاب قطره آهن لیپوزومال یا معمولی برای فرزندان خود دچار تردید می‌شوند. در ادامه با این دو قطره بیشتر آشنا می‌شویم:

  • قطره آهن معمولی

قطره‌های آهن معمولی حاوی دوز معینی از یون‌های آهن هستند که با فرمولاسیون متفاوتی تولید می‌شوند. در این نوع قطره‌ها یون‌های آهن بعد از مصرف به‌طور مستقیم با دندان‌های کودک تماس برقرار می‌کند. به همین دلیل یکی از عوارض مصرف این قطره‌ها، سیاه‌شدن دندان‌هاست.

اما قطره آهن معمولی خود دارای انواع بسیار متنوعی است که قطره آهن خارجی یکی از محبوب‌ترین نوع آن است. بسیاری از والدین برای اثر بخشی بیشتر محصول ، تلاش می‌کنند از قطره آهن خارجی استفاده کنند.

قطره آهن لیپوزومال یا معمولی؟

  • قطره آهن لیپوزومال

قطره لیپوزومال یکی از مکمل‌های آهن است که با فرمولاسیونی کاملاً متفاوت از قطره‌های معمولی تولید می‌شوند. در این قطره‌ها یون آهن درون لیپوزوم‌ها قرار می‌گیرد. به همین دلیل هنگام مصرف با دندان کودکان برخورد نمی‌کند و باعث سیاه‌شدن آن‌ها نمی‌شود. علاوه‌بر این، قدرت جذب این قطره در بدن بیشتر است.

تفاوت قطره آهن لیپوزومال

قطره آهن لیپوزومال یا معمولی؟ کدام یک بهتر است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، قطره آهن لیپوزومال دارای فرمولاسیونی جدیدتر و بهتر از قطره‌های معمولی است. در این قطره یون‌های آهن درون پوشش‌های لیپوزوم‌ها قرار دارند. به همین دلیل از تماس یون آهن با دندان‌ها جلوگیری می‌شود. این قطره عوارضی مانند سیاهی دندان، درد معده، حالت تهوع و... را به همراه ندارد. علاوه‌بر این، قدرت جذب آن توسط روده‌ها بیشتر است.

فواید قطره آهن لیپوزومال

مصرف قطره آهن لیپوزومال توسط کودکان و نوزادان باعث درمان کم‌خونی و جلوگیری از فقر آهن در بدن آن‌ها می‌شود. به دلیل فرمولاسیون این قطره‌ها، جذب آن‌ها در بدن بیشتر است و در مدت زمان کوتاه‌تری اثر آن بر بدن دیده می‌شود.

شایان ذکر است که این قطره علاوه‌بر یون‌های آهن، حاوی ویتامین B12 و فولیک‌اسید (فولات) است. به همین دلیل به درمان آنمی ناشی از کمبود این دو ماده در بدن نیز کمک می‌کند.

قطره آهن لیپوزومال یا معمولی؟

خلاصه

به‌طورکلی در جواب سؤال قطره لیپوزومال بهتره یا معمولی؟ می‌توانیم بگوییم که قطره‌های لیپوزومال به دلیل فرمولاسیونی که دارند، اثربخشی بهتری دارند. این قطره‌های عوارض قطره‌های معمولی را ندارند و برای بدن مفیدتر هستند. به همین دلیل والدینی که بین قطره آهن لیپوزومال یا معمولی دچار تردید بودند، می‌توانند با خیال راحت قطره لیپوزومال را برای افزایش سلامت بدن فرزند خود انتخاب کنند.



به این مطلب امتیاز دهید:
برای رای دادن اولین نفر باشید

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز