بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟ بله برون یکی از مراسم هایی است که قبل از عقد برگزار می شود و با حضور بزرگترهاست. این مراسم نیاز به وسایل و هدایایی دارد.

بله برون یکی از پر استرس‌ترین مراسم‌ها برای هر دختر و پسری است که قصد دارند تمام سال‌های باقی عمرشان را باهم تقسیم کنند، مراسم بله برون به منظور گرفتن بله رسمی از عروس، آشنایی بیشتر بزرگترهای فامیل عروس و داماد با یکدیگر و همچنین گذاشتن قول و قرارهای ازدواج، برگزار می‌شود؛ در ادامه این مقاله از سایت سوربان به جزئیات مراسم بله برون و وسایلی که لازم است تهیه کنید پرداخته ایم.

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟
بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

مراسم بله برون چیست؟

بله برون مراسمی است که بعد از جلسات خواستگاری و آشنایی دو خانواده برگزار می‌شود، در یک شب خانواده عروس و داماد به همراه بزرگتر‌ها در منزل عروس جمع می‌شوند و ضمن آشنایی بیشتر با یکدیگر به صحبت در مورد مسائلی مانند مهریه، شیربها، تاریخ عقد و عروسی و… می‌پردازند.

البته که امروزه در بسیاری خانواده‌ها این مراسم به صورت کاملا تشریفاتی و بیشتر به منظور آشنایی و حفظ احترام بزرگتر‌های فامیل انجام می‌شود و پیش‌تر عروس و داماد آینده و خانواده‌ها در جلسات خصوصی‌تر خانوادگی‌شان بر سر این مسائل توافق کرده‌اند.

وسایل مورد نیاز مراسم بله برون

در مراسم بله برون خانواده داماد بنا بر رسم ورسوم ما ایرانی‌ها که از سالیان قبل وجود داشته است، هدایایی به عروس خانم تقدیم می‌کنند. در زمان‌های قدیم، هدایا را در طبق می‌چیدند و با ربان و تور به زیبایی تزیین می‌کردند. ولی در سال‌های اخیر، بیشتر خانواده‌ها بعد از خرید هدایا، آن‌ها را برای گل‌‌آرایی و تزیین، به گل فروشی‌ها می‌سپارند. بعضی از خانواده‌ها نیز، خوش ذوق و با سلیقه هستند و از خودشان خلاقیت به خرج می‌دهند و هدایا را به زیبایی تزیین می کنند تا از جانب همگان مورد تعریف و تمجید قراربگیرند. در ادامه ضروری‌ترین لوازم بله برون را بررسی میکنیم.

۱- کله قند بله برون

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

مراسم بله برون معمولا بدون گل و شیرینی معنایی ندارد و اما تزیین کله‌قند بله‌برون، در بسیاری از جشن‌ها و آیین‌های شاد ایرانی وجود دارد. معمولا بعد پذیرایی شیرینی در مجلس، کله قند تزیین شده توسط یکی از افراد حاضر در مجلس که معمولا شخص ریش‌ سفید مجلس است، از جانب خانواده عروس شکسته می‌شود و جوانان از طرف خانواده داماد نیز، روبه‌روی شخصی که کله قند را می‌شکند، می‌نشینند.

آن شخص معمولا در ابتدا برای خوشبختی دو زوج دعا می‌کند و سپس، کله‌قند را می‌شکند. بعد از افتادن کله قند یکی از جوانان حاضر در مراسم، آن را برمی‌دارد و با خود به خانه می‌برد. بعد از گذشت چند روز، مادر عروس به همراه یک کادو (خلعت) به خانه جوانی که کله قند را برداشته است می‌رود تا با تقدیم آن کادو که معمولا یک پیراهن یا پارچه پیراهنی است، کله قند این مراسم را از آن‌ها بگیرد و به همراه مراسمی به نام (قندباشی) به خانه داماد ببرد.

۲- انگشتر نشان

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

انگشتر نشان یکی از اساسی ترین و مهم‌ترین هدایا بله‌ برون است. انگشتر نشان، با حلقه ازدواج متفاوت است و معمولا سبک‌تر از حلقه ازدواج انتخاب می‌شود. بعضی خانواده‌ها این اجازه را می‌دهند که عروس و داماد با یکدیگر برای انتخاب این انگشتر نشان به خرید بروند تا حلقه، باب سلیقه عروس خانم خریداری شود. بعضی خانواده‌ها نیز  با هیات همراه، برای خرید انگشتر نشان به طلا فروشی مراجعه می‌کنند و حضور خانواده را ضروری می‌دانند. بعد ازگرفتن بله ازعروس خانم خانواده داماد یا خود آقای داماد، این انگشتر را دست عروس می‌کند.

۳- پارچه چادری و لباس

چادر سفید یکی از هدایای اصلی در مراسم بله‌ برون است. این هدیه توسط خانواده داماد روی سرعروس خانم انداخته می‌شود. بعضی ازخانواده‌ها بنا بر خواسته خودشان کیف، کفش، پارچه و مانتو هم درکنار چادر قرار می‌دهند در بعضی مواقع نیز، پارچه چادری در همان مراسم سر عروس خانم می‌شود تا بنابر قد عروس، پایین چادر به سفید بختی برش داده شود.

۴- لباس نامزدی یا پارچه برای لباس نامزدی

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

معمولا خرید لباس نامزدی یا پارچه برای دوخت لباس نامزدی نیز، در همین خرید بله برون انجام می‌شود. انتخاب خرید لباس آماده یا پارچه، معمولا بر عهده عروس خانم و اقای داماد است.

۵- دفتر بله برون

یکی از وسایل بله برون  که این روزها خرید آن رایج شده است، دفتر بله برون است. در قدیم همه قول و قرار‌ها بر روی یک برگه نوشته می‌شد و عروس و داماد و بزرگ‌تر‌های مراسم  آن را امضا می‌کردند. ولی این روزها، دفتر زیبایی برای چنین کاری ساخته شده است که در آخر مراسم بله برون نوشته و امضا می‌شود. دفتر مخصوص بله‌برون که دارای صفحات شیک و تزیین شده چاپی است، جای خود را به همان برگه‌های قدیمی داده است. پس از گذاشتن قول و قرار‌ها، بله گفتن عروس خانم و تقدیم هدایا توسط خانواده داماد و گرفتن عکس‌های یادگاری، متن بله برون درون این دفترها نوشته می‌شود و این مراسم با آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد به پایان می‌رسد.

۶- کیک بله برون

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

وجود کیک و شیرینی برای هر مراسمی که در آن شادی برپا است لازم و ضروری می‌باشد، همچنین از پایه های اصلی پذیرایی مراسم بله برون کیک است که یا خانواده داماد همراه با هدایا تهیه کرده و به منزل عروس خانم می رود یا خانواده عروس خود آن را تهیه می کند.

۷- دسته گل بله برون

مراسم بله برون چیست و چه وسایلی لازم دارد؟

عضو جدانشدنی مراسمات مربوط به عروسی گل است حتماً برای خرید آن و همچنین دیزاین آن فکر ها و ایده هایی از قبل داشته باشید، وجود گل در مراسم بله برون باعث وجود طراوت و زیبایی در آن مجلس می‌باشد، دسته گل هم یکی از آن وسایل بله برون می‌باشد که شما می‌بایست در انتخاب آن حساسیت زیادی به خرج دهید.

توجه داشته باشید که این خرید وسایل بله برون و الزامات لازم مراسم بله برون با وجود اینکه اهمیت دارند اما اهمیت اصلی خوشبختی زوج جوان است پس لطفاً از چشم و هم چشمی و تجمل دوری کنید و فقط به فکر خوشبختی فرزندانتان باشید. هدیه خانواده عروس و داماد در بله برون و بالعکس چه در مراسم بله برون چه در سالن عقد و … همگی در جهت شروع زندگی‌ای زیبا و پر از خیر و شادی می‌باشد،‌ تجمل‌گرایی موضوع آسیب دهنده‌ای می‌باشد که می‌تواند در ابتدای زندگی رابطه زوجین را دچار مشکل کند، از این رو بهتر است تمام طول این مراسم را به دور از تجمل‌گرایی تنها در جهت خوش بختی عروس و داماد تلاش کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(9 امتیاز , میانگین: 3.6 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: