بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
سؤالات بسیار زیادی در زمینه حکم ازدواج و حتی نامزدی و خواستگاری در ماه محرم و صفر برای افراد زیادی به وجود می آید، که آیا ازدواج و عقد و عروسی در ماه محرم و صفر حرام است یا خیر؟ در ادامه به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

شیعیان برای ماه محرم و صفر، حرمت خاصی قائل هستند. از این رو در این دو ماه به نشانه ی احترام به ایام عزای اهل بیت( ع) و شهادت امام حسین( ع)، از برگزاری جشن و سرور خودداری می کنند ولی ممکن است که خیلی از مردم برای ازدواج کردن در ماه محرم و صفر، تردید داشته باشند.

در ادامه این مطلب از سوربان میخواهیم نظر مراجع تقلید درمورد برگزاری عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر را بخوانیم و به شما بگوییم ازدواج در ماه های محرم و صفر در چه مواردی بلامانع و در چه صورتی حرام است پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

حکم خواستگاری، نامزدی، بله برون، حنابندان، عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر طبق نظر بزرگترین مراجع تقلید

ازدواج در ماه های محرم و صفر

ازدواج، از سنت های پسندیده پیامبر اکرم ( ص) به شمار میرود و اگر این نوع مراسم، موجب معصیت و هتک حرمت حضرت سیدالشهدا( ع) نشود و با شادی و سرور، برگزار نگردد؛ از نظر شرعی، بلامانع است ولی هیچ برکتی در آن وجود ندارد؛ به همین خاطر بهتر است که اینگونه مراسم توسط مسلمانان و شیعیان در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود، برگزار شود.

درادامه با نکات مهمی درخصوص عدم به تأخیر انداختن امر ازدواج اشنا شوید:

اگر به تأخیر انداختن ازدواج دو جوان موجب معصیت آن ها شود باید عقد محرمیت را تا زمان فرا رسیدن ازدواج و فراهم شدن شرایطشان جاری کنند.

همچنین در برخی از فرهنگ های محلی کشور، اگر کسی از بستگان بمیرد ازدواج را تا مدتها یا تا چهلمین روز فوت آن شخص به تأخیر می اندازند. حتی گاهی اوقات، چند نفر از فامیل ها پشت سر هم میمیرند و ازدواج بمدت چند سال به تأخیر می افتد که چنین تاخیری، کار صحیحی نیست! درمورد محرم و صفر بدین دلیل بهتر است که به تأخیر انداخته شود که احترام و منزلت اهل بیت علیهم السلام، بسیار مهم است.

حکم ازدواج در ماه های محرم و صفر از نظر مراجع تقلید

حکم ازدواج در ماه محرم و صفر از نظر مراجع تقلید گوناگون به شرح زیر میباشد :

حکم ازدواج در ماه محرم و صفر از نظر مراجع تقلید

حکم خواستگاری، نامزدی، بله برون، حنابندان، عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر طبق نظر بزرگترین مراجع تقلید

برگزارى مراسم عقد و عروسى در ماه محرم و صفر از نظر همه مراجع، درصورتی بلامانع است که موجب معصیت و یا هتك حرمت حضرت سیدالشهدا( علیه السلام)  نشود اما سزاوار است كه مؤمنان، حرمت این ایام را پاس بدارند و كارهاى شادى آفرین، تنجتم ندهند.

  • نظر آیت الله خامنه ای درباره ازدواج در ماه های محرم و صفر

انجام مراسم عقد در ایام محرم و صفر و دیگر ایام عزاداری ائمه ی معصومین علیهم السّلام از نظر آیت‌الله خامنه ای فی نفسه بلامانع است ولی برگزاری مجالس جشن در این ایام و همچنین کار هایی که موجب بی حرمتی میشود؛ حرام است.

  • نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره حکم ازدواج در محرم و صفر

خواستگاری کردن در ایام شهادت و عزاداری و محرم و صفر، بلامانع است ولی در ایام عزا بهتر است که به صورت مهمانی ساده باشد و مراسم شادی در این ایام برگزار نشود.

عقد در محرم و صفر

عقد کردن در ماه هاى محرّم و صفر از نظر شرعى و قانونى به شرط حذف جنبه هاى شادى در آن، مانعی ندارد و اصولا باید به انجام عقد، اکتفا کنند.

  • حکم ازدواج در ماه های محرم و صفر از نظر آیت الله سیستانی

ازدواج در ماه محرم یا صفر از نظر آیت‌الله سیستانی اگر در این کار هتک[ حرمت] باشد؛ حرام است.

  • حکم آیت الله شبیری زنجانی درباره عقد و عروسی در محرم و صفر

اگر در ماه محرم و صفر، برگزاری مراسم جشن عروسی یا تولد موجب هتک اهل بیت( علیهم السلام) شود، جایز نیست وگرنه شایسته است که در ایام عزا و حزن اهل بیت علیهم السلام، چنین مراسمی برگزار نشود.

در ایّام ماه محرم و صفر، نگاه کردن به فیلم عروسی به شرطی که موسیقی حرام در آن پخش نشود یا نگاه به نامحرم نباشد، بلامانع است. البته طبق فتوای آیت‌الله شبیری زنجانی نباید با دیدن آن فیلم به ایام عزای اهل بیت( ع)، بی احترامی شود.

حکم خواستگاری، نامزدی، بله برون، حنابندان، عقد و عروسی در ماه های محرم و صفر طبق نظر بزرگترین مراجع تقلید

آیا خواستگاری رفتن و دیگر مقدمات ازدواج مثل بله برون و عقد و … در ماه محرم و صفر اشکال دارد و بی احترامی محسوب میشود؟

رفتن به خواستگاری و اقدامات اولیه ازدواج در ایام ماه محرم و ماه صفر اشکال شرعی ندارد؛ لیکن احترام این دو ماه را رعایت کنید. مراسم اولیه را به طور ساده بر گزار کنید. پس از پایان ماه صفر مراسم مورد نظر را انجام دهید. مثلا مراسم نامزدی یا عقد و یا عروسی را برگزار نمی‌کنند و سعی می‌کنند یا قبل از این دو ماه برگزار بکنند و یا اینکه بعد از اتمام این دو ماه، مراسم جشن بر پا می‌کنند.



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز