بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
احساس تردید و دودلی در دوران نامزدی یکی از مشکلات رایج نامزد هاست که میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد در ادامه این مطلب دلایل اصلی و عمده این شک و تردید در دوران نامزدی و راهکار های مقابله با آن را بررسی کرده ایم.

برخی از افراد به دلایل مختلف در دوران نامزدی از انتخاب خود پشیمان می‌شوند و تردید دارند که باید این ارتباط را ادامه بدهند و یا باید جدا شوند. اگر مشکلاتی که پیش آمده بسیار آسیب‌زننده و بزرگ باشند، قطعا ادامه دادن ارتباط نمی‌تواند به صلاح دختر و پسر باشد چون اگر با وجود این مشکلات با هم ازدواج کنند، با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. پس بهتر است افراد ابتدا مشکلات را حل کنند و بعد برای جدی‌تر کردن ارتباط خود قدم بردارند. در ادامه این مقاله از سوربان ابتدا به دلایل پشیمانی از نامزدی می‌پردازیم و سپس راهنمایی می‌کنیم که اگر در این دوران پشیمان شدید باید چه کار کنید؟

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

دلایل عمده پشیمانی و دودلی در دوران نامزدی

  • خانواده نامزدتان رفتار های نادرستی دارند.

درست است که هیچ خانواده‌ای کامل و بی‌نقص نیست اما برخی از خانواده‌ها واقعا رفتارها یا شخصیت غیرقابل تحمل و آسیب‌زننده‌ای دارند. به عنوان مثال خانواده‌هایی که خودخواه هستند و می‌گویند همه باید همانطور رفتار و عمل کنند که خودشان می‌خواهند یا خانواده‌هایی که دخالت می‌کنند و… افراد ناسالمی هستند که رفتارهایشان می‌تواند باعث شود که عروس یا داماد آینده‌شان از نامزدی پشیمان شود. بعضی از خانواده‌ها که قوانین سفت و سخت دارند هم می‌توانند باعث پشیمانی از نامزدی شوند.

  • بیشتر گفتگو ها به دعوا منجر میشود.

گفتگو کردن یکی از الزامات هر رابطه‌ای است اما اگر افراد مهارت‌های ارتباطی ضعیفی داشته باشند و نتوانند با هم به خوبی گفتگو کنند، ممکن است رابطه‌شان به جدایی ختم شود. اگر با هر صحبتی، با هم دعوا کنند یا نتوانند به نتیجه برسند، ممکن است از نامزدی خود پشیمان شوند.

  • بر سر مسائل عروسی نمیتوانید به توافق برسید.

اختلاف بر سر مهریه، جهیزیه یا رسم و رسومات و مراسم‌ها، یکی از دلایل پشیمانی افراد از نامزدی می‌تواند باشد. بسیاری از زوجین متاسفانه در همین مراحل و به همین دلایل و اختلاف نظرها از یکدیگر جدا شدند و عروسی‌شان بهم خورده است. این اختلاف نظرها را هم می‌توانید به کمک مشاوران همیار عشق مدیریت و حل کنید.

  • هنوز در فکر عشق سابقتان هستید.

افرادی که هنوز از لحاظ ذهنی با جدایی‌شان کنار نیامدند و هنوز به فکر عشق قبلی‌شان هستند، آمادگی برای ورود به رابطه جدید را ندارند. اگر هم وارد رابطه جدید می‌شوند، شکست می‌خورند و یا شریک عاطفی‌شان را آن قدر با فرد قبلی مقایسه می‌کنند که کاملا سرد و پشیمان می‌شوند. بنابراین این مورد هم می‌تواند یکی از دلایل پشیمانی از نامزدی باشد.

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

  • عمیقا دوستش ندارید.

بعضی از افراد عشق عمیق را نسبت به طرف مقابل ندارند. او را دوست دارند اما نه تا حدی که لازم است. همین موضوع باعث می‌شود زود از طرف مقابل خسته شوند یا حس کنند نمی‌توانند در آینده با او ارتباط جنسی داشته باشند و تا این حد عاشق او نیستند. بنابراین کم کم خودشان را عقب می‌کشند و از نامزدی پشیمان می‌شوند.

  • در شرایط اشتباه وارد رابطه عاطفی شدید.

گاهی اوقات وارد رابطه درست می‌شویم اما در شرایط اشتباه این اتفاق می‌افتد. مثلا زمانی وارد رابطه می‌شویم و نامزد می‌کنیم که حال روحی‌مان خوب نیست یا آمادگی‌اش را نداریم. بنابراین با مواجه شدن با کوچک‌ترین مشکل یا اختلافی، زود جا می‌زنیم، خسته می‌شویم و پشیمان می‌شویم.

  • خیلی زود نامزد کردید.

اگر رابطه به مرحله‌ای که باید نرسیده باشد و شما زود نامزد کرده باشید، ممکن است از کاری که کردید پشیمان شوید. همچنین اگر به اجبار خانواده‌ها مجبور شدید زود با هم نامزد شوید که اجازه بدهند یکدیگر را بشناسید و با هم معاشرت کنید، در این شرایط هم ممکن است احساس پشیمانی داشته باشید.

  • دوستان یا خانواده شما را ناراحت کرده اند.

گاهی خانواده و یا دوستان باعث می‌شوند فرد درباره رابطه خودش نگرانی‌هایی داشته باشد. نگرانی‌ها یا مخالفت خانواده برای ازدواج، می‌تواند باعث شود فرد از نامزدی خود پشیمان شود.

  • حس می‌کنید با ازدواج آزادی‌تان را از دست می‌دهید.

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

برخی از افراد این دیدگاه را درباره ازدواج دارند که ازدواج آزادی‌مان را می‌گیرد و باعث می‌شود از کار و زندگی شخصی خود عقب بیفتیم، یا گاهی به دلیل ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل می‌توانیم حدس بزنیم که اگر با او ازدواج کنیم، ممکن است آزادی‌مان را از دست بدهیم. این نگرانی‌ها و یا دیدگاه اشتباه درباره ازدواج، می‌تواند فرد را پشیمان کند، مخصوصا اگر فرد موقعیت اجتماعی خوبی دارد و به آسانی به آن جایگاه نرسیده است.

از نامزدی ام پشیمان شدم چیکار کنم؟

۱. به خودتان یاداوری کنید که چه رابطه ای داشتید.

چرا این فرد را انتخاب کردید؟ چرا عاشقش شدید؟ چه روزهای خوبی با هم داشتید؟ با یادآوری کردن این موارد به خودتان، می‌توانید دوباره عشق‌تان را نسبت به نامزدتان بیشتر کنید.

۲. درباره عقد و ازدواجتان صحبت کنید.

برای اینکه بتوانید به توافق برسید، باید خواسته‌ها و نظرات‌تان را با هم در میان بگذارید و صحبت کنید. بدون حضور خانواده‌ها، با هم درباره این مسائل صحبت کنید و اگر اختلاف نظری وجود دارد، سعی کنید با هم به توافق برسید.

۳. به خودتان یادآور شوید که هیچکس کامل نیست.

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

اگر مشکل‌تان در اشتباهات کوچک و غیرمهم نامزدتان است، به خودتان یادآوری کنید که هیچکس کامل نیست. حتما شما هم اشتباهاتی دارید که او متوجه آن شده است اما شاید به شما نگوید. هیچکس بی‌نقص نیست. سعی کنید او را همانطور که هست بپذیرید، مگر زمانی که او ویژگی‌های منفی شدیدی داشته باشد که نتوانید در کنارش زندگی کنید.

۴. برای گفتگو با یکدیگر وقت بگذارید.

در زندگی مشغله‌های زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود گاهی برای یکدیگر وقت کافی را نگذارید. به همین دلیل باید هر روز در حدود چند دقیقه برای یکدیگر وقت بگذارید و صحبت کنید. گفتگو کردن با یکدیگر درباره هر موضوعی، باعث افزایش صمیمیت بین‌تان می‌شود و ارتباط و عشق‌تان را زنده نگه می‌دارد.

۵. با یکدیگر کتاب بخوانید.

کتاب‌های زیادی در زمینه رابطه عاطفی و زندگی مشترک وجود دارد. برای اینکه مهارت مدیریت رابطه‌تان را بیاموزید و روی خودتان کار کنید، توصیه می‌کنیم در این زمینه کتاب‌های زیادی بخوانید. اگر نامزدتان هم اهل کتاب خواندن است، بسیار عالی خواهد بود اگر با هم مطالعه کنید.

۶. نقاط قوت نامزدتان را بنویسید.

روی یک کاغذ یک لیستی از نقاط قوت نامزدتان تهیه کنید. انجام دادن این کار باعث می‌شود که فقط روی نیمه خالی لیوان تمرکز نکنید، بلکه نقاط قوتش را هم ببینید.

آیا باید نامزدی را به هم زد؟

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

اگر نشانه‌های زیر در رابطه‌تان وجود دارد، بهتر است برای ادامه نامزدی‌تان بیشتر فکر کنید و قبل از تصمیم‌گیری قطعی، با یک مشاور هم مشورت کنید.

  • فکر می‌کنید اوضاع بعد ازدواج بهتر میشود.

این یک تصور اشتباه است که فکر کنید بعد از ازدواج قرار است اوضاع تغییر کند و شخصیتش عوض شود. چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. تا زمانی که خود فرد نخواهد، چیزی تغییر نخواهد کرد. بنابراین نباید بی‌دلیل امید به تغییر داشته باشید.

  • وقتی پیش نامزدتان هستید احساس تنهایی می‌کنید.

او از لحاظ احساسی از شما حمایت نمی‌کند و حتی وقتی با هم هستید، حس می‌کنید تنها هستید. او با شما ارتباط خوب و صمیمانه‌ای برقرار نمی‌کند، به شما بی‌اهمیت است و فردی سرد و بی‌تفاوت است.

  • او دیگر برای پیشرفت رابطه تلاش نمیکند.

همه بار رابطه روی دوش‌های شماست. او دیگر تلاشی برای رابطه نمی‌کند و پیگیر شما نیست. انگار برایش مهم نیست که رابطه ادامه پیدا کند یا خیر.

  • شکاک و کنترل گر است.

نمی‌توان با فرد کنترل‌گر و شکاک در یک رابطه ماند و یا زیر یک سقف رفت. حتی اگر هم رابطه‌تان ادامه پیدا کند، شما آسیب زیادی خواهید دید. رابطه با فرد شکاک، پر از تنش، دعوا و اضطراب است. قطعا چنین رابطه‌ای نمی‌تواند به خوبی ادامه پیدا کند و رابطه سالمی باشد.

شک و دودلی در دوران نامزدی | چیکار کنم نامزدی رو به هم بزنم یا نه؟!

  • ندیدنش برایتان مهم نیست.

معمولا افرادی که یکدیگر را دوست دارند، عاشق این هستند که یکدیگر را ملاقات کنند. وقتی ملاقات می‌کنند، انگار تمام روزشان پر از شادی و نشاط می‌شود. در صورتی که ملاقات نکردن شریک عاطفی‌تان برای شما مهم نیست و یا وقتی ملاقاتش می‌کنید، هیچ حس خوب خاصی ندارید، این یک نشانه مهم است که نباید نادیده بگیرید.

  • جدیدا متوجه شدید که او با معیار هایتان بسیار متفاوت است.

اگر به تازگی متوجه شدید که او با معیارهای ذهنی‌تان کاملا متفاوت است و ویژگی‌های شخصیتی و یا ظاهری‌اش را دوست ندارید، باید این موضوع را جدی بگیرید. او تغییر نخواهد کرد. مواظب باشید به خاطر عشق یا موارد دیگر، تن به ازدواج بدون عشق ندهید.

کلام آخر

گاهی به دلایل مختلف پیش می‌آید که فرد از نامزدی خود پشیمان می‌شود. گاهی این حس پشیمانی موقتی است و به خاطر یک دعوا یا مشکل ایجاد می‌شود و یا ممکن است یک حس دائمی باشد. در این مقاله راهکارهایی به شما ارائه دادیم که بتوانید احساس پشیمانی را در خودتان کم کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز