بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
یکی از سلسله مراتب فرآیند ازدواج مراسم بله برون است. در این جلسه، بزرگترهای فامیل عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند و درباره مسائل مهمی همچون مهریه، شیربها و تاریخ عقد و عروسی تصمیم می‌گیرند. برای آشنایی با وظایف مهم خانواده داماد در مراسم بله برون همراه این مطلب باشید.

بعد از کش و قوس های فراوان از خواستگاری و مراحل آشنایی خانواده های عروس و داماد به جشن بله برون میرسیم. بله برون رسمی ترین و جدی ترین مراسمی است که کمی از خواستگاری مفصل تر است و به فاصله چند روز بعد از آن برگزار می شود. خانواده عروس میزبان این مراسم هستند. بله برون نسبت به عروسی مراسم خصوصی‌‌ تری است.

در این مطلب از سایت سوربان ما به موضوع مهم وظایف خانواده داماد در جشن بله برون پرداخته ایم و در ادامه ریز و درشت وظایف خانواده داماد در مراسم ببه برون را برایتان شرح میدهیم تا انتها همراه ما باشید.

10 مورد از وظایف واجب خانواده داماد در جشن بله برون که باید بدانید!

بله برون چیست و کجا برگزار می‌شود؟

بله برون امروزه به شکل کاملا خصوصی و با حضور خانواده دو طرف و به صورت کم جمعیت برگزار ‌‌می ‌شود. و فقط بزرگان فامیل و اقوام نزدیک مانند عمه، عمو، دایی، خاله دعوت ‌‌می‌ شوند.

امروزه به شکل کاملا خصوصی و با حضور خانواده و اقوام نزدیک دو طرف و به صورت کم جمعیت برگزار ‌‌می ‌شود. و فقط بزرگان فامیل و اقوام نزدیک مثل عمه، عمو، دایی، خاله دعوت ‌‌می‌ شوند.

با توجه به این که مراسم بله برون یک مراسم ساده و رسمی است اهمیت این مراسم از مراسم عقد مهم تر است زیرا در این مراسم هر دو خانواده با حضور بزرگ تر های فامیل بر سر موضوعاتی مانند : میزان مهریه، شیربها، جهیزیه، تعیین تاریخ عقد و عروسی و . . . توافق می‌ کنند و این توافق می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد که البته توافق کتبی و قید کردن شرایط و توافقات بصورت کتبی در دفتر بله برون بهتر است.

همان طور که گفتیم میزبان این مراسم خانواده دختر است و بله برون با توجه به تعداد مهمان ها در صورت خصوص بودن در خانه پدر عروس برگزار می‌شود و از همین رو نیز پذیرایی و تدارکات مراسم نیز بر عهده خانواده عروس است، بیشتر خانواده ها از تالار ها و سالن های کوچک برای برگزاری مراسم بله برون استفاده می کنند در صورتی که تعداد مهمان ها زیاد بودند و خانه پدری عروس کوچک باشد می‌توان یک خانه یا یک تالار کوچک را برای برگزاری بله برون اجاره کرد.

در بیشتر خانواده ها رسم بر این است که در صورت توافق در مراسم بله برون خانواده عروس کیک بله برون را تدارک می‌بینند، که بعد از بله گفتن عروس توسط عروس و داماد بریده می ‌شود.

شرح وظایف خانواده داماد در مراسم بله برون

10 مورد از وظایف واجب خانواده داماد در جشن بله برون که باید بدانید!

خانواده داماد در شب بله برون، به رسم یادبود و پیشکش، هدایایی برای عروس می‌آورند. در واقع خرید کادو برای عروس از مهم‌‌ترین وظایف خانواده داماد در بله برون است. اگر برایتان سوال پیش آمده است که خانواده داماد چه هدایایی برای عروس در شب بله برون میبرند باید بگوییم ادامه مطلب برای شماست در ادامه هدایای بله برون را لیست کرده ایم ؛

موارد زیر از مهم‌ترین  لیست هدایا بله برون است:

  1. انگشتر نشان
  2. پارچه چادر و روسری
  3. گل و شیرینی
  4. کله قند
  5. و سایر هدایایی که برای آشنایی و صمیمیت بیشتر از طرف خانواده داماد به عروس اهدا می‌شود.
  • انگشتر نشان

انگشتر نشان از مهم‌ترین المان‌هایی است که در لیست کادو بله برون از طرف خانواده داماد قرار دارد. خرید و تقدیم انگشتر نشان به خانواده عروس، به نشانه اعلام رسمی نامزدی عروس و داماد است و معمولا مدلی انتخاب می‌شود که بتوان آن را با حلقه اصلی ست کرد.

بسیاری از عروس‌ها ترجیح می‌دهند انگشتر نشان را به همراه انگشتر اصلی در دست بیندازند و به همین دلیل، گاهی از انگشتر نشان به عنوان زیر حلقه هم یاد می‌شود.

  • پارچه چادر و روسری

10 مورد از وظایف واجب خانواده داماد در جشن بله برون که باید بدانید!

کادو دادن پارچه چادر سفید و روسری رنگ روشن، یکی دیگر از سنت‌های رایج در مراسم بله برون و از کادوهایی است که معمولا از طرف خانواده داماد به خانواده عروس تقدیم می‌شود. چادر سفید نشانه آرزوی سفیدبختی برای عروس است و معمولا هم چادری است که عروس روز عقد به سر می‌گذارد. به همین دلیل، از مهم‌ترین وظایف خانواده داماد در بله برون این است که به عروس چادر سفید هدیه دهند.

  • گل و شیرینی

طبیعتا مراسم بله برون بدون گل و شیرینی از طرف خانواده داماد هیچ لطفی ندارد. از آنجایی که مراسم بله برون نسبت به خواستگاری رسمی‌تر و جدی‌تر است، دسته گلی که از طرف داماد برای عروس می‌برند، بسیار زیباتر و جدی‌تر از دسته گل خواستگاری خواهد بود.

بسیاری از خانواده‌ها تمام کادوهایی که برای داماد خریده‌اند را در طبق یا جعبه گل می‌چیند و به شکل زیبایی آن را گل آرایی می‌کنند. این کار هم می‌تواند در نوع خود جالب و زیبا باشد. علاوه‌بر گل، نیاز است که به نشانه شادی و شیرین کامی، برای خانواده عروس شیرینی برده شود.

شما می‌توانید گل را در قالب سبد گل یا طبق گل هم به خانواده عروس پیشکش کنید. البته انتخاب نوع دسته گل و گل‌آرایی که انجام می‌دهید، به شما و تمایل‌تان بستگی دارد، پس تهیه گل و شیرینی برای مراسم بله برون نیز جزو وظایف مهم خانواده داماد در بله برون است.

مثلا بسیاری معتقدند که اگر کله قند با یک ضربه شکسته شد، فرزند اول عروس و داماد پسر خواهد شد و اگر با دو ضربه شکست، فرزند دختر خواهد بود. البته این عقاید خرافات است و بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی دارد.

القصه! خرید کله قند هم از دیگر وظایف خانواده داماد در بله برون محسوب می‌شود. معمولا خانواده داماد کله قند را با تور، روبان و گل تزئین می‌کنند تا زیباتر شود و جلوه بهتری به خود بگیرد.

  • سایر هدایا

لیست هدایای بله برون می‌تواند نسبت به سنت‌های خانوادگی و بومی هر شهر، متفاوت باشد و کم یا زیاد شود. بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند جزئیات بیشتری به کادوهای بله برون اضافه کنند. مواردی مانند لباس، کیف و کفش، لوازم آرایش، طلا و... از مواردی است که بعضی از خانواده‌ها برای کادوی عروسی با خود به همراه می‌برند.

هزینه های مراسم بله برون بر عهده کدام خانواده است؟

10 مورد از وظایف واجب خانواده داماد در جشن بله برون که باید بدانید!

هزینه‌های میزبانی از خانواده داماد، همگی به عهده خانواده عروس است و هزیه‌های خرید کادو برای عروس به خانواده داماد محول می‌شود. البته تمام این موارد می‌تواند نسبت به آدام و رسوم و سنت‌های هر شهر و خانواده متفاوت باشد و به توافق طرفین و ترجیحات شخصی آن‌ها بستگی خواهد داشت.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با وظایف خانواده داماد در بله برون آشنا کنیم و کمی از سنت‌های بله برون حرف بزنیم. فراموش نکنید که این تشریفات و سنت‌ها بیش از هر چیز، به ترجیحات شخصی و توان مالی شما بستگی دارد و به سخت‌گیری در جزئیات نیازی نیست.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز