بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
نکات مهم مراسم بله برون. بله بران یا همان بله برون، مراسمی است که معمولا بعد از خواستگاری و زمانی که عروس خانم جواب بله را می دهد، برگزار می شود. این مراسم مفصل تر و پر سر و صداتر از خواستگاری است.

مراسم بله برون یکی از اصلی ترین مراحل ازدواج در ایران است مراسم بله برون با حضور بزرگان فامیل عروس و داماد برگزار میشود بعد از مراسم بله برون دوران نامزدی آغاز می‌شود.

در مراسم بله برون تاریخ دقیق عقد و عروسی تعیین می‌شود همچنین روی میزان مهریه توافق شده و تعیین محل زندگی عروس و داماد بسیاری حرف های دیگر...

در خانواده ها و قومیت های مختلف رسم و رسومات متفاوتی برای مراسم بله برون وجود دارد در این مقاله از سوربان رایج ترین رسومات بله برون و همه نکات مهمی که باید در مراسم بله برون به آن توجه کنید را میخوانید.

title

بنر

مراسم‌ بله برون چیست و چرا برگزار می‌شود؟

مراسم بله برون یکی از مراسمات قبل از عقد است که اکثرا در خانه پدری عروس خانم برگزار می‌شود، در مراسم بله برون، خانواده‌ های نزدیک آقای داماد و عروس یا بزرگان فامیل کنار هم جمع می‌شوند. پذیرایی، همانند پذیرایی مراسم خواستگاری است.

معمولا رسم اینگونه است که، بعد از پذیرایی با چای یا نوشیدنی خنک، یکی از اعضای خانواده داماد مثلا پدر، مادر یا یکی از بزرگان فامیل سر صحبت را باز می‌کند و اقوام آقای داماد را معرفی می‌کند؛ در این شرایط اکثرا نسبت این افراد با داماد، ذکر می‌شود. بعد از آشنایی تقریبی با خانواده داماد، نوبت انجام همین‌ کار توسط خانواده عروس است. برای این معارفه اصلا عجله نکنید تا هول نشوید و همه‌ اینها را یک شب قبل از بله برون با خانواده مرور و تمرین کنید.

بعد از معرفی و آشنایی اقوام جدید با همدیگر، زمان مناسب برای صحبت‌های جدی در مورد میزان مهریه، شغل آقای داماد، میزان درآمد آقای داماد و محل زندگی آن‌ها است. در گذشته، نیمی از بله برون‌ها، با بحث‌ های این‌چنینی به‌هم میخورد! اما این روزها با افزایش سطح شعور و فرهنگ مردم، خانواده عروس و داماد، در جلسه‌ای قبل تر و  خصوصی‌تر، درمورد تمام این مسائل صحبت می‌کنند و بعد از، به ‌نتیجه رسیدن، مراسم بله برون رسمی را برنامه‌ریزی می‌کنند. با این‌کار، احتمال هر گونه بحث و ناراحتی ازبین می‌رود.

title

در مراسم بله برون راجع به چه مسائلی صحبت میشود؟

همان‌طور که گفتیم، مراسم بله برون در هر خانواده متفاوت است و به سطح فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم آن خانواده بستگی دارد. به‌ همین علت، برای اطلاع از جزئیات همه موضوعاتی که مطرح می‌شود، لازم است تا رسوم خانوادگی خود را بررسی کنید.

معمولا در مراسم بله برون میزان مهریه مشخص می‌شود. صحبت درمورد میزان جهیزیه عروس نیز قسمتی از صحبت‌های شب بله برون در میان عده‌ای از مردم است. معمولا وضعیت شغلی آقای داماد و وضعیت مالی داماد بررسی می‌شود. در نهایت اگر رسم شیربها وجود داشته‌باشد، میزان آن‌ را اعلام می‌کنند و خانواده‌ها باهم توافق می‌کنند. در این مراسم، اگر شروط ضمن عقد مدنظر عروس و داماد باشد، عنوان می‌شود تا درمورد آن توافق شود.

مشخص کردن زمان عقد و عروسی و همچنین سبک برگزاری عروسی و سایر مراسمات نیز از جمله موضوعاتی است که در بله برون مطرح می‌شوند. هریک از خانواده‌ها، رسوم خاصشان را با خانواده مقابل مطرح می‌کنند. دقت کنید که تمام مراحل بعدی ازدواج، تحت شعاع همین مراسم است پس با شفافیت و صداقت تمام نیازها، اهداف، مشکلات و محدودیت‌هایتان را بیان کنید.

مهمانان مراسم بله برون چه کسانی هستند؟

title

سوال عده زیادی این است که، چه افرادی را باید به مراسم بله برون دعوت کرد؟ آیا لازم است دوستان نزدیک را دعوت کنیم؟ باید گفت خیر! این مراسم بسیار رسمی و خصوصی است. در گذشته، تنها بزرگان فامیل، به این مراسم دعوت می‌شدند؛ اما این روزها به‌ جهت خصوصی‌تر شدن مراسم‌ها و محدودیت‌های پذیرایی، فقط نزدیکان به این مراسم دعوت می‌شوند.

افرادی که لازم است به مراسم بله برون دعوت کنید، شامل عمو، عمه، خاله، دایی، مادربزرگ و پدربزرگ است. اگر فضای مناسبی برای پذیرایی داشته‌ باشید می‌توانید، از همسران این افراد هم دعوت کنید تا در مراسم، حضور داشته‌ باشند؛ اما درصورتی‌که فضای پذیراییتان محدود است، با عذرخواهی از این افراد و اطلاع دادن این مشکل، می‌توانید این افراد را از لیست حذف کنید. دقت کنید که، به‌دلیل رسمی‌ بودن مراسم، حضور دوستان لزومی ندارد. مگر اینکه به‌ دلایل شخصی، احترام زیادی برای فردی قائل باشید، در این‌صورت می‌توانید، او را به‌طور استثنا، به مراسم دعوت کنید.

صحبت راجع به مسائل مهم را فراموش نکنید

گاهی به‌دلیل تمرکزی که روی مسائل مالی ایجاد می‌شود، نکات مهم دیگر، از یاد می‌رود. نکاتی که ممکن است در آینده، به دلیل عدم توافق بر سر آن‌ها، زندگی تلخ شود. یکی از این موضوعات مهم، ادامه تحصیل است. سعی کنید در این جلسه، حتما بر سر مسائلی مانند ادامه تحصیل پس از ازدواج، انتخاب محل زندگی مشترک (شهر مورد نظر جهت زندگی)، رسم و رسوم‌ها، میزان توقعات مالی و... صحبت کنید. گاهی همین مسائل ریز، مشکلات بزرگی در زندگی ایجاد می‌کنند.

هدیه خانواده داماد به عروس در بله برون

title

طبق یک سنت قدیمی خانواده داماد در مراسم بله بران برای جلب رضایت عروس و خانواده او در گرفتن بله قطعی هدایایی تفدیم می کند. از قدیم پیشکش متداول در این مناسب یکقواره پارچه پیراهنی زنانه و یک انگشتر برای عروس است. البته در برخی خانواده های مذهبی معمولا به جای پارچه پیراهنی یک قواره چادری هدیه میشود.بدیهی است این پارچه چادری نباید مشکی باشد. بلکه معمولا چادری سفید با گلهای ریز و رنگی برای برای این منظور انتخاب میشود.

نکات مهم در انتخاب هدیه بله بران

1. خریدن یک قواره کامل پارچه به اندازه یک پیراهن زنانه
2. انتخاب پارچه ای با رنگ های شاد و زنده با توجه به سن و رنگ پوست عروس
3. بسته بندی و تزیین هدیه به شکار زیبا و چشم گیر
4. متمایز بودن انگشتر بله بران از حلقه برای پیشی گیری از شباهت آن به حلقه ازدواج
5. توجه به ساختار بدنی و استخوان بندی دستها و انگشتان عروس در انتخاب انگشتر
6. بسته بندی و تزیین جعبه حاوی انگشتر به شکلی زیبا وچشم گیر

کلام آخر

رسم و رسوم چیز دست و پاگیری است. اما گاهی وقت ها هم نمی شود از کنارش به سادگی گذشت هر خانواده ای برای خودش آداب و رسومی دارد که شما مجبورید آنها را رعایت کنید. پس لابه لای حرف های بله برون درباره رسومات هم حرف بزنید خیلی از خانواده ها دوست دارند مراسم نامزدی، عقد و عروسی بلافاصله بعد از بله بران برگزار شود. اما بعضی ها طرفدار یک دوره نامزدی نسبتاً طولانی هستند. این فقط یک نمونه بود درباره همه جریاناتی که از این به بعد پیش رو دارید این اتفاقات ممکن است بیفتد پس تا می توانید از رسم و رسومات بپرسید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(4 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس بلانش تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما:

عناوین جذاب امروز
بهترین ایده ها