بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
جشن عقد با کدام خانواده است؟ این سوال شاید سوال بسیاری از زوج های جوان این سوال به وجود آمده باشد؟ با ما در ادامه همراه شوید تا پاسخ قاطعی به این سوال بدهیم.

جشن عقد با خانواده عروس است یا داماد؟

جشن عقد با کدام خانواده است؟ این سوال شاید سوال بسیاری از زوج های جوان این سوال به وجود آمده باشد؟ ما در این مقاله از سایت سوربان قصد داریم به این موضوع و مسائل پیرامون آن بپردازیم. افراد برای برگزاری این مراسم پیشنهاد های متفاوتی پیش رو دارند. بسیاری از افراد در شرایط اقتصادی حال حاضر یک مراسم ساده را انتخاب می‌ کنند و آن را با خواندن خطبه عقد در یک دفتر عقد و ازدواج انجام می دهند و زندگی پر از آرامش خود را آغاز می کنند. افراد می توانند یک مراسم بسیار پر هزینه برگزار کنند و یا مراسم عروسی خود را در یک خانه عقد ساده و بسیار زیبا اجرا کنند. این تصمیم بر عهده عروس و داماد می باشد که نوع عقد خود را به چه صورتی انجام دهند. در نظر بگیرید هزینه عقد در دفاتر عقد نسبت به باغ و سالن های لاکچری متفاوت است.

جشن عقد با کدام خانواده است؟ عروس یا داماد؟ + [بررسی هزینه ها و رسم و رسومات عقد]

هزینه جشن عقد با کدام خانواده است؟

همان طور که در ابتدا گفتیم از زمان خواستگاری تا عقد مراحلی وجود داشته که با صرف هزینه همراه می باشد و هر یک از این هزینه ها بر عهده یکی از طرفین ازدواج می باشد. رسم و رسومات شهرهای مختلف و خانواده ها اولین قانونی است که پرداخت کننده این هزینه ها را مشخص می کند.

بعد از رسومات و فرهنگ در مراسم بله برون خانواده ها می توانند این رسومات را تعدیل کرده و طبق خواسته خودشان به توافق خاصی برسند. با توجه به اوضاع اقتصادی و بالا رفتن هزینه های زندگی، عروس و داماد و خانواده ها از برخی مراسم و خرج  و مخارج کم کرده و مابقی را بین هم تقسیم می کنند. این تقسیم می تواند کاملا مساوی انجام شود یا هر کس هزینه های مهمان خود و مخارج خرید برای فرد مقابل، یعنی خانواده عروس هزینه مهمان خود و خرید وسایل برای داماد را متقبل می شوند.

مراسم خواستگاری و بله برون معمولا تمام و کمال بر عهده خانواده عروس بوده مگر اینکه در مورد بله برون خانواده داماد تصمیم دیگری نیز داشته باشند. اگر خانواده داماد تصمیم داشته باشند مهمانان را به شام دعوت کنند هزینه شام و پذیرایی را برعهده می گیرند و البته هر دو خانواده می توانند مهمانشان را به شام دعوت کرده و هر خانواده هزینه تعداد مهمان خود را پرداخت کند.

بعد از مراسم بله برون عروس و داماد باید برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مراکزی مراجعه کرده که این کار نیز هزینه های خود را دارد. معمولا این بخش از مراسم قبل از عقد بر عهده داماد و خانواده اش می باشد ولی با توجه به فشار اقتصادی که بر روی درصد بالایی از افراد جامعه می باشد ممکن است خانواده ها این هزینه را به مساوی تقسیم کنند تا به قول معروف این وصلت سرگرفته و دختر و پسر زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

جشن عقد با کدام خانواده است؟ عروس یا داماد؟ + [بررسی هزینه ها و رسم و رسومات عقد]

هزینه محضر عقد بر عهده کیست؟

بعد از اینکه تاریخ عقد در مراسم بله برون مشخص شد، خانواده ها باید هر چه سریعتر برای انجام خطبه ی عقد، دفترخانه رزرو کنند. در برخی از خانواده ها هزینه دفترخانه بر عهده خانواده داماد بوده و برخی نیز معتقدند باید خانواده عروس این هزینه را پرداخت کند. طبق توافق نیز این هزینه می تواند توسط یک خانواده پرداخت شده و یا به طور مساوی بین هر دو تقسیم شود.

هزینه برگزاری مراسم عقد در خانه

مراسم عقد ممکن است به محضر منتهی شده و خاتمه یابد و ممکن است خانواده تصمیم داشته باشند تعدادی مهمان نیز دعوت کرده و جشن کوچکی را برگزار کنند. در این صورت هزینه های پذیرایی از مهمان ها، هزینه اجاره مکان برگزاری، آرایش و لباس عروس و داماد نیز به  میان آمده که باید مشخص شود هر کدام بر عهده چه کسی است.

اگر مراسم عقد در منزل پدری عروس برگزار شود معمولا تمام هزینه این مراسم بر عهده خانواده عروس بوده و باید پرداخت کنند. البته باز هم باید اشاره کنیم این قسمت نیز به رسومات بستگی داشته و ممکن است بعضی از شهرها و یا خانواده ها نظر کاملا عکس داشته و پرداخت هزینه را از خانواده داماد بخواهند. توافقات به تساوی و یا هر خانواده مهمان خود نیز یک سر دیگر ماجراست که همگی در مراسم بله برون مشخص می شوند.

هزینه برگزاری جشن عقد در سالن عقد

جشن عقد با کدام خانواده است؟ عروس یا داماد؟ + [بررسی هزینه ها و رسم و رسومات عقد]

خانواده ها ممکن است به دلایلی نظیر کوچک بودن منزل، تعداد زیاد مهمان ها یا داشتن خیال راحت تر بابت انجام تدارکات با کیفیت تصمیم به برگزاری جشن عقد در فضایی به جز منزل بگیرند. جشن عقد در باغ، روف گاردن و یا تالار شامل هزینه هایی مانند اجاره مکان، پذیرایی شام، شیرینی و میوه، تزیینات، آتش بازی، سفره عقد، موسیقی و فیلمبرداری می باشد. فشاری که گرانی بر روی اغلب خانواده ها از متوسط گرفته تا قشر ضعیف وارد کرده بسیار زیاد است به همین خاطر خانواده ها در مراسم خواستگاری و بله برون به حذف برخی از هزینه ها پرداخته و یا تصمیم به تعدیل و تقسیم هزینه بین دو خانواده میگیرند.

اگر یکی از دو خانواده سطح بالاتری دارد نیز ممکن است تصمیم بگیرد بخش بیشتری از مراسمات شروع زندگی عروس و داماد را متحمل شده و پرداخت نماید. هزینه این قسمت از مراسم هم به همین صورت می تواند طبق توافقات دو خانواده پرداخت شود و ممکن است مطابق اغلب رسومات به گونه ای که ذکر می کنیم تقسیم شود.

در اغلب شهرها و طبق رسوماتشان هزینه جشن عقد بر عهده خانواده عروس بوده و تمام کمال از هزینه اجاره گرفته تا پذیرایی و تدارکات دیگر ار خانواده عروس پرداخت می کنند. در مورد لباس عروس و داماد و آرایشگاه هر یک از آنها نیز در ابتدا توافقات تصمیم گیرنده هستند ولی عرف اغلب شهرها این بخش از هزینه ها بر عهده داماد و خانواده اش می گذارد.

توافق دیگری که در این قسمت می تواند صورت گیرد این است که هر یک از خانواده ها هزینه پذیرایی به تعداد مهمان خود پرداخت کرده و هزینه اجاره سالن و تزیینات و فیلم و عکس و مابقی نیز به تساوی بین خانواده ها صورت گرفته و پرداخت شود.

هزینه هدایا و خرید های اولیه بر عهده کیست؟

جشن عقد با کدام خانواده است؟ عروس یا داماد؟ + [بررسی هزینه ها و رسم و رسومات عقد]

در مراسم عقد هدایایی برای عروس و داماد تهیه می شود که شامل ساعت، سرویس طلا، کفش، لباس بیرونی و برای هر دو وسایل چمدانی شامل سشوار، لباس خواب و اقلام دیگری طبق رسومات خانواده و شهری که در آن ساکن هستند می باشد. هزینه این هدایا بر عهده هر دو خانواده بوده به طوری که هر یک از خانواده ها باید هزینه هدایایی را برعهده بگیرد که برای طرف مقابل تهیه کرده است.

کلام آخر

در انتهای این مطلب باز هم باید تاکید کنیم که هیچ قانونی برای پرداخت این هزینه ها مشخص نشده است که کدام قسمت بر عهده چه کسی باشد. تصمیم گیرنده خانواده ها هستند که این روزها تمام رسم و رسومات و عرف  ها را کنار گذاشته و با توجه به توانایی مالی خود تصمیم می گیرند که چگونه به پرداخت هزینه ها بپردازند.

عروس و داماد وخانواده هایشان با توجه به توانایی های خود و برای شروع هر چه سریعتر زندگی جدید هزینه ها را طبق توافقاتشان با یکدیگر پرداخت می کنند.

در این مقاله راجع به هزینه های عقد و اینکه این هزینه ها به عهده چه کسی است صحبت کردیم و به سوال جشن عقد با کدام خانواده است پاسخ داده ایم.



به این مطلب امتیاز دهید:
(1 امتیاز , میانگین: 5.0 از 5)
بنر
بنر

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز