بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
آداب خواستگاری برای خانواده پسر . اگر به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته اید و میخواهید به خواستگاری بروید اما تا کنون تجربه این کار را ندارید یا این خواستگاری برای شما بسیار مهم است و دوست دارید خیلی خوب دیده بشوید باید به چند نکته دقت کنید.

جلسه خواستگاری یکی از سرنوشت ساز ترین و مهم ترین اتفاقاتی است که در زندگی تجربه خواهید کرد. اصولا خواستگاری ها دو نوع است در نوع اول آشنایی قبلی بین دو خانواده وجود دارد که بیشتر در ازدواج های فامیلی و دوستانه رایج است، در نوع دوم آشنایی وجود ندارد و معمولا یک جلسه آشنایی قبل از خواستگاری برگزار می‌شود.

اطلاع از آداب و اصول مناسب خواستگاری اهمیت فراوانی داشته و به شما کمک زیادی خواهد کرد لازم است قبل از خواستگاری از آداب و رسوم خواستگاری را بدانید تا مراسم خواستگاری به بهترین نحو انجام شود.

در این مطلب از سوربان درباره آداب خواستگاری رفتن برای خانواده پسر صحبت می کنیم. مواردی مانند اینکه چه گل و شیرینی مناسب است؟ چه صحبت هایی شود؟ لباس مناسب خواستگاری، نحوه مطرح کردن اصل مطلب و …

title

بنر

آداب خواستگاری برای خانواده پسر

وقتی به خواستگاری میروید سعی کنید چندین نکته را حتما رعایت کنید که در ادامه به تشریح این نکات خواهیم پرداخت.

۱. قبل از خواستگاری از چند روز قبل تماس بگیرید

قبل از اینکه بخواهید به خواستگاری بروید با خانواده دختر تماس بگیرید. هیچ فرقی نمیکند شما آشنا هستید یا غریبه. برای حفظ شخصیت خود و خانواده تان از چند روز قبل با آنها تماس بگیرید و با احترام برای خواستگاری رفتن از آنها اجازه بگیرید. با این کار آنها را برای این مجلس آماده کنید. همچنین سعی کنید قبل از حرکت یک ساعت قبل از حضور در خانه دختر به آنها مجددا اطلاع بدهید. و نکته مهم اینکه سعی کنید سر ساعتی که قرار گذاشته اید حاضر شوید.

۲. ظاهری آراسته داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای خواستگاری رفتن به آن توجه داشته باشید لباس مناسب و آراسته و در عین حال داشتن ظاهر مناسب میباشد. برای مراسم خواستگاری لباس رسمی کت و شلوار بپوشید. از پوشیدن لباسهای اسپرت خودداری کنید. حتما به ظاهر موها و صورت خود اهمیت بدهید. از آنجا که اولین دیدار بسیار مهم است ظاهر داماد و خانواده داماد بسیار مهم است. از لباسهای رسمی برای خانواده غافل نشوید.

۳. خریدن گل و شیرینی

بردن گل و شیرینی از مرسومات خواستگاری است. در انتخاب سبد یا دسته گل دقت کنید. از هر گلی استفاده نکنید. در انتخاب گل و رنگ گل دقت و حوصله به خرج بدهید. امروزه تنوع زیادی برای این مورد وجود دارد. میتوانید از گلدان های زیبا، باکس گل، سبد گل، دسته گل و… استفاده کنید. انتخاب یک دسته گل با گلها و رنگ مناسب برروی خانواده عروس اثر روانی مثبت میگذارد. بهتر است با معنی و مفهوم گل ها آشنا باشید تا گل های مناسبتری برای مراسم خواستگاری انتخاب کنید. دسته گل را بهتر است به مادر دختر تقدیم کنید.

title

۴. صادق باشید

بسیار دیده شده است که برخی افراد برای رسیدن به خواسته خود در مراسم خواستگاری صادق نبوده اند و برای تحت تاثیر قرار دادن خانواده دختر درباره تحصیلات، کار و حتی داشتن خانه دروغ میگویند. مطمئنا این دروغ ها اگر باعث گرفتن جواب مثبت از خانواده دختر بشود بعدا در زندگی و یا در دوران نامزدی باعث بروز مشکلات بسیار و حتی جدایی میشود. گاهی این افکار مسموم که باعث میشود برخی افراد دروغ بگویند اصلا برای خانواده دختر مهم نبوده و اگر از ابتدا حقیقت را بیان کنید بدون هیچ استرسی به خواسته خود برسید. بنابراین تحت هیچ شرایطی از حقیقت دور نشوید و خودتان باشید.

۵. اولین دیدار؛ تاثیرگذارترین دیدار

شما برای خواستگاری باید بتوانید به خوبی صحبت کنید و نکاتی را در این باره به یاد داشته باشید. فراموش نکنید اولین ملاقات بسیار مهم است. در بدو ورود زمان طلایی خود را از دست ندهید. اولین دیدار میتوانید تاثیر گذارترین زمان برای تحت تاثیر قرار دادن یک فرد باشد. با احوال پرسی مناسب اعتماد به نفس خود را نشان بدهید.

۶. سعی کنید از قبل برای سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند آماده شوید

به طور معمول در مراسم خواستگاری از شما درباره داشته ها و نداشته هایتان سوال میپرسند و شما باید در برابر این سوالات پاسخ‌گو باشید. پس بهتر است خودتان را برای پاسخ دادن به این سوالات آماده کنید. نوع پاسخ دادن به سوالات به خود شما برمیگردد اما سعی کنید با توجه به طرف مقابلتان طیف داشته هایتان را گسترش بدهید. یعنی باید بدانید که طرف مقابل از شما چه انتظاراتی دارند.

اگر آگاه هستید که طرف مقابل به مادیات اهمیت میدهد نیازی به صحبت درباره اعتقادات خود ندارید. اگر خانواده دختر مذهبی و دارای اعتقادات دینی هستند شما باید علاوه بر صحبت درباره مادیات درباره اعتقادات خود نیز صحبت کنید. شما از آنچه که تا کنون به دست آوردیه اید صحبت کنید و صحبت درباره اهدافی که هنوز به آنها دست نیافته اید بپرهیزید. با این کار خود را فردی خیال باف توصیف خواهید کرد. خواندن مطلب لیست سوال برای اولین قرار می تواند به شما کمک کند در مراسم خواستگاری ساکت نباشید.

۷. درباره سوالات احتمالی با خانواده خود صحبت کرده و هماهنگ شوید

شما میدانید که نظرات و اعتقادات خانواده شما به چه گونه است. برای جلوگیری از تفاوت افکار در خواستگاری با خانواده خود صحبت کنید و مواردی همچون مهریه، زمان عقد و …هماهنگ باشید. البته این را در نظر داشته باشید رضایت والدین شما نیز از واجبات است.

title

۸. میتوانید در ابتدای ورود کمی حاشیه بروید

در ابتدای ورود سریع به اصل موضوع نپردازید. سعی کنید در ابتدا جهت آشنایی پدر داماد شروع به صحبتهایی در جهت آشنایی بیشتر داشته باشد. همچنین داماد میتوانید با رعایت احترام و ادب در این بحث ها شرکت کند. بعد از مدتی به سراغ اصل مطلب بروید.

۹. برای بیان اصل مطلب احتیاط کنید

در زمان مناسب برای بیان اصل مطلب یعنی درخواست خواستگاری درباره برنامه های خود صحبت کنید. از هماهنگی هایی که در منزل با خانواده انجام داده شده اید استفاده کنید. از چارچوب خود خارج نشوید. به خانواده دختر اجازه بدهید نظرات خود را اعلام کنند و صحبت ها را با توجه به آن پیش ببرید. در ادامه باید آمادگی تغییر در تصمیمات خود را داشته باشید. هنوز اول راه هستید و سعی کنید هیجان خود را کنترل کنید و حرف یا قولی ندهید که برآورده کردن آن برای شما و خانوادتان سخت و ناممکن باشد. همانطور که پیشتر گفتیم خیال پردازی نکنید و وعده های ناممکن ندهید. حتما صداقت داشته باشید.

۱۰. در برابر خواسته های والدین دختر مورد علاقه تان جانب حق را رعایت کنید

به نظرات و در خواست های خانواده دختر با دقت گوش بدهید. اما در پاسخ برای رسیدن به خواسته خود از مسیر حقیقت دور نشوید و با اصول متقاعد سازی خانواده دختر را مجاب کنید.

۱۱. هنگام صحبت کردن اعتماد به نفس داشته باشید و تن صدای خود را کنترل کنید

۱۲. خجالت زده، سربه زیر و ساکت نباشید

در موقع لزوم با احترام صحبت کنید و مراقب جملات ممنوعه باشید. ارتباط چشمی را تاجایی که جسارت به طرف مقابل نشود داشته باشید. به نحوه دست دادن خود دقت کنید این کار اعتماد به نفس شما را نشان خواهد داد به طوری شخص حس کند میتواند روی شما حساب کند.

title

۱۳. از پرسیدن سوالات بیجا اجتناب کنید

درست است که این جلسه برای آشنایی خانواده هاست و باید سوالاتی پرسیده شود که بتوان از طریق آن ها به شناخت رسید اما دقت کنید سوالاتی مانند اینکه دایی عروس چه شغلی دارد یا تحصیلات برادر دختر چیست خیلی جالب نیستند. تمرکز خود را روی سوالاتی بگذارید که بتوانید اخلاقیات، رسم و رسوم، فرهنگ و طرز برخورد خانواده عروس را با آن ها بسنجید نه موارد شخصی.

۱۴. تعریف و تمدجید بیجا نکنید

اگر خیلی از پسر خود، اخلاقیاتش و جایگاه اجتماعی او تعریف کنید ممکن است خانواده دختر فکر کنند شما اغراق می کنید و برای بدست آوردن دل آن ها تلاش می کنید. حقایق را عادی و بدون غلو بیان کنید تا صحبت های شما دلنشین تر باشد.

۱۵. به در و دیوار نگاه نکنید

به وسایل خانه و تزئینات آن بیش از حد توجه نکنید و به اصطلاح برای دیدن خانه و زندگی دختر خانوم بیش از حد سر نچرخانید. دیدن شما در این حالت ممکن است باعث سوء تفاهم شود حتی اگر شما منظور بدی نداشته باشید.

۱۶. خوش صحبت و خوش رو باشید

ممکن است شما به عنوان خانواده داماد ذاتا ساکت و کم حرف باشید اما در جلسه خواستگاری ساکت بودن زیاد خوب نیست و ممکن است باعث شود آن ها فکر کنند شما از چیزی ناراحت هستید. خوشرو و با لبخند باشید و سعی کنید خوش صحبت ترین فرد خانواده را با خود همراه ببرید تا مراسم ساکت برگزار نشود.



به این مطلب امتیاز دهید:
(21 امتیاز , میانگین: 3.4 از 5)

نظرات شما:

بهترین ایده ها