بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
مراقبت روزانه از ناحیه دور چشم، طی یک روتین دور چشم منظم و اصولی بسیار ضروری است.

پوست دور چشم بسیار نازک، شکننده، مستعد خشکی و بروز علائم پیری است. از طرفی چشم‌ها اولین ناحیه در صورت هستند که توجه را به خود جلب می‌کنند. پس مشکلاتی مانند تیرگی، پف، چروک و افتادگی پوست دور چشم می‌توانند چهره را بسیار خسته، بی حال و سن فرد را بیشتر از آنچه که هست، نشان دهند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و مراقبت از دور چشم قطعا به یک روتین پوستی منظم و محصولات مناسب نیاز دارید؛ محصولاتی که کاملا سازگار با پوست حساس و آسیب پذیر دور چشم باشند.

روتین مراقبت از دور چشم چگونه است؟

روتین مراقبت از پوست دور چشم تنها شامل چند مرحله بسیار ساده است که انجام آنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. مهم‌ترین مرحله در این روتین خرید کرم دور چشم مناسب و استفاده منظم و مداوم آن می‌باشد.

در ادامه این مطلب از سوربان ابتدا تفاوت پوست دور چشم با دیگر نواحی صورت را بررسی می‌کنیم. سپس کامل‌ ترین روتین پوستی برای مراقبت اصولی از دور چشم را معرفی خواهیم کرد.

0 تا 100 روتین مراقبت از دور چشم | دور چشمتو همیشه جوون نگه دار!

چرا باید روتین مراقبت از دور چشم داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید که روند پیری پوست را به تاخیر بیاندازید، باید با استفاده از محصولات مناسب از پوست صورت و بدن خود مراقبت کنید.

در این بین مراقبت دور چشم از اهمیت بیشتری برخوردار است و علت آن هم مربوط به تفاوت‌های پوست دور چشم با دیگر قسمت‌های صورت می‌باشد. این تفاوت‌ها عبارتند از:

۱. پوست دور چشم بسیار نازک‌تر و در نتیجه حساس‌تر از پوست دیگر قسمت‌های صورت و بدن می‌باشد.

۲. تعداد غدد چربی در پوست دور چشم کمتر از سایر قسمت‌های صورت است. این غدد وظیفه تولید چربی، مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشکی آن را بر عهده دارند. کمبود غدد چربی در دور چشم باعث خشکی پوست آن و بروز چروک‌های زودرس می‌شود.

۳. در تغییر حالت چهره مانند خندیدن، اخم کردن و … بیشترین عضلاتی که در صورت درگیر می‌شوند، عضلات اطراف چشم هستند. درگیر شدن مدام این عضلات باعث ایجاد چروک در پوست دور چشم می‌شود.

0 تا 100 روتین مراقبت از دور چشم | دور چشمتو همیشه جوون نگه دار!

این چروک‌ها ابتدا به صورت چروک‌های دینامیک هستند یعنی فقط موقع تغییر حالت چهره خود را نشان می‌دهند. اما به مرور تبدیل به چروک‌های استاتیک (دائمی) می‌شوند و در هر حالتی قابل مشاهده هستند.

۴. به طور کلی مقدار ماهیچه، چربی و بافت نگهدارنده در ناحیه دور چشم کمتر است. یعنی می‌توان گفت که پوست دور چشم یک فضای تقریبا خالی را احاطه کرده و به همین علت مستعد شل شدن و افتادگی است.

۵. کلاژن و الاستین دو پروتئین ساختار مهم و مسئول حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست هستند. متاسفانه سنتز این دو پروتئین در سنین بین ۲۸ تا ۳۰ سالگی متوقف می‌شود. از طرفی عواملی مانند نور خورشید، رادیکال‌های آزاد و … باعث تخریب پروتئین‌های باقی مانده در پوست و تسریع روند پیری آن می‌شوند.

حالا خبر بدتر اینه که میزان این دور پروتیئن در پوست دور چشم کمتر از دیگر نواحی صورت است. پس طی روند پیری، بیشترین صدمات ممکن به پوست دور چشم وارد می‌شود.

۶. ساختار آناتومیکی دور چشم به گونه‌ایست که مایع میان بافتی در این ناحیه تجمع می‌کند و این حالت باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شود.

0 تا 100 روتین مراقبت از دور چشم | دور چشمتو همیشه جوون نگه دار!

مراحل روتین اصولی مراقبت از دور چشم

  • مرحله اول ؛ پاک کردن آرایش چشم

در اولین مرحله روتین مراقبت از پوست دور چشم باید آرایش چشم‌ها را کاملا تمیز کنید. برای انجام این کار به یک پاک کننده آرایشی نیاز دارید که دارای فرمولاسیون ملایم، ضد حساسیت و قابل استفاده برای دور چشم باشد.

از هر پاک کننده‌ای برای پاک کردن آرایش چشم استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک و آزردگی پوست حساس اطراف چشم شود.

اغلب میسلار واترها برای دور چشم قابل استفاده هستند. همچنین پاک کننده‌های آرایشی تک فاز یا دوفاز مخصوص پاک کردن آرایش چشم در بازار وجود دارند.

  • مرحله دوم ؛ شستشوی دور چشم با شوینده های ملایم و استفاده از تونر

در این مرحله باید پوست دور چشم را با یک شوینده ملایم بشویید و با تونر تمیز کنید تا آماده برای استفاده از کرم دور چشم شود.

0 تا 100 روتین مراقبت از دور چشم | دور چشمتو همیشه جوون نگه دار!

معمولا فوم‌های شوینده به علت آنکه فرمولاسیون ملایمی دارند و پوست را خشک یا تحریک نمی‌کنند، برای دور چشم قابل استفاده هستند.

در ادامه باید از یک تونر قابل استفاده برای دور چشم استفاده کنید.

نکته : اگر آرایش چشم نداشتید، می‌توانید مرحله یک را حذف کنید و برای پاکسازی پوست دور چشم فقط از شوینده یا تونر استفاده کنید.

  • مرحله سوم ؛ استفاده از کرم دور چشم مناسب

در مرحله سوم که مهمترین مرحله روتین مراقبت از دور چشم است، نوبت به استفاده از یک دور چشم مناسب می‌رسد که باید با توجه به سن پوستی و نوع مشکلی که در ناحیه دور چشم دارید، انتخاب شود.

به عنوان مثال اگر سن و سالتان کم است و چین و چروکی در دور چشم ندارید، می‌توانید فقط از یک دور چشم آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

  • مرحله چهارم ؛ استفاده از ضدآفتاب مخصوص دور چشم

0 تا 100 روتین مراقبت از دور چشم | دور چشمتو همیشه جوون نگه دار!

اشعه‌های خورشید بزرگترین دشمن پوست به شمار می‌روند. این اشعه‌ها باعث تسریع روند پیری پوست و تشدید تیرگی زیر چشم‌ها می‌شوند.

به همین علت یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت از پوست زیر چشم ، استفاده از ضد آفتاب است. اما توجه داشته باشید که هر ضد آفتابی برای دور چشم قابل استفاده نیست و باید از ضدافتاب های مخصوص دور چشم و مناسب نوع پوستتان استفاده کنید.



به این مطلب امتیاز دهید:
(2 امتیاز , میانگین: 4.5 از 5)

نظرات شما:

عناوین جذاب امروز