بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
بنر
اهمیت خواستگاری و دیدار خانواده‌ها با یکدیگر در مراسم خواستگاری بر هیچکس پوشیده نیست. خیلی ازمواقع به دلیل خوب پیش نرفتن خواستگاری ازدواج صورت نمی‌پذیرد. امکان دارد خواستگاری به دلیل صحبت نامناسب در مورد مسایل مهمی از جمله مهریه، جهیزیه و غیره خوب پیش نرود. در مراسم خواستگاری علاوه بر اینکه مسائل مهمی وجود دارد که باید به شکل مناسب گفته شود موضوعاتی وجود دارد که ملزم به گفتن آنها نیستید. با آموزش فن بیان در خواستگاری خواهید آموخت چگونه صحبت کنید که حرف‌های شما موثر واقع شود و مخاطبین‌تان را تحت

فن بیان در مراسم خواستگاری

درباره اهمیت مهارتهای گفتگو در خواستگاری می‌‌توان ساعت ها توضیح داد و مقالات مختلفی برای آن نوشت، اما ما به همین جمله بسنده می‌کنیم که شب خواستگاری اولین مرحله جدّی پاسخ‌گو بودن و صحبت درباره داشته‌ های هر فرد در زندگی‌اش است. پس برای خیلی از افراد جای نگرانی وجود دارد که در این جلسه مهم نتوانند خود را به‌خوبی معرفی کنند و در ادامه آن پاسخ خوبی به سوالات افراد بدهند.

اما نگران نباشید؛ ما در این مقاله از سایت سوربان به شما خواهیم گفت که دقیقاً باید در مراسم خواستگاری چه بگوییم و چگونه رفتار کنیم؟

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

مراحل خواستگاری

قبل از بیان هر نکته و آموزشی، بگذارید کمی درباره خود خواستگاری و طریقه آن صحبت کنیم؛ شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال خیلی زیاد آماده خواستگاری هستید و فقط می خواهید چند نکته مهم یاد بگیرید تا در مراسم خواستگاری حرفه ای تر و بهتر دیده شوید و اتفاقات بهتری را برای خودتان و خانواده تان رقم بزنید. خب، در جای درستی قرار دارید، ما هم در این مقاله می خواهیم دقیقاً درباره همین موارد صحبت کنیم اما بگذارید مهم ترین نکته را همین ابتدا به شما بگویم:

شما اگر می خواهید واقعاً خواستگاری موفقی را پشت سر بگذارید و به خوبی به همسر آینده تان برسید (چه دختر باشید و چه پسر)، ابتدا باید ببینید که تیپ های شخصیتی شما با فرد مقابل سازگار است یا خبر، و بعد حتماً راه صداقت را در پیش بگیرید و چیزی که واقعاً هستید را بیان کنید.

اما درباره صداقت؛ بسیار دیده شده که افراد در این مراسم برای این که به خواسته خود برسند، دروغ های زیادی سر هم کردند و البته بعد از مدتی، به دلیل همان دروغ ها تمام زندگیشان به هم ریخته و خواسته خودشان هم نرسیدند؛ در صورتی که اگر اصلاً از ابتدا دروغی در کار نبود، احتمال این که مراسم خواستگاری به ازدواج ختم شود خیلی بیشتر بود! پس حتماً یادتان باشد که حتماً صادق باشید و به هیچ وجه در خواستگاری، دروغ نگویید.

تماس تلفنی قبل از مجلس خواستگاری

اصلا تفاوتی ندارد که خانواده دختری که تصمیم دارید به خواستگاری او بروید را از قبل می‌شناسید یا نه. دقت و توجه کنید که باید حتما فبل از رفتن به جلسه‌ی و مراسم خواستگاری با خانواده‌ی دختر تماس بگیرید. و از آن‌ها کسب اجازه کنید. تا هم شأن و شخصیت خود و خانوادتان را مشخص کنید. و هم آنها را برای این موقعیت آماده کنید.

بهترین حالت این است، که تقریبا یک ساعت قبل از حضور خود به خانواده دختر دوباره اطلاع دهید. که به طور مثال، ما تا ۱ساعت دیگر خدمت میرسیم.

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟

مهم ترین تکنیک ها و نکاتی که برای صحبت در مراسم خواستگاری باید بدانید و متوجه شویم در مراسم خواستگاری چه بگوییم؟ عبارتند از:

  1. سوالات خانواده مقابل را پیش بینی کنید.
  2. با خانواده خود هماهنگ باشید.
  3. اولین دیدار، مهم ترین دیدار است!
  4. کمی حاشیه بروید!
  5. مواظب باشید اصل مطلب را چگونه بیان می‌کنید.
  6. اصول متقاعد سازی را به خوبی بلد باشید.
  7. به والدین همسر آینده خود حق بدهید.
  8. لیست سوالات خود را نیز از قبل آماده کنید.
  9. چگونه صحبت را آغاز کنیم؟
  10. با اعتماد به نفس کامل صحبت کردن
  11. کنترل تن صدای خود
  12. حواستان به جملات ممنوعه باشد.

شاید کمی مواردی که اکنون در مقاله فن بیان در خواستگاری به شما گفته شد مبهم باشد و سوالات زیادی در ذهنتان به وجود آمده باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا این ابهامات و سوالات به طور کامل رفع شوند و بهترین نتایج ممکن را در مراسم خواستگاری خود بگیرید…

1. پیش بینی سوالات خانواده مقابل

در مقدمه گفتیم که در شب خواستگاری شما باید درباره داشته ها و نداشته های خود صحبت کنید و در مقابل این دست سوالاتی که از شما پرسیده می شود پاسخ‌گو باشید. بنابراین شما خودتان باید پاسخ این سوالات را بدانید تا در زمان مقرر توانایی پاسخ به این سوالات را داشته باشید.

این‌که چگونه پاسخ سوالات را خواهید داد دیگر هنر خودتان است. اما پیشنهادی که ما داریم این است که با توجه به طرف مقابلتان، طیف داشته‌های خود را گسترش دهید. این بدین معنی است که شما باید بدانید که افراد شنونده پاسخ شما چه نوع اعتقادات و انتظاراتی دارند؛ اگر تنها ثروت و املاک شما برایشان مهم است، دیگر نیازی به سخن گفتن درباره موضوعات اعتقادی خود ندارید.

اما در طرف مقابل، مخاطب شما می‌تواند یک فرد مذهبی و دارای اعتقادات منسجم باشد که شما در این مورد ملزم به ارائه اعتقادات خود در کنار داشته‌های مادی خود هستید.

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

نکته دیگر این است که ابتدا دست یافته‌ های خود را در ذهن برای ارائه داشته باشید تا اهدافی که هنوز به آن ها نرسیده اید. حتماً خودتان هم تصور خوشی از فردی که به جای صحبت از حال از آینده نامعلوم صحبت می کند ندارید. چرا که در ذهن مخاطبتان یک فرد خیال‌باف ثبت خواهید شد. همچنین شما توانایی ارائه تمام این مطالب را که از قبل در ذهنتان آماده می‌کنید را نخواهید داشت! چرا که فضای مجلس خواستگاری با فضای خلوت ذهن شما تفاوت دارد پس اولین نکته فن بیان در خواستگاری پیش بینی سوالات طرف مقابلمان می باشد.

2. هماهنگی با خانواده خود

قطعاً شما خانواده تان را بهتر از هر کسی می‌شناسید و با تفاوت نظراتشان با خودتان مطلع هستید و باید بدانید که گاهی تفاوت نظرات در جلسه خواستگاری جبران ‌ناپذیر است. پس برای جلوگیری از این‌ گونه موارد، حتماً قبل از جلسه خواستگاری یک جلسه میان اعضای خانواده خودتان ترتیب دهید. اگر هم نتوانستید تمام اعضای خانواده را دور هم جمع کنید، لااقل با افراد تصمیم گیرنده خانواده مانند پدر مادر برادر یا خواهر بزرگ تر یک جلسه برگزار کنید.

در این جلسه در مورد مباحث اصلی خواستگاری صحبت کنید و به یک نظر واحد برسید. مانند مقدار مهریه، مدت زمان عقد، تاریخ عقد و عروسی و… فقط این را در نظر داشته باشید که تمام این موارد، امکان تغییر دادن کلی مراسم خواستگاری را خواهند داشت که درباره آن صحبت خواهیم کرد.

البته دقت کنید که نباید زیاد اصرار بر مطالب بورزید. زیرا والدین شما حق دارند که در مهم ترین شب زندگی شما و آینده تان تصمیم گیرنده باشند و در صورت اصرار شما احتمال ناراحتی آنان وجود دارد.

3. اولین دیدار، مهم ترین دیدار...

به احتمال زیاد این اولین باری است که خانواده مقابل را ملاقات می‌کنید و این یک فرصت طلایی است و شما باید از آن به‌ نحو احسن استفاده کنید؛ حالا چرا طلایی؟

چون طبق علوم روانشناسی، لحظات اولیه ملاقات شما با هر فرد، تاثیرگذارترین لحظات هستند و تا مدت‌ ها در ذهن مخاطب باقی می‌مانند و بسیاری از تصمیمات بعدی متأثر از همان دیدار اولیه می باشد. برای تاثیر بیشتر و بهتر روی مخاطب، باید احوال پرسی خوبی هم داشته باشید.

4. تقویت فن بیان در خواستگاری با کمی حاشیه رفتن!

یکی از مهم ترین تکنیک های فن بیان ، حاشیه رفتن است! با شروع جلسه  پدر یا خانواده داماد در مراسم خواستگاری باید توجه داشته باشند که در همان ابتدای مراسم، سراغ به‌ اصطلاح “اصل مطلب ها” نروند. این یکی از اصلی ترین اصول فن بیان در خواستگاری است.

بلکه طبق رسوم به مدت چند دقیقه به صحبت درباره خودتان، معرفی اعضای خانواده و نحوه آشنا شدن با همسر آینده تان بپردازید. به شما پیشنهاد می‌کنم که از این فرصت استفاده کنید و در عین حفظ سنگینی رفتار، مطالب زیادی را به اشتراک بگذارید.

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

این کار بسیار کمک می‌کند به بخش بعدی مراسم یعنی صحبت درباره اصل موضوع خواستگاری. اگر شما بتونید بخوبی از جملات استفاده کنید و صحبت های خوبی داشته باشید، پدر یا مادر همسر آینده شما می‌توانند براحتی روی شما تکیه کنند و به شما اعتماد داشته باشند و طبیعتاً تاثیر زیادی روی صحبت های بعد شما خواهد گذاشت.

5. اصل مطلب را بیان کنید

حالا نوبت صحبت‌ های اصلی و جملات خواستگاری است و شما باید درباره برنامه‌ های پیش رو صحبت کنید.حتماً مراقب باشید که در ابتدای کلام از صحبت‌ هایی که از قبل درون خانواده انجام دادید خارج نشوید و اجازه دهید با ارائه نظرات خانواده مقابل، روند صحبت پیش برود.

توجه داشته باشید که تصمیماتی که شما گرفتید در خانواده خودتان است و طرف مقابل نظرات خودش را دارد. بنابراین آمادگی تغییرات در تصمیم ‌گیری هایتان را داشته باشید.

البته در پاسخ‌ گویی به سوالات، از خود بی‌خود نشوید و وعده‌های ناممکن ندهید. هرچه که هستید را نشان دهید و هر چه را دارید بگویید. به قول معروف “بهترین سیاست صداقت است” پس با سیاست باشید و به هیچ وجه در پاسخ دادن به سوالات رویابافی نکنید.

6. اصول متقاعد سازی را یاد بگیرید!

طبیعتاً برای این که بتوانید به خواسته خود در مراسم خواستگاری برسید، باید اصول متقاعد سازی را به خوبی بلد باشید. اصلاً هدف از تقویت مهارت فن بیان در خواستگاری نیز همین است. یعنی بتوانید به خوبی خانواده مقابل را متقاعد کنید.

به برخی از نکات متقاعد سازی توجه کنید:

  • صحبت های طرف مقابل را به خوبی بشنوید.
  • خواسته خود را همراه با حسن جویی از طرف مقابل مطرح کنید.
  • با طرف مقابل صادق باشید تا حس اعتماد در او به وجود بیاید.
  • بدون کنایه و شفاف صحبت کنید.

7. به خانواده همسرتان حق بدهید

شما باید در نظر داشته باشید که فردی را که شما طالب آن هستید چندین سال در منزل والدین خود بوده و طبیعی است که والدین او بسیار دل بسته به او و حساس نسبت به آینده و همسر آینده اش باشند. برای اینکه این کار را به خوبی انجام دهید در شرایط مختلف خود را به جای آن ها تصور کنید تا نقش و نگرانی های آن ها را بهتر حس کنید.

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

پس شما هم در کلامتان این‌ موضوع را نشان دهید که آنان را درک می‌کنید تا بتوانید بهتر ارتباط برقرار کنید. از سمت دیگر هم بررسی کنید اگر والدین فرد موردنظرتان راضی به این وصلت نباشند، کار شما بسیار سخت خواهد شد.

8. درباره سوالات مراسم خواستگاری مطالعه کنید

شما باید توجه کنید که به علت فضای سنگین جلسات خواستگاری بسیار مشاهده شده است که افراد اصلاً نمی دانند که در این جلسات باید چه سوالاتی را بپرسند و حتی سوالاتی را که هم از قبل آماده کرده اند فراموش می کنند و بعد از جلسه دائم ای کاش و اگر می کنند که باید این سوال را هم می پرسیدم. با توجه به این شرایط حتماً لیست سوالات و جملات خواستگاری را از قبل یادداشت کنید و در صورت لزوم در جلسه خواستگاری هم نگاهی به آن بیندازید.

9. صحبت خود را چطور آغاز کنیم

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام روبه رو شدن با افراد جدید ندانید که چگونه و چطور صحبت خود را آغاز کنید و باب آشنایی بیشتر را فراهم کنید. این موضوع در مراسم خواستگاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون قرار است آینده دختر یا پسرمان رقم بخورد.

از همین رو میتوانید با یک سخنی از بزرگان مانند: تولستوی میگوید کسانی که ازدواج را سرسری می‌انگارند عمر و زندگی خود را باخته آمد.

یا آیه ایی از قرآن یا حدیثی در مورد مراسم خواستگاری و ازدواج بیان کنید. به طور مثال: پیامبر صل الله علیه و آله میفرمایند: درهای رحمت الهی در ۴ وقت است که بر سر بندگان باز میشود، به وقت بارش باران، نگاه فرزند به والدین، گشوده شدن در کعبه و در پایان به هنگام برپایی مراسم عقد، عروسی و ازدواج.

یا میتوانید با شعری زیبا در خصوص همین مراسم خواستگاری و آداب آن سخن خود را آغاز کنید. میتوانید به سادگی با تعریف واقعی و با صداقت از فضیلت ها و ویژگی های مثبتی که از خانواده طرف مقابل و فرزند آنها شنیده اید، حرف خود را شروع کنید.

10. حین صحبت اعتماد به نفس کافی داشته باشید

دقت کنید که قبل از حرف و عملی خود شما باید کاملا به گفته‌های خود ایمان و باور داشته باشید. تا مخاطبان هم بتوانند به آسانی و راحتی به شما و سخنانتان اعتماد و اطمینان کنند.

چگونه در مراسم خواستگاری صحبت کنیم؟[ فن بیان در مراسم خواستگاری!]

شما باید فن بیان خود را در خواستگاری به قدری تقویت کنید. که این اعتماد به نفس در تمام حرکات بدن، نگاه و حتی لبخندتان کاملا مشخص باشد. و هر سوالی که از شما شد با کمال احترام و اعتماد به نفس نظر شخصی خود را بیان کنید. و هرگز به دلیل خجالت و عدم اعتماد به نفس حرف های طرف مقابل را بدون چون و چرا قبول نکنید. چون این تصمیمات به قدری قدرتمند و حیاتی هستند که میتواند در آینده سرنوشت و زندگی مشترکتان کاملا تغییر دهند.

11. تن صدای خود را کنترل کنید

در مراسم خواستگاری بسیار مهم است که خیلی بلند صحبت و یا بسیار آرام صحبت نکنید. چون نشان میدهد که شما یا هیجان زده و یا فردی خجالتی و کم رو هستید.

به غیر از این نکات اگر در تمام طول صحبت به صورت کاملا یکنواخت حرف بزنید. مخاطب شما بعد از مدت زمانی خسته و بی حوصله میشود. و اصلا به کلام شما توجه نمی‌کند.

پس به غیر از توجه به تن صدای خود میتوانید در هنگام لزوم که بخواهید طرف مقابل توجه ویژه ایی به شما داشته باشد، با مکث و آرام تر حرف بزنید. یا نه وقتی میخواهید اشتیاق خود را نشان دهید، از تن صدای بلند تر استفاده کنید.

12. حواستان به جملات ممنوعه باشد

بسیاری از خانواده ها برای بالا بردن سطح و ارزش دختر و پسر خود در مراسم خواستگاری از جملات و کلماتی استفاده میکنند، که به صورت ناخودآگاه تأثیر منفی بر مخاطب میگذارد. به طور مثال: دختر من خواستگار دکتر، مهندس داشته. پسر من هر کسی رو قبول نمیکنه.

لطفا احتیاط کنید چون با این صحبت ها به شعور مخاطب خود توهین میکنید و مراسم و جلسه ایی که می‌توانست موفقیت آمیز باشد، شکست میخورد.



به این مطلب امتیاز دهید:
(10 امتیاز , میانگین: 4.2 از 5)

پیشنهادها برای شما

تشریفات لوکس خاطره تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات رویای طلایی تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجالس پاپیون اصفهان

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
اصفهان

باغ و تشریفات پلاک 7 شیراز

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
فارس

تشریفات مجالس امپرا تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات لوکس ماهان تهران

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران

تشریفات مجلل در باغ تالار روما

شروع قیمت: [تماس بگیرید]
تهران


نظرات شما: